فهرستی کامل از غذاهای ایرانی برای شام

انتخاب غذای مناسب برای شام گاهی به سخت‌ترین کار دنیا تبدیل می‌شود. اغلب در ساعات پایانی روز تا ساعت‌ها به این فکر می‌کنیم که شام چی بپزیم اما در نهایت به غذاهای آماده رضایت می‌دهیم. اگر شما هم بیشتر اوقات با این مشکل مواجه می‌شوید، این مقاله از مامان‌پز مخصوص شماست. در این مقاله، فهرستی از غذاهای ایرانی برای شام را معرفی می‌کنیم.

خوراک‌های ایرانی

خوراک‌های ایرانی از جمله متنوع‌ترین خوراک‌های جهان هستند. این مهم‌ترین غذاهای ایرانی برای شام معمولا با مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شوند و آماده کردن آنها نیازی به وقت زیادی ندارد.

سالاد الویه؛ غذایی روسی با دستورپخت ایرانی

۱. سالاد الویه با دستورپختی ایرانی

هرچند این سالاد را اولین بار روس‌ها درست کردند، اما ایرانی‌ها آن‌قدر مواد اولیه این غذا را تغییر داده‌اند که می‌توان گفت این غذا ایرانی‌ است. در حال حاضر، به هر دورهمی ساده یا مهمانی خانوادگی که پا بگذارید، احتمالا سالاد الویه را به عنوان یکی از غذاهای اصلی آن مهمانی جلوی شما می‌گذارند.

این خوراک ایرانی را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان نارنج، مامان عهدیه، مامان هانیه یا مامان هدا سفارش بدهید. 

کشک بادمجان

۲. کشک بادمجان

این غذای ساده اما بسیار خوشمزه گاهی اوقات به عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود و در بعضی از مواقع هم در نقش شامی سریع و سبک ظاهر می‌شود. با اینکه خاستگاه اصلی کشک بادمجان زنجان است اما در شهرهای دیگر هم این غذا با دستورپخت‌های مختلف آماده می‌شود.

در حال حاضر، کشک بادمجان در مامان‌پز با دست‌پخت مامان نارنج، مامان کژال و مامان صدیقه بیش از همه طرفدار دارد.

بعضی اوقات کشک بادمجان با حلیم بادمجان اشتباه گرفته می‌شود. حلیم بادمجان غذایی اصفهانی با ترکیباتی شبیه به کشک بادمجان است که در آن گوشت و برنج هم ریخته می‌شود.  

در مامان پز ثبت نام کن

۳. آبدوغ خیار

در شب‌های گرم تابستان هیچ چیز به اندازه یک کاسه آبدوغ خیار نمی‌چسبد. این غذای اصیل ایرانی با ترکیباتی مثل گردو، کشمش و پیازچه طعم خاطره‌انگیزی دارد و خاطره یک ظهر یا شب تابستانی در سال‌های دور را برایتان تداعی می‌کند.

در حال حاضر، در مامان‌پز می‌توانید آبدوغ خیار را با دست‌پخت مامان مهناز سفارش بدهید.

۴. نرگسی

نرگسی از غذاهای قدیمی ایرانی است که ترکیباتی ساده دارد. این خوراک اصیل از تخم‌مرغ و اسفناج تشکیل شده است. رنگ سبز، زرد و سفید این غذا به گل نرگس شباهت دارد. به همین دلیل، به آن نرگسی گفته می‌شود. 

دلمه برگ مو

۵. دلمه برگ مو

دلمه‌های ایرانی انواع مختلفی دارند و مشهورترین آنها دلمه برگ مو است. این غذای سبزرنگ و مقوی به‌سادگی خورده می‌شود. بنابراین، می‌توان از آن به عنوان غذای شرکتی یا یک شام ساده ایرانی نام برد.

مامان فلور، مامان ثنا، مامان نیلو و مامان پونه متخصص دلمه برگ مو هستند. اگر به فکر دلمه‌ای با طعم بهشتی هستید، می‌توانید همین حالا آن را سفارش بدهید و خودتان را به یک شام خوشمزه دعوت کنید. 

۶. عدسی

عدسی از آن دسته خوراک‌هاست که هم می‌توانید آن را به عنوان صبحانه یا میان‌وعده بخورید و هم می‌تواند غذای اصلی شامتان باشد.

۷. اشکنه

این خوراک گیاهی در روزگاران قدیم یکی از غذاهای رایج در ایران به‌ویژه خراسان بوده است. در گذشته، مهمان سفره هر خانه‌ای که می‌شدید حتما یک کاسه اشکنه هم می‌دیدید. اشکنه در ایران قدیم به اندازه‌ای ارج و قرب داشته که حتی در سفره‌های شاهانه هم جا می‌گرفت. به‌طورمثال، «میرزا علی‌اکبرخان کاشانی» آشپزباشی مخصوص دربار ناصرالدین‌شاه در کتاب «سفره اطعمه» از ۸ نوع اشکنه‌ای که برای این شاه قاجاری می‌پخته می‌گوید.

جغور بغور

۸. جغور بغور

جغور بغور یا جغول بغول غذایی زنجانی است که با دل، جگر و قلوه گوسفند درست می‌شود. با اینکه زنجانی‌ها اغلب این غذا را به عنوان صبحانه می‌خورند اما می‌توانید آن را برای شام هم میل کنید.

۹. پیازو

پیازو را هم زنجانی‌ها ابداع کرده‌اند. این غذا به آش یا اشکنه شباهت بسیاری دارد. برای تهیه این غذا عدس، آلوچه و برگه زردآلو، پیاز، گردو، رب گوجه‌فرنگی و روغن حیوانی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. برای پخت یک پیازوی اصیل باید از «تورتا» استفاده کنید. تورتا به کفی گفته می‌شود که زمان جوشاندن روغن زرد حیوانی به دست می‌آید.

۱۰. کال جوش یا کله جوش

این غذای گیاهی و سنتی را هم به عنوان پیش‌غذا می‌خورند و هم می‌تواند یک شام سریع، مقوی و خوشمزه باشد. با اینکه اصفهانی‌ها مبدع کال‌جوش بوده‌اند اما امروزه مردم شهرهایی مثل تبریز، کرمان، مشهد، زنجان و اراک هم برای این غذا دستورپخت‌های متفاوتی دارند.

۱۱. یتیمچه

در غذاهای ایرانی همیشه گوشت حرف اول را می‌زند. به همین دلیل، ایرانی‌های قدیم به این غذای بدون گوشت یتیمچه می‌گفتند. با اینکه یتیمچه از غذاهای تهرانی‌های قدیم است اما در حال حاضر، در شهرهای دیگر ایران مانند تبریز، ارومیه، شیراز، کاشان و اراک یتیمچه با ترکیبات و دستورپخت‌های مختلف پخته می‌شود.

واویشکا

۱۲. واویشکا

بعد از جنگ جهانی دوم که روس‌ها به ایران پاگذاشتند، این غذا را هم با خود آوردند. امروزه واویشکا یکی از غذاهای اصیل گیلکی شده و هم به صورت گیاهی و هم با گوشت مرغ، بوقلمون یا گوسفند طبخ می‌شود. واویشکا را می‌توانید همراه با نان تازه، سبزی خوردن، سالاد و ماست به عنوان خوراکی برای شام نوش جان کنید.

۱۳. دوپیازه

دوپیازه از آن دسته خوراک‌هاست که در هر شهر دستورپخت خاص خود را دارد. مشهورترین دوپیازه دوپیازه آلوی شیرازی است اما دوپیازه میگوی بوشهری هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. البته، ماجرای دوپیازه به همین جا ختم نمی‌شود. دوپیازه‌های گوشت، سیب‌زمینی، بادمجان، مرغ و تخم‌مرغ هم از انواع دیگر این خوراک خوشمزه هستند که هرکدام دستورپخت مخصوص خود را دارند.

۱۴. تاس کباب

در گذشته این غذا را در ظرف‌های مسی می‌پختند. به همین علت هم به آن تاس کباب می‌گویند. تاس کباب ترکیبی از گوشت تازه و سبزیجات است و می‌توانید آن را به عنوان یک شام خوشمزه به همراه نان، ماست یا سالاد میل کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  دیزی مامان‌پز؛ غذایی جذاب و خاطره‌انگیز برای کارکنان شرکت

شامی خوشمزه

کوکوها، کتلت‌ها و شامی‌ها؛ نوستالژی طعم‌های خاص

بخش مهمی از خاطرات کودکی ما به کوکوها و کتلت‌هایی مربوط می‌شود که مادرانمان می‌پختند. کمتر کسی را سراغ داریم که به یک وعده کوکو، کتلت یا شامی خانگی نه بگوید. این غذاهای خوشمزه را می‌توان به فهرست غذاهای ایرانی برای شام اضافه کرد. به‌هرحال، بعد از یک روز شلوغ کاری، هیچ‌چیز به اندازه یک بشقاب کوکو یا کتلت خوش‌عطر و نان تازه نمی‌چسبد.

کتلت

۱. کتلت گوشت یا شامی کباب

همیشه با شنیدن نام کتلت اول از همه به یاد کتلت گوشت یا سیب‌زمینی میفتیم. این غذای اصیل را باید با دست‌پخت مادران ایرانی نوش جان کنید تا واقعا از طعم آن لذت ببرید.

در مامان‌پز این غذا با عطر و طعمی شگفت‌انگیز پخته می‌شود. کتلت‌های مامان کژال، مامان تاج ماه و مامان سها طعمی واقعا خانگی دارند و در حال حاضر، از بقیه محبوب‌ترند.

۲. کوکو سیب زمینی

باید از عاشقان سینه‌چاک سیب‌زمینی باشید تا ارزش واقعی کوکو سیب‌زمینی را درک کنید. هر خانواده ایرانی برای پخت این کوکوی پرطرفدار دستورپختی مختص به خود دارد. در مامان‌پز هم این کوکو با دست‌پخت مامان فخرالزمان، مامان ثنا، مامان نجمه و مامان کژال و دستورپخت مخصوص آنها به شما تحویل داده می‌شود.

کوکو سبزی

۳. کوکو سبزی

یکی از سالم‌ترین کوکوهای ایرانی همین کوکو سبزی است. بعضی‌ها این کوکو را به صورت گرم دوست دارند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا کوکوی سرد شده بخورند. کوکو سبزی با ترکیبات جذابی که دارد، می‌تواند مدال یکی از بهترین غذاهای ایرانی برای شام را بگیرد.

این غذای خوشمزه در مامان‌پز با دست‌پخت مامان نجمه، مامان ثنا و مامان ماریا همیشه آماده سفارش است.

۴. کوکو مرغ

کوکو مرغ با ترکیباتی مثل سینه مرغ، پودر سوخاری و تخم‌مرغ غذایی سبک برای شام است. در مامان‌پز این غذا در حال حاضر با دست‌پخت مامان هدا به شما تحویل داده می‌شود.

۵. کوکو شیرین

اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، باید حتما این غذای مشهدی یا قزوینی را امتحان کنید. کوکو شیرین از موادی مثل سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، شکر، گلاب و زعفران درست می‌شود.

۶. شامی پوک

شامی پوک از غذاهای خطه سرسبز گیلان است و معمولا در ماه رمضان خورده می‌شود. گیلانی‌ها برای تهیه این نوع شامی لپه، سیب‌زمینی، پیاز، گوشت گوساله و تخم‌مرغ را با یکدیگر ترکیب و بعد سرخ می‌کنند.

شامی آرد نخودچی

۷. شامی آرد نخودچی

این شامی خوش‌طعم یکی از قدیمی‌ترین انواع شامی محسوب می‌شود. برخی آن را متعلق به اصفهان می‌دانند و بعضی می‌گویند که خاستگاه آن تهران یا شمال کشور است. برای پخت این غذای خوشمزه باید آرد نخودچی تازه استفاده کنید تا مزه یک شامی واقعی را بچشید.

۸. سایر شامی‌های ایرانی

قضیه شامی‌های خوش‌رنگ و عطر ایرانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. در هر گوشه از ایران از شمال گرفته تا جنوب دستورپخت‌های مختلفی برای شامی وجود دارد. برخی دیگر از انواع شامی که می‌توانید به عنوان یک شام ایرانی سراغ آنها بروید، عبارت‌اند از:

  • ترشه شامی گیلانی
  • شامی بابلی
  • شامی سبزی
  • شامی مربا
  • شامی ماهی کیلکا
  • شامی مرغ
  • شامی سویا
  • شامی بادمجان

آش‌های شناسنامه‌دار ایرانی

هیچ غذایی به اندازه آش در میان ایرانی‌ها محبوب نبوده است. این غذای آبکی آن‌قدر میان مردم این سرزمین طرفدار دارد که برای مراسم‌های مختلف آش‌های گوناگونی می‌پخته‌اند. حتی در ضرب‌المثل‌های قدیمی هم سروکله آش همیشه پیداست.

آش رشته

۱. آش رشته

این آش محبوب ایرانی را اولین بار اصفهانی‌ها پخته‌اند. ترکیب خاطره‌انگیز این آش می‌تواند به پایانی خوش برای یک روز کاری خسته‌کننده تبدیل شود. اگر وقت یا حوصله کافی برای پخت آش رشته ندارید، می‌توانید این کار را به مامان‌پزی‌ها بسپارید. در مامان‌پز این آش رنگ و بویی خانگی و اصیل دارد. مامان فلور، مامان عهدیه، مامان فخرالزمان و مامان ماریا متخصص پخت آش رشته هستند.

۲. آش دوغ

مبدع این آش سفیدرنگ اردبیلی‌ها بوده‌اند. در این استان به آش دوغ «دوغا» هم می‌گویند. کردزبان‌ها هم آش دوغ مخصوص خود را دارند که به «دوکلیو» معروف است. این آش با ترکیباتی مثل حبوبات، سبزیجات تازه و دوغ در شهرهای دیگری مثل اصفهان، کاشان، همدان، چهارمحال‌وبختیاری و شیراز هم پخته می‌شود. اگر به دنبالی غذایی سبک برای شام هستید، این غذای سرشار از کلسیم یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست.

۳. آش شله قلمکار

این آش قدیمی از آن دسته آش‌هایی است که در مراسم‌های مذهبی به عنوان نذری پخته می‌شوند. البته، برای اینکه آش شله قلمکار اصیل بپزید باید تمام ترفندها و فوت‌وفن‌های مربوط به آن را بدانید.

خبر خوب اینکه مامان‌پزی‌ها متخصص آش شله قلمکارند. برای سفارش آنلاین این غذا می‌توانید آن را با دست‌پخت مامان فلور سفارش بدهید.

۴. آش جو

آش پرخاصیت جو از گذشته تاکنون به عنوان یکی از آش‌های خوش‌عطر و طعم، زینت‌بخش سفره مهمانی و دورهمی ایرانی‌ها بوده است. این آش را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان فلور، مامان سها، مامان منیر و مامان ماریا سفارش بدهید.

آش سبزی شیرازی

۵. آش سبزی شیرازی

با اینکه معمولا شیرازی‌ها این آش را برای صبحانه می‌خورند اما می‌تواند یک شام خوشمزه هم باشد. آش سبزی با ترکیباتی مثل گوشت، سبزی و حبوبات اشتهای هر کارمند خسته‌ای را باز می‌کند. فقط کافیست به مامان‌پز سری بزنید و این آش را با دست‌پخت مامان سها سفارش بدهید.

۶. بقیه آش‌های مشهور ایرانی 

ایرانی‌ها آش‌های معروف دیگری هم دارند که می‌توانید آنها را به عنوان یک شام جذاب نوش جان کنید. بعضی از مشهورترین آش‌های دیگر ایرانی عبارت‌اند از:

  • یوان آش
  • آش ترخینه
  • آش یارمه
  • آش پرپوله
  • آش انار
  • آش دنگو
  • آش بی بی سه‌شنبه
  • آش برنج
  • آش شولی
  • آش کشک
  • آش ماست
  • آش غوره
  • آش گندم
  • آش بلغور
  • آش گوجه
  • آش آلوچه
  • آش اسفناج
  • آش ترشی شمالی
  • آش بادمجان
  • آش اماج
  • آش دندانی
  • آش کارده شیرازی
  • آش ترخینه یا سیرابی
  • آش دوغ آذربایجانی و لری
  • آش مصفی شهرکردی
  • آش آخورک کازرونی
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  غذاهایی که کارمندان برای ناهار شرکتی ترجیح می‌دهند

غذاهای محلی؛ بهترین غذاهای ایرانی برای شام

بعضی از غذاهای ایرانی به منطقه‌ای خاص تعلق دارند و هنوز با گذشت سالیان طولانی هیچ‌کس نتوانسته دستورپختی شبیه به آنها ابداع کند. 

خوراک بندری

۱. خوراک بندری

اگر یک‌بار طعم خوراک بندری اصیل جنوبی را امتحان کنید، برای همیشه عاشق آن خواهید شد. این غذای خوش‌خوراک یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای شام است که هر کسی نمی‌تواند از خیر آن بگذرد.

۲. میرزاقاسمی

اگر از شما بخواهند که غذاهای گیلکی را نام ببرید، حتما به میرزاقاسمی هم اشاره می‌کنید. این غذای گیاهی محلی یکی از ساده‌ترین غذاهای ایرانی برای شام است که از ترکیب بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ و سیر پخته می‌شود.

در مامان‌پز، تا به امروز میرزاقاسمی با دست‌پخت مامان عهدیه و مامان ماریا بیشتر از همه فروخته شده است.

۳. باقلا قاتق

گیلانی‌ها یک غذای مشهور دیگر هم دارند: باقلا قاتق. این غذای محلی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ درست می‌شود. با اینکه این خوراک نوعی پیش‌غذا محسوب می‌شود اما می‌توانید باقلا قاتق را همراه با نان تازه یا برنج به عنوان شام نوش جان کنید.

فلافل اهوازی

۴. فلافل اهوازی

اگر تابه‌حال به اهواز سفر کرده باشید حتما طعم این فلافل بی‌نظیر را چشیده‌اید. فلافل اصیل از نخود و ادویه‌های تند درست می‌شود. خوزستانی‌ها فلافل را همراه با نان تازه، گوجه‌فرنگی، خیارشور و ترشی‌های محلی می‌خورند.

۵. سمبوسه سیب‌زمینی

نمی‌توانیم از فلافل به عنوان یک غذای محلی نام ببریم و به سمبوسه اشاره‌ای نکنیم. این غذای ساده و فوری از نان لواش، سیب‌زمینی و سبزیجاتی مثل جعفری درست می‌شود و طعم نسبتا تندی دارد.

۶. شله مشهدی

اگر از یک مشهدی نام غذای مورد علاقه‌اش را بپرسید، امکان ندارد که به آش شله اشاره نکند. شله مشهدی معمولا در مناسبت‌های مختلف به صورت نذری پخته می‌شود. در طبخ این غذا از مواد اولیه تازه‌ای مثل گوشت گوسفند، حبوبات، برنج و بلغور گندم استفاده می‌کنند.

۷. سرگنجشکی

اگر به زمان شام نزدیک می‌شوید و هنوز نمی‌دانید چه غذایی بپزید، سراغ سرگنجشکی بروید. سرگنجشکی غذایی فوری و خوشمزه است که با گوشت چرخ‌کرده درست می‌شود. اصفهانی‌ها این خوراک مقوی را با نان تازه، ماست یا سالاد می‌خورند.

۸. گوزلمه

«گوزلمه» در زبان ترکی یعنی «صبر نکن» یا «منتظر نباش». اهالی ارومیه سیر، تخم‌مرغ، ماست و روغن را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و به آن گوزلمه می‌گویند. این خوراک فوری نوعی پیش‌غذاست که می‌توانید روی آن به عنوان شام هم حساب کنید.

خورش ماست

۹. خورش ماست

هرچند به این غذا نام خورش داده‌اند اما بیشتر شبیه به دسری شیرین است. خورش ماست یکی از غذاهای ثابت سفره‌ اصفهانی‌هاست. برای تهیه این پیش‌غذا یا شام سبک از گوشت گردن گوسفند، ماست چکیده، زعفران و شکر استفاده می‌شود.

۱۰. خوراک لوبیا پیله

این خوراک غذای محلی استان البرز است. مردم این منطقه لوبیا چیتی همراه با غلاف را با پیاز، گوشت گوسفند، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی می‌پزند و در تابستان به عنوان خوراک می‌خورند.

۱۱. شِله امیری

شله امیری ظاهری شبیه به آش یا حلیم دارد. این غذا را معمولا ایلامی‌ها برای درمان سرماخوردگی می‌خورند. بااین‌حال، اگر هوس یک شام خوشمزه ایرانی کرده‌اید، می‌توانید شله امیری بپزید. این غذای محلی از ترکیب ماش، برنج عنبربوی محلی، پیاز و روغن محلی درست می‌شود.

۱۲. شش انداز زنجانی

اگر در شب چهارشنبه‌سوری مهمان سفره اهالی زنجان شوید، احتمالا این غذا را می‌بینید. شش‌انداز زنجانی‌ها خوراکی حاوی خرما، گردو، کشمش، پیاز، شیره انگور و تخم‌مرغ است.

۱۳. کلانه

کردزبان‌ها یک نان محلی خوشمزه با قدمتی ۳۰۰ساله دارند. کلانه که به پیتزای کردی هم مشهور است در شهرهای کردستان و کرمانشاه پخته می‌شود. برای درست کردن این نان محلی از آرد، آب یا شیر، کره یا روغن حیوانی، زعفران، تره یا پیازچه و سبزیجات محلی مثل پیچک محلی، کنیوال و تره کوهی استفاده می‌کنند. کلانه در کنار ماست یا دوغ می‌تواند به یک شام سبک محلی تبدیل شود.

۱۴. شله ماسی

شله ماسی یکی از غذاهای استان کهگیلویه‌وبویراحمد است و عشایر این استان آن را ابداع کرده‌اند. برای تهیه این شام سبک باید برنج، دوغ، پونه، پیاز و کره محلی را با یکدیگر ترکیب کنید.

۱۵. همیس خوزستانی

همیس یا حمیس توله غذایی دزفولی است که ظاهری شبیه به قرمه‌سبزی دارد. دزفولی‌ها برای تهیه این غذای خوشمزه از پنیرک که به آن توله می‌گویند، پیاز و سیر سرخ‌شده، پودر لیموعمانی، ادویه‌جات و رب انار استفاده می‌کنند. این غذا را می‌توانید با برنج یا نان تازه نوش جان کنید. 

سوپ بلغور

۱۶. سوپ بلغور ارومیه

«یارما شورباسی» یا همان سوپ بغور یکی از غذاهای لذیذ اهالی ارومیه است. اگر معتقدید که سوپ می‌تواند یک شام سبک باشد، کافیست بلغور گندم، لوبیا قرمز، نخود، پیاز، سیب‌زمینی، فلفل ‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز تند، ادویه‌جات، مرزه خشک و رب گوجه‌فرنگی را با یکدیگر ترکیب کنید تا سوپ بلغور حاضر شود.

کلام آخر

در این مقاله از مامان‌پز بهترین غذاهای ایرانی برای شام را معرفی کردیم. بسیاری از این غذاها مقوی و سبک هستند و می‌توانند جایگزین غذاهای آماده یا فست‌فود شوند. بعضی از این غذاها را می‌توانید از مامان‌پز سفارش بدهید و برای خوردن بعضی از آنها هم باید خودتان دست به کار شوید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا