طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان آب پز

بسیاری از طعم‌های بیاد ماندنی در ذهن ما یادآور گیلان زیبا هستند. این استان سرسبز با غذاهای جذاب فراوانش به مقصدی برای بسیاری از گردشگران تبدیل شده و بسیاری از آنها فقط برای رستوران‌گردی به این استان سفر می‌کنند. اگر مسافر گیلان هستید حتما در برنامه‌تان خوردن یک وعده میرزا قاسمی هم جا دارد. ما در اینجا قصد داریم بدون سفر به گیلان شما را با دستور پخت میرزا قاسمی با بادمجان آب پز آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی با بادمجان آب پز

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی با بادمجان آب پز

مواد لازم برای تهیه میرزاقاسمی برای ۳ تا چهار نفر به شرح زیر است:

  • بادمجان ۶ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه میرزا قاسمی با بادمجان آب پز به روش اصیل

میرزا قاسمی با بادمجان آب پز به روش اصیل

برای طبخ میرزاقاسمی با بادمجان‌های آب‌پز باید ابتدا از بادمجان‌ها شروع کنید. بادمجان‌ها را پوست‌بگیرد و خرد کنید. شما می‌توانید مستقیما آنها را آب‌پز کنید. روشی بهتر برای رسیدن به طعمی بهتر در بادمجان این است که تابه یا قابلمه‌ای را چرب کنید (دقت کنید که تنها چرب کنید و نه اینکه از روغن زیاد استفاده کنید). بادمجان‌ها را کف آن بچینید و در قابلمه یا تابه را بگذارید و شعله را زیاد کنید. یک دقیقه بعد بادمجان‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم با داغی کف تابه و روغن برخورد کند.

در اینجا هم یک دقیقه به بادمجان‌ها زمان می‌دهید و بعد کمی آب در آن می‌ریزید تا به آرامی با آب بپزد و آب‌پز شود. به این ترتیب شما بادمجان‌های تفت داده شده را آب‌پز می‌کنید که موجب بهبود کیفیت و طعم آن می‌شود. توجه داشته باشید که آب نباید زیاد باشد چرا که اساسا بافت بادمجان به آب زیادی برای پختن نیاز ندارد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه خورش ترش واش

بعد از اینکه بافت بادمجان نرم شد آن را آب‌کش کنید و با چنگال ریش‌یش کنید. اگر گوشتکوب برقی دارید این کار را بهتر است با این وسیله انجام دهید تا به بافتی یکدست از بادمجان‌های له شده برسید. مهم این است که بادمجان‌ها خوب له شوند. حالا نوبت آماده کردن گوجه فرنگی‌ها رسیده. گوجه فرنگی‌های میرزاقاسمی حتما باید پوست گرفته شوند. برای این‌کار گوجه فرنگی‌ها را برای مدت پنج دقیقه در ظرف آب جوش بگذارید. همین پنج دقیقه زمان کافی است تا به راحتی و با دست بتوانید پوست نازک گوجه را جدا کنید. گوجه‌ها را از ظرف آب جوش خارج می‌کنید و بعد از سرد شدن فرایند پوست گرفتن‌شان را آغاز می‌کنید.

از مامان‌پز کسب درآمد کن

بعد از پوست گرفتن هم یا گوجه‌ها را رنده کنید و یا با چاقو خیلی ریز خرد کنید. انگار دارید گوجه‌ها را برای سالاد شیرازی آماده می‌کنید. دیگر به مراحل پایانی کار رسیده‌ایم. در تابه کمی روغن بریزید و سیرهای له یا رنده شده را در آن کمی تفت دهید. کمی هم زردچوبه به ترکیب اضافه می‌کنید تا رنگ روغن عوض شود.

بادمجان‌های له‌ شده را اضافه می‌کنیم و در روغن کمی تفت می‌دهیم. تفت دادن می‌تواند تا ۲۰ دقیقه ادامه پیدا کند. در مصرف روغن زیاده‌روی نکنید و کاری نکنید که کاسه میرزاقاسمی شما هنگام سرو در روغن بادمجان غرق شود. مرحله بعدی اضافه کردن گجه است. باید تا خُرد رفتن آب گوجه فرنگی این محصولات را با هم خوب مخلوط کنید. سایر ادویه‌هایی که دارید را در این مرحله اضافه کنید.

بعد از اینکه آبی از گوجه‌ها در تابه نماند مواد داخل تابه را یک گوشه جمع کنید و در نیمه خالی تابه تخم مرغ‌ها را بشکنید. بعد از پختن می‌توانید مواد دو طرف تابه را با هم مخلوط کنید تا به ترکیبی یکدست برسید. در اغلب موارد میرزاقاسمی را با یک نیمرو روی آن تزئین می‌کنند. این موجب شده برخی گمان کنند که تخم‌مرغ‌های میرزاقاسمی جداگانه باید پخته شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کیک مرغ برای مهمانی

در حالی که گوجه و بادمجان باید با تخم مرغ قاطی شود و آن نیمروی جدا تنها نقش تزئینی دارد. مخلوط کردن مواد و رسیدن به ترکیبی یکدست بخش پایانی کار شماست و می‌توانید میرزاقاسمی‌تان را بکشید.

ترفندهای خوشمزگی میرزا قاسمی

میرزا قاسمی با بادمجان آب پز؛ سالم و خوشمزه

  • برای تهیه میرزا قاسمی می‌توانید بادمجان کبابی هم به کار ببرید. طبخ میرزا قاسمی با بادمجان آب پز و کبابی باعث می‌شود که روغن کمتری مصرف کنید.
  • میرزاقاسمی به هیچ وجه پیاز ندارد. بنابراین اگر خیلی آشپزی می‌کنید و برخی امور را از روی عادت انجام می‌دهید به یاد داشته باشید که در این یک مورد باید از دست زدن به پیاز صرف‌نظر کنید.
  • چیزی که طعم میرزاقاسمی شما را تهدید می‌کند تلخی بادمجان‌هاست. این مسئله ممکن است موجب شود محصول نهایی شما طعمی تلخ و ناخوشایند داشته باشد.
  • لازم است بعد از کباب یا آب‌پز کردن تخم‌های آن را با قاشق جدا کنید. هرچقدر در دل بادمجان تخم‌های بیشتری باشد غذای شما تلخ‌تر می‌شود.

کلام آخر

طعم میرزا قاسمی با بادمجان آب پز با میرزا قاسمی ساده هیچ تفاوتی ندارد. بنابراین، اگر به فکر طبخ غذایی گیاهی و سالم هستید، این غذا باب طبعتان خواهد بود. اگر برای طبخ میرزا قاسمی فرصت کافی ندارید، این کار را به مامان‌پز بسپارید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا