طرز تهیه خورش لوبیا سبز با گوشت و مرغ + گیاهخواری

خورش لوبیا سبز یکی از خورشت‌های پرطرفدار ایرانی است. این خورش را هم می‌توانید مطابق ذائقه علاقه‌مندان به خورشت‌های سنتی ایرانی درست کنید و هم این قابلیت را دارد که به عنوان غذایی برای گیاه‌خواران طبخ شود. در این مقاله، دستورپخت‌های مختلف خورش لوبیا سبز و رازهای خوشمزگی آن را می‌خوانید.

مراحل طبخ خورش لوبیا سبز با گوشت قرمز

خورش لوبیا سبز با گوشت قرمز

اگر به خورشت‌های ایرانی مثل خورش قیمه علاقه داشته باشید یا از طرفداران پروپاقرص لوبیاپلو باشید، حتما طعم خورش لوبیا سبز را هم می‌پسندید. این غذای ایرانی را می‌توان به روش‌های مختلفی درست کرد اما خورش لوبیا سبز با گوشت همیشه یکی از محبوب‌ترین انواع این خورشت است. برای طبخ این خورشت خوشمزه باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید. مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌خوانید جهت طبخ خورش لوبیا سبز برای ۲ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • گوشت قرمز مخصوص خورشت ۲۰۰ گرم؛
  • لوبیا سبز ۱۵۰ گرم؛
  • پیاز کوچک ۱ عدد؛
  • سیر ۱ حبه؛
  • گوجه‌فرنگی ۱ عدد؛
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری؛
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: تفت دادن سیر و پیاز

برای شروع، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و درون قابلمه‌ای مناسب تفت دهید. اجازه بدهید تا پیاز سبک و شفاف شود. سپس، سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. وقتی عطر سیر در آشپزخانه پیچید، نوبت به اضافه کردن فلفل و زردچوبه می‌رسد.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

در این مرحله، گوشت قرمز که بهتر است گوشت گوسفندی باشد خرد کنید و درون قابلمه بریزید. اجازه بدهید تا گوشت کاملا تغییر رنگ بدهد. بعد از آن، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت به مدت ۲ ساعت کاملا مغزپخت شود. در ادامه، رب گوجه‌فرنگی را کمی در تابه‌ای جداگانه تفت بدهید و به قابلمه خورش لوبیا سبز اضافه کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه خورش قیمه مجلسی

مرحله سوم: اضافه کردن لوبیا سبز به خورش

لوبیا سبز را به اندازه‌های دل‌خواه برش دهید و درون یک تابه بریزید. لوبیا سبز باید روی حرارت ملایم با آب خودش بپزد. وقتی آب لوبیا کاملا تبخیر شد، به تابه چند قطره روغن اضافه کنید. لوبیا سبز را باید با روغن تفت بدهید و در نهایت، همراه با نمک به قابلمه خورش اضافه کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن گوجه‌فرنگی

برای اینکه خورش لوبیا سبز شما رنگ و لعاب بهتری پیدا کند، پس از اضافه کردن لوبیا، گوجه‌فرنگی را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و درون قابلمه بریزید. حالا حرارت قابلمه را کم کنید و اجازه بدهید که آب خورش لوبیا سبز تمام شود و خورش کاملا جا بیفتد.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز با مرغ

اگر به‌تازگی گوشت قرمز را از رژیم غذایی‌تان حذف کرده‌اید، می‌توانید خورش لوبیا سبز را با گوشت مرغ آماده کنید. طرز تهیه این خورش با مرغ هیچ تفاوتی با دستورپخت اصلی ندارد. تنها کاری که باید بکنید این است که در مرحله دوم به جای گوشت قرمز از گوشت سینه یا فیله مرغ برای آماده کردن این خورشت استفاده کنید.

طرز تهیه خورش لوبیا سبز بدون گوشت

خورش لوبیا سبز بدون گوشت

اگر به تهیه غذایی فکر می‌کنید که جزو غذاهای گیاهی بدون گوشت باشد، می‌توانید گوشت قرمز را از مواد اولیه خورش لوبیا سبز حذف کنید. در عوض، خورش لوبیا سبز با سیب‌زمینی بپزید. برای این کار در مرحله دوم به جای گوشت، سیب‌زمینی خرد شده را همراه با سیر و پیاز تفت دهید. برای خوشمزه‌تر شدن طعم این غذای گیاهی می‌توانید هویج را هم خرد و در این مرحله اضافه کنید. بقیه مراحل پخت خورش لوبیا سبز و هویج همراه با سیب‌زمینی هم به همان ترتیبی است که در دستورپخت اصلی خواندید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه گراتن سیب زمینی و قارچ بدون فر

رازهای خوشمزگی خورش لوبیا سبز

  • اگر برای پختن این خورش فرصت کافی ندارید، می‌توانید آن را در زودپز هم بپزید. برای طبخ خورش لوبیا سبز در زودپز، باید گوشت و لوبیا سبز را جداگانه و به روشی که توضیح دادیم تفت بدهید. در نهایت، این مواد را در زودپز بریزید و به آنها مقداری آب اضافه کنید. پس از ۴۵ دقیقه خورش لوبیا سبز آماده است.
  • برای خوشمزه‌تر شدن این غذا ادویه خورشت لوبیا سبز را به کار ببرید. این ادویه‌ها علاوه بر زردچوبه و فلفل شامل پودر گوجه‌فرنگی، پودر لیمو عمانی، پودر زنجبیل، دارچین و پودر سیر می‌شوند.
  • می‌توانید به جای گوشت تکه‌ای از گوشت چرخ‌کرده هم استفاده کنید. برای این کار هم می‌توانید گوشت چرخ‌کرده را به صورت ساده جایگزین گوشت تکه‌ای کنید و هم این امکان وجود دارد که این گوشت را به صورت کوفته قلقلی سرخ کنید و به قابلمه بیفزایید. در هر دو حالت، باید گوشت چرخ‌کرده را در مرحله دوم به جای گوشت تکه‌ای اضافه کنید و تفت بدهید.
  • بعضی از سرآشپزها برای طبخ خورش لوبیا سبز از لپه هم استفاده می‌کنند. اگر طعم لپه در این غذا برایتان جالب است، مقداری لپه را از شب قبل بخیسانید و در مرحله دوم همراه با گوشت تفت دهید.
  • برای ترش شدن طعم این خورش می‌توانید به آن مقداری آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا