دستور پخت خورش بادمجان با گوشت

بادمجان و غذاهایی که با آن درست می‌شوند، همیشه جزو غذاهای پرطرفدار ایرانی بوده‌اند. یکی از این غذاها که می‌توانید آن را هم به صورت رژیمی و هم به صورت خورشتی مفصل نوش جان کنید، خورش بادمجان است. در این مقاله، روش پخت خورش بادمجان با گوشت و بدون گوشت را به همراه تمام ترفندهای خوشمزگی این خورشت خوش‌ رنگ و لعاب می‌خوانید.

مراحل پخت خورش بادمجان با گوشت

خورش قیمه بادمجان، خورشتی شبیه به خورش بادمجان

اگر برای مهمانی پیش رو به انواع غذای مجلسی با بادمجان فکر می‌کنید یا برای ناهار و شام به غذاهایی مانند میرزا قاسمی، رولت گوشت و بادمجان، دلمه بادمجان، کشک بادمجان یا حلیم بادمجان علاقه دارید، قطعا طعم خورش بادمجان با گوشت را هم می‌پسندید. این خورشت اصیل ایرانی به خورشت قیمه بادمجان شباهت دارد اما رسپی آن بسیار ساده‌تر از این خورشت ایرانی است. برای طبخ این خورشت خوش عطر و طعم، باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید. مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌خوانید جهت تهیه خورش بادمجان با گوشت برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • بادمجان قلمی در اندازه متوسط ۶ عدد؛
  • گوشت مخصوص خورشت شامل گوشت ران، سردست و سرسینه گوسفند ۴۰۰ گرم؛
  • پیاز در اندازه متوسط ۲ عدد؛
  • گوجه‌فرنگی در اندازه متوسط ۲ عدد؛
  • زعفران دم‌کرده ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری؛
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری؛
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: تفت دادن پیاز

برای شروع، مثل آنچه در طرز تهیه بیشتر خورشت‌های ایرانی می‌خوانید، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را همراه با مقداری روغن داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید. پیاز باید آن‌قدر تفت داده شود که حالت سبک و شیشه‌ای پیدا کنید. سپس، به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید تا طلایی‌رنگ شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه انواع آش

مرحله دوم: اضافه کردن گوشت و پختن آن

در مرحله بعدی، باید گوشت را به اندازه نسبتا درشت خرد کنید و داخل قابلمه بیندازید. گوشت باید همراه با پیاز به اندازه‌ای تفت داده شود که تغییر رنگ بدهد. دقت کنید که گوشت را بیش از حد تفت ندهید چون سرخ شدن گوشت ممکن است در نهایت باعث سفت شدن آن شود.

بعد از گوشت، رب گوجه‌فرنگی را داخل قابلمه بریزید و آن‌قدر با گوشت و پیاز تفت بدهید تا رنگش باز شود. سپس، به قابلمه ۳ تا ۴ لیوان آب اضافه کنید. وقتی آب به نقطه جوش رسید حرارت شعله زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت با حرارت ملایم مغزپخت شود. برای پخته شدن گوشت به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارید. در این فاصله می‌توانید ادامه مراحل پخت خورش بادمجان با گوشت را ادامه دهید.

مرحله سوم: آماده کردن بادمجان‌ها

پوست بادمجان‌ها را جدا کنید و روی آنها نمک بپاشید تا تلخی آنها گرفته شود. برای این کار می‌توانید از سایر روش‌های از بین بردن تلخی بادمجان هم استفاده کنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه بادمجان‌ها را کاملا آبکشی کنید و اجازه بدهید خشک شوند. سپس، درون تابه‌ اندکی روغن بریزید و بادمجان‌ها را با روغن سرخ کنید. بهتر است بعد از سرخ کردن بادمجان‌ها آنها را روی پد جاذب روغن بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن بادمجان و گوجه‌فرنگی

بعد از اینکه روغن اضافی بادمجان‌های سرخ‌شده کاملا گرفته شد، آنها را داخل قابلمه بیندازید. در این مرحله باید آب خورش بسیار کمتر از قبل شده باشد. گوجه‌فرنگی‌ها را هم از وسط نصف کنید و بعد از کمی تفت دادن در روغن اندک درون قابلمه بریزید. حالا نمک، فلفل سیاه و عصاره زعفران را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید خورش بادمجان با حرارت ملایم کاملا جا بیفتد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه پلو مکزیکی با میگو برای ۴ نفر

توجه داشته باشید که در این مرحله نباید بادمجان و گوجه‌فرنگی را زیاد هم بزنید چون شکل خود را از دست می‌دهند و خورش ظاهر جذابی پیدا نخواهد کرد.

طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت و گیاهی

خورش بادمجان بدون گوشت

خورش بادمجان بدون گوشت بسیار ساده‌تر از خورش با گوشت آماده می‌شود. برای درست کردن این غذا کافیست گوشت را از فهرست مواد اولیه حذف کنید یا به جای آن از قارچ خرد شده استفاده کنید. بقیه مراحل را هم طبق آنچه توضیح دادیم طی کنید. به این ترتیب، یک غذای گیاهی خوشمزه خواهید داشت.

رازهای خوشمزگی خورش بادمجان

  • چاشنی خورشت بادمجان غوره است. بنابراین، برای اینکه خورشت شما طعمی ترش پیدا کند می‌توانید از مقداری غوره تازه استفاده کنید.
  • ادویه‌های دیگری که خورش بادمجان با گوشت یا بدون گوشت را خوشمزه می‌کنند، پودر سیر، لیمو عمانی، آبلیمو و آبغوره هستند.
  • خورش بادمجان را می‌توانید با گوشت مرغ هم بپزید. در این صورت، باید به جای گوشت خورشتی از ۴ تکه مرغ استفاده کنید.
  • برای تهیه خورش بادمجان رژیمی، بادمجان را به جای سرخ کردن کباب کنید.
  • سرخ کردن بادمجان‌ها باید با حوصله انجام شود چون اگر بادمجان بسوزد، خورش طعم تلخی پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا