طرز تهیه گراتن سیب زمینی و قارچ بدون فر

طرز تهیه گراتن سیب زمینی یکی از محبوب‌ترین دستورپخت‌های غذای خانگی در جهان است که بسیاری خاستگاه آن را فرانسه می‌دانند. پایه‌ی این نوع غذا همچون برخی دیگر از غذاهای بین‌المللی از پنیر، شیر و خامه تشکیل می‌شود. البته، گراتن انواع مختلفی دارد. از گراتن پارمزان، کدو سبز و مرغ گرفته تا گراتن پاستا، کدو یا گوجه فرنگی هر کدام دستور پخت خاص خود را دارد ولی قاعده‌ی کلی همه‌ی آنها یکی است. آن هم اینکه ورقه ورقه سرو می‌شود. در این مقاله سعی داریم تا گراتن سیب زمینی و قارچ بدون فر را به شما بیاموزیم که در بین انواع مختلف گراتن، طعم بسیار دلپذیری دارد و یک انتخاب مناسب برای پخت غذای خانگی با طعمی بین‌المللی است.

مواد لازم برای گراتن سیب زمینی و قارچ 

گراتن سیب زمینی و قارچ 

مواد لازم جهت پخت گراتن سیب زمینی و قارچ بدون فر که برای دو الی سه نفر در نظر گرفته می‌شود، عبارت‌اند از:

  •  قارچ ۲۰۰ گرم؛
  •  شیر ۳ پیمانه؛
  • کره ۳ قاشق غذاخوری؛
  • آرد ۴ قاشق غذاخوری؛
  • آویشن یک قاشق مرباخوری؛
  • سیب زمینی متوسط ۴ عدد؛
  • نمک و فلفل به مقدار لازم؛
  •  فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده ۲ عدد؛
  •  پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم؛
  • سیر یک الی دو حبه یا پودر سیر.

مامانپزی شو

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و قارچ بدون فر

مواد اولیه‌ی این غذا در برخی روش‌های دیگر آشپزی و پخت غذای خانگی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وجود افزایش تمایل ایرانی‌ها به غذاهای بین‌المللی برای همین طبخ این غذا به ذائقه‌ی بسیاری از ایرانی‌ها طی سال‌های اخیر نزدیک شده و می‌تواند جزو یکی از غذاهای پرطرفدار قرار گیرد. اینجا قصد داریم غذای گراتن سیب زمینی و قارچ به همراه یک سس پرطرفدار را آموزش دهیم.

 

گام اول

برای درست کردن این غذا می‌توان از فیله‌ی مرغ پخته شده هم استفاده کرد. اما چون روش پخت غذای گیاهی را پیش می‌بریم از آن اجتناب می‌کنیم. ابتدا قارچ‌های اسلایس شده را خیلی کم تفت می‌دهیم و آخر سر سیرهای رنده شده را برای خوش طعم شدن به آن اضافه می‌کنیم. بعد هم فلفل‌ دلمه‌ای‌ها را نگینی کرده و به همراه ادویه و نمک به مواد اضافه می‌کنیم. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کیک تولد ساده

گام دوم

حالا سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و به شکل ورقه‌ایی برش می‌دهیم. سپس قابلمه‌ی کوچک را پر از آب می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا بجوشد. بعد از آنکه جوشید، مقداری نمک به آن اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را اضافه می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا حدود ۶ دقیقه که داخل آب بماند. سیب‌زمینی‌ها را باید به شکل نیم پز باید از آب خارج کنیم. حتماً باید توجه کنیم که سیب‌زمینی‌ها آنقدر در آب نماند که له شود و بعد از آن سیب زمینی را آبکش می‌کنیم تا خشک شود. 

گام سوم 

در این مرحله سس بشامل را آماده می‌کنیم. آرد را داخل تابه می‌ریزیم و روی حرارت کم قرار می‌دهیم، آن را باید مرتب به هم بزنیم اما باید مراقب باشیم که آرد تغییر رنگ ندهد. بوی آرد که بلند شد، کره را به آن اضافه می‌کنیم و دوباره آرد را به هم می‌زنیم کره که آب شد شیر را آرام آرام به مواد اضافه می‌کنیم. دوباره مواد را به هم می‌زنیم وقتی که مواد غلیظ شد آن را از روی حرارت برمی‌داریم. 

گام چهارم

در این مرحله داخل یک تابه را با روغن مایع چرب می‌کنیم. کمی از سُس زا کف ظرف می‌ریزیم. حالا نوبت سیب زمینی‌های حلقه شده است. آنها را می‌چینیم و روی سیب زمینی‌ها مقداری پنیر پیتزا می‌ریزیم. بعد هم مقداری از مواد آماده‌ی قارچ و فلفل دلمه‌ای را اضافه می‌کنیم. دوباره سس و سیب زمینی‌ها را اضافه می‌کنیم. به همین ترتیب لایه‌ها را روی یکدیگر می‌چینیم در آخر هم روی همه‌ی مواد را با پنیر پیتزا می‌پوشانیم که معمولاً در این مرحله پنیر پیتزای بیشتر به غذا زیبایی و مزه‌ی می‌بخشد. تابه را بر روی شعله‌ی ملایم در حدود ۳۰ دقیقه قرار می‌دهیم. البته قابل ذکر است که چون این غذا بر روی اجاق گاز پخت می‌شود امکان دارد که روی آن طلایی نشود ولی طعم دلپذیری خواهد داشت. بعد از آماده شدن، گراتن سیب زمینی و قارچ را با گوچه‌های کوچک گیلاسی و در صورت دلخواه چند برگ ریحان تازه تزئین می‌کنیم.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  سالاد برای مهمانی؛ لیست بهترین سالادهای مهمانی

یک پیشنهاد ویژه؛ گراتن سبزیجات

گراتن سبزیجات

این روزها با وجود اطلاعات بیشتر از میزان کالری‌ خوراکی‌ها در دسترس هست و همچنین به سبب گسترش رژیم‌های سالم غذایی، غذاهای گیاهی و کم کالری جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم پیدا کرده‌اند. به همین سبب طرفداران غذاهای کم کالری روز به روز در حال افزایش هستند. افزایش گرایش به این سبک زندگی چنان است که بسیاری از شرکت‌ها هم برای تامین غذای سازمانی کارکنان‌شان به رعایت رژیم سلامت توجه می‌کنند. معمولا مردم برای حفظ سلامتی و تنوع زیادی که غذاهای گیاهی دارند به مصرف این غذاها تمایل زیادی پیدا کردند. از جمله غذاهای گیاهی مناسب مهمانی‌ها که راحت درست می‌شود گراتن سبزیجات است. گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی غذاهای حاوی گوشت که برای افراد گیاهخوار نیز انتخاب درستی است. تنها نکته خطرناک برای علاقه‌مندان رژیم‌های سلامتی سُس بشامل به کار رفته در گراتن‌هاست. این سُس پایه و اساس ساخت این غذاست.

یک نکته‌ی مهم در مورد کالری انواع سس‌ها 

وجه مشترک تمام گراتن‌ها در سس سفید و یا سس بشامل است و این سس محبوب و خوشمزه تاثیر فراوانی در بهبود طعم این غذا دارد. تنوع انواع سس‌ها، باعث شده تا برای تهیه‌ی بیشتر غذاها از سس‌های مختلف با طعم‌های گوناگون استفاده کنیم. با تنوع دستورهای آشپزی و جهانی شدن برخی غذاها نواوری‌های زیادی هم در آن‌ها صورت گرفته است. از جمله اینکه گراتن‌ها حالا با انواع سُس‌ها ساخته و سرو می‌شود. اما در اغلب موارد این سس‌ها دارای کالری بالا هستند و مصرف مستمر آن ها از نظر سلامتی و پزشکی مناسب نخواهد بود. مثلا یکی از سس‌های رایج مورد استفاده برای ایرانی‌ها مایونز با ترکیبات تخم مرغ، سرکه، روغن و شکر است که از پر کالری‌ترین سس‌ها محسوب می‌شود. تخمین زده می‌شود که هر قاشق غذاخوری سُس مایونز چیزی حدود ۱۱۰ کالری داشته باشد. بنابراین بهتر است موقع تهیه سس به کالری آن دقت کنیم.

Scroll to Top
اسکرول به بالا