نکات مهم در انتخاب چاقوی آشپزخانه

معمولا برای انتخاب چاقوی آشپزخانه سراغ گزینه‌هایی می‌رویم که بیشتر در دسترس ما هستند اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بهترین چاقوی آشپزخانه چه ویژگی‌هایی دارد؟ چاقوهای خوب مهم‌ترین ابزار در آشپزخانه هستند و با مراقبت صحیح می‌توانید آنها را برای نسل‌های بعدی خود به یادگار بگذارید. در این مطلب، درباره بخش‌های مختلف یک چاقوی آشپزخانه و نکاتی که باید در انتخاب آن در نظر بگیرید را توضیح می‌دهیم.

بخش‌های مختلف چاقوی آشپزخانه

چاقوی آشپزخانه روی میز

هر چاقوی آشپزخانه از ۶ بخش اصلی تشکیل شده است:

  • تکیه‌گاه یا بلاستر: این بخش به حفظ تعادل چاقوی آشپزخانه کمک می‌کند و از دستان شما در برابر لغزش‌های تصادفی محافظت خواهد کرد.
  • لبه: بخش میانی هر چاقوی آشپزخانه وظیفه برش یا تکه‌تکه کردن غذاها را بر عهده دارد. برای اینکه این بخش از چاقو سالم بماند، باید هر بار پس از استفاده، لبه آن را با یک چاقو تیزکن صاف و تراز کنید. این کار باعث می‌شود که برش‌های شما موقع استفاده از چاقو دقیق‌تر شوند. علاوه بر این، باید لبه چاقو را بلافاصله پس از استفاده با دست بشویید و خشک کنید تا دچار خوردگی نشود.
  • دسته: بهترین چاقوی آشپزخانه چاقویی است که دسته بیضی‌شکلی دارد. چاقوهایی که دسته آنها دارای شیار یا شکافی برای انگشتان هستند، برای آشپزخانه مناسب نیستند. این چاقوها راحت در دست قرار نمی‌گیرند. به علاوه، دسته چاقوی آشپزخانه باید چوبی یا فلزی باشد تا راحت در دست قرار بگیرد. دسته‌های پلاستیکی ممکن است هنگام برش مواد غذایی در دستان شما لیز بخورند.
  • ستون فقرات چاقو: به بخش بالایی تیغه چاقو که به موازات لبه آن قرار گرفته، ستون فقرات چاقو می‌گویند. یک آشپز حرفه‌ای می‌تواند ستون فقرات چاقو را در دست به‌خوبی کنترل کند.
  • تانگ: بخشی از تیغه چاقو که تا دسته امتداد می‌یابد را تانگ می‌نامند. این بخش از چاقوی آشپزخانه به حفظ تعادل آن کمک می‌کند.
  • نوک: به یک‌چهارم بخش جلویی چاقو نوک چاقو گفته می‌شود. این بخش از چاقوی آشپزخانه برای بریدن مواد غذایی کوچک یا لطیف بهتر است. اگر هم می‌خواهید در یک ماده غذایی سوراخی کوچک ایجاد کنید، باید از این بخش از چاقو کمک بگیرید. نباید از نوک چاقو یا هر بخش دیگر آن به عنوان درب بازکن یا موارد دیگر استفاده کنید چون به مرور زمان چاقو خاصیت خود را از دست می‌دهد.

در مامانپز ثبتنام کنید

آنچه باید هنگام خرید چاقوی آشپزخانه بدانید

موقع خرید چاقوی آشپزخانه باید به ۵ نکته مهم توجه کنید.

۱. بر نیازهای اصلی آشپزخانه تمرکز کنید

چاقوی مخصوص برش نان

واقعیت این است که در آشپزخانه به ۲ چاقو بیش از همه نیاز دارید: چاقوی مخصوص سرآشپز و چاقوی نان دندانه‌دار. چاقوی مخصوص آشپزخانه که درباره آن توضیح دادیم، تقریبا هر چیزی را می‌بُرد به جز تکه‌های نان. اینجاست که وجود یک چاقوی نان به شما کمک می‌کند.

سعی کنید بیشتر هزینه خود را صرف خرید یک چاقوی آشپزخانه خوب کنید تا بهترین چاقو نصیبتان شود.

۲. جنس تیغه چاقو مهم است

برای ساخت تیغه چاقو از مواد مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مهم‌ترین مواد به کار رفته در تیغه چاقو عبارت‌اند از:

  • فولاد ضدزنگ: چاقوهایی با تیغه فولادین معمولی‌ترین چاقوی آشپزخانه محسوب می‌شوند. احتمالا همین حالا در کشوی آشپزخانه یکی از این چاقوها را دارید. فولاد فلزی نسبتا ارزان است و در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد. با وجود این، در مدتی کوتاه رنگ آن مات می‌شود و تیز کردن آن هم کار ساده‌ای نیست.
  • فولاد کربنی: چاقوهایی از این جنس از فولاد ضدزنگ استاندارد گران‌تر هستند. این چاقوها بادوام‌اند و لبه و درخشندگی خود را بهتر از همتایان ارزان خود حفظ می‌کنند.
  • تیتانیوم: چاقویی با لبه تیتانیوم تیز و سبک است و کاربری راحتی دارد اما انعطاف‌پذیری بالای آن مانع از برش مواد غذایی سخت می‌شود.
  • سرامیک: چاقوهایی که تیغه سرامیکی دارند، برای مدتی طولانی تیز باقی می‌مانند. بااین‌حال، این چاقوها وزن و تکیه‌گاه سایر چاقوها را ندارند و نسبت به فلزات شکننده‌تر هستند.

۳. به وزن چاقو توجه کنید

وزن ایده‌آل چاقو به سرآشپز بستگی دارد. آنچه برای یک آشپز رضایت‌بخش است، برای آشپز دیگر ناخوشایند و دست‌وپاگیر می‌شود. چاقوهای سنگین برای خرد کردن سبزیجات سخت و متراکم یا حتی شکستن استخوان مرغ و تکه‌تکه کردن گوشت ضخیم مناسب‌ترند. چاقوهای سبک نیز برای خرد کردن سریع مواد شکننده‌تر کاربرد دارند. در بهترین حالت، شما باید هر دو نوع چاقو را در آشپزخانه داشته باشید اما اگر برای خرید یک چاقو هزینه می‌کنید، بهتر است چاقویی را انتخاب کنید که در دست شما راحت باشد و وزن آن مزاحم آشپزی‌تان نشود.

اگر به فکر خرید آنلاین چاقوی آشپزخانه هستید، بهتر است قبلا درباره وزن و برند آن تحقیق کنید تا بهترین چاقو نصیبتان شود. 

۴. تعادل چاقو را بسنجید

سنجش تعادل چاقوی آشپزخانه

تعادل چاقو با کف دست حفظ می‌شود و از دو راه می‌توانید آن را بسنجید:

  • چاقو را در دست بگیرید و روی پیشخوان بگذارید. نوک چاقو باید پشت به بالاتنه شما باشد و برای صاف نگه داشتن آن روی پیشخوان به فشار اضافی نیازی نباشد.
  • چاقو را به صورت عمود روی پیشخوان بگذارید. تیغه چاقو باید دقیقا به موازات بازوی شما باشد.

۵. از تیز بودن چاقو مطمئن شوید

چاقوی آشپزخانه باید همیشه تیز باشد. برای اینکه از تیز بودن یک چاقو مطمئن شوید می‌توانید آن را با برش دادن کاغذ امتحان کنید. هر چه برش کاغذ تمیزتر باشد، تیغه تیزتر است.

کلام آخر

چاقوی آشپزخانه یکی از لوازم ضروری هر سرآشپزی است. برای اینکه چاقویی بادوام انتخاب کنید، باید به ۵ نکته‌ای که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، توجه کنید. توجه به این نکات خرید یک چاقوی باکیفیت را تضمین می‌کند که می‌تواند برای سال‌های طولانی در کشوی آشپزخانه شما بدرخشد و دستیار خستگی‌ناپذیر شما باشد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا