طرز تهیه خورش قیمه مجلسی

اگر از شما بخواهند ۵ غذای ایرانی را نام ببرید، حتما در کنار غذاهایی مانند خورش قرمه سبزی به خورش قیمه هم اشاره می‌کنید. این غذای همه‌کاره و خوشمزه هم در مهمان‌ها و جشن‌ها سرو می‌شود و هم می‌توانید عطر قیمه مجلسی را در مراسم‌های عزاداری یا مذهبی بشنوید. هر خانواده ایرانی یک دستورپخت خورش قیمه مخصوص به خود دارد. بااین‌حال، ترفندهای خوشمزگی و اصول اولیه طبخ این غذا در میان تمام این دستورپخت‌ها مشترک است. اگر جزو طرفداران پروپاقرص خورش قیمه هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید. در ادامه، طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و رازهای طلایی خوشمزگی آن را توضیح می‌دهیم.

خورش قیمه؛ غذایی خوشمزه با دستورپختی کم‌دردسر

خورش قیمه مجلسی و خوشمزه

معمولا طبخ خورش‌های مشهور ایرانی با زحمت و دردسر همراه است. به عنوان مثال، برای طبخ خورش قرمه‌سبزی باید تناسب سبزیجات مختلف را رعایت کنید و آنها را به اندازه سرخ کنید. برای تهیه خورش فسنجان اصیل هم باید نکاتی مثل اندازه رب انار و انتخاب گردوی مناسب را بدانید. در مقابل، خورش قیمه چنین دردسرهایی را ندارد. تنها کاری که باید برای طبخ این خورش خوش‌عطر و طعم انجام بدهید، این است که مواد لازم خورش قیمه را آماده کنید و مراحلی که توضیح می‌دهیم را گام‌به‌گام انجام بدهید. موادی که در ادامه از آنها نام می‌بریم، برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • گوشت تازه گوسفندی ۴۰۰ گرم؛
  • لپه ۸ قاشق غذاخوری؛
  • پیاز متوسط ۲ عدد؛
  • سیر به دل‌خواه ۱ تا ۲ حبه؛
  • لیمو عمانی ۱ تا ۲ عدد؛
  • رب گوجه‌فرنگی ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری؛
  • زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذاخوری؛
  • نمک، پودر کاری، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم؛
  • گلاب یک‌دوم قاشق چا‌ی‌خوری؛
  • چوب دارچین ۱ تکه.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ۳ مدل لازانیا خوشمزه

مامانپزی شو

مرحله اول: آماده کردن گوشت و لپه

قبل از هر کاری لپه را در ظرف متوسطی بخیسانید. از این طریق، هم لپه زودتر می‌پزد و هم نفخ آن گرفته می‌شود. حالا سراغ گوشت تازه گوسفندی بروید و آن را در اندازه خورشتی برش بزنید. گوشت را هم بعد از برش زدن بشویید و برای غذا کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه‌ای متوسط به همراه روغن تفت دهید. اجازه بدهید تا پیاز شیشه‌ای و سبک شود. اگر به طعم سیر در غذا علاقه دارید، سیر را له کنید و به همراه پیاز کمی تفت دهید. سپس، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. زردچوبه را باید به اندازه‌ای همراه با پیاز تفت دهید که رنگ طلایی خوش‌رنگی پیدا کند. حالا گوشت تکه‌تکه شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله سوم: اضافه کردن لپه

بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد، باید لپه را به قابلمه اضافه کنید. لپه را چند دقیقه با گوشت و پیاز تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. حالا نمک و ادویه‌ها و رب گوجه‌فرنگی را به قابلمه بیفزایید. چاشنی‌ها را به اندازه‌ای تفت بدهید که عطر زردچوبه رها شود و رب گوجه‌فرنگی از خامی درآید. سپس، حدود ۲ تا ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید تا محتویات آن بپزند.

مرحله آخر طبخ خورش قیمه مجلسی

گوشت و لپه باید به مدت ۳ تا ۴ ساعت کاملا بپزند. سپس، هسته‌های لیمو عمانی را جدا کنید و آن را درون قابلمه بیندازید. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا لیمو عمانی نرم شود. سپس، زعفران‌ دم‌کرده، چوب دارچین و گلاب را به آن اضافه کنید. حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تا خورش قیمه خوشمزه و مجلسی کاملا جابیفتد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه خوراک لوبیا

رازهای طلایی برای خوشمزه شدن خورش قیمه

خورش قیمه جذاب و هیجان انگیز

  • برای طبخ خورش قیمه می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید. در این صورت، گوشت به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.
  • خورش قیمه را با گوشت سینه مرغ یا حتی بدون گوشت و به صورت غذایی گیاهی هم می‌پزند.
  • گوشت باید به اندازه کافی سرخ شود. کم سرخ شدن گوشت کیفیت خورش را پایین می‌آورد و زیاد سرخ‌کردن گوشت هم باعث سفتی و دیر پخته شدن آن می‌شود.
  • به جای چوب دارچین می‌توانید از پودر دارچین هم استفاده کنید. البته، پودر دارچین رنگ خورش را کمی کدر می‌کند.
  • اگر رب گوجه‌فرنگی را بیش از اندازه تفت دهید یا لیمو عمانی را از ابتدا اضافه کنید، خورش قیمه طعم تلخی می‌گیرد.

کلام پایانی

خورش قیمه یکی از غذاهای محبوب ایرانی‌هاست که تقریبا در سفره هر مراسمی می‌توانید آن را ببینید. این غذای خوشمزه و اشتهاآور را هم با سیب‌زمینی و هم با بادمجان می‌خورند. اگر هوس قیمه بادمجان یا قیمه سیب‌زمینی کرده‌اید، می‌توانید دستورپختی که توضیح دادیم را اجرا کنید و به آن سیب‌زمینی یا بادمجان سرخ کرده اضافه کنید.

اگر هم فرصت کافی ندارید، می‌توانید این غذا را از مامان‌پز سفارش بدهید. در مامان‌پز قیمه سیب‌زمینی با دست‌پخت مامان نارنج، مامان صدیقه، مامان کژال، مامان فلور و مامان عهدیه و قیمه بادمجان با دست‌پخت مامان هدا، مامان صدیقه، مامان نارنج و مامان فلور ارائه می‌شود.  

Scroll to Top
اسکرول به بالا