لیست ۷ غذای بدون گوشت مناسب گیاه خواران

گیاه‌خوار شدن یکی از روش‌های سالم برای رژیم غذایی محسوب می‌شود که در آن هیچ گونه گوشت، مرغ و ماهی مصرف نخواهد شد. البته این سبک زندگی غذایی تقسیم‌بندی خاص خود را دارد. از آنجایی که در اغلب غذاهای ایرانی گوشت و مرغ نقش پررنگی دارد، انتخاب یک غذا برای گیاهخوارها شاید کمی دشوار باشد. با این وجود غذاهای بسیاری برای گیاهخواران وجود دارد که یادگیری آن برای هر فرد گیاهخواری بسیار حائز اهمیت است. 

شیرینی رولت

اولین غذای کاملا گیاهی که یک میان وعده‌ی بسیار مقوی و خوشمزه محسوب می‌شود، شیرینی رولت نام دارد.

مواد لازم برای تهیه‌ی این غذا:

خرما (یک کیلوگرم)

ارده (۱۵۰ گرم)

مغز گردو (۷۰ گرم)

کنجد (۷۰ گرم)

آرد سبوس دار (۸۰ گرم)

آب (نیم پیمانه)

پودر نارگیل (به مقدار لازم)

کشمش (به میزان دلخواه)

طرز تهیه رولت رژیمی

هسته خرماها را گرفته و چرخ کنید، سپس ارده را به آن اضافه کرده و با کمی آرد آن را ورز دهید و نصف روز آن را کنار بگذارید. سپس روی تخته با وردنه آن را با ضخامت نیم سانت پهن کنید. در مخلوط کن یا غذاساز آب را ریخته، مابقی آرد را کم کم به آن اضافه کرده، بعد کنجد را به آن بیفزایید تا خمیر نسبتاً سفتی به دست آید. سپس آن را روی خمیر بمالید و مغز گردو و کشمش ها را به صورت قطعات نگینی خُرد کرده روی آن چیده، خمیر خرمایی را از یک طرف لوله کرده و مدام پودر نارگیل روی آن بپاشید تا به تخته نچسبد و آن را به شکل رولت در آورید و روی سینی چیده در یخچال بگذارید و بعد از ۲۴ ساعت رولت را از یخچال در آورده به قطعات یک یا دو سانتیمتری ببرید.

رولت سبزیجات

دومین انتخاب ما رولت سبزیجات است. غذایی که بی شک محبوب کودکان هم خواهد بود.

مواد لازم:

کره ی پاستوریزه: ۶۰ گرم

تره فرنگی: ۱ ساقه متوسط

سیر: ۲ حبه

آرد سفید گندم: یک سوم پیمانه (۴۰گرم

شیر پاستوریزه: ۱ پیمانه (۱۵۰گرم)

تخم مرغ: ۴ عدد

پنیر پارمزان رنده شده: ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

مواد داخل رولت:

پنیر پارمزان رنده شده: ۱۰۰ گرم

کنسرو ذرت: ۱۵۰ گرم (۱پیمانه)

پیازچه ی خرد شده: یک سوم پیمانه

پنیر خامه ای پاستوریزه: ۵۰ گرم

طرز تهیه رولت سبزیجات

سینی یا ظرف مخصوص فر به ابعاد ۳۰× ۲۵ سانتی متر را چرب کرده یا داخل آن کاغذ روغنی قرار دهید و روی آن را چرب کنید. سیر و تره فرنگی را ریز خرد کنید و همراه با ۳۰ گرم کره به مدت ۵- ۴ دقیقه با حرارت متوسط تفت دهید تا تره فرنگی نرم شود. سپس بقیه ی کره را ذوب کنید. آرد را به آن اضافه نمایید و با حرارت ملایم کمی تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود. به مخلوط کره و آرد، شیر را کم کم اضافه نمایید و مرتب هم بزنید تا مخلوط یک دستی به دست آید و غلیظ شود. زرده و سفیده ی تخم مرغ ها را جدا کنید.

سپس زرده ی تخم مرغ، مخلوط تره فرنگی و سیر، نمک و فلفل را به مخلوط فوق اضافه کنید. مواد را به یک ظرف بزرگ انتقال دهید. سفیده ی تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد. سپس سفیده را به مخلوط بالا اضافه و خوب مخلوط کنید. فر را از قبل با حرارت ۴۰۰ درجه ی سانتی گراد گرم کنید.

مواد آماده شده را در سینی بریزید و سطح آن را صاف کنید. حال رولت (مواد مخلوط شده) را در طبقه ی وسط فر به مدت ۱۵- ۱۲ دقیقه حرارت دهید تا پف کند و سطح آن طلایی شود. ۱۱ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان رنده شده را به طور یکنواخت روی کاغذ روغنی پخش کنید و رولت را روی کاغذ برگردانید (اگر برای کف رولت از کاغذ روغنی استفاده کرده اید کاغذ را جدا کنید). مخلوط پیازچه ی خرد شده، ذرت و پنیر خامه ای و پنیر پارمزان را روی رولت بریزید و رولت را محکم بپیچید و گرم سرو نمایید. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بیش از ۱۵۰ مدل غذای بدون گوشت مناسب گیاه خواران

ناگت سبزیجات

سومین غذا به سبک کاملا گیاهی ناگت سبزیجات است که احتمالا به غذای مورد علاقه‌ی بسیاری تبدیل خواهد شد.

مواد لازم:

پوره سیب زمینی: یک و نیم پیمانه

پودر سوخاری: نصف پیمانه

اسفناج پخته و خرد شده: یک سوم پیمانه

روغن سرخ کردنی

نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه ناگت سبزیجات

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. درون ظرف مخصوص پخت، لایه ای از فویل آلومینیومی قرار داده، روی آن را کمی روغن اسپری کرده و کنار بگذارید.

درون یک بشقاب با استفاده از یک چنگال، پودر سوخاری را با یک چهارم قاشق چای خوری نمک خوب مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید.

درون کاسه ای متوسط، سیب زمینی و اسفناج را با هم مخلوط کرده، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید سپس با دست از مخلوط به اندازه یک لقمه، یک لقمه برداشته و آن ها را به شکل توپ درآورده سپس درون مخلوط پودر سوخاری و نمک بغلطانید.

ناگت ها را به ظرفی که از قبل آماده کرده اید منتقل کرده و کمی آن ها را به روغن آغشته کنید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه آن ها را بپزید.

دیپ لوبیا سفید و بادمجان

چهارمین غذای گیاهی، یعنی دیپ لوبیا سفید و بادمجان، غذای بسیار مفید و مغنی خواهد بود.

مواد لازم:

۱ عدد بادمجان متوسط

۱ عدد فلفل دلمه ای قرمز

۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۱ قوطی کنسرو لوبیا سفید

۲ حبه سیر

یک سوم پیمانه جعفری

۳ قاشق غذاخوری آب لیموترش

نصف قاشق چایخوری نمک

نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه

نصف قاشق چایخوری پرک فلفل قرمز

طرز تهیه دیپ لوبیا سفید و بادمجان

فر را با دمای ۲۳۰ درجه سانتی گراد روشن کنید، بادمجان و فلفل دلمه ای را ریز خرد کرده و آن ها را درون سینی فر بچینید و روی آن ها روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه بریزید. سبزیجات را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درون فر کباب کنید تا کاملا طلایی شوند و سبزیجات پخته شده را به همراه لوبیا، سیر، جعفری، آب لیموترش و ادویه درون غذاساز بریزید.

آن ها را تا زمانی هم بزنید که کاملا نرم و یکدست شوند. مخلوط به دست آمده را درون کاسه ریخته و به همراه سبزیجات خرد شده، کراکر یا نان پیتا سرو کنید. این دیپ را می توانید درون ظرف در بسته به مدت حداکثر ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

بادمجان شکم پر، مخصوص گیاهخوارها

پنجمین غذا که احتمالا برای بسیاری، جزو غذاهای جذاب محسوب شود.‌

مواد لازم برای ۴ نفر

۲ عدد بادمجان دلمه ای درشت

روغن زیتون

نصف قاشق چایخوری نمک

نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه

¼ پیمانه پیاز خرد شده

۳ حبه سیر رنده شده

نصف پیمانه بلغور ا

۱ پیمانه آب سبزیجات

۱ پیمانه پنیر موزارلای مخصوص گیاهخوارها

۱ پیمانه سس مارینارا

طرز تهیه بادمجان شکم پر، مخصوص گیاهخوارها

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد روشن کنید، بادمجان ها را از وسط دو نیم کرده و شکم آن ها را خالی کنید و آن ها را درون سینی فر بچینید. رویشان روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه درون فر بپزید. درون قابلمه، یک قاشق چایخوری روغن زیتون را روی حرارت ملایم داغ کنید. پیاز را بیفزایید و تفت دهید تا طلایی شود

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  گیاه‌خواری چیست؟ ۷ فایده مهم‌ رژیم گیاه‌خواری

سیر و بلغور را افزوده و هم بزنید، سپس آب سبزیجات را اضافه کنید. در قابلمه را بگذارید تا مخلوط حدود ۱۵ دقیقه بجوشد و سپس مواد به دست آمده را درون شکم بادمجان ها بریزید، روی آن ها پنیر موزارلا ریخته و در آخر سس مارینارا (گوجه فرنگی) اضافه کنید و بادمجان ها را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا پنیرها کاملا آب شوند.

مینی برگر سویا

ششمین غذا، مناسب کودکانی است که به هر دلیل از خوردن گوشت خودداری می‌کنند و از این روش می‌توان آنها را مشتاق غذا‌های مختلف کرد.

مواد لازم

سویا: ۲۰۰ گرم

پیاز: ۲ عدد

جعفری و شوید خرد شده ۱ پیمانه

تخم مرغ ۲ عدد

آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری

آرد سوخاری ۱ قاشق غذاخوری

سماق ۱ قاشق غذاخوری

زعفران اماده ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه مینی برگر سویا

سویا را نیم تا یک ساعت در آب ولرم خیس کنید و پس از این مدت خوب آبکشی نمائید.

سپس با ۱ عدد پیاز ، سماق و نمک و فلفل چند بار چرخ کنید تا خوب مخلوط و یکدست شوند. درون مخلوط آماده ۱ عدد پیاز باقیمانده را رنده کنید و با دست کاملا ورز دهید

تخم مرغ ها را شکسته و  آن بشکنید و با دست مجدد ورز دهید تا مواد خوب ترکیب شوند، آرد سوخاری، آرد سفید، جعفری و شوید ساطوری شده و زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید و حدود ۱۵ دقیقه کامل مخلوط را ورز دهید تا مواد حالت چسبندگی پیدا کنند. به اندازه یک گردو از مخلوط بردارید و آن را به ضخامت حداکثر ۱ سانتیمتر در کف دستتان صاف کنید و داخل روغن و با حرارت بسیار ملایم هر دو روی آن را سرخ کنید. دقت کنید که در زمان سرخ کردن مینی برگر ها حرارت زیر تابه بسیار ملایم باشد چون به دلیل استفاده از آرد سوخاری مینی برگرها زود میسوزند.

پلو قارچ با ریحان

آخرین و هفتمین غذای گیاهی که مزه‌ی لذیذ و دلنشینی دارد.

مواد لازم مناسب ۲ نفر

برنج: ۲ پیمانه

قارچ :۱ پیمانه

سیر: ۱ حبه، ریز شده

فلفل سبز یا قرمز: ۱ تا ۲ عدد، ریز شده

پیاز: ۱ عدد، کوچک و ریز شده

فلفل دلمه سبز: ۱ عدد کوچک و خرد شده

سویا سس: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

لوبیا سبز پخته: ۴ تا ۵ عدد، بلند خرد شده

برگ تازه ریحان: ۱۵ عدد

نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه پلو قارچ با ریحان

در یک تابه مقداری روغن ریخته و پیاز را به آن بیفزایید. تفت دهید تا نرم شده ولی رنگ آن عوض نشود.سیر و فلفل ریز شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ سیر کمی عوض شود.

لوبیا سبز، فلفل دلمه و قارچ های دو نیم شده یا چهار قاچ شده را افزوده و با حرارت ملایم تفت دهید تا وقتی قارچ ها نرم شوند. نمک، فلفل و سویا سس را نیز بیفزایید و در آخر برگ های ریحان را اضافه کرده و شعله را خاموش کنید.برنج را به روش دلخواه خود پخته و دم کنید. برنج را در ظرف یا دیس مورد نظر کشیده، مخلوط قارچ را روی برنج دهید و سرو نمایید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا