طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه برای ۶ نفر

یکی از خاطرات شیرین کودکی بیشتر ما ایرانی‌ها تصویری از مادر یا مادربزرگمان در حال طبخ کتلت گوشت است. این روزها عطر و طعم آنچه در کودکی چشیده‌ایم را در کمتر کتلتی می‌توانیم پیدا کنیم. البته، اگر ترفندهای خوشمزگی کتلت گوشت را بدانید، خاطرات خوش کودکی برایتان تکرار خواهند شد. در این مطلب از مامان‌پز، هرآنچه باید درباره طبخ کتلت گوشت و رازهای طلایی خوشمزگی آن بدانید را توضیح می‌دهیم.

دستورپخت کتلت گوشت به روشی آسان

کتلت گوشت مامان‌پز با دورچینی جذاب

احتمالا با چشیدن طعم کتلت گوشتی که به صورت حرفه‌ای طبخ شده، با خود فکر می‌کنید که تهیه این غذا کار هر کسی نیست. اگر از طبخ کتلت چنین تصوری دارید، باید بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. در صورتی که مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم را گام به گام پیش بروید، نتیجه آن غذایی می‌شود که شما را به خاطرات شیرین کودکی می‌برد. برای تهیه کتلت گوشت برای ۶ نفر باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید.

مواد لازم

  • گوشت چرخ‌کرده ۴۵۰ گرم؛
  • پیاز بزرگ ۱ عدد؛
  • سیب‌زمینی متوسط ۴ عدد؛
  • سیر ۲ حبه؛
  • تخم‌مرغ ۳ عدد؛
  • نمک و ادویه‌جات شامل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زیره و پودر زنجبیل به اندازه کافی؛
  • سبزی معطر خشک‌شده به اندازه دل‌خواه.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: رنده کردن سیب‌زمینی و پیاز

ابتدا سیب‌زمینی و پیاز را با قسمت ریز رنده، رنده کنید. سپس، آب آنها را کاملا بگیرید. رنده کردن سیب‌زمینی و پیاز با قسمت ریز رنده باعث می‌شود که کتلت گوشت شما در نهایت انسجام بیشتری داشته باشد و به شکل بهتری پیدا کند. گرفتن آب آن هم از وا رفتن کتلت موقع سرخ کردن جلوگیری می‌کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین روش برای مزه دار كردن ماهی با زعفران

مرحله دوم: ورز دادن مایه کتلت

بعد از اینکه آب سیب‌زمینی و پیاز کاملا گرفته شد، آن را به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید. بهتر است برای تهیه کتلت گوشت از گوشت گوسفندی استفاده کنید تا کتلت بافت لطیف‌تری داشته باشد و زودتر بپزد.

نمک، ادویه‌جات، سبزیجات معطر و تخم‌مرغ را به مخلوط گوشت، سیب‌زمینی و پیاز اضافه کنید. مواد را برای چند دقیقه ورز دهید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. حالا مایه کتلت گوشت را در یخچال یا جایی خنک بگذارید تا برای نیم ساعت استراحت کند.

مرحله سوم: سرخ کردن و سرو کتلت

سرخ کردن کتلت یکی از مهم‌ترین و البته لذت‌بخش‌ترین مراحل طبخ آن است. ابتدا تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و روغن را درون آن بریزید. اجازه بدهید تا روغن داخل تابه کاملا داغ شود. برای امتحان کردن روغن می‌توانید به اندازه یک بند انگشت از مایه کتلت را درون آن بیندازید. اگر به تابه نچسبید یعنی روغن به اندازه کافی داغ شده است.

بعد از داغ شدن روغن، به اندازه یک گردوی بزرگ از مایه کتلت بردارید. آن را کف دست پهن کنید و به شکل دل‌خواه خود درآورید. سپس، آن را داخل تابه بگذارید. اجازه بدهید تا یک طرف کتلت گوشت سرخ شود. حالا آن را برگردانید تا سمت دیگر کتلت نیز سرخ شود. بعد از آن، کتلت را درون بشقابی که با پد جاذب روغن پوشانده‌اید، بگذارید. وقتی روغن اضافی کتلت گرفته شد، می‌توانید آن را به ظرف سرو منتقل کنید و تزیین کنید. نوش جان!

رازهای خوشمزگی کتلت گوشت

کتلت گوشت با سس و دورچین خوشمزه

  • برای اینکه کتلت گوشت خوشمزه‌تر شود، می‌توانید قبل از سرخ کردن و بعد از اینکه کتلت را به شکل دل‌خواه خود درآوردید، آن را در آرد سوخاری بغلتانید.
  • می‌توانید به جای سیب‌زمینی خام از سیب‌زمینی آب‌پز استفاده کنید. برای این کار، باید بعد از پخته‌ شدن سیب‌زمینی، آن را به همراه پیاز رنده کنید.
  • برای طبخ کتلت باید مناسب‌ترین نوع پیاز یعنی پیاز زرد یا سفید را انتخاب کنید.
  • استراحت دادن مایه کتلت باعث می‌شود که کتلت هنگام سرخ کردن وا نرود.
  • ضخامت کتلت باید به اندازه‌ای باشد که مغزپخت و ترد شود. پس نباید هنگام شکل دادن به کتلت، مایه را بیش از آنچه گفتیم بردارید.
  • کتلت گوشت باید با حرارت ملایم سرخ شود تا کتلتی ترد، مغزپخت و خوشمزه داشته باشید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کتلت می‌توانید به آن ۱ قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید.
  • اگر بعد از سرخ کردن اولین کتلت، متوجه شدید که کتلت انسجام کافی ندارد و وا می‌رود، می‌توانید به آن مقداری آرد سوخاری یا آرد نخودچی اضافه کنید.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  پنج غذای مجلسی با گوشت چرخ کرده

کلام آخر

کتلت گوشت یکی از غذاهایی است که طبخ آن به صبر و حوصله نیاز دارد. بنابراین، اگر فرصت کافی ندارید و هوس یک کتلت گوشت خوشمزه کرده‌اید، می‌توانید همین حالا این غذا را از مامان‌پز سفارش بدهید. کتلت گوشت در مامان‌پز دست‌پخت مامان کژال، مامان سها و مامان تاج ماه است.

Scroll to Top
اسکرول به بالا