طرز تهیه مرغ شکم پر در فر

در میان غذاهای مجلسی کمتر غذایی  وجود دارد که نسبت به مرغ شکم پر محبوبیت بیشتری داشته باشد. مرغ شکم پر حجم بالایی از مواد اولیه جذاب را دارد. موادی که شامل یک مرغ کامل در کنار محتویات داخل شکم آن، ادویه مخصوص و سبزی مرغ شکم پر هستند. بعلاوه، سس مخصوصی که مطابق نظر آشپز قبل از پخت بر روی پوست مرغ ریخته می شود، ظاهر و طعمی منحصر به فرد به قسمت های بیرونی مرغ شکم پر می دهد. طرز تهیه مرغ شکم پر بر خلاف آنچه افراد تصور می کنند کار پیچیده ای نیست و نیاز به کمی خلاقیت و سلیقه در آشپزی دارد. در نهایت مزه دار کردن مرغ به نظر خودتان بستگی دارد و آن را داخل فر می گذارید. باقی کار تهیه این غذا را حرارت فر انجام می دهد.

مرغ شکم پر؛ غذایی با دستورپخت‌های مختلف

مرغ شکم پر خوشمزه

تنوع طعم و طرز پخت مرغ شکم پر بسیار بالا است. در ادامه، ما دو مدل از شیوه های محبوب طرز تهیه مرغ شکم پر را بیان می کنیم؛ ولی این به آن معنا نیست که همه موارد گفته شده در این دستور باید رعایت شوند. شما می توانید با هر ماده ای که راحت هستید و مطابق سلیقه تان است مرغ شکم پر مجلسی تهیه کنید و در همه گیر شدن مرغ شکم پر مجلسی جذاب سهیم باشید. در طبخ هر غذایی مشابه مرغ شکم پر مجلسی همواره سوال اول این است که از کجا شروع کنیم و چه مواد اولیه ای جهت طبخ مرغ شکم پر آماده کنیم؟

برای تصمیم گیری در این مورد همان طور که در بالا ذکر شد، شما هستید که تصمیم گیرنده طعم مرغ شکم پر مجلسی خود هستید. طعم غالب مورد نظر شما کدام است؟ ترش؟ شیرین؟ ملس؟ یا عطرهایی چون عطر سبزیجات یا زعفران را می پسندید؟ سس محبوب شما باربیکیو است یا سس خردل؟ عطر سیر را می پسندید یا نعنا؟ زنجبیل ادویه مورد نظر شماست یا دارچین؟ آلوچه و زرشک را ترجیح می دهید یا هویج و سیب زمینی شیرین؟ … همه این مواد می تواند ترکیب های مختلفی از مواد داخل مرغ شکم پر مجلسی شما را به تشکیل بدهند.

در مامانپز ثبتنام کن

دستورپخت مرغ شکم پر

برای تهیه مرغ شکم پر مجلسی، ابتدا از تمیز بودن داخل و روی مرغ مطمئن شوید و چربی های اضافی مرغ را جدا کنید. برای تهیه مرغ شکم پر، یک مرغ با وزن ایده آل را در آب نمک بگذارید  تا مزه دار شده و بوی زهم آن گرفته شود. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که وزن مرغ هر چه کمتر باشد ، مرغ شکم پر سریع تر آماده شده و کاملا مغزپخت می شود. وزن پیشنهادی یک و نیم تا دو کیلوگرم است. سطح مرغ را با حوله کاغذی خشک کنید؛ زیرا هرچه آب پوست مرغ کمتر باشد، پوست مرغ برشته تر شده و طعم بهتری به گوشت مرغ شکم پر می دهد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین طرز تهیه رولت گوشت و بادمجان بدون فر به شکل مجلسی

مرحله اول: تهیه سس مرغ شکم پر 

اگر تمایل به تند شدن غذا دارید، از سس باربیکیو برای رویه و سطوح داخلی غذا استفاده کنید. مرغ شکم پر با سس باربیکیو، به دلیل محدود بودن و در دسترس بودن مواد اولیه از جمله طرز تهیه های آسان مرغ شکم پر است. اگر طعم مورد علاقه ی مرغ شکم پر تند است، سس باربیکیو انتخاب مناسبی برای شماست.  این مدل سس به سادگی در فروشگاه ها قابل خرید است، اما پیشنهاد ما تهیه آن در منزل به صورت زیر است:

برای تهیه سس باربیکیو رب گوجه فرنکی ۳ پیمانه، آب لیمو ترش ۱ پیمانه، سرکه سفید و روغن هر کدام ۲ پیمانه، آب، زنجبیل، زیره سیاه نصف پیمانه، شکر، فلفل سیاه، تخم گشنیز یک قاشق چایخوری، فلفل قرمز نصف پیمانه مرباخوری را با هم مخلوط کنید و روی حرارت هم بزنید  تا قوام بیاید. سس باربیکیو شما آماده است!

در صورتی که تمایل به ترش یا ملس شدن غذا داشته باشید، از سس انار و ترکیبات آن برای درون و سطح مرغ شکم پر استفاده کنید. برای تهیه این سس در خانه آب تمبر هندی صاف شده یک پیمانه، رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری، روغن زیتون یک قاشق غذاخوری، رب انار دو قاشق غذا خوری، نمک، ادویه،  شکر و آبلیمو را با هم مخلوط کرده و روی حرارت هم بزنید تا قوام بیاید.

مرحله دوم: آماده کردن مرغ 

آماده کردن مرغ

به طور کل برای تهیه هر مرغ شکم پر مجلسی باید تمام سطح داخلی و خارجی مرغ شکم پر را فلفل و نمک بزنید. استفاده از سبزی شوشاق یا چوچاق جزو اسرار تهیه  مرغ شکم پر و فوت کوزه گری آن است. در صورتی که به این سبزی جهت تهیه مرغ شکم پر دسترسی ندارید، می توانید از  یک بوته سیر پوست کنده شده، پیاز پوست کنده شده حلقه ای و سبزیجاتی مانند گشنیز، شنبلیله، ریحان و… اضافه کنید؛ اما اضافه کردن سبزیجاتی مامان اسفناج کاملا سلیقه ای است. اضافه کردن آلوبخارا یا آلو جنگلی، آلوچه، کشمش و لیمو تازه (پرتقال یا نارنج تازه هم می تواند جزو موارد جذاب برای طبخ این غذا باشد) نصف شده از جمله رازهای رسپی این غذاست؛ البته بعد از پخت کامل غذا از شکم مرغ خارج می شوند.

کره آب شده همراه سس مخصوص باربیکیو یا سس انار  که از پیش تهیه کردیم را به روی  تمام سطح مرغ شکم پر بمالید. اسپری کردن روغن زیتون و یا آب میوه هایی مانند آب سیب یا آب پرتقال نیز عطر جذابی به مرغ شکم پر می دهد و همین طور اضافه کردن پودر کاری، دارچین، و زرد چوبه کاملا سلیقه ای و مطابق ذائقه شماست.

مرحله سوم: قرار دادن مرغ در ظرف مخصوص

برای پخت مرغ شکم پر، مرغ را درون ظرف گود با مقداری از سس بابیکیو یا سس انار رقیق شده با آب و به همراه  عصاره مرکبات بگذارید .موردی که هرگز نباید فراموش کنید این است که هر دوپای مرغ را با نخی محکم به هم ببندید؛ با این کار محتویات مرغ شکم پر درون شکم مرغ محفوظ مانده و با حرارت دیدن به بیرون نمی ریزد. از طرفی بعد از طبخ مرغ، گوشت مرغ شکم پر نرم تر شده و امکان جدا شدن و یا تغییر شکل ظاهری آن هست و بستن نخ از این اتفاق جلوگیری می کند. بال های مرغ را حتما مطابق عکس پشت گردن و زیر مرغ بگذارید تا بال های مرغ نسوزد و طعم و ظاهر مرغ شکم پر شما را تحت تاثیر قرار ندهد. زیر پوست مرغ مقداری سبزی عطردار، سیر و پیاز همراه با ادویه و یا زعفران اضافه کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  دستورپخت آش ترخینه به روش کرمانشاهی و ملایری

مرحله چهارم: طبخ مرغ شکم پر

فر را در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید و بعد از گرم شدن مرغ را درجایی ک روی شعله مستقیم نباشد بگذارید و حدود یک و نیم الی دو ساعت درون فر به آن فرصت پختن بدهید. جهت اطمینان از میزان پخت مرغ هر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با چنگال میزان سفتی مرغ را بررسی کنید و بعد از اطمینان از پخت غذا فر را روی ۱۶۵ درجه فارنهایت بگذارید؛ مرغ را بچرخانید و مجددا مقداری سس باربیکیو اضافه کنید تا سمت دیگر مرغ شکم پر هم خوب برشته شود. بعد از خارج کردن مرغ شکم پر از فر، اگر بوته سیر و لیمو داخل مرغ شکم پر قرار داده اید، آن را خارج کنید. بهتر است که بلافاصله بعد از خروج از فر غذا را سرو نکنید. حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به مرغ شکم پر بیرون از فر زمان بدهید.

سرو مرغ شکم پر

به وقت سرو مرغ شکم پر

در زمان سرو غذا بهتر است آن را با دورچین مواد غذایی تزیین کنید. دورچین مرغ شکم پر کاملا سلیقه ای است، ولی همواره از پیشنهاد های جذاب می توان به سبزیجات و صیفی جات اشاره کرد. سیب زمینی تنوری معطر، فلفل سبز، گوجه گیلاسی، قارچ آب پز و مزه داره شده، آلوچه و … از جمله پیشنهادات ما برای دورچین مرغ شکم پر هستند. هویج پخته شده و کلم بروکلی، گیاه رزماری، ذرت شیرین، نخود فرنگی، و کرفس هم به دلیل طعم تقریبا خنثی و رنگ های جذابی که دارند می توانند ظاهر مرغ شکم پر شما را دلربا تر کنند. از اسلایس های حلقه ای لیمو ترش و کاهو تازه نیز می توان به عنوان سفره ی زیر مرغ شکم پر استفاده کرد تا ترکیب و بوی تازگی غذا را نگه دارد.

کلام آخر

مرغ شکم پر یکی از غذاهای مجلسی محبوب ایرانی‌هاست. برای تهیه این غذای خوشمزه لازم نیست که آشپزی حرفه‌ای باشید. همین که از پس غذاهای ساده بربیایید و کمی خوش‌سلیقه باشید، می‌توانید طبق آنچه توضیح دادیم، غذایی جذاب و خوشمزه بپزید. 

Scroll to Top
اسکرول به بالا