طرز تهیه کوکوی اسفناج

اگر اهل چشیدن طعم‌های جدید هستید یا به فکر غذایی مقوی هستید، وقت آن رسیده که طعم کوکوی اسفناج را بچشید. این کوکو به کوکو سبزی شباهت بسیاری دارد اما دستورپخت آن با این غذا بسیار متفاوت است. در این مطلب، طرز تهیه کوکوی اسفناج را می‌خوانید تا دفعه بعدی که به فکر چشیدن غذایی جدید افتادید، این کوکو با طعمی شگفت‌انگیز را بپزید.

از کجا شروع کنیم؟

کوکوی اسفناج با قارچ

با فرا رسیدن فصل سرد، کم‌کم سروکله اسفناج تازه هم پیدا می‌شود. این سبزی با طعمی شگفت‌انگیز در بورانی‌ها و کوکوهای مختلفی به کار می‌رود و کوکوی اسفناج یکی از آنهاست. طبخ این کوکوی سبز رنگ به طبخ سایر کوکوها شباهت دارد و مهم‌ترین ماده اولیه آن تخم‌مرغ است. برای تهیه این کوکو باید ابتدا مواد لازم آن را آماده کنید. سپس، مراحلی که توضیح می‌دهیم را دقیقا طی کنید تا نتیجه یکی از خوشمزه‌ترین کوکوهای دنیا شود.

مواد لازمی که در ادامه می‌خوانید جهت طبخ کوکوی اسفناج برای ۵ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • اسفناج تازه ۵۰۰ گرم؛
  • تخم‌مرغ ۴ تا ۵ عدد؛
  • سیر ۱ یا ۲ حبه به دل‌خواه؛
  • آرد سفید گندم ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری؛
  • پیاز ۱ عدد؛
  • پیازچه ۲ عدد؛
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: انتخاب کردن اسفناج مرغوب

قبل از هر کاری، باید اسفناجی تازه و مرغوب انتخاب کنید. موقع خرید اسفناج به دنبال گیاهی با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره، بافت ترد و عطر تازگی باشید. از خرید اسفناج به صورت دسته‌هایی که برگ‌های پژمرده، دارای خال‌های زرد یا لزج هستند و بوی ترشی یا کپک‌زدگی دارند، خودداری کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه شله زرد مجلسی

ساقه‌های اسفناج نیز باید نسبتا نازک باشند. ساقه‌های ضخیم و درشت نشان‌دهنده برگ‌های بیش از حد رشد یافته است که طعمی تلخ و بدمزه دارند. اگر اسفناج را به صورت کیسه‌ای خریداری می‌کنید، کیسه را به آرامی فشار دهید. اگر اسفناج حالت فنری داشته باشد، ترد و تازه است.

مرحله دوم: آماده کردن اسفناج

دسته‌های اسفناج تازه معمولا گل و لای بسیاری دارند و باید قبل از استفاده کاملا شسته شوند. هر گونه ریشه را از ساقه‌های اسفناج جدا کنید. برگ‌ها را هم باید از ساقه جدا کنید. سپس، برگ‌های اسفناج را در کاسه‌ای بزرگ و پر از آب فرو کنید و به آرامی بچرخانید. اجازه بدهید تا اسفناج کمی در آب بماند تا گل‌ و لای آن کاملا جدا شود. در نهایت، اسفناج را چند بار کاملا بشویید.

هر گونه ساقه سفت اسفناج را جدا کنید تا کوکوی اسفناج بافت یکدست‌تر و نرم‌تری پیدا کند. اجازه بدهید تا آب اضافی اسفناج کاملا خارج شود. سپس، آن را به ۲ تا ۳ قسمت تقسیم کنید. نیازی نیست که اسفناج را ساطوری کنید چون باید اسفناج‌ها در کوکو نمایان باشند.   

مرحله سوم: تفت دادن اسفناج

پیازچه‌ها را ساطوری کنید و با پیاز نگینی خرد شده و اندکی روغن درون تابه‌ای مناسب تفت دهید. وقتی پیاز نرم و شیشه‌ای شد، اسفناج خرد شده را به آن اضافه کنید. اسفناج باید به اندازه‌ای با پیاز و پیازچه تفت داده شود که آب آن تمام شود. در این مرحله باید ترکیب به دست آمده را کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ۶ مدل سوپ تره فرنگی

مرحله چهارم: درست کردن مایه کوکوی اسفناج

طرز تهیه کوکوی اسفناج

وقتی اسفناج کاملا خنک شد، آن را به کاسه‌ای بزرگ اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی درون کاسه بشکنید. وقتی تخم‌مرغ‌ها با سایر مواد کاملا ترکیب شدند، آرد، نمک، فلفل و زردچوبه را به کاسه بیفزایید و مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.

مرحله پنجم: سرخ کردن کوکوی اسفناج

تابه‌ای را روی حرارت بگذارید و به آن مقداری روغن اضافه کنید. اجازه بدهید تا روغن کاملا داغ شود. سپس، مایه کوکوی اسفناج را به آن اضافه کنید. می‌توانید این کوکو را مثل کتلت گوشت به صورت تکه‌های کوچک سرخ کنید یا تمام مایه را یکباره درون تابه بریزید تا مثل کوکو سبزی سرخ شود.

درب تابه را ببندید و اجازه بدهید تا یک طرف کوکو روی حرارت ملایم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد. سپس، آن را برگردانید تا سمت دیگر کوکو هم سرخ شود. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کوکوی اسفناج آماده می‌شود. می‌توانید این کوکو را با خیارشور، گوجه، ماست و نان تازه نوش جان کنید.

رازهای خوشمزگی کوکوی اسفناج

کوکو اسفناج خوشمزه

  • موقع شستشوی اسفناج کاملا دقت کنید چون اگر گل و لای درون آن باقی بمانند، کوکوی شما طعم بسیار بدی می‌گیرد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن این کوکو می‌توانید به آن سیب‌زمینی آب‌پز، گردو یا پنیر پیتزا استفاده کنید.
  • سیر به این کوکو طعم شگفت‌انگیزی می‌بخشد اما اگر به طعم سیر علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.
Scroll to Top
اسکرول به بالا