طرز تهیه حلیم برای ۱۰ نفر + روش های پخت حلیم

حلیم انواع مختلفی دارد اما حلیم گندم از همه محبوب‌تر است. این حلیم خوشمزه ایرانی هم به عنوان صبحانه خورده می‌شود و هم غذایی سبک و مقوی برای ماه رمضان به شمار می‌رود. حلیم گندم به روش‌های مختلف آماده می‌شود. در این مقاله، بهترین روش‌ها برای طبخ یک حلیم گندم کش‌دار و خوشمزه را می‌خوانید.

دستور پخت حلیم گندم

دستور پخت حلیم گندم

حلیم گندم غذایی با دستور پخت آسان است. برای تهیه این غذا نیازی نیست که آشپز حرفه‌ای باشید اما طبخ حلیم به صبر و حوصله فراوانی نیاز دارد. پیش از هر کاری، باید مواد لازم برای تهیه این غذا را آماده کنید. در ادامه، مواد لازم جهت طبخ حلیم برای ۱۰ نفر را می‌خوانید.

مواد لازم

  • گندم پوست‌کنده ۴۵۰ گرم؛
  • گوشت و قلم گوسفند ۹۰۰ گرم؛
  • پیاز بزرگ ۱ عدد؛
  • چوب دارچین ۱ یا ۲ عدد؛
  • کره ۲۰۰ گرم؛
  • نمک به اندازه لازم.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: پختن گندم

برای اینکه موقع پخت حلیم، گندم آن زودتر و بهتر بپزد، باید آن را ۸ تا ۱۲ ساعت پیش از پخت در آب گرم خیس کنید. پس از این مدت، گندم را آبکشی کنید و همراه با چند لیوان آب درون قابلمه بریزید. آب باید به اندازه‌ای باشد که ۲ تا ۳ بند انگشت بیشتر از سطح گندم درون قابلمه باشد. اجازه بدهید تا گندم به مدت ۳ تا ۴ ساعت روی حرارت ملایم کاملا مغزپخت شود و آب قابلمه تقریبا تمام شود.

مرحله دوم: پختن گوشت

معمولا برای طبخ حلیم گندم از گوشت قرمز استفاده می‌شود. گوشت دنده، سردست یا سینه گوسفند برای این کار مناسب است. گوشت را همراه با قلم گوسفند، پیاز، نمک و چوب دارچین درون قابلمه‌ای دیگر بریزید و روی آن چند لیوان آب بریزید. اگر گوشت گوسفند تازه باشد، بعد از ۲ تا ۳ ساعت مغزپخت می‌شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه پیراشکی گوشت به ۲ روش

مرحله سوم: آماده کردن گوشت و گندم

بعد از پخته شدن گوشت، آن را با استفاده از چنگال به صورت ریش ریشه دربیاورید. گندم را هم باید با استفاده از مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب برقی به صورت پوره دربیاورید. سپس، آن را از صافی استیل عبور دهید تا به مخلوطی کاملا یکدست تبدیل شود.

مرحله چهارم: ترکیب کردن گوشت و گندم

پوره گندم را دوباره درون قابلمه بریزید و گوشت ریش ریش شده را به آن اضافه کنید. پس از نیم ساعت کره را به این ترکیب اضافه کنید و حلیم را مدام هم بزنید تا به حالت کش‌دار دربیاید و اصطلاحا دم بکشد.

روش‌های پخت حلیم

پخت حلیم

معمولا برای پخت حلیم از ۲ روش استفاده می‌شود. شما می‌توانید بسته به فرصتی که برای طبخ حلیم گندم دارید، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

تهیه حلیم به روش دمی

روش دم کردن حلیم همان روشی است که تا اینجا آن را توضیح دادیم. در این روش، حلیم با حرارتی ملایم پخته می‌شود. هر چه مدت زمان پخت بیشتر باشد، حلیم شما بهتر جا میفتد و طعم بهتری خواهد داشت.

پخت حلیم با زودپز

اگر برای طبخ حلیم فرصت کافی ندارید یا فرصتی برای خیساندن گندم نداشته‌اید، می‌توانید آن را با زودپز بپزید. برای پخت حلیم در زودپز به ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت زمان نیاز دارید. گوشت و گندم را درون زودپز بریزید. پس از ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زودپز را خاموش کنید. در این مرحله باید گندم کاملا له و گوشت مغزپخت شده باشد. بقیه مراحل کار درست مانند مرحله چهارم طبخ حلیم است که توضیح دادیم، با این تفاوت که نیازی نیست پوره گندم و گوشت ریش ریش شده چند ساعت بپزد. همین که در حد ۵ تا ۶ دقیقه مواد با یکدیگر ترکیب شوند، حلیم آماده است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کوکوی اسفناج

رازهای خوشمزگی حلیم گندم

تزیین حلیم به روشی متفاوت

  • برای پخت سریع‌تر حلیم می‌توانید به جای گندم پوست‌کنده از بلغور گندم استفاده کنید.
  • بهترین ظرف برای طبخ حلیم بازاری و خوشمزه، قابلمه از جنس مس یا روی است.
  • اگر می‌خواهید طعم حلیم جذاب‌تر شود، گوشت با دنبه، کره یا روغن کرمانشاهی به کار ببرید.
  • برای کشدار شدن حلیم باید میزان گوشت آن از گندم بیشتر باشد.
  • برای طبخ حلیم می‌توانید گوشت مرغ یا بوقلمون را جایگزین گوشت قرمز کنید. در صورتی که به فکر تهیه یک غذای گیاهخواری هستید هم باید گوشت را از رسپی این غذا حذف کنید.
  • اگر گندم را بیش از ۱۲ ساعت خیس کنید، در نهایت، حلیم ترش می‌شود. در صورتی که حلیم ترش شد، می‌توانید با اضافه کردن مقداری شکر طعم آن را متعادل کنید.

کلام آخر

حلیم گندم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید برای صبحانه میل کنید. این غذای سبک و مقوی یکی از غذاهای محبوب برای سحر یا افطار در ماه رمضان نیز هست. حلیم را به روشی که توضیح دادیم، بپزید و با روغن داغ، کنجد و دارچین تزیین کنید. نوش جان!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا