طرز تهیه ۶ مدل سوپ تره فرنگی

سوپ‌ها از آن دسته غذاهای سبک یا پیش‌غذاها هستند که در زمستان و فصل سرد دوباره طرفدار پیدا می‌کنند. اگر جزو طرفداران سوپ‌ها باشید یا حتی معتقد باشید که سوپ غذاست، احتمالا در این فصل سوپ‌هایی مثل سوپ جو با مرغ را در فهرست غذاهای هفتگی خود دارید. کسانی که به سوپ‌های متنوع‌تر و جدیدتر علاقه دارند هم سراغ گزینه‌هایی مثل سوپ شیر و خامه یا سوپ لبو می‌روند. اگر شما هم سوپ‌های متنوع‌تر را ترجیح می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که به سوپ تره فرنگی هم فکر کنید. در این مطلب، طرز تهیه ۶ مدل سوپ تره فرنگی را می‌خوانید.

۱. طرز تهیه سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی

سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی

سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی یکی از محبوب‌ترین انواع سوپ تره فرنگی است. برای درست کردن این سوپ باید ابتدا مواد لازم آن را آماده کنید. موادی که در ادامه می‌خوانید جهت طبخ سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • تره فرنگی تازه بزرگ ۴ عدد؛
  • سیب‌زمینی متوسط ۲ عدد؛
  • سیر ۲ یا ۳ حبه؛
  • کره ۳ قاشق غذاخوری؛
  • عصاره مرغ یا سبزیجات ۶ تا ۷ لیوان؛
  • برگ بو ۱ یا ۲ عدد؛
  • خامه ۱ فنجان؛
  • نمک و ادویه‌ها شامل پودر آویشن و فلفل سیاه.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: انتخاب بهترین تره فرنگی برای سوپ

ابتدا باید تره فرنگی تازه را برای تهیه سوپ انتخاب کنید. تره فرنگی تازه و مرغوب رنگ‌های سفید و سبز روشن دارد. ظاهر این تره فرنگی سالم است و اگر آن را در دست کمی فشار بدهید، متوجه می‌شوید که کمی سفت است. همچنین، باید تره فرنگی را انتخاب کنید که ریشه‌هایش هنوز از آن جدا نشده‌اند. تره فرنگی‌های کوچک نیز طعم بهتری دارند. تره فرنگی که برگ‌هایی با رنگ مایل به زرد یا خشک شده دارد نیز برای تهیه غذا مناسب نیست.

مرحله دوم: تفت دادن تره فرنگی

برای تهیه سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی باید بخش‌هایی از تره فرنگی که رنگ سفید و سبز روشن دارند را خرد کنید. حالا تره فرنگی خرد شده را به همراه سیر له شده و کره در قابلمه تفت دهید. تره فرنگی باید کمی نرم شود اما رنگ آن تغییر نکند.

مرحله سوم: اضافه کردن مواد دیگر

بعد از اینکه تره فرنگی نرم شد، سیب‌زمینی که به صورت مکعبی خرد کرده‌اید را به همراه آب مرغ یا سبزیجات، نمک و ادویه‌ها و برگ بو به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید تا سیب‌زمینی کاملا بپزد.

مرحله چهارم: پوره کردن سوپ و اضافه کردن خامه

وقتی سیب‌زمینی کاملا پخت، سوپ را از روی گاز بردارید و اجازه بدهید کمی خنک شود. سپس، کلیه محتویات قابلمه را درون مخلوط‌کن بریزید تا به پوره تبدیل شود و بافت نرم و یکدستی پیدا کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه سوپ لبو

در ادامه، مواد پوره شده را دوباره به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید. حالا خامه را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید تا سوپ به همراه خامه چند قل بخورد. در نهایت، سوپ تره فرنگی را درون ظرف سرو بکشید و با پیازچه خرد شده تزیین کنید.

۲. طرز تهیه سوپ تره فرنگی با جو

سوپ تره فرنگی با جو

اگر به طعم جو در سوپ علاقه دارید، می‌توانید این ماده غذایی را به سوپ تره فرنگی هم اضافه کنید. برای تهیه سوپ تره فرنگی ابتدا موادی که نام می‌بریم را آماده کنید.

مواد لازم

  • کره ۱۰۰ گرم؛
  • پیاز متوسط ۱ عدد؛
  • تره فرنگی خرد شده ۱ لیوان؛
  • جو پرک ۲ لیوان؛
  • کرفس خرد شده نصف لیوان؛
  • هویج خرد شده ۱ لیوان؛
  • شیر ۲ تا ۳ لیوان؛
  • آب مرغ ۵ تا ۶ لیوان؛
  • آرد سفید گندم ۴ قاشق غذاخوری؛
  • ورمیشل خرد شده ۱ لیوان؛
  • آبلیمو ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری؛
  • نمک و فلفل سیاه.

مرحله اول: تفت دادن تره فرنگی و سبزیجات

ابتدا تره فرنگی را به همراه کره، پیاز نگینی خرد شده، کرفس و هویج تفت بدهید. تفت دادن را باید آن‌قدر ادامه بدهید که تره فرنگی و کرفس نرم شوند اما رنگ آنها تغییر نکند.  

مرحله دوم: اضافه کردن آب مرغ و جو

وقتی سبزیجات نرم شدند، آب مرغ و جو پرک را به قابلمه اضافه کنید. آب مرغ، جو و سبزیجات باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت بپزند.

مرحله سوم: افزودن شیر

در مرحله بعدی باید در ظرفی جداگانه شیر و آرد را با یکدیگر ترکیب کنید. وقتی شیر به غلظت کافی رسید، آن را به قابلمه حاوی سوپ اضافه کنید و آرام آرام هم بزنید. حالا اجازه بدهید تا سوپ کاملا جا بیفتد.

مرحله آخر

در آخرین مرحله از طبخ سوپ تره فرنگی، باید ورمیشل را که کمی خرد کرده‌اید، به قابلمه اضافه کنید. در نهایت نیز نمک، فلفل و آبلیمو را بیفزایید و اجازه بدهید سوپ کاملا جا بیفتد. این سوپ را می‌توانید با جعفری ساطوری شده تزیین کنید.

۳. طرز تهیه سوپ تره فرنگی و کلم بروکلی

سوپ تره فرنگی و کلم بروکلی

دستورپخت سوپ تره فرنگی و کلم بروکلی به سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی شباهت دارد. برای تهیه این سوپ نیز باید ابتدا تره فرنگی و سیر را به همراه کره تفت دهید. وقتی تره فرنگی نرم شد، آب مرغ، سیب‌زمینی و ۱ کلم بروکلی متوسط خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. بقیه مراحل پخت این سوپ نیز همان مراحل تهیه سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین طرز تهیه واویشکای بوقلمون (غذای رشت)

۴. طرز تهیه سوپ تره فرنگی و هویج

برای طبخ سوپ تره فرنگی و هویج باید طبق دستورپخت سوپ تره فرنگی با جو پیش بروید. تنها تفاوتی که طبخ این غذا با طرز تهیه سوپ تره فرنگی با جو دارد این است که به جای آب مرغ و جو پرک، آب معمولی، ۲ هویج خرد شده و ۲ سیب‌زمینی متوسط خرد شده اضافه می‌کنیم. به علاوه، سوپ تره فرنگی و هویج شیر ندارد.

۵. طرز تهیه سوپ تره فرنگی با شیر

سوپ تره فرنگی با شیر

اگر به سوپ‌هایی که شیر جزو ترکیبات اصلی آنهاست علاقه دارید، عاشق طعم سوپ تره فرنگی و شیر می‌شوید. پخت این سوپ به سوپ تره فرنگی و سیب‌زمینی شباهت دارد یعنی باید سوپ را پس از پخته شدن درون مخلوط‌کن بریزید.

برای تهیه سوپ تره فرنگی با شیر، باید ابتدا تره فرنگی خرد شده را به همراه ۱ قلم گوساله و ۲ لیوان آب بپزید. سپس، مغز قلم گوساله را خارج کنید و به همراه تره فرنگی درون مخلوط‌کن بریزید. پوره آماده شده را دوباره درون قابلمه بریزید و به آن ۱ لیتر شیر و ۳ قاشق غذاخوری آرد سفید گندم اضافه کنید. بعد از اینکه سوپ روی حرارت ملایم کاملا جا افتاد، به آن ۱ زرده تخم‌مرغ اضافه کنید و آن را خوب با سایر مواد ترکیب کنید. می‌توانید این سوپ خوشمزه را با خامه تزیین کنید.

۶. طرز تهیه سوپ تره فرنگی بدون شیر

سوپ تره فرنگی بدون شیر درست مانند سوپ تره فرنگی با شیر طبخ می‌شود. تنها تفاوت دستورپخت این دو مدل سوپ در این است که به جای شیر از عصاره مرغ استفاده می‌شود. این سوپ برخلاف سوپ تره فرنگی با شیر عصاره و مغز قلم گوساله ندارد.  

کلام آخر

تره فرنگی که نوعی پیاز محسوب می‌شود، یکی از ترکیبات محبوب سوپ‌های ساده و مقوی است. برای درست کردن سوپ تره فرنگی می‌توانید از دو روش پوره کردن مواد سوپ و تهیه سوپ به روش معمولی استفاده کنید. در این مطلب، ۶ مدل سوپ تره فرنگی معرفی کردیم تا در شب‌های بلند زمستان آنها را بپزید و از طعم آنها شگفت‌زده شوید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا