طرز تهیه فسنجون و ۴ راز خوشمزگی آن از زبان مامان لیا

چلو خورشت فسنجان یکی از غذاهای محبوب ایرانی‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، مدیران شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا برای تنوع بیشتر منوی شرکتی سراغ این غذا هم بروند. برای مدیران و کارکنان بسیاری از شرکت‌هایی که طعم چلو خورش فسنجان مامان‌پز را چشیده‌اند این سؤال پیش آمده که راز طعم لذیذ آن چیست؟ در ادامه، هرآنچه باید درباره طرز تهیه فسنجون مامان‌پز و ترفندهای خوشمزه شدن آن بدانید را توضیح می‌دهیم.

فسنجان خوشمزه با مرغ

طرز تهیه فسنجون و راز خوشمزگی آن از زبان مامان لیا

چلو خورشت فسنجان یک ناهار شرکتی پرطرفدار در مامان‌پز است که آشپزهای مختلفی آن را طبخ می‌کنند. یکی از این آشپزها مامان لیاست. او مثل سایر آشپزهای مامان‌پز برای طبخ غذاها از مواد اولیه تازه استفاده می‌کند. مامان لیا معتقد است مواد اولیه‌ای که در طرز تهیه فسنجون از آنها نام برده می‌شود باید تازه و درجه یک باشند تا غذا بهترین طعم را داشته باشد. به نظر این آشپز باسلیقه و کاربلد در طرز تهیه فسنجون باید به ۴ ترفند مهم اشاره کرد.

گردوی سفید ایرانی؛ راز طعم خوش فسنجان

۱. فسنجان خوشمزه یعنی گردوی باکیفیت ایرانی

به نظر مامان لیا مهم‌ترین بخش در طرز تهیه فسنجون این است که مواد اولیه باکیفیتی تهیه کنیم. او برای این کار اول از همه سراغ گردوی اصیل ایرانی می‌رود. بیشتر مردم فکر می‌کنند که برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی باید از گردوهای معروف به گردوی فسنجانی استفاده کرده اما مامان لیا اعتقاد دارد که این نوع گردو به ۳ دلیل برای فسنجان مناسب نیست:

  • این نوع گردو معمولا کیفیت خوبی ندارد؛
  • گردوی فسنجانی به غذا طعم شگفت‌انگیزی نمی‌دهد؛
  • گردوی فسنجان باید روغن‌دهی خوبی داشته باشد درحالی‌که گردوهای فسنجانی این‌طور نیستند.

بنابراین، مامان لیا گردوی سفید ایرانی را چند وقت یک‌بار در کارتن‌های ۵ کیلویی از بهترین فروشگاهی که می‌شناسند تهیه می‌کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  گزارش وب سایت بین المللی فرانسوی از وب سایت مامان‌پز

او برای پخت فسنجان گردو را یک مرتبه چرخ می‌کند. سپس، آن را با پیاز نگینی خرد شده و کمی زردچوبه برای مدتی کوتاه تفت می‌دهد. بعد از آن، آب را به قابلمه اضافه می‌کند و اجازه می‌دهد تا گردوی خوب بپزد چون هرچه گردو بیشتر بپزد، خورشت فسنجان با گوشت قلقلی رنگ‌ تیره‌تری پیدا می‌کند.

رب انار خانگی

۲. رب ترکیبی مامان لیا و طعم شگفت‌انگیز فسنجان

مامان لیا برای تهیه فسنجان رب ترکیبی مخصوص خود را دارد. به نظر او رب انار شرکتی به فسنجان طعم ترشی می‌دهد و با رب انار خانگی هم غذا ترشی کمتری پیدا می‌کند. بنابراین، این دو نوع رب را با یکدیگر ترکیب می‌کند. البته، فوت کوزه‌گری مامان لیا فقط این نیست. او برای طبخ فسنجان با گوشت قلقلی از یک رب دست‌پخت خود هم استفاده می‌کند.

رب مخصوص مامان لیا از ترکیب میوه‌های آلبالو، گیلاس و آلوی زرد تازه درست می‌شود. او این میوه‌ها را وقتی تازه رسیده‌اند می‌چیند و با آنها رب درست می‌کند. رب مامان لیا در کنار ترکیب رب انار خانگی و شرکتی به فسنجان طعم شگفت‌انگیزی می‌دهد.

۳. طعم ملس فسنجان مامان لیا

خورشت فسنجان با گوشت قلقلی دست‌پخت مامان لیا طعم ملسی دارد. علت آن هم این است که او علاوه بر رب انار ترکیبی از آلوی خورشتی ترش و شیرین و شیره خرما استفاده می‌کند. به عقیده مامان لیا، شکر نمی‌تواند به اندازه شیره خرما فسنجان را ملس و خوشمزه کند.

او پس از اضافه کردن رب انار ترکیبی مخصوص خود، شعله زیر قابلمه را کم می‌کند و حدود ۳ ساعت به غذا زمان می‌دهد تا هم خورشت کاملا بپزد و هم آلوی خورشتی کاملا باز شود و طعم خود را به غذا بدهد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  غذای سازمانی مامان پز

۴. گوشت قلقلی مخصوص فسنجان

گوشت چرخ‌کرده‌ای که مامان لیا برای طبخ خورشت فسنجان با گوشت قلقلی به کار می‌برد، ترکیبی از گوشت گوساله و گوسفند تازه است. به نظر این آشپز باتجربه، گوشت گوساله به‌تنهایی طعم خوبی ندارد. بنابراین، او ترکیبی از گوشت گوساله و گوسفند چرخ‌کرده را با پیاز نمک و فلفل سیاه خوب ورز می‌دهد.

سپس، ترکیب به‌دست‌آمده را به صورت قلقلی‌های کوچکی درمی‌آورد و در تابه می‌چیند. به تابه نصف استکان آب اضافه می‌کند و درب آن را می‌بندد. پس از اینکه آب گوشت کاملا تبخیر شد، باید با روغن خودش سرخ شود.

در مرحله بعد، مامان لیا گوشت قلقلی کاملا سرخ‌شده را به قابلمه خورشت اضافه می‌کند و اجازه می‌دهد تا گوشت طعم خورشت را به خود بگیرد و خورشت جابیفتد.

چلو خورشت فسنجان با گوشت قلقلی در مامان‌پز

چلو خورشت فسنجان با گوشت قلقلی دست‌‌پخت کدام آشپزهاست؟

چلو خورشت فسنجان با گوشت قلقلی یکی از غذاهای سازمانی پرطرفدار مامان‌پز است. این غذا را هم می‌توانید از طریق بخش سفارش آنلاین و به تعداد کمتر با دست‌‌پخت مامان منیر، مامان عهدیه و مامان لیا سفارش بدهید و هم می‌توانید آن را از بخش سفارش غذای شرکتی درخواست کنید. در حالت دوم، فسنجان با گوشت قلقلی یا مرغ دست‌پخت مامان لیاست. البته، اگر تعداد سفارش‌ها بسیار باشد، مامان عهدیه و مامان فخرالزمان هم به کمک او می‌آیند.

شما بگویید

طرز تهیه فسنجون یکی از دستورپخت‌هایی است که هر آشپز برای آن ترفندهای خاص خود را به کار می‌برد. در این مطلب، راز خوشمزگی فسنجان از زبان مامان لیا را توضیح دادیم. شما برای خوشمزه شدن فسنجان چه راه‌های دیگری سراغ دارید؟

Scroll to Top
اسکرول به بالا