کیک تولد

می توان گفت که کیک تولد تقریبا عنصر اصلی هر مراسم تولدی است؛ تا حدی که تولد بدون کیک و فوت کردن شمع معنی پیدا نمی کند. در واقع در تصور همه کیک تولد معمولا یک کیک خامه ای چند لایه است که روی آن شمع می گذارند و با فوت کردن شمع برای سال پیش رو آرزو می کنند.

آنچه جالب است بدانید این است که استفاده از کیک و فوت کردن شمع روی آن برای تولد پدیده ای نیست که به تازگی در میان مردم رایج شده باشد؛ بلکه تاریخچه این کار به قرن ها قبل بر می گردد. حدود ۳۰۰۰ سال پیش، یونانی ها دسری شبیه کیک و به شکل ماه درست کرده و روی آن را با شمع تزیین می کردند. در روز ششم هر ماه یک مراسم با این کیک ها برگزار می شد و تولد آرتمیس (الهه ماه) جشن گرفته می شد. شمع‌های روشن روی کیک نیز نمادی از روشنایی الهه ماه بودند. البته یونانی ها برای افراد هم جشن تولد می گرفتند، اما فقط برای مرد ها! سال ها بعد در قرن ۱۷ میلادی در آلمان رایج شد تا برای تولد افراد کیک درست شود. این کیک ها در ابتدا ظاهری شبیه نان های بزرگ داشتند، اما به مرور شبیه کیک هایی شدند که ما امروزه از آن به عنوان کیک تولد یاد می کنیم. در قرن ۱۸ میلادی نیز پخت کیک در فرانسه رواج یافت و به مرور با گسترش امکانات در زمینه شیرینی پزی، کیک تولد رایج تر شد و در اکثر تولد ها به عنوان یک عنصر اصلی دیده شد.

فوت کردن شمع کیک تولد نیز از کارهایی است که در تمام تولد های امروزی انجام می شود. وقتی کسی بخواهد شمع تولدش را فوت کند، به او می گویند تا یک آرزو بکند. فلسفه این کار این است که آرزو و دعای شما به همراه دود شمع به آسمان می رود و به این ترتیب آرزویتان برآورده می شود. همچنین، با توجه به این که تعداد شمع های روی کیک تولد را برابر با سن شخص متولد قرار می دهند، گفته می شود تا شمع نشانه ای از سال های گذشته عمر او هستند و با فوت کردن شمع ها، پایان یافتن آن سال ها و شروع یک سال جدید را همراه با شادی و خوشحالی جشن می گیرد.

چرا کیک تولد خانگی؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که از قنادی ها و شیرینی فروشی ها کیک برای مناسبت خاصی خریده باشید؛ مثلا کیک تولد. وقتی از قنادی ها کیک آماده می خریم مسائل متفاوتی وجود دارد. ممکن کیک تازه نباشد و مقداری خشک شده باشد، یا اینکه از محتویات داخل آن که اصطلاحا به آن فیلینگ می گویند چیست اطلاعی نداشته باشیم. شاید مسائلی از قبیل نوع کیک و مواد استفاده از آن را بتوان از فروشنده های داخل قنادی پرسید، اما تازه یا کهنه بودن آن را به هیچ وجه نمی توان متوجه شد. اما راه حل چیست؟

اگر حتی کمی به آشپزی و شیرینی پزی علاقه داشته باشید، می توانید یک کیک سالم و خوشمزه و تازه را در منزل خودتان و مطابق سلیقه خود درست کنید. نگران این نباشید که ممکن است کیک شما به اندازه کیک های قنادی ها ظاهر جذابی نداشته باشد، بلکه خیالتان راحت باشد روش های ساده ای وجود دارند تا شما بتوانید کیکتان مثل یک شیرینی پز حرفه ای تزیین کنید. علاوه بر این، می توانید کیک خود را با بهترین و سالم ترین مواد درست کنید و دیگر نگران کهنه بودن آن نباشید. همچنین، از آن جایی که روز تولد برای هرکس یک روز خاص و مهم در سال است، شخصی که برای او کیک تولد درست کرده اید نیز بسیار از این کار شما خوشحال خواهد شد. شاید حتی لازم به ذکر هم نباشد که با پختن کیک تولد در خانه در هزینه های تولد صرفه جویی می کنید و می توانید این کار را با بودجه محدود نیز انجام دهید. بنابراین حالا که درست کردن کیک تولد خانگی این همه مزایا دارد، چرا یاد نگیریم که در منزل کیک های خوشمزه درست کنیم؟

تهیه کیک تولد

کیک تولد خانگی شما با توجه به سابقه و مهارت شیرینی پزی شما می تواند یک کیک بسیار ساده و یا یک کیک حرفه ای باشد. برای ما مهم نیست که شما قبلا کیک درست کرده اید یا نه، چون در این جا به شما چند مدل کیک تولد خانگی از آسان تا سخت را آموزش خواهیم داد تا بتوانید با توجه به توانایی و امکانات خود یک مورد را انتخاب و تهیه کنید:

  1. کیک ساده
  2. کیک دو رنگ (کیک زبرا)
  3. کیک خامه ای
  4. کیک رد ولوت

کیک تولد ساده

تهیه یک کیک تولد ساده در منزل خودتان با ساده ترین و در دسترس ترین مواد اولیه به راحتی امکان پذیر است. فقط قبل از شروع به تهیه کیک اطمینان حاصل کنید که در منزل خود همزن برقی یا دستی دارید، چرا که تهیه کیک بدون همزن تقریبا امکان پذیر نیست.

همچنین، کیک تولد ساده شما می تواند وانیلی و سفید رنگ باشد یا شکلاتی، و یا حتی یک کیک دو رنگ. ما در اینجا به شما آموزش لازم برای تمام حالت های تهیه کیک تولد ساده را می دهیم تا هر کدام را که بیشتر دوست داشتید درست کنید.

کیک تولد وانیلی

مواد لازم برای تهیه کیک تولد ساده:

آرد ۳ لیوان
تخم مرغ ۳ عدد
شیر ۱ لیوان
روغن مایع ۱ لیوان
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری
شکر ۱.۵ لیوان
وانیل نوک قاشق چای خوری
نمک نوک قاشق چای خوری
پودر کاکائو نصف پیمانه

طرز تهیه کیک تولد ساده:

۱. ابتدا آرد، وانیل، بیکینگ پودر، و نمک را مخلوط کرده و چندین بار الک کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد مخلوط شده یک دست شوند و قسمت های گلوله گلوله در آن باقی نمانده باشد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه دلمه بادمجان و برگ مو

* اگر می خواهید کیک شکلاتی درست کنید، در این مرحله پودر کاکائو را هم با باقی مواد مخلوط و الک کنید.

۲. تخم مرغ ها را به همراه شکر در یک ظرف به وسیله همزن به خوبی هم بزنید تا جایی که یک خمیر کشدار به دست بیاید و رنگ مخلوط مواد سفید رنگ شود. هر چه سرعت هم زدن شما بالاتر باشد، این مرحله سریع تر و بهتر انجام می شود.

۳. روغن و شیر را به مواد مرحله قبل (یعنی تخم مرغ و شکر) اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود.

۴. آرد الک شده به همراه بیکینگ پودر و وانیل و نمک را که در مرحله اول تهیه کردید به آرامی به مواد مایع داخل ظرف اضافه کنید و هم بزنید.

۵. دیواره های قالب کیک خود را کمی چرب کنید و روی آن آرد بپاشید تا کیک شما پس از پخته شدن به راحتی از قالب جدا شود. سپس مواد کیک را داخل قالب ریخته و آن را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل به خوبی گرم شده است قرار دهید. زمان تقریبی برای پخت کیک خانگی حدود ۴۵ دقیقه است.

۶. برای اینکه بدانید کیک تولد خانگی شما آماده شده است یا نه، یه خلال دندان را داخل آن فرو ببرید و خارج کنید. اگر خلال دندان خیس شد و مواد کیک به آن چسبید، یعنی کیک شما هنوز نپخته است. البته دقت کنید که اگر در فر را زیاد باز کنید و باعث خنک شدن داخل آن شوید، کیک شما در نهایت به اندازه کافی پف نخواهد کرد.

کیک تولد شکلاتی

کیک تولد دو رنگ

کیک تولد دو رنگ هم یک کیک ساده خانگی است که با کمترین مهارت در شیرینی پزی می توانید آن را به راحتی تهیه کنید. البته ممکن است شما اسم این کیک را به عنوان “کیک زبرا” هم شنیده باشید.  به علاوه این که ظاهر جذاب این کیک باعث می شود تا کسی که کیک تولد را برای او درست کرده اید حسابی سر ذوق بیاید.

مواد لازم برای تهیه کیک تولد دو رنگ (زبرا):

پودر کاکائو ۳ قاشق غذا خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری
شیر ۱ لیوان
آرد سفید ۲ لیوان
وانیل‏ ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ ۴ عدد
شکر ۱ لیوان
روغن نصف لیوان

طرز تهیه کیک تولد دو رنگ (زبرا):

۱. تخم مرغ ها را با وانیل و شکر مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا کرم رنگ شود.

۲. روغن و شیر را به مخلوط کرم رنگ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود.

۳. آرد و بیکینگ پودر را مخلوط کنید و چندین بار از الک عبور دهید تا صاف و یک دست شود. سپس این مخلوط را به ترکیب مایعی که در مراحل قبل به دست آوردید آرام آرام اضافه کرده و هم بزنید. بعد از یک دست شدن مایه، آن را به  ۲ قسمت مساوی تقسیم کرده و درون دو ظرف متفاوت بریزید.

* اگر مایه را بیش از حد هم بزنید، پف کیک شما می خوابد. بنابراین از هم زدن زیاد در تمام مراحل خودداری کنید.

۴. پودر کاکائو را به محتویات یکی از ظرف ها اضافه کنید و هم بزنید. به ظرف دیگر هم ۳ قاشق آرد الک شده اضافه کنید تا غلظت آن با قسمت کاکائویی یکی شود و کیک دو رنگ شما در مراحل بعدی به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم نشود.

* اگر آرد را به ظرف شامل مایه کرم رنگ اضافه نکنید، قسمت شکلاتی به خاطر سنگین تر بودن پایین قالب کیک می ایستد و کیک شما آن طور که می خواهید از آب در نمی آید.

۵. کف قالب کیک را با روغن چرب کنید و روی آن مقدار خیلی کمی آرد بپاشید تا کیک شما پس از پخته شدن به راحتی جدا شود.

۶. با استفاده از یک ملاقه، یک بار مایه سفید رنگ را داخل قالب ریخته و بعد از آن مایه شکلاتی را روی آن بریزید. قالب را به هیچ وجه تکان ندهید و لایه لایه مایه های دو رنگ را روی هم بریزید.

۷. حال نوبت طرح دادن به کیک دو رنگ رسیده است!

با استفاده از یک خلال دندان شروع به ایجاد طرح در مایه کیک کنید؛ به این ترتیب که خلال را داخل مایه فرو برده و  از مرکز کیک به سمت بیرون آن حرکت دهید، یا برعکس. نحوه طرح دادن در این مرحله کاملا بر عهده شماست و می توانید با استفاده از خلاقیتتان طرح های زیبا و جذابی داخل مایه کیک تولد ایجاد کنید.

۸. قالب را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم شده است قرار دهید. زمان پخت برای این کیک حدود ۴۰ دقیقه است.

۹. برای اینکه بدانید کیک تولد دو رنگ خانگی شما آماده شده است یا نه، یه خلال دندان را داخل آن فرو ببرید و خارج کنید. اگر خلال دندان خیس شد و مواد کیک به آن چسبید، یعنی کیک شما هنوز نپخته است. البته دقت کنید که اگر در فر را زیاد باز کنید و باعث خنک شدن داخل آن شوید، کیک شما در نهایت به اندازه کافی پف نخواهد کرد.

۱۰. پس از پخته شدن کیک آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس می توانید آن را از قالب خارج کنید. اگر زمانی که کیک داغ است اقدام به خارج کردن آن از قالب کنید، کیک شما خرد و له می شود.

کیک تولد دو رنگ (کیک زبرا)

کیک تولد خامه ای

اگر میخواهید کیک تولد شما بیشتر شبیه کیک های موجود در قنادی شود و حسابی دیگران را از هنرتان غافلگیر کنید، می توانید با دستور پختی که در ادامه به شما آموزش می دهیم مثل حرفه ای ها کیک تولد درست کنید!

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس

البته به هیچ وجه نگران سختی این کار نباشید! دستور پخت کیک تولد خامه ای تفاوت چندانی با کیک های قبلی ندارد و فقط در زمان تزیین آن باید زحمت بیشتری بکشید.

کیک تولد خامه ای

مواد لازم برای تهیه کیک تولد خامه ای (مرحله اول):

آرد قنادی ۲ پیمانه
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری
شکر ۱.۵ پیمانه
سفیده تخم مرغ ۶ عدد
شیر سه چهارم پیمانه
کره ۱۵۰ گرم
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
عصاره وانیل ۱.۵ قاشق چای خوری
عصاره بادام نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک تولد خامه ای (مرحله اول):

۱. شکر و کره را در ظرفی به خوبی مخلوط کنید تا یک خمیر کرم رنگ و پوک درست شود.

۲. در ظرفی دیگر، سفیده تخم مرغ ها را با شیر مخلوط کنید و آن قدر هم بزنید تا حالت خامه ای و یک دست پیدا کند. سپس عصاره وانیل و عصاره بادام را به آن اضافه کنید.

۳. ترکیب شکر و کره و همچنین خامه ای که در مرحله قبل به دست آوردید را با هم مخلوط کنید.

۴. آرد الک شده، بیکینگ پودر، و نمک را آرام آرام به مایه کیک اضافه کنید و هم بزنید.

۵. دو قالب یکسان را چرب کرده و کمی آرد کف آن بپاشید تا کیک پس از پخته شدن به راحتی جدا شود. سپس مقدار یکسان از مایه کیک را داخل هر دو قالب بریزید. قالب ها را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم شده است به مدت حدود  نیم ساعت قرار دهید تا بپزد.

* اگر دو قالب یکسان و یک اندازه ندارید، می توانید تمام مایه کیک را داخل یک قالب بزرگتر بریزید و پس از پخته شدن، با یک چاقوی بزرگ و تیز آن را به دو طبقه تقسیم کنید.

۶. برای اینکه بدانید کیک تولد خانگی شما آماده شده است یا نه، یه خلال دندان را داخل آن فرو ببرید و خارج کنید. اگر خلال دندان خیس شد و مواد کیک به آن چسبید، یعنی کیک شما هنوز نپخته است. البته دقت کنید که اگر در فر را زیاد باز کنید و باعث خنک شدن داخل آن شوید، کیک شما در نهایت به اندازه کافی پف نخواهد کرد.

۷. پس از پخته شدن کیک آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس می توانید آن را از قالب خارج کنید.

مواد لازم برای تهیه کرم میانی لایه های کیک خامه ای (مرحله دوم):

کره ۱۵۰ گرم
خامه ۱ پیمانه
پنیر خامه ای نصف پیمانه
شکر ۳ پیمانه
وانیل ۳ قاشق چای خوری
نمک نوک قاشق چای خوری

طرز تهیه کرم میانی لایه های کیک خامه ای (مرحله دوم):

همه مواد را داخل یک ظرف با هم مخلوط کنید تا حالت خامه ای و یک دست پیدا کند.

اگر می خواهید خامه شما رنگی شود، می توانید از یک یا دو قطره رنگ خوراکی دلخواه هم استفاده کنید.

بعد از فرم گرفتن خامه، یک لایه از آن را روی یکی از لایه های کیک بمالید و لایه بعدی کیک را روی آن قرار دهید. مجددا روی تمام کیک را با خامه بپوشانید.

می توانید بین لایه های کیک از موز یا میوه های خرد شده دیگر نیز برای خوش طعم شدن کیک تولدتان استفاده کنید.

پس از مالیدن خامه روی کیک، آن را به مدت حداقل ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا خنک شده و خودش را بگیرد.

پس از خارج کردن کیک از یخچال، می توانید روی آن را با ترافل های رنگی یا میوه های تازه و شکلات تزیین کنید.

کیک تولد خامه ای

کیک تولد رد ولوت

شاید اسم کیک ردولوت یا همان کیک قرمز مخملی به گوشتان خورده باشد. این کیک رنگ قرمزی دارد و شیرینی آن نسبت به کیک های رایج دیگر کمتر است. بیشترین محبوبیت این کیک بین مردم به خاطر ظاهر متفاوت و رنگی آن است. البته بافت کیک تولد رد ولوت هم با کیک های دیگر متفاوت است و در تهیه آن از مواد خاص تری استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه کیک تولد رد ولوت:

آرد ۲ پیمانه
پودر قند ۶۰ گرم
کره ۱۲۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
جوش شیرین ۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذا خوری
شکر ۲۰۰ گرم
وانیل ۱.۵ قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چای خوری
دوغ بی نمک ۱ پیمانه
سرکه سفید ۱ قاشق چای خوری
خامه فرم گرفته ۲۰۰ گرم
پنیر خامه ای ۲۰۰ گرم
رنگ خوراکی قرمز چند قطره

طرز تهیه کیک تولد رد ولوت:

۱. کره و شکر را با همزن هم بزنید تا سبک و کرم رنگ شود. سپس تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از مخلوط شدن مواد، ۱ قاشق چای خوری از وانیل را اضافه کنید.

۲. در یک ظرف دوغ و رنگ خوراکی را مخلوط کنید.

۳. به مخلوط تخم مرغی که در مرحله اول به دست آوردید، آرام آرام مخلوط آرد و پودر کاکائو و نمک، و دوغ رنگ شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۴. سرکه و جوش شیرین را درون یک ظرف مخلوط کنید و به محض این که مشاهده کردید در حال جوشیدن است، ترکیب را بلافاصله به مایه کیک که در مرحله قبل به درست کردید اضافه کنید و هم بزنید.

۵. کف قالب کیک پزی را با روغن چرب کرده و کمی داخل آن آرد بپاشید تا کیک به دیواره های قالب نچسبد. سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید و درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم شده است قرار دهید و به مدت نیم ساعت زمان بدهید تا کیک تولد شما بپزد. بعد از پخته شدن کیک، آن را از فر خارج کنید و مدتی زمان دهید تا خنک شده و از قالب خارج شود.

* اگر می خواهید کیک شما چند لایه باشد، می توانید مایه کیک را درون چند قالب یکسان تقسیم کنید و سپس داخل فر بگذارید.

۶. در این مرحله باید به سراغ درست کردن کرم پنیر خامه ای برای کیک رد ولوت بروید. برای این کار، ابتدا نصف قاشق چای خوری از وانیل را با پودر قند مخلوط کنید. سپس خامه فرم گرفته را به آن اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط را مدتی داخل یخچال بگذارید تا سفت و خنک شود و خودش را به خوبی بگیرد.

۷. اگر کیک شما یک لایه است، خامه را روی سطح اطراف آن بمالید. اگر هم کیک تولد شما چند لایه بود، بین هر دو لایه را هم باید با خامه پر کنید.

۸. برای تزیین بیشتر، می توانید مقداری از کیک رد ولوت را خرد و پودر کنید و آن را روی سطح بیرونی کیک (پس از مالیدن خامه) بریزید.

کیک تولد رد ولوت

 

Scroll to Top
اسکرول به بالا