پیشنهاد ۱۴ مدل غذا برای ناهار مجلسی

خوردن یک ناهار خوشمزه در جمع خانواده، دوستان یا همکاران اتفاقی بسیار لذت بخش است. البته، عطر و طعم غذا در بیشتر شدن این لذت یقینا مؤثر خواهد بود. به همین جهت، در این مقاله از مامان‌پز برای شما آموزش طرز تهیه ۱۴ ناهار خوشمزه را توضیح می‌دهیم. شما می‌توانید از این دستورات غذایی برای پختن یک ناهار خوشمزه و آماده کردن یک سفره رنگارنگ برای خانواده و یا حتی میهمانی‌ها و مجالس استفاده کنید. پس تا انتها با مامان‌پز همراه باشید.

۱. باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو با مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانیان است که می‌توانید آن را به عنوان یک ناهار خوشمزه برای خانواده و یا حتی میهمانی‌ها سرو کنید. به دلیل خواص باقالی در کنترل فشار خون، این غذا مناسب افرادی که دیابت دارند نیز هست.

برای تهیه این ناهار خوشمزه در مرحله اول برنج را به مدت سه ساعت خیس کنید. سپس مرغ را مزه دار کنید و با مقداری رب تفت دهید. سپس به مرغ کمی زعفران و آب اضافه کنید و اجازه دهید تا مرغ با حرارت ملایم به خوبی بپزد. در مرحله بعد برنج و باقالی را با هم آبکش کنید و شوید خشک یا تازه را لابه‌لای آن برنج بریزید. در نهایت برنج را به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه با کمی روغن و کره دم بگذارید تا به خوبی بپزد.

۲. قیمه نثار قزوینی

قیمه نثار قزوینی به سبک مامان‌پز

 قیمه نثار یکی دیگر از غذاهای اصیل خوشمزه ایرانی متعلق به قزوین است. این غذای سنتی نیز گزینه مناسبی برای تهیه یک ناهار خوشمزه برای مجالس و میهمانی‌هاست.

برای تهیه قیمه نثار گوشت را تکه تکه کنید و با پیاز تفت دهید. ادویه لازم مانند، زرچوبه نمک و فلفل را همراه با رب به گوشت اضافه کرده و تفت دهید. البته برای بهتر شدن رنگ رب می‌توانید آن را جداگانه با مقداری روغن تفت دهید. در نهایت مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. بعد از حدود دو ساعت که آب خورش کم شد و جا افتاد، آن را از روی حرارت بردارید و مقداری لیموی تازه، پودر هل و دارچین، زعفران و گلاب اضافه کنید.

۳. ته چین مرغ 

ته چین مرغ مامان‌پزی

ته چین مرغ یک غذای خوشمزه مجلسی است که می‌تواند به عنوان یک ناهار خوشمزه در میهمانی‌ها سرو شود. برای تهیه این غذا، ابتدا سینه مرغ را مزه دار کرده و کمی تفت دهید. سپس کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت نسبتا ملایم بپزد.

برای تهیه پلو نیز ابتدا برنج را آبکشی کنید. سپس ماست، تخم مرغ، هل و زعفران را با همزن هم بزنید و برنج را داخل این مایه بریزید. کف قابلمه را نیز با کره چرب کنید. نصف مایه را هم داخل قابلمه بریزید. مرغ مزه دار شده و پخته شده را روی برنج بگذارید. سپس بقیه مایه را روی مرغ ریخته و کره ذوب کرده را روی آن بریزید. در نهایت روی ظرف را با فویل بپوشانید و داخل فر از قبل گرم شده با درجه ۱۸۰ درجه قرار دهید. پس از یک ساعت ته چین آماده شده و می‌توانید به عنوان یک ناهار خوشمزه مجلسی سرو کنید.

۴. جوجه کباب حلزونی

جوجه کباب از آن دسته از غذاهای ثابت سفره ناهار و شام ایرانیان است که طرفداران زیادی دارد. جوجه کباب حلزونی همان جوجه کباب معروف خودمان است که در آن تکه گوشت‌های مرغ به صورت حلزونی درآمده و آماده برای نوش جان کردن به عنوان یک ناهار خوشمزه است.

از آنجا که اغلب ایرانیان دستی در تهیه جوجه کباب دارند و تهیه پلوی آن نیز ساده هست، از آموزش طرز تهیه این ناهار خوشمزه صرف نظر می‌کنیم.

۵. میرزاقاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای خوشمزه گیلان است که به سبب خوشمزگی آن و البته دستور پخت نسبتاً راحت آن در اغلب جاهای کشور عزیزمان سرو می‌شود.

برای تهیه این غذا به عنوان یک ناهار خوشمزه کافی است ابتدا بادمجان‌ها را روی آتش کباب کنید و بعد از کندن پوست بادمجان‌ها آن‌ها را له کنید. سپس، در ظرف دیگری مقداری گوجه پوره شده را روی حرارت قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس، به آن کمی روغن و سیر داغ اضافه کنید و آن را به بادمجان‌ها اضافه کنید و مخلوط کنید. وقتی مواد به خورد هم رفتند، نمک و فلفل را نیز اضافه کنید. در نهایت تعدادی تخم مرغ را به غذا اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا خوب مخلوط شود. ناهار خوشمزه شما آماده است. نوش جان!

۶. خورش قورمه سبزی

قرمه سبزی مامان‌پز

قورمه سبزی از آن غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که به سبب سبزیجات و حبوبات قابل توجهی که دارد یک ناهار خوشمزه و مقوی محسوب می‌شود. از آنجا که این خورش طرفداران زیادی دارد و تهیه آن نیز نسبتاً آسان است می‌توانید از آن به عنوان یک ناهار خوشمزه در میهمانی‌های خود نیز استفاده کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ناهار چی بپزم؟ راهنمای تهیه ناهار مجلسی

ابتدا سبزی خورش را با روغن سرخ کنید. سپس پیاز را نگینی خورد کرده و جداگانه با روغن تفت دهید. بعد گوشت را اضافه می‌کنید و با حرارت بالا تفت دهید، در این مرحله زردچوبه و فلفل را نیز اضافه کنید و سپس سبزی سرخ شده و لوبیا را اضافه نمایید. در مرحله بعد آب را جداگانه جوش آورده و به مخلوط خورش اضافه کنید. به مدت حدود سه ساعت اجازه دهید خورش با حرارت ملایم بپزد. حدود بیست دقیقه مانده به انتهای پخت، لیمو عمانی یا آبلیمو و نمک را اضافه کنید و بعد از بیست دقیقه‌ خورش آماده سرو خواهد شد. با تهیه پلو برای این خورش می‌توانید یک ناهار خوشمزه نوش جان کنید.

۷. عدس پلو

عدس یکی از حبوبات مغذی است که به دلیل غنی بودن از منبع آهن باعث جلوگیری از کم خونی می‌شود. همچنین این ماده غذایی برای کاهش کلسترول خون و کنترل دیابت مؤثر است. به همین جهت عدس پلو می‌تواند یک گزینه مناسب برای طبخ و سرو یک ناهار خوشمزه و سالم باشد.

برای تهیه عدس پلو، ابتدا از چند ساعت قبل برنج را خیس کنید. عدس را نیز به مدت حدود یک ساعت بخیسانید و آن را بپزید. در مرحله بعد برنج را همراه با عدس آبکشی کنید. در صورت دلخواه می‌توانید پیاز را با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و مجددا تفت دهید. ادویه مورد نیاز و دلخواه مانند نمک، فلفل زردجوبه، دارچین و مقداری زعفران دم کرده را نیز به گوشت اضافه کنید.

در مرحله بعد حدود یک پیمانه آب به گوشت اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم روی شعله ملایم بپزد. مجدداً مقداری پیاز را جداگانه سرخ کنید و مقداری کشمش را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. در نهایت عدس پلو را به همراه گوشت و کشمش سرو کنید و از ناهار خوشمزه‌تان لذت ببرید.

۸. خورش قیمه بادمجان

قیمه بادمجان؛ ناهار مجلسی خوشمزه مامان‌پز

بادمجان یکی از صیفی جات‌ خوشمزه‌ای است که تقریباً هیچ کلسترولی ندارد. همچنین فیبر موجود در آن باعث سیری می‌شود. به همین دلیل خورش قیمه بادمجان می‌تواند یک ناهار خوشمزه و سالم باشد، البته به شرطی که در سرخ کردن بادمجان‌ها از روغن زیادی استفاده نشود.

برای تهیه این ناهار خوشمزه ابتدا پیاز را با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را اضافه کنید و بعد از مقداری تفت دادن، ادویه مورد نیاز مانند زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کنید. در مرحله بعد مقداری لپه پخته شده را به همراه رب و لیمو عمانی (یا آبلیمو) به غذا اضافه کنید. سپس بادمجان‌ها و گوجه‌های سرخ کرده را با مقداری رب تفت دهید و به مواد اضافه کنید و اجازه دهید کمی جا بیفتند. این خورش به همراه پلو یک ناهار مجلسی خوشمزه نیز می‌تواند باشد.

۹. لوبیا پلو با گوشت تکه‌ای

لوبیا از جمله حبوبات خوشمزه‌ای است که در کاهش کلسترول و فشار خون مؤثر است. لوبیا پلو نیز یک قضای مقوی است که می‌توانید به عنوان یک ناهار خوشمزه بپزید.

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را در کمی روغن سرخ کنید. سپس گوشت را اضافه کنید و پس از مدتی که تفت دادید نمک، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. پس از سرخ شدن کافی مواد مقداری آب به آنها اضافه کنید تا خوب بپزند. لوبیا را نیز جداگانه از قبل می‌پزیم و با گوشت مخلوط می‌کنیم. در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران و دارچین هم برای بهتر شدن طعم و عطر غذا اضافه کنید.

برای تهیه پلو نیز برنج از قبل خیسانده شده را آبکشی می‌کنید. می‌توانید موقع دم کردن لوبیا و گوشت را به عنوان سس به برنج اضافه کنید و یا موقع سرو روی پلو قرار دهید.

۱۰. زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ از جمله رایج‌ترین غذاهای مجلسی و میهمانی‌های ایرانیان است. برای پختن این ناهار خوشمزه ابتدا پیاز را حلقه حلقه کنید و تفت دهید. سپس مقداری، زدچوبه، فلفل دلمه و هویچ را هم اضافه کنید و باز تفت دهید. بعد به مواد مقداری فلفل سیاه، نمک و رب گوجه نیز اضافه کنید. در نهایت مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم آب سس تا حدودی کشیده شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  لیست غذا‌های پیشنهادی ناهار برای گیاهخواران

در مرحله بعد ران مرغ را سرخ کنید و درون سس قرار دهید. کمی زعفران هم اضافه کرده و اجازه دهید حدود دو ساعت مرغ به آرامی بپزد. پس از تهیه پلو، مقداری زرشک تفت داده شده را با برنج مخلوط کنید و به همراه پلو زعفرانی و خلال پسته پلو را تزئین کنید. در نهایت ناهار خوشمزه شما آماده سرو کردن است. نوش جان!

۱۱. خورش قیمه سیب زمینی

قیمه سیب زمینی مامان‌پز

خورش قیمه سیب زمینی نیز یکی از غذاهایی است که در مجالس و میهمانی‌ها سرو می‌شود. البته شما از این غذا به عنوان یک ناهار خوشمزه خانوادگی نیز می‌توانید استفاده کنید. جهت تهیه این غذا ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت‌های تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید و مقداری تفت دهید.

ادویه مورد نیاز مانند نمک، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید. زمانی که گوشت تغییر رنگ داد مقداری آب به غذا اضافه کنید و اجازه دهید خوب گوشت بپزد. لپه را جداگانه بپزید و به همراه دو عدد لیمو عمانی که از قبل خیسانده‌اید تقریباً یک ساعت آخر پخت، به خورش قیمه اضافه کنید. همچنین در نیم ساعت آخر پخت، مقداری رب تفت داده شده، زعفران و دارچین و در صورت نیاز نمک به خورش اضافه کنید.

در نهایت سیب زمینی را خلالی کرده و سرخ کنید و زمان سرو روی خورشت را با آن تزئین کنید. البته در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی‌ها را پس از سرخ کردن به خورش اضافه کنید و بعد سرو کنید.

۱۲. سبزی پلو با ماهی

ماهی ماده غذایی مقوی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان به وفور یافت می‌شود، این ماده غذایی خوشمزه که دارای انواع مختلفی است سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن است. به همین جهت سبزی پلو با ماهی یک غذای بسیار مقوی است که می‌تواند بر سر سفره هر ایرانی قرار بگیرد.

برای تهیه سبزی پلو، برنج خیسانده شده را آبکش کنید و سبزی‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از قبل سبزی‌ها را کمی تفت دهید. ماهی را نیز با کمی زرد چوبه و نمک آغشته کنید و در روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن و مغز پخت شدن ماهی آن را به همراه پلو و در صورت تمایل مقداری لیمو و زیتون سرو کنید.

۱۳. خورش فسنجان با مرغ

خورش فسنجان با مرغ یک غذای بسیار خوشمزه و در عین حال شیک و مجلسی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای سرو یک ناهار خوشمزه به اتفاق دوستان و آشنایان باشد.

برای تهیه خورش فسنجان با مرغ، ابتدا پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. سپس گردوی خرد شده را نیز اضافه کنید و باز تفت دهید. در گام بعد رب انار را نیز اضافه کرده و مجدداً چند دقیقه تفت دهید.

روی تکه‌های مرغ نیز کمی نمک، فلفل و زعفران دم کرده بمالید و آنها را نیز جداگانه کمی کمی سرخ کنید. البته می‌توانید مراغ را آب پز نیز کنید. بعد مرغ‌ها را به مخلوط گردو اضافه کنید. مقداری آب سرد به آن اضافه کنید و شعله را افزایش دهید تا به جوش بیاید. پس از جوش آمدن شعله را کم کنید و در قابلمه را ببندید. اجازه دهید خورش طی حدود سه چهار ساعت به خوبی جا بیفتد و روغن بیندازد. در نهایت خورش را همراه با پلو سرو کنید.

۱۴. کباب تابه‌ای

کباب تابه‌ای مامان‌پزی

کباب تابه‌ای یک غذای خوشمزه است که آن را به عنوان یک ناهار خوشمزه هم با پلو و هم با نان و سبزی می‌توانید سرو کنید.

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده مخلوط کنید. ادویه مورد نیاز مانند نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید. سپس گوشت را ورز دهید. به اندازه کف دست گوشت را نازک کنید و به شکل گرد در آورید. سپس در مقداری آب در حال جوش بیندازید. زمانی که گوشت‌ها خودشان را گرفتند، آن‌ها را در روغن سرخ کنید.

پس از سرخ شدن، روی کباب‌ها گوجه حلقه شده بچینید و در صورت تمایل مقداری قلفل دلمه نیز اضافه کنید و در قابلمه با حرارت کم اجازه دهید تا بخارپز شوند.

کلام آخر

امیدواریم از این ۱۴ دستور غذایی برای پختن چندین ناهار خوشمزه چه برای خانواده و چه مجالس و میهمانی‌ها به خوبی بهره ببرید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید این غذاهای خوشمزه را در مامان‌پز سفارش دهید تا مامان‌های خوب مامان‌پز برای شما بپزند و ارسال کنند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا