بهترین روش و طرز تهیه املت خوشمزه با گوجه رنده شده

یک صبح زیبا و دلپذیر برای شما با چه تصویری همراه است؟ این گزاره ممکن است برای ساکنان کشورهای مختلف دنیا با تصاویر رویایی مختلفی همراه باشد ولی برای اغلب ایرانی‌ها چنین صبحی با تصویری از یک میز صبحانه که املت روی آن خودنمایی می‌کند نقش می‌بندد. صبحانه ایرانی چندین و چند نماد آیکونیک دارد که قطعا یکی از آنها هم املت است. ترکیب گوجه و تخم مرغ و ادویه که با دستور پخت‌های مختلف به معحونی خوش‌رنگ و انرژی‌بخش تبدیل می‌شود و می‌تواند ساعت‌ها خورنده‌اش را از احتیاج به غذا بی‌نیاز کند. در این مقاله سعی داریم یکی از شیوه‌های محبوب طبخ املت با گوجه را آموزش دهیم. پختن املت با گوجه‌های رنده شده که در بسیاری از خانه‌ها پخته می‌شوند.

املت؛ فرانسوی جذاب

«املت» لغتی فرانسوی است. برای همین خیلی‌ها گمان می‌کنند خاستگاه این غذا فرانسه است. اگرچه در ادبیات کلاسیک فرانسوی بارها به این غذا اشاره شده و دستورهای مختلفی هم در آشپزی فرانسوی برای پخت آن وجود دارد اما خاستگاه واقعی این غذا معلوم نیست. برخی منابع آن را به ایران باستان نسبت می‌دهند اما در بیشتر کشورها و فرهنگ‌های غذایی املت دیده می‌شود.

املت فرانسوی

برخی از آنها تنها در داشتن تخم‌مرغ با هم مشترک هستند و نقطه مشترک دیگری ندارند. برای نمونه مدلی از املت که در ایران پخته می‌شود در جای دیگر دنیا دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد هر کشور و فرهنگ غذایی یک یا چند دستور پخت املت دارد. آنچه در اینجا می‌خواهیم به آن بپردازیم پخت املت با گوجه رنده شده است. چون همین املت ایرانی هم دو کلاس مختلف دارد. املت‌هایی که با رب پخته می‌شوند و املت‌هایی که با گوجه پخته می‌شوند.

نکته مهم در پخت املت

املت غذای ساده‌ای است اما همین غذای ساده تکنیک‌های خاصی برای پخت داد. عدم تسلط بر این تکنیک‌ها موجب می‌شود که کیفیت املت‌ها در ایران طیف گسترده‌ای داشته باشد. یکی از مهم‌ترین‌هایش نحوه به کار گرفتن تخم مرغ در این غذاست.

تخم‌مرغ با همه جذابیت‌هایش به دلیل بویی که دارد می‌تواند یک غذا را به خوردنی مطلوب یا یک ترکیب بدبو تبدیل کند. برای همین خیلی مهم است که بدانید چطور تخم‌مرغ را در این غذا به کار بگیرید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین طرز تهیه واویشکای بوقلمون (غذای رشت)

املت با گوجه

برخی تخم‌مرغ را پیش از اضافه کردن به گوجه‌ها در ظرفی جداگانه هم می‌زنند. در اینجا باید بدانند که تبدیل شدن تخم‌مرغ هم‌زده به ترکیبی کف‌آلود غذای شما را خراب می‌کند. برخی دیگر عم تخم مرغ‌ها را در میانه گوجه‌ها می‌شکنند. اگر این کار را می‌کنید باید تلاش کنید که تخم‌مرغ‌ها هیچ سفیده مشخصی در تابه شما نداشته باشند و کاملا با گوجه‌ها دربیامیزند.

مواد لازم برای تهیه املت خوشمزه با گوجه رنده شده

املت ترکیب ساده و کم دردسری دارد. شما برای پختن یک املت دو نفره به:

  • تخم‌مرغ درشت: ۳ عدد
  • گوجه‌فرنگی: ۵۰۰ گرم
  • زردچوبه: ۲ قاشق  چای‌خوری
  • کره یا روغن مایع: یک‌چهارم پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

نیاز دارید.

درباره پخت املت این را بدانید که رعایت نسبت میان تخم‌مرغ و گوجه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. برخی برای هر نفر تنها یک تخم‌مرغ درنظر می‌گیرند و برخی دو تخم‌مرغ. ما در اینجا میانه این نسبت را در نظر گرفتیم.

هر چقدر تخم‌مرغ‌ها کمتر باشد و گوجه‌ها بیشتر املت شما قرمزتر می‌شود و اضافه کردن تخم‌مرغ آن را نارنجی‌‌تر می‌کند. ما در این دستور میانه این دو طیف سلیقه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

املت خوشمزه

طرز تهیه املت خوشمزه با گوجه رنده شده

برای پختن املت با گوجه رنده شده به چند نکته باید توجه کنید. نخست اینکه چه گوجه‌هایی در دسترس دارید. گوجه‌های خیلی آبدار مناسب املت نیستند. همچنین گوجه‌هایی که فیله‌های سخت دارند. با این حال اگر این گونه از گوجه‌ها را هم در دسترس داشتید می‌شود برای پخت بهتر آن ایده‌هایی در نظر گرفت.

برای نمونه گوجه‌هایی که فیله سخت دارند را می‌توان با کمی آب اضافه به خوبی پخت. در ادامه فرایند پخت املت با گوجه رنده شده را در ۳ گام آموزش می‌دهیم.

گام نخست:

در ابتدا باید گوجه‌ها را آماده کنید. اگر قصد پختن املت با گوجه خرد شده را دارید باید گوجه‌ها را پوست بگیرید. اما ما در اینجا قصد داریم شیوه‌ای دیگر را به شما آموزش دهیم. آن هم درست کردن املت با گوجه رنده شده است. وقتی گوجه‎ها را رنده می‌کنیم دیگر مشکلی با پوست آن نداریم. گوجه‌های رنده شده را در تابه بریزید. لازم نیست از ابتدا روغن در تابه باشد و بهتر است کمی زمان دهید که آب گوجه‌ها خرد رود و روغن را اضافه کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه گراتن سیب زمینی و قارچ بدون فر

خاطرتان باشد که ابتدا هیچ وقت کره اضافه نکنید چون خیلی زود می‌سوزد. کره را برای طعم دادن در میانه پختن اضافه می‌کنیم. بعد از اضافه کردن گوجه و کمی هم زدن زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم و در تابه را می‌گذاریم تا با شعله کم بپزد.

گام دوم:

تخم مرغ‌ها را در ظرفی هم می‌زنیم. به این ترکیب نمک و فلفل هم اضافه می‌کنیم. در هم زدن زیاده روی نمی‌کنیم که تخم مرغ‌ها کف کند. در این بین هر چند وقت یکبار در تابه را بر می‌داریم و با کف کف‌گیر گوجه‌ها را له می‌کنیم. همچنی چندبار بهم می‌زنیم.

گام سوم:

به محض مشاهده آثار پخته شدن در گوجه باید تخم مرغ را اضافه کنیم. به این ترتیب که وقتی گوجه‌ها به ترکیبی یکدست تبدیل شدند و رنگ‌شان کمی تغییر کرد وقت اضافه شدن تخم مرغ است. پیش از اضافه کردن تخم مرغ کره را بهم به تابه اضافه می‌کنیم و تا آب شدن کاملش صبر می‌کنی.

سپس تخم‌مرغ‌ها را اضافه می‌کنیم. در اینجا باید ترکیب تخم مرغ و گوجه را با چنگال یا چیزی شبیه به آن هم بزنیم تا از جدا افتادن تخم مرغ‌ها در میان گوجه‌ها جلوگیری کنیم. نباید بگذارید هیچ بخشی از تخم‌مرغ مستقل بپزد و باید چنان با هم مخلوط‌شان کنید که هیچ اثری از تخم مرغ جدا یا گوجه جدا دیده نشود. در تابه را بگذارید و چند دقیقه زمان دهید تا خودش را بگیرد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا