فهرستی از غذاهای ایرانی برای ناهار

امروز ناهار چی بخوریم؟ در بیشتر مواقع، اثبات قضیه فیثاغورس از جواب دادن به این سؤال ساده‌تر است! اگر شما هم بعد از ساعت‌ها فکر کردن، در نهایت تسلیم غذاهای تکراری یا حتی نیمرو می‌شوید، این مقاله مخصوص شماست. در این مقاله، فهرستی از غذاهای ایرانی برای ناهار را معرفی می‌کنیم تا دفعه بعدی انتخاب برایتان راحت‌تر شود.

خورش‌ها؛ محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای ناهار

خورش‌ها همیشه از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی برای ناهار بوده‌اند. طعم این غذاهای خانگی ما را به سال‌های دور و آشپزخانه‌های خوش‌رنگ و بوی مادربزرگ‌ها می‌برد. خورش‌های ایرانی معجون‌های اسرارآمیزی از عطرها، رنگ‌ها و مزه‌ها هستند که اگر کمی از آنها را همراه با پلوی زعفرانی بچشیم، تا ساعت‌ها انرژی داریم. در فهرست غذاهای ایرانی برای ناهار همیشه نام این خورش‌ها می‌درخشد:

خورش قرمه سبزی؛ یکی از محبوبترین غذاهای ایرانی برای ناهار

۱. خورش قرمه‌سبزی

احتمالا اولین باری که عشایر برای تهیه غذا گوشت را قرمه می‌کردند، به ذهنشان هم نمی‌رسید که روزی این غذای ایرانی شهرتی جهانی پیدا کند. این غذای اصیل ایرانی آن‌قدر طرفدار دارد که توانسته دومین غذای محبوب مامان‌پزی‌ها در سال ۱۴۰۱ باشد.

در حال حاضر، چلوخورش قرمه‌سبزی با دستپخت مامان زینت، مامان صدیقه، مامان هدا و مامان فلور از پرطرفدارترین قرمه‌سبزی‌های مامان‌پز هستند.

خورش قیمه با سیب زمینی

۲. خورش قیمه سیب‌زمینی یا بادمجان

امکان ندارد که چند روزی را مهمان سفره یک ایرانی باشید و با خورش قیمه مواجه نشوید. این غذای خوش‌رنگ و لذیذ از قدیم در سفره ایرانی‌ها جاخوش کرده است. فرقی نمی‌کند که در مجلس عزا باشید یا در جشن عروسی، به‌هرحال، احتمال اینکه این خورش ایرانی را به عنوان یکی از غذاهای اصلی ببینید، بسیار است.

خورش قیمه انواع مختلفی دارد و مهم‌ترین آنها قیمه سیب‌زمینی و قیمه بادمجان هستند. خورش قیمه سیب‌زمینی چهارمین غذای پرفروش مامان‌پز در یک سال اخیر بوده است. این خورش ایرانی در مامان‌پز با دست‌پخت مامان مهناز، مامان صدیقه، مامان فلور و مامان نارنج بیشتر از همه طرفدار دارد. قیمه بادمجان‌های مامان هدا و مامان مهناز هم در فهرست محبوب‌ترین قیمه بادمجان‌های مامان‌پز هستند.  

خورش فسنجان

۳. خورش فسنجان

 هر کسی که یک مرتبه طعم ترش و شیرین این خورش ایرانی را بچشد، تا پایان عمر آن را فراموش نمی‌کند. باید به ابتکار قدیمی‌ها آفرین گفت که توانستند با ترکیبی از گردو، رب انار و مرغ یا کوفته قلقلی چنین غذای مقوی و خوش‌طعمی را درست کنند. این خورش خوش‌رنگ و لعاب از گذشته تا به حال در سفره‌های ایرانی جاخوش کرده است. بنابراین، اگر نمی‌دانید که برای ناهار چی بپزید و مدت‌هاست سراغ خورش فسنجان نرفته‌اید، وقتش رسیده که دست به کار شوید. برای خوردن یک خورش فسنجان خوشمزه هم می‌توانید خودتان آشپزی کنید و هم می‌توانید سراغ مامان‌پز بروید.

خورش مرغ و آلو

۴. خورش مرغ و آلو

شمالی‌ها این خورش لذیذ را اغلب با گوشت اردک یا غاز می‌پزند اما می‌توانید به جای آن از گوشت مرغ یا بلدرچین هم استفاده کنید. خورش مرغ و آلو با ترکیبات گوناگونی مثل آلو بخارا، مغز گردو و رب انار پخته می‌شود.

این غذا را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان کژال، مامان نارنج و مامان صدیقه سفارش بدهید.

خورش بامیه

۵. خورش بامیه

خورش بامیه از آن دسته خورش‌هایی است که یا عاشق سینه‌چاک آن هستید، یا از بوی آن هم تنفر دارید. طعم این غذا به مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید، البته، احتمالا دلیل این مسئله به نوع طبخ آن مربوط می‌شود. اگر بامیه، این گیاه لزج دوست‌داشتنی را درست بپزید و تمام ترفندهای لازم برای پخت آن را به کار بگیرید، از طعم این خورش شگفت‌زده خواهید شد.

خورش بامیه یکی از خورش‌های جنوبی ایران است که معمولا در فصل‌های گرم سال به فهرست غذاهای ایرانی برای ناهار اضافه می‌شود. اگر از طرفداران این خورش پرخاصیت هستید، می‌توانید آن را از مامان‌پز سفارش بدهید. طعم خورش بامیه با دست‌پخت مامان زینت نظرتان را درباره این غذا عوض می‌کند.

خورش کرفس

۶. خورش کرفس

خورش کرفس هم یکی دیگر از غذاهایی است که برخی از مردم به آن علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. با این حال، کمتر کسی به این خورش ایرانی که با ترفندهای خاص قدیمی‌ها پخته شده، نه می‌گوید. اگر سرآشپز در پخت این غذا تجربه داشته باشد، همه شیفته خورش کرفس او می‌شوند.

بعضی‌ها به این غذای سبزرنگ لوبیا اضافه می‌کنند و برخی هم معتقدند که جای لوبیا در خورش کرفس نیست. به هر حال، زمانی که از غذاهای ایرانی صحبت می‌کنیم، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم نام این خورش قدیمی را خط بزنیم.

مشتریان مامان‌پز طعم چلوخورش کرفس مامان زینت، مامان فلور و مامان صدیقه را بیشتر از همه می‌پسندند.

خورش مسما بادمجان

۷. خورش مسما بادمجان

بعضی از مردم از مردم این غذای شمالی را با خورش بادمجان اشتباه می‌گیرند، اما باید بدانید که طعم مسما بادمجان با خورش بادمجانی که با گوشت گوسفند پخته می‌شود، بسیار تفاوت دارد. این خورش اصیل ایرانی یکی از غذاهایی است که اشتهای هر کسی را باز می‌کند. پس می‌توانید با خیالی راحت نام خورش مسما بادمجان را هم به فهرست غذای هفتگی اضافه کنید.

مسما بادمجان در مامان‌پز با دست‌پخت مامان کژال یکی از غذاهایی است که نمی‌توانید از کنار آن به‌سادگی عبور کنید.

خورش آلو اسفناج

۸. سایر خورش‌های محبوب ایرانی

به فهرست خورش‌های ایرانی باید نام‌های دیگری را هم اضافه کنیم:

  • آلو اسفناج
  • به آلو
  • بادمجان
  • کنگر
  • ریواس
  • کدو
  • کاری با مرغ
  • آلبالو
  • کدو مسما
  • مرغ افشاری
  • مرغ شکم پر

پلومخلوط‌ها؛ خلاقیت در طعم‌های گوناگون

ما ایرانی‌ها به کسی که اولین بار برنج را با مواد دیگر ترکیب کرد، واقعا بدهکاریم. تنوع پلومخلوط‌ها به‌اندازه‌ای است که می‌تواند نیمی از فهرست غذاهای ایرانی برای ناهار را به خود اختصاص بدهد. کافیست این پلومخلوط‌ها را در کنار کاسه‌ای ماست یا ترشی میل کنید تا جهان رنگ‌وبویی تازه بگیرد:

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  همه چیز درباره قورمه سبزی

عدس پلو

۱. عدس پلو

این پلومخلوط هم از آن دسته از غذاهای ایرانی برای ناهار است که هم به عنوان غذای نذری پخته می‌شود و هم در مجالس ایرانی و دورهمی‌ها جای خود را حفظ کرده است. این غذا را می‌توانید همراه با کشمش یا خرما میل کنید.

عدس‌پلو بدون گوشت چرخ‌کرده این قابلیت را دارد که به عنوان غذایی گیاهی خورده شود. یک بشقاب عدس‌پلو خوشمزه همراه با کاسه‌ای ماست می‌تواند شما را از کسالت یک روز کاری شلوغ نجات بدهد.

این غذای پرطرفدار ایرانی سومین غذای محبوب مامان‌پز در سال ۱۴۰۱ هم بود. بیشتر مشتریانی که عدس‌پلو با دست‌پخت مامان صدیقه و مامان فلور را چشیده‌اند، از آن تعریف کرده‌اند.

لوبیا پلو

۲. لوبیا پلو

احتمالا مبدع لوبیا پلو فکرش را هم نمی‌کرد که روزی غذایش به یکی از غذاهای اصلی ایرانی‌ها تبدیل شود. همه از ترکیب لوبیا پلو و سالاد شیرازی خاطره خوشی داریم. نام این پلومخلوط در فهرست غذاهای مامان‌پز هم می‌درخشد. در سال گذشته، مشتریان مامان‌پز طعم لوبیا پلو با دست‌پخت مامان هدا و مامان نارنج را بیشتر از همه دوست داشته‌اند.

آلبالو پلو

۳. آلبالو پلو

آلبالو پلو با مرغ یا کوفته قلقلی یک غذای هیجان‌انگیز تابستانی محسوب می‌شود. همیشه تعداد کسانی که آلبالو پلو را دوست ندارند از آنهایی که عاشق این غذا هستند، کمتر است. این غذای جذاب با مقادیر بالایی از ویتامین سی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. آلبالو میوه‌ای پرخاصیت برای افراد دیابتی هم هست.

آلبالو پلو را می‌توانید در فصل‌ تابستان از مامان‌پز سفارش بدهید. این غذا با دست‌پخت مامان زینت و مامان مارال طرفداران خاص خود را دارد.

هویج پلو

۴. هویج پلو

هویج پلوی خوش‌رنگ و لعاب را بسیاری از مردم جزو غذاهای مجلسی می‌دانند. این غذای خوشمزه در بسیاری از مواقع جایگزین زرشک پلو می‌شود و در کنار مرغ سرو می‌شود.

این پلومخلوط شیرازی را می‌توانید از مامان‌پز هم سفارش بدهید. هویج پلو در مامان‌پز با طعمی واقعا خانگی به شما تحویل داده می‌شود.

سبزی پلو با ماهی

۵. سبزی پلو با ماهی

واقعا هر چه از خاصیت این غذای دریایی بگوییم، کم است. این غذای پرخاصیت به اندازه‌ای در میان ایرانی‌ها محبوبیت دارد که آن را به عنوان غذای شب عید می‌خورند. اگر تمام ترفندهای انتخاب، مزه‌دار کردن و پخت ماهی را به کار ببرید، طعم این غذا شما را شگفت‌زده می‌کند. در صورتی که برای پخت این غذا زمان کافی ندارید هم اصلا نگران نباشید. سبزی پلو با ماهی مامان‌پزی‌ها حرف ندارد.

۶. رشته پلو

رشته پلو از آن دسته غذاهای ایرانی است که در هر شهر دستورپخت مخصوص خود را دارد. در بعضی از شهرها این پلومخلوط را با سینه مرغ می‌پزند و در جاهای دیگر کوفته قلقلی را چاشنی آن می‌کنند. برای پخت این غذا از رشته پلویی در کنار برنج و زعفران استفاده می‌شود.

۷. پلو لوبیا چشم بلبلی

اگر به دنبال یک غذای گیاهی ایرانی هستید، باید سراغ این غذای شیرازی بروید. لوبیا چشم بلبلی، برنج و شوید ترکیبات اصلی این غذا هستند. البته، کسانی که نمی‌توانند گوشت را از غذاهای خود حذف کنند این غذا را با کوفته قلقلی یا گوشت چرخ‌کرده می‌پزند. در مامان‌پز، مامان ماریا متخصص پخت این پلومخلوط گیاهی است. 

استامبولی پلو

۸. سایر پلومخلوط‌های خوشمزه ایرانی

فهرست پلومخلوط‌های ایرانی به همین جا ختم نمی‌شود. بقیه پلومخلوط‌هایی که می‌توانیم به این فهرست اضافه کنیم عبارت‌اند از:

  • استامبولی پلو
  • ته‌چین آلبالو
  • میگو پلو
  • ماش پلو
  • شیرین پلو
  • قیسی پلو
  • ته‌انداز مرغ زعفرانی
  • سماق پلو

غذاهای مجلسی ایرانی

بسیاری از غذاهای ایرانی این قابلیت را دارند که به غذای مهمانی‌های مهم و جشن‌ها تبدیل شوند. اگر برای مهمانی ناهار به فکر یک غذای مجلسی اصیل ایرانی هستید، می‌توانید این غذاها را امتحان کنید:

زرشک پلو با مرغ

۱. زرشک پلو با مرغ

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این شود که زرشک‌پلو با مرغ مهم‌ترین غذای مجلسی ما ایرانی‌هاست. نام این غذای خوش‌عطر و طعم همیشه در صدر فهرست غذای مهمانی‌ها، جشن‌ها، عزاداری‌ها و حتی مراسم‌های مذهبی قرار دارد. مامان‌پز هم از این قضیه مستثنا نیست. در طول یک سال گذشته، بیشتر مشتریان مامان‌پز سراغ زرشک‌پلو با مرغ رفته‌اند تا نام این غذا در فهرست غذاهای پرفروش سال ۱۴۰۱ مامان‌پز بدرخشد.

۲. مرصع پلو

این پلومخلوط رنگارنگ یکی دیگر از غذاهای اصیل ایرانی است که به عنوان غذای مجلسی سرو می‌شود. این غذا معمولا در کنار مرغ پخته می‌شود اما بعضی‌ها به جای مرغ از گوشت چرخ‌کرده هم استفاده می‌کنند.

۳. باقالی پلو با مرغ، ماهیچه یا گردن

اگر به شما بگویند که فهرستی از لذیذترین غذاهای مجلسی ایرانی بنویسید، حتما در آن به باقالی پلو با مرغ، ماهیچه یا گردن هم اشاره می‌کنید. این غذای معطر و خوشمزه اغلب پای ثابت سفره جشن‌ها و مهمانی‌های ماست.

ته‌چین مرغ

۴. ته‌چین مرغ

برای پخت ته‌چین به حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارید. بنابراین، می‌توان این غذا را یکی از سریع‌ترین غذاهای مجلسی ایرانی دانست. ته‌چین‌های ایرانی انواع مختلفی دارند اما در میان آنها ته‌چین مرغ از همه پرطرفدارتر است.

در حال حاضر، این غذای خوش‌رنگ و طعم در مامان‌پز با دست‌پخت مامان فلور و مامان کژال به شما تحویل داده می‌شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  پیشنهاد ۱۴ مدل غذا برای ناهار مجلسی

کباب کوبیده

۵. کباب‌های ایرانی

کباب‌ یکی از قدیمی‌ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی است. در گذشته این غذا تنها در سفره‌های شاهانه جا داشته و همه نمی‌توانستند طعم این غذا را بچشند. مشهورترین کباب‌های ایرانی که می‌توانید برای ناهار به آنها فکر کنید، عبارت‌اند از کباب‌های:

  • کوبیده
  • برگ
  • شیشلیک
  • سلطانی
  • قفقازی
  • چنجه
  • فیله ماهی قزل‌آلا
  • کوبیده مرغ
  • میگو کبابی

غذاهای محلی؛ تنوعی از عطر و رنگ‌های یک سرزمین

سرزمین چهارفصل ایران، غذاهای محلی متنوعی دارد. کافیست مهمان سفره‌ مردم شهرها و روستاهای مختلف ایران بشوید تا تنوع این غذاها شما را شگفت‌زده کند. در میان غذاهای بومی هر گوشه از ایران، این غذاها برای ناهار مناسب‌اند:

اکبر جوجه

۱. اکبر جوجه

علی‌اکبر کلبادی و همسرش را باید مبدعین یکی از خوش‌خوراک‌ترین غذاهای ایرانی بدانیم. امکان ندارد که راهی یکی از شهرهای شمالی کشور شوید و هوس اکبرجوجه نکنید. طبخ این غذای خوش‌عطر و طعم ترفندهای خاصی دارد. اگر هر کاری کرده‌اید تا این غذا طعم غذای رستوران‌های مازندران را بدهد اما موفق نشده‌اید، اصلا نگران نباشید. می‌توانید همه چیز را به مامان‌های مامان‌پز بسپارید. مامان مهری و مامان گلابتون متخصص این کار هستند. 

۲. کوفته تبریزی

طعم شگفت‌انگیز این غذا همیشه هر کارمند خسته‌ای را سرحال می‌کند. کوفته تبریزی با ترکیباتی همچون گوشت چرخ‌کرده، سبزی معطر، آلو و لپه عطری دارد که شما را به یاد رستوران‌های آذربایجان می‌اندازد. برای خوردن این غذای خوشمزه می‌توانید سراغ مامان‌پز بیایید تا طعم یک غذای واقعا خانگی که با مواد اولیه درجه یک طبخ شده را بچشید.

۳. قیمه لاپلو

به این غذا قیمه درهم یا شاه عباسی هم می‌گویند. این غذای اصیل ایرانی از ترکیب برنج ساده و قیمه درست می‌شود. غذایی که در قدیم فقط سر سفره‌های اعیانی دیده می‌شد، امروز یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی ایران شده است.

برای تهیه این غذا هم می‌توانید خودتان راهی آشپزخانه شوید و هم می‌توانید سراغ سفارش آنلاین غذا در مامان‌پز بروید. در حال حاضر، قیمه لاپلو یا شاه عباسی در مامان‌پز دست‌پخت مامان هدا و مامان جمیله است.

قیمه‌نثار قزوینی

 ۴. قیمه‌نثار قزوینی

اگر به مهمانی یا مراسم‌های اهالی قزوین دعوت شوید، حتما سر سفره آنها قیمه‌نثار رنگارنگ را می‌بینید. این غذای محلی یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در مامان‌پز با دست‌پخت مامان فلور تحویل داده می‌شود.

۵. کوفته نخودچی

کوفته‌ نخودچی با ترکیباتی از آرد نخودچی، گوشت چرخ‌کرده و سبزی‌های معطر متعلق به شهرهای اصفهان و یزد است. این غذا به آبگوشت کله‌گنجشکی شباهت دارد. تفاوت کوفته نخودچی و کله‌گنجشکی در ترکیبات آنهاست. اولی آرد نخودچی دارد و دومی بدون این ماده غذایی پخته می‌شود. اگر می‌خواهید این غذا عطر و طعمی به‌یادماندنی داشته باشد، باید از آرد نخودچی تازه استفاده کنید.

در حال حاضر، کوفته نخودچی در مامان‌پز دست‌پخت مامان ماریاست.

کباب دیگی

۶. کباب دیگی

این کباب خوشمزه و آبدار از کباب‌های خانگی ایرانی است. چلوخورش کباب دیگی با بادمجان در مامان‌پز با مواد اولیه تازه‌ و درجه یکی مثل گوشت چرخ‌کرده، فلفل دلمه‌ای و بادمجان پخته می‌شود. این غذای خوشمزه و لذیذ با دست‌پخت مامان مهناز رضایت بیشتر مشتریان را جلب کرده است.

۷. خورش ترش واش

معمولا در خانه‌های گیلانی این غذای سنتی را درون ظرفی به نام گمج می‌پزند. برای پخت خورش ترش واش از سبزی‌های محلی، بادمجان، مرغ و رب آلوچه استفاده می‌کنند. اگر شما هم هوس خورش ترش واش کرده‌اید، می‌توانید آن را از مامان‌پز سفارش بدهید. 

دلمه برگ مو

۸. سایر غذاهای محلی برای ناهار

فهرست غذاهای ایرانی برای ناهار به سبک محلی تمامی ندارد. در هر گوشه از ایران غذاهای لذیذی پخته می‌شوند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • دلمه برگ مو
  • بریان اصفهان
  • دنده کباب کرمانشاه
  • مرغ پرتقالی
  • دلمه بادمجان
  • دیزی
  • خورش سیب ترش شیرازی
  • مرغ ترش
  • ته‌چین گرمساری
  • باب حسینی اصفهانی
  • خورش آجیلی عشایر بختیاری
  • خورش بریان بِهی کُردی
  • خورش چاقالا بادام شمالی
  • خورش کدو تنبل با ماش شیرازی
  • خورش قیمه ریزه با رب انار
  • خورش قلیه میگو
  • خورش قلیه ماهی
  • خورش قلیه مرغ
  • خورش آلو مسما گیلانی
  • خورش شش انداز گیلانی
  • خورش سیب درختی لرستان
  • خورش خلال کرمانشاهی
  • کباب سرداشی همدان
  • کوفته سبزی شیرازی
  • کشک کدوی کرمانی
  • شفته اراکی
  • نخود پلو
  • پلو سنگ سیر مهابادی
  • سیب پلو کرمانشاهی
  • اسپناساک شمالی
  • باقلا قاتق
  • خورش غوره مسما گیلانی
  • خورش پیچاق قیمه اردبیل
  • خورش ماست
  • خورش میگو بوشهری
  • خورش اناردون مازندرانی
  • خورش آلو شوشتری
  • خورش طلا کوله گیلانی
  • خورش انار بیج شمالی
  • خورش گیجاواش شمالی
  • خورش دال عدس خوزستانی
  • آبگوشت گندم
  • آبگوشت اراکی به و گردو
  • شله بریون اصفهان
  • آبگوشت متنجنه کرمانی
  • آبگوشت به و بادمجان قمی
  • گوشت و لوبیای کاشان
  • آبگوشت بزباش همدانی
  • آبگوشت بز قورمه کرمان
  • کلم پلو تهرانی یا شیرازی
  • پلو چکدرمه
  • دمپختک شیرازی
  • دمپختک ماهی کازرونی
  • قمری پلوی شیرازی
  • پلو بندری
  • آبگوشت قنبید
  • آبگوشت گوشت و نخود اصفهانی
  • کوفته بلغور شهرکردی
  • کوفته ریزه یا قلقلی
  • کوفته شیرین کرمانشاهی
  • واویشکا مرغ
  • سیر قلیه گیلانی
  • زیره پلو کرمان
  • خورش تره کردی
  • خورش هویج تبریزی

شما بگویید

غذاهای ایرانی برای ناهار هم تنوع بالایی دارند و هم بیشتر آنها به‌سادگی آماده می‌شوند. کافیست کمی ذوق و ابتکار خرج کنید تا مرتبه بعدی به سؤال «ناهار چی بپزم؟» پاسخ‌های خوشمزه و گوناگونی بدهید.

در این مطلب از مامان‌پز فهرستی از غذاهای ایرانی برای ناهار را معرفی کردیم. به نظر شما جای کدام غذاها در این فهرست خالیست؟

Scroll to Top
اسکرول به بالا