طرز تهیه کوکو سبزی

کوکو سبزی یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که هم می‌تواند همراه با برنج یک وعده ناهار خوشمزه شود و هم با نان تازه به یک شام سبک ایرانی تبدیل خواهد شد. این غذای ایرانی غذایی نسبتا فوری محسوب می‌شود که ویژگی‌های مضر غذاهای فوری و سرخ‌کردنی را کمتر دارد. در این مطلب، طرز تهیه یک کوکو سبزی خوشمزه و ترفندهای خوش‌طعم شدن آن را توضیح می‌دهیم.

کوکو سبزی؛ غذایی فوری و آسان

کوکو سبزی؛ غذایی ساده و خوشمزه

فرقی نمی‌کند که برای ناهار فردای محل کار در فکر غذایی خوشمزه و فوری باشید یا بخواهید دوستانتان را به یک وعده شام سبک دعوت کنید. به هر حال، کوکو سبزی یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. برای درست کردن یک وعده کوکو سبزی که هم به صورت سرد شده و هم داغ خوشمزه باشد، به چند ماده اولیه ساده و حدود ۳۰ دقیقه وقت نیاز دارید. موادی که در ادامه از آنها نام می‌بریم جهت طبخ کوکو سبزی برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • سبزی کوکویی ۲۵۰ گرم؛
  • سیر ۲ حبه؛
  • تخم‌مرغ ۴ عدد؛
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم؛
  • مغز گردوی خرد یا آسیاب شده ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری؛
  • زرشک ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری؛
  • آرد سفید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری.

در مامان‌پز ثبتنام کن

مرحله اول: آماده کردن سبزی کوکو

قبل از هر کاری باید سبزی مخصوص کوکو سبزی را آماده کنید. سبزی‌هایی که در طبخ کوکو سبزی به کار می‌روند شامل تره، گشنیز، جعفری و شوید می‌شوند. اندازه تره در این سبزی‌ها از همه بیشتر است.بعد از آن هم میزان جعفری از همه بیشتر است. گشنیز باید حدود یک‌دوم تره باشد. چند شاخه شوید هم در کنار این سبزی‌ها به آنها طعم شگفت‌انگیزی می‌دهد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه شیک شکلات و موز با بستنی شکلاتی در خانه

این سبزی‌ها را پاک کنید و تمیز بشویید. اجازه بدهید تا آب اضافی آن کاملا خارج شود. سپس، سبزی‌ها را ساطوری کنید. می‌توانید به این سبزی‌ها ۱ تا ۲ حبه سیر نیز بیفزایید تا عطر و طعم جذابی پیدا کند.

سبزی ساطوری شده را می‌توانید به صورت خام در کوکو به کار ببرید یا آن را پیش از اضافه کردن به سایر مواد کمی تفت دهید. اگر راه دوم را انتخاب می‌کنید، باید توجه داشته باشید که سبزی نباید بیش از اندازه تفت داده شود چون اولا رنگ کوکو سبزی بیش از حد تیره می‌شود. ثانیا، تفت دادن بیش از اندازه سبزی سبب از دست رفتن ویتامین‌ها و خواص مفید آن می‌شود.

مرحله دوم: شکستن تخم‌مرغ و ترکیب کردن آن با مواد دیگر

در مرحله بعدی، تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی با اندازه متوسط بشکنید و هم بزنید. سپس، به آن نمک، فلفل و زردچوبه بیفزایید. حالا زرشکی که قبلا خیسانده‌ و آبکش کرده‌اید را به تخم‌مرغ‌های هم‌زده اضافه کنید. در نهایت نیز مغز گردوهای خرد یا آسیاب شده را به ظرف بیفزایید.

وقتی تخم‌مرغ و مواد کاملا ترکیب شدند، سبزی کوکو را به آن اضافه کنید. سبزی را با مواد دیگر کاملا هم بزنید تا مایه‌ای یکد‌ست تشکیل شود. آرد سفید را هم در آخر به مایه کوکو سبزی اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا آرد در مایه کوکو سبزی دیده نشود.

مرحله سوم: سرخ کردن کوکو سبزی

ابتدا درون تابه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت بگذارید. اجازه بدهید تا روغن کاملا داغ شود. سپس، مایه کوکو سبزی را به روغن داغ اضافه کنید. برای درست کردن کوکو سبزی هم می‌توانید تمام مایه را یک‌جا به تابه اضافه کنید و هم می‌توانید آن را به صورت کوکوهای کوچک به تابه حاوی روغن بیفزایید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ۳ مدل لازانیا خوشمزه

بعد از اضافه کردن مایه کوکو سبزی به روغن، تابه را با دو دست کمی تکان دهید تا تمام بخش‌های آن قطر و ضخامت یکسانی داشته باشند. کوکو سبزی باید در تابه دربسته و روی حرارت ملایم پخته شود. وقتی یک طرف آن سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر کوکو نیز پخته و سرخ شود.

ترفندهای خوشمزگی کوکو سبزی

کوکو سبزی خوشمزه

  • برخی از آشپزها برای پف کردن کوکو سبزی از بکینگ پودر استفاده می‌کنند. برای اینکه کوکو سبزی به اندازه کافی پف کند، به بکینگ پودر نیازی نیست. کافیست تخم‌‌مرغ را بیش از حد معمول هم بزنید. طبخ کوکو سبزی در تابه دربسته نیز به پف کردن و مغزپخت شدن آن کمک می‌کند.
  • اگر سبزی کوکویی شما تازه نیست و از فریزر بیرون آماده به آن آرد بیشتری اضافه کنید تا کوکو انسجام بیشتری داشته باشد.
  • برای اینکه کوکو سبزی روی حرارت مغزپخت شود و نسوزد، از شعله پخش‌کن استفاده کنید.
  • کوکو سبزی در فر نیز قابل طبخ است. برای این کار باید مایه کوکو را درون قالب چرب‌شده بریزید و روی آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید. این کوکو سبزی در فر با درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا کاملا بپزد.

کوکو سبزی مامان‌پز؛ جذاب و پرطرفدار

برای ناهار فردا می‌توانید طبق دستورپختی که توضیح دادیم، یک کوکو سبزی خوشمزه با طعمی شگفت‌انگیز بپزید. اگر هم برای این کار فرصت ندارید، می‌توانید این غذا را از مامان‌پز سفارش بدهید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا