کاربرد انواع پیاز در آشپزی

پیاز چه به صورت نگینی خرد شده در انواع خورشت و چه به شکل رنده شده در غذاهای مختلف، جزء اصلی هر آشپزخانه‌ای است. این منبع عطر و طعم آشپزخانه به اندازه چاقو یا سایر لوازم آشپزی برای هنر آشپزی اهمیت دارد. البته، برای اینکه از پیاز به بهترین شکل استفاده کنید باید انواع آن را بشناسید. در این مطلب از مامان‌پز، انواع پیاز را معرفی می‌کنیم و کاربردهای آنها را توضیح می‌دهیم.

۱. پیاز زرد

پیاز زرد

پیاز زرد بهترین نوع پیاز برای پخت‌وپز است. این پیاز گوگرد فراوانی دارد. به همین علت، پوست آن زرد است و طعمی تند و تیز دارد که موقع پخت نرم، شیرین و خوش‌طعم می‌شود. پیاز زرد در مقابل گرما مقاومت بالایی دارد. همین ویژگی سبب می‌شود که برای کاراملی و برشته شدن بهترین گزینه باشد.

پیاز زرد برای طبخ انواع خورشت، کباب و سوپ یا خوشمزه کردن غذاهای تخم‌مرغی مانند املت به کار می‌رود. بهترین روش طبخ پیاز زرد کاراملی کردن آن است. پیاز کاراملی به عنوان تاپینگ به همبرگرها و ساندویچ‌ها طعم خارق‌العاده‌ای می‌بخشد.

در مامانپز ثبتنام کن

پیاز زمانی کاراملی می‌شود که سبزی طبیعی آن در روغن و روی حرارت آرام‌ آرام محو شود. اینجاست که فرایند کاراملی شدن پیاز شروع می‌شود و نتیجه یک خوراکی نرم و شیرین با بافت و طعمی بسیار متفاوت از پیاز خام خواهد بود. برای کاراملی کردن پیاز باید آن را خلالی خرد کنید. سپس، در روغن به همراه نمک و فلفل در دمای بالا به اندازه‌ای تفت دهید که لبه‌هایش کاراملی‌رنگ شود.

۲. پیاز قرمز

پیاز قرمز

پیاز قرمز طعمی ملایم و شیرین دارد. بنابراین، می‌توان آن را به شکل خام مصرف کرد. پیاز قرمز یک ترکیب عالی برای انواع سالاد و سس سالساست.

اگر طعم پیاز قرمز خام خیلی تند و تیز باشد، می‌توانید آن را قبل از استفاده در آب سرد بخیسانید. با این روش‌، طعم تند آن از بین می‌رود. برش‌های پیاز قرمز خام یا برشته به ساندویچ و همبرگر طعمی ترد و لذت‌بخش می‌دهد. اگر هم به فکر تهیه سالادی خوشمزه هستید، باید به آن پیاز قرمز اضافه کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۴ ایده برای سرو غذای کارکنان شرکت که آنها را به وجد می‌آورد

پیاز قرمز برای درست کردن ترشی نیز بهترین گزینه محسوب می‌شود. کافیست به آن آب و سرکه اضافه کنید و اجازه بدهید تا کمی روی حرارت بجوشد. بعد از اینکه سرد شد، آن را در ظرف مخصوص ترشی بریزید و درب آن را محکم ببندید. بعد از چند ماه یک ترشی پیاز خوشمزه خواهید داشت.

۳. پیاز سفید

پیاز سفید

پوست سفید و کاغذی و طعم تند، این پیاز را به یکی از بهترین انواع پیاز برای سالاد تبدیل کرده است. معمولا سرآشپزهای حرفه‌ای از پیاز سفید برای تهیه سس و دیپ و گاهی تاپینگ ساندویچ و برگر استفاده می‌کنند. این تندترین نوع از انواع پیاز به پیتزا نیز طعم جذابی می‌دهد. کافیست قبل از پخت پیتزا، برش‌های نازکی از پیاز سفید را به آن اضافه کنید تا نتیجه شما را شگفت‌زده کند.

۴. پیاز شیرین

پیاز شیرین

پیاز شیرین از پیاز زرد بزرگتر است و پوست شفافی دارد. این پیاز همان‌طور که از نامش مشخص است، طعم شیرینی دارد. سرآشپزها پیاز شیرین را به صورت سرخ‌ شده و کاراملی به کار می‌برند.

برش‌های نازکی از پیاز شیرین به استیک، گوشت کبابی، مرغ یا ماهی کبابی طعم خارق‌العاده‌ای می‌بخشد. اگر به فکر طبخ پیاز حلقه‌ای هستید، باید از پیاز شیرین استفاده کنید. برای درست کردن این پیش‌غذای محبوب، باید پیاز را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس، آن را در آرد سوخاری بغلتانید و در روغن فراوان سرخ کنید.

۵. پیاز شالت یا شلوت

پیاز شالت یا شلوت

طعم پیاز شالت از سایر انواع پیاز ملایم‌تر است. معمولا از این پیاز در تهیه سس سالاد یا ترشی استفاده می‌شود. پیاز شالت یکی از بهترین گزینه‌ها برای تهیه پیاز کاراملی نیز هست. پیاز شالوت را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و به آن نمک و فلفل بیفزایید. سپس، آن را به همراه کمی روغن یا کره به اندازه‌ای تفت دهید که رنگ کاراملی به خود بگیرد. این پیاز کاراملی برای تزیین انواع غذا یا تاپینگ ساندویچ‌های گوشتی مناسب‌ترین گزینه است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۷ باید و نباید درباره وقت ناهار شرکتی که احتمالا هیچ‌کس به شما نمی‌گوید

۶. پیازچه

پیازچه

پیازچه یکی از انواع پیاز است که با شکل باریک و طعم خوشایندش شناخته می‌شود. بافت لطیف پیازچه انواع سوپ به‌ویژه سوپ میسو و ورمیشل را جذاب می‌کند. پیازچه کبابی شده در کنار برگرهای زغالی نیز ترد و خوشمزه می‌شود.

۷. تره فرنگی

تره فرنگی

تره فرنگی هم یک سبزی شگفت‌انگیز است و هم یکی از انواع پیاز محسوب می‌شود. تره فرنگی شبیه به پیازچه است. به همین علت، گاهی با پیازچه اشتباه گرفته می‌شود. این نوع پیاز شکلی شبیه به پیازچه‌ای دارد که بیش از اندازه رشد کرده است.

سرآشپزهای مشهور جهان از تره فرنگی در تهیه انواع سوپ و سس یا گراتن سبزیجات استفاده می‌کنند. طعم تند و تیز این پیاز بعد از پخته شدن ملایم می‌شود.

کلام آخر

پیاز یار دیرین غذاهای ایرانی است. معمولا دستورپخت انواع غذاهای ایرانی به‌ویژه خورشت‌ها با خرد کردن و تفت دادن پیاز شروع می‌شوند. بااین‌حال، هر یک از انواع پیاز کاربرد خاص خود را دارند. در این مطلب، درباره کاربرد انواع پیاز در آشپزی توضیح دادیم. به نظر شما این دستیار همه‌کاره سرآشپزها برای طبخ چه غذاهای دیگری مناسب است؟

Scroll to Top
اسکرول به بالا