بیش از ۱۴۰ مدل غذا مناسب ماه رمضان برای سحر و افطار

نزدیکی به ماه مبارک رمضان و مهمانی خدا با توجه به شرایط و ویژگی‌های این ماه و همین طور وضعیت آب و هوای فصل حاضر، این سوال را برای روزه داران به وجود می‌آورد که مصرف چه سبک غذاهایی در این ماه به سلامت بدن کمک می‌کند. در این فصل زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی برای فعالیت‌های جسمانی روبه‌رو می‌شوید. در این مقاله سعی بر این است که علاوه بر اینکه ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن در ماه رمضان تامین شود، میزان گرسنگی فرد از اذان صبح تا اذان مغرب کنترل شده و با جلوگیری از نوسان در قند خون از سرگیجه، خستگی، سردرد، بدخلقی و گرسنگی زیاد در طول روز جلوگیری شود تا روزه گرفتن برای فرد روزه‌دار آزاردهنده نباشد.

وعده‌های غذایی در ماه رمضان

وعده‌های غذایی در ماه رمضان

آنچه در ماه رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است کنترل میزان مواد ورودی به معده هنگام روزه‌داری است زیرا مصرف افطار به همراه شام مفصل برای سلامت فرد و به ویژه دستگاه گوارش مشکل‌آفرین می‌شود. بهتر است سه وعده غذایی سحری، افطار و شام داشته باشید و در هر سه وعده غذایی خود از میوه و سبزی استفاده کنید. توصیه ما بر این است که  فاصله ۴۰  دقیقه‌ای بین وعده غذایی افطار تا وعده اصلی غذایی یعنی شام باشد به شرط اینکه یکی از وعده‌های افطار یا شام محتویات غذایی سبکی داشته باشد. بهترین حالت استفاده از مواد غذایی این است که یک افطار ساده همراه با شیر ولرم صرف شده و در وعده شام حتما از کربوهیدرات‌هایی مانند نان یا برنج استفاده شود.

مصرف نشاسته برای سحری و افطاری در ماه رمضان

اولین و مهم‌ترین توصیه برای غذای مورد استفاده در ماه مبارک رمضان به عنوان وعده افطار و سحری، استفاده از مواد نشاسته‌ای است. بر این اساس، غذاهای نشاسته‌ای را می‌توان به ۶ دسته کلی تقسیم کرد:

  • انواع پلو و چلو؛
  • انواع پاستا؛
  • انواع دسرهای ایرانی برای سحر و افطار؛
  • انواع حلیم؛
  • انواع سوپ؛
  • انواع آش.

در مامانپز ثبتنام کن

انواع پلو و چلو

انواع پلو و چلو با یکی از مهم‌ترین منابع نشاسته یعنی برنج طبخ می‌شوند. چلوها را می‌توانید با انواع خورشت نوش جان کنید و انواع پلومخلوط با سالادهای ایرانی یا ماست تازه خورده می‌شوند. این غذاها را بسته به ذائقه خود می‌توانید در وقت سحر یا افطار نوش جان کنید.

۱. عدس پلو

عدس پلو

عدس پلو جزو پلومخلوط‌های ایرانی است که هم می‌تواند منبعی سرشار از نشاسته باشد و هم نوعی پروتئین گیاهی را در خود جای داده است. عدس پلو با پیاز داغ مخصوص هر روزه‌داری را برای مدتی طولانی سیر نگه می‌دارد. برای آماده کردن عدس پلو، باید ابتدا عدس و برنج را به صورت جداگانه نیم‌پز کنید. سپس، ته‌دیگ مورد نظرتان را کف قابلمه بچینید و مخلوط برنج و عدس را روی آن بریزید. حالا اجازه بدهید تا عدس پلو کاملا دم بکشد. کشمش، گوشت چرخ‌کرده و پیاز را هم به صورت جداگانه تفت دهید و برای تزیین عدس پلو به کار ببرید.

۲. مرصع پلو

مرصع پلو با گوشت گوسفندی یکی از غذاهای ایرانی برای ناهار است که می‌توانید در وقت سحر یا افطار نوش جان کنید. برای طبخ این پلوی خوشمزه، باید ابتدا گوشت را همراه با پیاز و ادویه‌ها بپزید. سپس، خلال‌های پرتقال، پسته و بادام را همراه با زرشک، زعفران دم‌کرده، گلاب و کره تفت دهید. در نهایت، برنج دم کرده را با مخلوط خلال‌ها و گوشت پخته شده تزیین کنید.

۳. باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو ساده را می‌توانید در کنار مرغ برای مهمانان افطار سرو کنید اما باقالی پلو با ماهیچه طرفداران خاص خود را دارد. برای طبخ این غذا باید ابتدا ماهیچه را همراه با پیاز، زعفران دم‌کرده و ادویه بپزید. در حین پخت ماهیچه نیز باقالی پلو را بپزید. برای طبخ باقالی پلو، ابتدا باقالی تازه یا بلانچ‌شده را همراه با برنج درون آبجوش نیم‌پز کنید. سپس، ته‌دیگ مورد نظرتان را کف قابلمه بچینید و مخلوط برنج و باقالی را به همراه شوید تازه یا خشک به قابلمه اضافه کنید. حالا اجازه بدهید تا باقالی پلو کاملا دم بکشد. در نهایت، آن را با ماهیچه خوشمزه تزیین کنید.  

سایر انواع پلو و چلو

زرشک پلو

انواع پاستا و ماکارونی

پاستا پنه با سس آلفردو

پاستا و ماکارونی هم جزو منابع اصلی نشاسته برای افطار یا سحر هستند. این غذاهای ایتالیایی که حالا بعضی از آنها به پای ثابت سفره ایرانی‌ها تبدیل شده‌اند را می‌توانید با رسپی‌های ساده تهیه کنید.

۱. پاستا پنه با سس الفردو

پاستا پنه با سس آلفردو یکی از انواع پاستا است که در میان ایرانی‌ها طرفداران بسیاری دارد. دستور پخت این پاستای خوشمزه نیز بسیار آسان است. برای این کار، باید ابتدا گوشت سینه یا فیله مرغ خرد شده را همراه با کره و سیر له شده تفت دهید. به این ترکیب، نمک و فلفل سیاه و بعد قارچ خرد شده اضافه کنید. در آخر، خامه، پنیر پارمزان و شیر را به این ترکیب بیفزایید.

سس آلفردو را با پاستا پنه نرم شده ترکیب اضافه کنید و اجازه بدهید تا چند دقیقه شیر آن کاملا تبخیر شود.

۲. پاستا گوشت و قارچ

پاستا گوشت و قارچ با برش‌های نازکی از گوشت گوساله آماده می‌شود. رسپی این پاستا هم بسیار ساده است. برای شروع، باید برش‌های نازک گوشت گوساله را همراه با پیاز خرد شده، نمک و زردچوبه تفت دهید. سپس، به آن قارچ خرد شده، کره و سیر تفت دهید تا آب قارچ کاملا تبخیر شود. به این مخلوط، ترکیبی از کره و آرد تفت داده شده که با شیر و خامه ترکیب شده را اضافه کنید.

در نهایت، سس پاستا گوشت و قارچ را همراه با پاستا که قبلا در آبجوش نرم  و بعد آبکشی شده در قابلمه ترکیب می‌کنیم. بعد از اینکه سس کاملا با پاستا ترکیب شد می‌توانید آن را نوش جان کنید.

۳. پاستا بروکلی

اگر جزو طرفداران غذاهای گیاهی هستید، می‌توانید پاستا بروکلی را برای افطار یا سحر نوش جان کنید. برای تهیه این غذای رژیمی سیر له‌شده را با کره تفت دهید. سپس، به آن کلم بروکلی خرد شده اضافه کنید تا نرم شود. در ادامه، آرد سفید، شیر و خامه را به آن بیفزایید. به این ترکیب نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن و پنیر پارمزان اضافه کنید. وقتی سس پاستا به غلظت لازم رسید، مثل طرز تهیه انواع پاستا، آن را با پاستای نرم شده در آب جوش ترکیب کنید.

سایر انواع پاستا و ماکارونی

پاستا سبزیجات

به علت دیر هضم بودن نشاسته موجود در ماکارونی، این غذا روزه داران را زمان بیشتری سیر نگه می دارد به ویژه اگر همراه با سبزیجاتی مانند قارچ، فلفل دلمه ای، نخود فرنگی تهیه شود. این غذا آب مورد نیاز و آنتی اکسیدان های بدن را نیز می توانند تامین کنند.

انواع دسرهای ایرانی برای سحر و افطار

زولبیا

دسرهای ایرانی اغلب در مراسم‌های سنتی و روزهای ماه مبارک رمضان خورده می‌شوند. این دسرها نیز با مواد سرشار از نشاسته مانند برنج آماده می‌شوند. این دسرها بر منبع غنی نشاسته، با ادویه و طعم‌دهنده‌هایی چون زعفران جذاب و مزه‌دار  می‌شوند.

۱. زولبیا و بامیه

در ایران، نام زولبیا و بامیه با ماه رمضان گره خورده است. این دو شیرینی سنتی ایرانی سرشار از نشسته هستند. بر اساس دستور پخت زولبیا باید کره، ماست، نشاسته، آرد، جوش شیرین، گلاب و عرق هل را کاملا ترکیب کنید. سپس، آن را درون روغن سرخ کرده و به شربت بار بفزایید.

طرز تهیه بامیه نیز بسیار ساده است. کره، آب و بکینگ پودر را درون ظرف کوچکی ترکیب کنید. وقتی آب به نقطه جوش رسید، آرد الک شده را به آن بیفزایید. خمیر به دست آمده را روی حرارت کمی تفت دهید. سپس، شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید این خمیر سرد شود. در ادامه، به آن تخم‌مرغ اضافه کنید و کاملا هم بزنید. مایه به دست آمده را درون روغن فراوان سرخ کنید و بعد آن را درون شربت بار بریزید.

۲. حلوای شیر

حلوای شیر جزو آن دسته دسرهای ساده است که می‌توانید سفره مهمانی‌های افطار را با آن جذاب‌تر کنید. برای تهیه این حلوا ابتدا شیر را با شکر، زعفران دم‌کرده، گلاب و عرق هل روی حرارت ترکیب کنید تا به نقطه جوش برسد. سپس، آرد را روی حرارت تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. وقتی آرد تغییر رنگ داد، به آن کره و روغن مایع اضافه کنید. در نهایت، نیز ترکیب شیر را به آن اضافه کنید و آن‌قدر تفت دهید تا خود را بگیرد و آماده شود.

۳. شله‌زرد

شله زرد نیز یکی از دسرهای مجلسی ایرانی است که می‌توانید در مراسم‌های مختلف از جمله مهمانی افطار آن را سرو کنید. رسپی این دسر ایرانی شامل برنج نیم‌دانه معطر، شکر، کره و زعفران دم‌کرده می‌شود. ابتدا برنج نیم‌دانه را همراه با آب روی حرارت می‌گذاریم تا اندازه‌ای که کاملا له شود. سپس،  شکر را به آن اضافه کنید. وقتی شکر با برنج کاملا ترکیب شد، به آن زعفران دم‌کرده را بیفزایید. اجازه بدهید تا شله زرد به غلظت لازم برسد. سپس، به آن کره و گلاب اضافه کنید تا آماده سرو شود.

سایر انواع دسرهای ایرانی

شیربرنج

انواع حلیم

حلیم گندم

همان‌طور که می‌دانید، تنها غله موجود برنج نیست و شما می‌توانید از گندم و جو، کینوا و بلغور جو هم استفاده کنید. یکی از منابع معروف نشاسته که در آن از گندم استفاده شده، حلیم است. حلیم‌ها انواع مختلفی دارند که دستور پخت هر یک از آنها به کمی صبر و حوصله نیاز دارد.

۱. حلیم گندم

برای تهیه حلیم گندم باید گندم پوست‌کنده و گوشت را به صورت جداگانه بپزید. وقتی گندم کاملا پوره شد، گوشت پخته و ریش ریش شده را به همراه روغن به آن بیفزایید. این مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا یک حلیم کش‌دار و خوشمزه به دست آید.

۲. حلیم بادمجان

حلیم بادمجان جزو آن دسته حلیم‌ها است که عاشقان بادمجان را مجذوب خود می‌کنند. برای تهیه این حلیم ساده و جذاب، باید برنج خیسانده شده، گوشت پخته و ریش ریش شده و بادمجان سرخ شده را درون قابلمه با یکدیگر ترکیب کنید. به این ترکیب مقداری آب یا عصاره گوشت بیفزایید. وقتی آب غذا نسبتا تبخیر شد، به آن کشک و پیاز داغ بیفزایید. اجازه بدهید تا حلیم بادمجان به این روش آماده سرو شود.

۳. حلیم شیر

حلیم شیر یکی از غذاهای محلی اصفهان با دستور پختی ساده است. برای تهیه این حلیم خوشمزه، باید گندم پوست کنده را به اندازه‌ای بپزید که کاملا له شود. سپس، گوشت مرغ، گوسفند یا بوقلمون که پخته را با گوشت‌کوب له کنید و همراه با گندم پخته شده درون مخلوط‌کن ترکیب کنید. این ترکیب را دوباره روی حرارت قرار دهید. در مراحل نهایی پخت، شیر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی حلیم کاملا جاافتاد آن را سرو کنید.

سایر انواع حلیم

حلیم عدس

  • حلیم عدس؛
  • حلیم مرغ؛
  • حلیم مشهدی؛
  • حلیم گوشت؛
  • حلیم با بلغور گندم.

انواع سوپ

سوپ مرغ

سوپ‌ها نیز از جمله غذاهای سبک یا میان‌وعده‌هایی هستند که می‌توانید در وعده سحر یا افطار نوش جان کنید. این غذاهای سبک اغلب با مواد سرشار از نشاسته مانند جو یا بلغور گندم درست می‌شوند.

۱. سوپ جو با مرغ

سوپ جو با مرغ جزو مشهورترین و محبوب‌ترین انواع سوپ است که برای تهیه آن نیازی نیست که آشپزی حرفه‌ای باشید. برای آماده کردن این سوپ، جو پوست‌کنده و مرغ را به صورت جداگانه بپزید. سپس، به مرغ ریش ریش شده و جو را درون قابلمه ترکیب کنید. هویج، پیاز تفت داده شده و رب گوجه‌فرنگی را هم به این ترکیب اضافه کنید و اجازه بدهید سوپ را حرارت ملایم جا بیفتد.

۲. سوپ تره فرنگی

سوپ تره فرنگی انواع مختلفی دارد. طرز تهیه یکی از محبوب‌ترین انواع این سوپ یعنی سوپ تره فرنگی با جو نیز بسیار ساده است. برای آماده کردن این سوپ باید تره فرنگی را همراه با پیاز، کرفس و هویج تفت دهید. سپس، به آن آب مرغ و جو پرک بیفزایید. در ادامه، شیر و آرد را در ظرفی جداگانه ترکیب کنید و بعد از اینکه غلیظ شد، به قابلمه سوپ بیفزایید. در نهایت نیز به آن ورمیشل خرد شده اضافه کنید و اجازه بدهید سوپ کاملا جا بیفتد.

۳. آبدوغ خیار؛ سوپ سرد ایرانی

وقتی صحبت از سوپ می‌شود ناخودآگاه به یاد سوپ‌های گرم میفتیم اما ما ایرانی‌ها یک سوپ سرد مشهور به نام آبدوغ خیار داریم. اگر ماه رمضان در روزهای گرم باشد، می‌توانید آبدوغ خیار را برای سحر یا افطار نیز نوش جان کنید. برای تهیه آبدوغ خیار باید دوغ تازه را با نان خشک، خیار خرد شده، گردو، کشمش و سبزیجات معطر ترکیب کنید.

سایر انواع سوپ

سوپ شیر و خامه با قارچ

انواع آش

آش رشته

طرز تهیه انواع آش نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در ماه مبارک رمضان طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. آش‌ها نیز مانند سوپ‌ها اغلب با مواد سرشار از نشاسته مانند گندم، جو و برنج تهیه می‌شوند.

۱. آش رشته

هر زمان که صحبت از مراسم‌های سنتی یا مذهبی ایرانی می‌شود، آش رشته به عنوان محبوب‌ترین آش ایرانی محبوبیت می‌یابد. فرقی نمی‌کند که چهارشنبه سوری باشد یا حتی نوروز یا ماه رمضان، به‌هرحال، احتمال اینکه این آش را سر سفره ایرانی‌ها ببینید، بسیار است.

دستور پخت آش رشته نیز بسیار ساده است. برای تهیه این آش، باید لوبیا، نخود و عدس را بپزید و به قابلمه حاوی سبزی آش و آب اضافه کنید. وقتی سبزی پخته شد، مقداری آرد گندم که با آب ترکیب کرده‌اید را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز رشته آش را به آن بیفزایید و اجازه بدهید تا آش جا بیفتد. آش رشته را با پیاز داغ و کشک تزیین کنید.

۲. آش جو

برای تهیه این آش ساده و خوشمزه، باید ابتدا برنج و جو پوست‌کنده را درون قابلمه بپزید تا جو لعاب بیندازد. سپس، نخود، لوبیا و عدس که به طور جداگانه پخته‌اید را به آن بیفزایید. در نهایت، سبزی آش را به قابله اضافه کنید و اجازه بدهید آش کاملا جا بیفتد. این آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین و نوش جان کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  کسب و کار خانگی

۳. آش شله قلمکار

طبخ آش شله قلمکار به کمی دقت و حوصله نیاز دارد. برای تهیه این آش ایرانی باید گوشت گوسفند را کاملا بپزید. سپس، به آن لوبیا، نخود، عدس و برنج خیس خورده اضافه کنید. بعد از یک ساعت، سبزی آش را با قابلمه اضافه کنید. وقتی سبزی کاملا پخته شد، محتویات قابلمه آش را درون آبکش بریزید و آب آن را نگه دارید. سپس، محتویات آش را درون مخلوط‌کند بریزید. ترکیب به دست آمده را درون قابلمه با آب آش ترکیب کنید و اجازه بدهید آش با حرارت ملایم بپزد.

سایر انواع آش

آش دوغ

مصرف پروتئین برای سحری و افطاری در ماه رمضان

انواع پروتئین دومین ماده غذایی است که در ماه رمضان و به ویژه در هنگام سحری استفاده می‌شوند. مواد پروتئینی با ساختار ویژه خود به آرامی هضم شده و احساس سیری طولانی مدت در فرد ایجاد می‌کنند و برای ماه رمضان‌هایی که در تابستان و بهار قرار دارند به دلیل طولانی بودن روزها بسیار به روزه‌دار برای حفظ انرژی کمک می‌کنند. بهتر است وعده‌های سحری دارای مواد مقوی برای کبد و معده باشد. غذاهایی که حاوی زعفران، کمی کشمش، یا خلال‌ها مثل خلال بادام، پسته و خلال پرتقال هستند می‌توانند قوت بیشتری در بدن ایجاد کنند. علاوه بر این موارد، پروتئین‌ها با کنترل و بالا نگه داشتن میزان قند خون فرد روزه‌دار باعث به ثبات رسیدن سطح خون در طول روز می‌شوند.

از جمله پروتئین‌ها می توان به انواع گوشت‌ها مثل گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و همین طور ماهی اشاره کرد. همین طور انواع مغزها نیز منبعی غنی از پروتئین هستند. انواع لبنیات و بعضی از صیفی‌جات نیز از جمله منابع غنی پروتئین‌ها هستند. مصرف این مواد غذایی در سحری برای روزه‌داران توصیه می‌شود. بعد از اتمام سحری و اذان صبح فرد روزه دار می‌تواند از بابت تامین انرژی در طول روز با مصرف این مواد تا حدود زیادی مطمئن باشد.

غذاهای پروتئینی که می‌توان از آنها نام برد، به ۵ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • انواع خورشت؛
  • انواع آبگوشت؛
  • انواع کباب؛
  • انواع کتلت و شامی؛
  • انواع خوراک.

انواع خورشت

خورش فسنجان

خورشت‌های ایرانی منبع اصلی تأمین پروتئین در سفره‌های سحری یا افطار هستند. این خورشت‌ها به اندازه‌ای تنوع دارند که می‌توانند سفره‌های شما در ماه رمضان را رنگین کنند.

۱. خورش فسنجان

خورش فسنجان را می‌توانید هم با کوفته قلقلی و هم با گوشت مرغ، بوقلمون و حتی اردک بپزید. برای شروع، پیاز نگینی خرد شده را همراه با گردوی آسیاب شده تفت دهید. سپس، به آن آب اضافه کنید تا گردو برای چند ساعت کاملا بپزد. در ادامه، رب انار را به قابلمه اضافه کنید. سپس، کوفته قلقی یا گوشت مرغ را به آن بیفزایید. حالا اجازه بدهید خورشت به غلظت لازم برسد.

۲. خورش اناربیج

خورش اناربیج با سبزی‌های معطر شمالی یعنی جعفری، تره، گشنیز، نعناع، چوچاق یا خالواش آماده می‌شود. این سبزیجات را ساطوری و کاملا سرخ کنید. سپس، پیاز و گردو را با یکدیگر تفت دهید. بعد به آن آب معمولی و آب انار اضافه کنید. بعد از چند ساعت، سبزیجات محلی سرخ شده را به قابلمه خورشت بیفزایید. در نهایت نیز کوفته قلقلی را سرخ کنید و به قابلمه خورش بیفزایید. اجازه بدهید تا خورش جابیفتد و آماده سرو شود.

۳. خورش کدو حلوایی

برای درست کردن خورش کدو حلوایی باید رسپی آن را مرحله به مرحله اجرا کنید. برای شروع، پیاز را همراه با گوشت تفت دهید. در ادامه، سیر، رب گوجه‌فرنگی و عصاره زعفران را به آن اضافه کنید. در آخر، کدو حلوایی سرخ شده و آلو را به همراه مقداری آب به قابلمه بیفزایید و اجازه بدهید خورش کاملا جا بیفتد.

سایر انواع خورشت

خورش قیمه

انواع آبگوشت

آبگوشت سنتی

آبگوشت‌ها نیز جزو آن دسته غذاهای ایرانی هستند که دستور پخت آسانی دارند و در عین حال، منبعی مناسب برای تأمین پروتئین در ماه رمضان محسوب می‌شوند.

۱. آبگوشت سنتی

آبگوشت سنتی ایرانی نیازی به آشپزی حرفه‌ای ندارد. برای این کار باید مواد اولیه آبگوشت را یک‌باره درون قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا همه با هم بپزند. مواد اولیه این آبگوشت لوبیا سفید، نخود، گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی و لیمو عمانی هستند.

۲. آبگوشت بزباش

برای تهیه این آبگوشت قدیمی ایرانی باید گوشت و پیاز را نیم‌پز کنید. سپس، جعفری، تره و شنبلیله ساطوری شده را به آن بیفزایید. بعد از آن، لوبیا چشم بلبلی را همراه با رب گوجه‌فرنگی، زیره و لیمو عمانی به قابلمه بیفزایید و اجازه بدهید تا آبگوشت بزباش کاملا بپزد.

۳. آبگوشت کلم قمری

طرز تهیه این آبگوشت کرمانشاهی نیز بسیار راحت است. کلم قمری خرد شده را همراه با ریحان ساطوری شده تفت دهید. بعد از آن، به آن پیاز اضافه کنید. وقتی پیاز نرم شد، گوشت گوسفندی را به آن بیفزایید. حالا نخود، لوبیا، سیب‌زمینی و مقداری آب را به آن اضافه کنید. حالا اجازه بدهید تا آبگوشت کلم قمری روی حرارت ملایم کاملا بپزد و جا بیفتد.

سایر انواع آبگوشت

آبگوشت بامیه

انواع کباب

اسکندر کباب

کباب‌ها از قدیم جزو غذاهای مجلسی پرطرفدار ایرانی بوده‌اند. شما هم اگر قصد برگزاری ضیافت افطاری دارید و می‌خواهید مهمانان روزه‌دار خود را غافل‌گیر کنید، می‌توانید یکی از این کباب‌ها را طبخ کنید.

۱. اسکندر کباب

اسکندر کباب در اصل غذایی ترکیه‌ای است اما می‌توانید آن را به غذاهای افطار مهمانان خود اضافه کنید. برای تهیه این غذای بین‌المللی، باید گوشت گوسفند را به صورت برش‌های نازکی دربیاورید و درون روغن سرخ کنید. برای سرو آن نیز نان پیده را به صورت مکعب برش بزنید و با کره تفت دهید. سپس، نان را درون بشقاب بچینید و گوشت سرخ شده را روی آن بریزید. در آخر هم کره ذوب شده روی آن بپاشید. این کباب ترکی را باید همراه با سس فلفل نوش جان کنید.

۲. کباب تابه‌ای

مواد اولیه کباب تابه‌ای یا کباب دیگی همان مواد اولیه کباب کوبیده ساده است. گوشت چرخ‌کرده را باید با پیاز رنده شده که آب آن را گرفته‌اید، خوب ورز دهید. نمک و ادویه‌ها را هم باید به آن اضافه کنید. مایه کباب دیگی را درون تابه بگذارید. گوجه‌فرنگی خرد شده را هم روی آن بچینید. اجازه بدهید تا کباب با آب خودش کاملا بپزد.

۳. کباب حسینی

کباب حسینی به کباب چنجه کمی شباهت دارد. برای تهیه این کباب سنتی مردم اصفهان باید گوشت گوسفندی و پیاز را خرد کنید. این دو ماده اولیه را درون کاسه همراه با نمک، فلفل، ادویه، روغن زیتون و زعفران دم‌کرده مزه‌دار کنید. پس از ۱۲ ساعت، گوشت و پیاز را همراه با فلفل دلمه‌ای و دنبه به سیخ چوبی بکشید. سپس، پیاز را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و درون تابه بچینید. حالا سیخ‌ها را روی پیازها بچینید . به آن سس گوجه‌فرنگی بیفزایید. درب تابه را ببندید و اجازه بدهید تا کباب با آب خودش بپزد.

سایر انواع کباب

کباب کوبیده

انواع کتلت و شامی

کتلت گوشت

کتلت و شامی هم جزو آن دسته غذاهای نسبتا فوری و البته خوشمزه ایرانی هستند که در سفره افطار یا سحر ایرانی یافت می‌شوند. این غذاها معمولا با نان تازه، سبزی خوردن و ماست خورده می‌شوند و می‌توانند شما را برای مدتی طولانی سیر نگه دارند.

۱. کتلت گوشت

کتلت گوشت هم جزو آن دسته غذاهای پروتئینی است که می‌توانید در وعده افطار نوش جان کنید. برای تهیه این کتلت، باید سیب‌زمینی و پیاز را رنده کنید. سپس، به آن گوشت چرخ‌کرده و یک تخم‌مرغ بیفزایید. مایه کتلت را با نمک، زردچوبه و سبزیجات معطر کاملا ورز دهید و به مدت یک ساعت درون یخچال قرار بدهید. سپس، آن را به اندازه گلوله‌های کوچک کف دست پهن کنید و در دروغن سرخ کنید.

۲. شامی آرد نخودچی

این شامی خوشمزه نیز مانند کتلت گوشت آماده می‌شود. تنها تفاوت این دو در مواد اولیه آنها است. شامی آرد نخودچی سیب‌زمینی ندارد اما در عوض باید به آن آرد نخودچی اضافه کنید. بقیه مراحل کار مثل رسپی کتلت گوشت است.

۳. کتلت شیرازی

طرز تهیه کتلت شیرازی بسیار راحت است. همین موضوع هم باعث شده که این کتلت به افطاری سبک برای ماه رمضان تبدیل شود. برای درست کردن کتلت شیرازی باید سیب‌زمینی آب‌پز شده را به صورت پوره دربیاورید. بعد از آن، آب، کره و زردچوبه را درون تابه با یکدیگر ترکیب کنید. سپس، به آن آرد اضافه کنید و خمیر به دست آمده را برای چند دقیقه درون تابه تفت دهید. حرارت را خاموش کنید و اجازه بدهید تا خمیر سرد شود.

در ادامه، به خمیر آرد سوخاری، نمک، فلفل سیاه، پیاز رنده شده، تخم‌مرغ و پوره سیب‌زمینی اضافه کنید. مایه به دست آمده را مانند کتلت گوشت سرخ کنید.

سایر انواع کتلت و شامی

فلافل

  • فلافل؛
  • شامی گیلانی؛
  • کتلت مرغ؛
  • کتلت بادمجان؛
  • شامی کبابی لری.

انواع خوراک

خوراک راگو

اگر قصد دارید مصرف برنج را در ماه رمضان به حداقل برسانید یا به دنبال غذاهایی پروتئینی هستید، خوراک‌ها می‌توانند شما را به هدفتان برسانند. خوراک‌ها تنوع بسیاری دارند و طعم آنها شما را شگفت‌زده می‌کند.

۱. خوراک راگو

خوراک راگو یک غذای فرانسوی است که انواع مختلفی دارد. مشهورترین راگوی فرانسوی با گوشت تکه‌ای درست می‌شود. برای تهیه این غذا باید گوشت، سیر و پیاز را تفت دهید. سپس، به آن هویج، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی و لوبیا سبز اضافه کنید. وقتی سبزیجات نرم شدند به آنها نمک، ادویه، رب گوجه‌فرنگی و آرد تفت داده شده بیفزایید. در آخر هم چند لیوان آب اضافه کنید و درب تابه را ببندید تا خوراک راگو بپزد.

۲. تاس کباب

تاس کباب از جمله خوراک‌هایی است که به عنوان شام ایرانی یا افطاری سرو می‌شوند. برای طبخ این خوراک باید پیاز حلقه‌ای خرد شده را درون تابه بچینید. بعد از آن، به ترتیب گوشت خرد شده، سیر، هویج، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی را  بچینید. در نهایت، روی آن رب گوجه‌فرنگی بریزید و درب تابه را ببندید. اجازه بدهید تا تاس کباب آرام آرام بپزد.  

۳. گراتن سیب‌زمینی و قارچ

گراتن سیب‌زمینی و قارچ طرز تهیه ساده‌ای دارد. برای شروع، فیله مرغ را همراه با قارچ، سیر و فلفل دلمه‌ای تفت دهید. سپس، کف تابه را چرب کنید و سیب‌زمینی حلقه‌ای و نیم‌پز شده را درون آن بچینید. حالا کمی از سسی که با آرد، کره و شیر درست کرده‌اید، روی آن بریزید. بعد پیتزا بریزید. سپس، نوبت به مخلوط قارچ و فیله مرغ می‌رسد. همین کار را دوباره تکرار کنید و در نهایت، روی آن پنیر پیتزا بریزید. گراتن با شعله ملایم روی کاز آماده می‌شود.

سایر انواع خوراک

کشک بادمجان

مصرف چربی‌های سالم در ماه رمضان

استفاده از چربی‌ها در وعده‌های غذایی ایرانی از جمله اجزای جداناپذیر است؛ چه در ماه رمضان و چه در سایر ماه های سال. با این حال زمانی که فرد روزه‌دار نیاز دارد تا بین گزینه‌ها برای ماندگاری بیشتر انرژی غذا در بدن خود تصمیم‌گیری کند، می‌توان از بین محصولات مختلف غذایی و روغن‌ها انتخاب‌های جذابی را برای سحری داشت. از جمله این مواد که برای استفاده در سحری در ماه رمضان مناسب است می‌توان به چربی‌های سالم مانند تخم‌مرغ، روغن زیتون، روغن نارگیل، میوه‌های گرم سیری مثل آووکادو، مغزها از جمله گردو، بادام و دانه های سویا و البته انواع دانه‌ها مانند تخم شربتی، تخم کتان، تخم کدو و تخم آفتابگردان و انواع کره و روغن‌های حیوانی اشاره کرد.

اگر بخواهیم غذاهایی که با چربی سالم درست می‌شوند را نام ببریم، باید به انواع کوکوها و املت‌ها که دارای مهم‌ترین چربی سالم یعنی تخم‌مرغ هستند اشاره کنیم. غذاهای دریایی از جمله منابع سرشار از امگا۳ و چربی‌های سالم هستند.

انواع کوکو

کوکو سیب‌زمینی

اگر به اضافه کردن تخم‌مرغ به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین چربی سالم برای بدن فکر می‌کنید، کوکوها اولین گزینه پیشنهادی ما به شما هستند. این غذاهای ساده و دوست‌داشتنی اغلب با مواد نشاسته‌ای یا پروتئینی ترکیب می‌شوند و می‌توانند مواد مورد نیاز بدن شما را به بهترین شکل تأمین کنند.

۱. کوکو سیب‌زمینی

کوکو سیب‌زمینی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کوکو است که طرز تهیه آن پیچیدگی خاصی ندارد. برای شروع باید سیب‌زمینی را بپزید و به صورت پوره دربیاورید. سپس، به آن تخم‌مرغ و پیاز رنده شده بیفزایید. در نهایت نیز آن را مانند کتلت سرخ کنید.

۲. کوکو پیازچه

کوکو پیازچه سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند گزینه خوبی برای افطار یا سحر شما باشد. برای طبخ این کوکوی خوشمزه باید پیاز را تفت دهید و اجازه بدهید خنک شود. سپس، به آن پیازچه، تخم‌مرغ، آرد، مغز گردوی خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. تابه را داغ کنید و درون آن روغن بریزید. در نهایت، مایه کوکو را داخل تابه بریزید و اجازه بدهید تا کاملا سرخ شود. سپس، آن را زیر و رو کنید تا سمت دیگر آن نیز سرخ شود.

۳. کوکو بادمجان

این غذای محلی مردم گیلان دستور پخت ساده‌ای دارد. بادمجان کبابی و پوست کنده را به صورت پوره دربیاورید و اجازه بدهید کاملا سرد شود. پس از آن، پیاز و سیر رنده شده و نمک، فلفل و زردچوبه را با آن ترکیب کنید. این مواد را با گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن به صورت مایه یکدستی دربیاورید و به آن تخم‌مرغ اضافه کنید. در نهایت، کوکو بادمجان را مانند کوکو پیازچه سرخ کنید.

سایر انواع کوکو

کوکو سبزی

انواع املت

املت با گوجه

املت می‌تواند غذایی سبک برای وقت افطار یا سحر باشد. انواع املت معمولا رسپی بسیار ساده‌ای دارند و در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شوند.

۱. املت با گوجه رنده شده

ساده‌ترین و فوری‌ترین نوع املت، املت گوجه‌فرنگی است. این املت را می‌توانید به دو روش سفر‌ه‌خانه‌ای و گوجه رنده شده درست کنید. برای تهیه املت با گوجه‌فرنگی رنده شده باید گوجه‌ها را رنده کنید و درون تابه بریزید. وقتی آب گوجه‌ تبخیر شد، به آن روغن اضافه کنید. پس از چند دقیقه، به آن نمک، زردچوبه و تخم‌مرغ بیفزایید. وقتی تخم‌مرغ‌ پخته شد، املت آماده است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  لیست کارهای خانه تکانی

۲. املت قارچ و اسفناج

اسفناج را بپزید و تفت دهید. قارچ را هم به صورت جداگانه تفت دهید. وقتی اسفناج و قارچ سرد شدند، آنها را با یکدیگر ترکیب کنید و به آنها نمک، زردچوبه و تخم‌مرغ بیفزایید. حالا آن را مانند کوکو سبزی سرخ کنید. به این ترتیب، یک املت قارچ و اسفناج خوشمزه برای افطار یا سحر دارید.

۳. املت خرما

خرما یکی از خوراکی‌های مقوی است که معمولا در ماه رمضان بیشتر از همیشه طرفدار پیدا می‌کند. املت خرما یا قیساوا نیز در ماه رمضان در میان اهالی جنوب کشور محبوب‌تر می‌شود. برای درست کردن این املت ساده و خوشمزه باید خرمای له شده، مغز گردوی خرد شده، کنجد، جوز هند، نمک، فلفل و دارچین را درون تابه به همراه کره تفت دهید. سپس، به آن تخم‌مرغ بیفزایید تا قیساوا آماده شود.

سایر انواع املت

املت پنیری

غذاهای دریایی

ماهی و میگو از جمله منابع مهم برای تأمین امگا۳ و چربی‌های سالم هستند. تنوع غذاهای دریایی به اندازه‌ای است که می‌توانند سفره‌های سحر یا افطار شما را رنگین‌تر و خوشمزه‌تر کنند.

۱. مینی برگر ماهی

مینی برگر ماهی

مینی برگر ماهی مخصوص کسانی است که در ماه رمضان هم نمی‌توانند از خیر غذاهای فست‌فودی بگذرند. برای تهیه این برگر سالم و خوشمزه باید فیله ماهی را کاملا ریز خرد کنید. سپس، به آن شوید خشک، زنجبیل، نعناع خشک، پوست لیمو ترش رنده شده، سیر، فلفل، زیره، نمک، زردچوبه و تخم‌مرغ بیفزایید. مایه مینی برگر ماهی را هم می‌توانید درون تابه سرخ کنید و هم می‌توانید آن را مانند غذاهای فست فودی با ایرفرایر در هواپز برشته کنید.

۲. سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی را به غذای شب عید می‌شناسیم اما این غذای دریایی می‌تواند سفره‌های سحر یا افطار شما را هم جذاب‌تر کند. برای اینکه یک سبزی پلو با ماهی خوشمزه داشته باشید، باید ماهی سبزی پلو با ماهی را به درستی انتخاب کنید و نکات مهم برای مزه دار كردن ماهی قزل آلا یا هر ماهی دیگری را بدانید. سبزی پلو نیز به همان روش باقالی پلوی ساده آماده می‌شود. در نهایت، باید ماهی را سرخ کنید یا با فر یا دستگاه هواپز برشته کنید.

۳. میگو پلو

میگو پلو بوشهری یک غذای دریایی متفاوت است که هم طعم بی‌نظیری دارد، هم دستور پخت آن ساده است و هم برای سلامتی فواید بی‌شماری دارد. برای تهیه میگو پلو باید سیر، پیاز و زعفران دم‌کرده را تفت دهید. سپس، به آن میگوی پاک شده بیفزایید. بعد از اینکه پلو را به سبک شوید پلو آماده کردید، میگوی تفت داده شده را لابه‌لای آن بگذارید و اجازه بدهید تا میگو پلو دم بکشد.

سایر غذاهای دریایی

ماهی شکم پر

  • ماهی شکم پر؛
  • ماهی کبابی؛
  • خورش ماهی؛
  • پاستا میگو؛
  • هواری ماهی.

انواع سبزیجات آب‌‌دار و نوشیدنی‌ها برای سحری و افطار در ماه رمضان

استفاده از مواد آب‎دار باعث می شود تا میزان آب موجود در بدن افزایش پیدا کند. توصیه می‌شود بعد از افطار حتما آب ولرم بنوشید. افراد روزه دار باید ۳ الی ۴ عدد میوه به اندازه مشت دست نیز استفاده کنند و همین طور استفاده از سبزیجات در هنگام افطار و سحر باید حتما لحاظ شود. سبزیجات به خاطر فیبر و آب فراوان از تشنگی افراد روزه دار در طول روز جلوگیری می‌کنند. سبزی‌هایی مثل اسفناج، کلم و کدو سبز و همچنین آب میوه‌های طبیعی موجب کاهش شدت عطش شده و از سوی دیگر منابع مفیدی برای تأمین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن نیز هستند.

سالادها غذاهای گیاهی مهمی هستند که در این دسته جای می‌گیرند. انواع سالاد از سبزیجات تازه و آب‌داری درست می‌شود که به رفع تشنگی در ماه رمضان کمک می‌کنند. نوشیدنی‌های مهم برای ماه رمضان نیز تنوع بالایی دارند.

انواع سالاد

سالاد تبوله

انواع سالادهای محبوب یکی از منابع اصلی تأمین ویتامین بدن در ماه رمضان هستند. این غذاهای گیاهی اغلب طرز تهیه بسیار آسانی دارند و فوری آماده می‌شوند.

۱. سالاد تبوله

اگر به دنبال یک سالاد برای مهمانی هستید که در ماه رمضان سر سفره‌های افطار بگذارید، سالاد تبوله لبنانی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای تهیه این سالاد خوشمزه باید بلغور گندم ریز، گوجه‌فرنگی، خیار، جعفری، برگ نعناع و پیازچه را با یکدیگر ترکیب کنید. جهت تهیه سس آن نیز آبلیمو، روغن زیتون، نمک و فلفل را کاملا ترکیب کنید.

۲. سالاد تن ماهی و لوبیا سبز

سالاد تن ماهی و لوبیا سبز سالادی بسیار آسان و فوق‌العاده خوش‌طعم است. برای تهیه این سالاد باید لوبیا سبز آبپز شده را با تن ماهی، سس مایونز، آبلیمو، ماست، نمک و فلفل ترکیب کنید.

۳. سالاد کینوا

سالاد کینوا هم منبع خوبی برای تأمین انرژی لازم در طول روزهای رمضان است و هم طعم بسیار جذابی دارد. برای تهیه این سالاد باید کینوای پخته شده را با اسفناج خرد شد، گوجه‌فرنگی، پیاز بنفش و پنیر فتا ترکیب کنید. سس آن هم ازترکیب روغن زیتون، آبلیمو، نمک و فلفل به دست می‌آید.

سایر انواع سالاد

سالاد الویه

  • سالاد الویه؛
  • سالاد سزار؛
  • سالاد اسفناج؛
  • سالاد سبز چند مغز با کروتان؛
  • سالاد نیکویز.

نوشیدنی‌های مناسب ماه رمضان

انتخاب نوشیدنی در هر فصلی از سال اهمیت دارد اما انتخاب نوشیدنی‌ها در ماه رمضان اهمیت بیشتری می‌یابد. برای اینکه در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید یا انرژی بیشتری داشته باشید، باید سراغ بهترین نوشیدنی‌های مناسب ماه رمضان بروید.

۱. اسموتی موز و شکلات

اسموتی موز و شکلات

برای تهیه این نوشیدنی سالم و مقوی باید شیر را همراه با موز تکه تکه شده و یخ‌زده و شکلات آب شده درون مخلوط‌کن بریزید. به این ترتیب، یک نوشیدنی ساده و فوری خواهید داشت.

۲. اسموتی شیر و خرما

شیر خرما اسموتی ساده، کم‌ کالری و مقوی است که از ترکیب کردن شیر، خرما، پودر نارگیل، ارده کنجد و پودر دارچین درون مخلوط‌کن به دست می‌آید.

۳. شربت آبلیمو و خاکشیر

در روزهای رمضان هنگام افطار یا سحر می‌توانید چند لیوان از این شربت خوشمزه را نوش جان کنید تا کمتر تشنه شوید. برای تهیه این شربت، باید آب و شکر را همراه با خاکشیر ترکیب کنید. سپس، به آن گلاب و آبلیمو بیفزایید.

سایر انواع نوشیدنی‌های مناسب ماه رمضان

اسموتی موز و تو‌ت‌فرنگی

  • اسموتی موز و تو‌ت‌فرنگی؛
  • چای اولانگ؛
  • اسموتی سبز؛
  • چای سرد آناناس و لیمو؛
  • موهیتو نعناع.

توصیه‌های ما برای ماه رمضان

پیشنهاد مامان‌پز این است که حتما غذاهای خورشتی را در وعده سحر استفاده کنید زیرا میزان نشاسته، پروتئین و چربی موجود در این غذاها بسیار برای افراد روزه‌دار مناسب است. البته در این صورت بهتر است بعد از مصرف سحری بلا فاصله نخوابید.

یک توصیه‌ خوب دیگر برای افطاری، خوردن «چهار مغز» و شیر است. نیم ساعت قبل  از زمان افطار، هر یک از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته به اندازه یک قاشق غذاخوری را نیم‌کوب کنید و در یک لیوان شیرداغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا اینکه ۱ تا ۲ عدد خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار، ابتدا خرما را میل کنید و سپس مخلوط را به هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته شده میل نمایید.

اگر خواستید خوراک دیگری میل کنید دست کم با یک ساعت فاصله باشد؛ ولی خود این معجون به تنهایی یک غذای کامل است. البته کسانی که با خوردن مایعات یا حتی «چهار مغز» ترش می‌کنند نباید در افطارشان از چای شیرین یا دیگر مایعات میل کنند بلکه باید از غذاهای سفت و نانی استفاده کنند. از جمله غذاهایی که همراه با نان خورده می‌شوند و تا اینجا به آنها اشاره نکرده‌ایم، انواع کوفته و برخی از غذاهای محلی ایرانی هستند.

انواع کوفته

کوفته تبریزی

کوفته‌ها خوراک‌های جذابی هستند که می‌توانید آنها را همراه با نان یا بدون نان میل کنید. نمی‌توان ادعا کرد که انواع کوفته کم کالری است اما در مقوی بودن این غذاها هیچ شکی نیست.

۱. کوفته تبریزی

کوفته تبریزی غذای سنتی مردم آذربایجان است که این روزها در میان مردم شهرهای دیگر ایران نیز محبوبیت فراوانی دارد. این کوفته دستور پخت آسانی ندارد اما صرف وقت برای آن می‌تواند نتیجه‌ای خوشمزه داشته باشد. برای تهیه کوفته تبریزی باید گوشت چرخ‌کرده، سبزی مخصوص کوفته، پیاز رنده شده، نمک، زردچوبه، فلفل، آرد نخودچی، لپه و برنج پخته شده را کاملا ورز دهید. سپس، به آن تخم‌مرغ بیفزایید. بعد از آن، مقداری از مایه کوفته را بردارید و درون آن تخم‌مرغ آبپز، آلو بخارا، مغز گردو و زرشک بگذارید و آن را ببندید تا به شکل گلوله دربیاید.

در ادامه، پیاز را تفت دهید و به آن مقداری رب گوجه‌فرنگی، نمک و زردچوبه بیفزایید. وقتی رنگ رب باز شد، به آن چند لیوان آب بیفزایید. در نهایت، زمانی که سس کوفته به نقطه جوش رسید، کوفته‌ها را درون قابلمه بچینید تا بپزند.

۲. کوفته مرغ

کوفته مرغ همان کوفته تبریزی است اما مواد اولیه آن با این کوفته کمی تفاوت دارند. برای تهیه این کوفته به جای گوشت قرمز چرخ‌کرده از گوشت مرغ چرخ‌کرده استفاده می‌کنند.

۳. کوفته ریزه نخودچی

قیمه ریزه نخودچی اصفهانی‌ها غذایی مقوی برای وقت سحر یا افطار است. برای طبخ این کوفته باید گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نعناع خشک، آرد نخودچی، نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب کنید و کاملا ورز بدهید. سپس، آن را درون سسی که مانند سس کوفته تبریزی آماده شده و روی حرارت ملایم است بچینید تا مغرپخت شود.

سایر انواع کوفته

کوفته قلقلی

  • کوفته قلقلی؛
  • کوفته تره فرنگی؛
  • کوفته لپه؛
  • کوفته عدس؛
  • کوفته سبزی.

غذاهای محلی ایرانی

غذاهای محلی ایرانی از گذشته تاکنون زینت‌بخش سفره‌های سحر یا افطار در سراسر ایران بوده‌اند. این غذاها اغلب ساده، کم هزینه و مقوی هستند و می‌توانند شما را در روزهای ماه رمضان سیر نگه دارند.

۱. دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو و سایر انواع دلمه نیز گزینه‌های بسیار مناسبی برای سحر یا افطار هستند. برای تهیه دلمه برگ مو باید پیاز را همراه با گوشت چرخ‌کرده، برنج، لپه، سبزی مخصوص دلمه، نمک و فلفل تفت دهید. سپس، تابه را از روی حرارت بردارید و به آن ماست و سیر له شده بیفزایید. در مرحله بعدی، این مواد را داخل برگ مو بپیچید. دلمه‌ها را یکی یکی درون قابلمه بچینید و روی آنها آب یا عصاره مرغ بریزید. حالا اجازه بدهید دلمه‌ها کاملا مغزپخت شوند.

۲. خورش ترش واش

خورش ترش واش گیلانی را می‌توانید با یک رسپی آسان برای سفره‌های افطار یا سحر آماده کنید. برای شروع، سبزی مخصوص ترش واش، چوچاق، خالواش، نعناع و گشنیز را ساطوری خرد و بعد سرخ کنید. سپس، سینه مرغ را همراه با پیاز و رب انار و آلوچه بپزید. بعد از حدود یک ساعت، سبزی سرخ شده، گوجه‌فرنگی و بادمجان سرخ شده را به قابلمه ترش واش اضافه کنید و اجازه بدهید تا خورش کاملا جا بیفتد.

۳. خورش قلیه ماهی

قلیه ماهی جنوبی را هم می‌توانید به عنوان یکی از جذاب‌ترین غذاها سر سفره افطار مهمانی‌هایتان بگذارید. برای تهیه این خورشت جنوبی باید فیله ماهی را کاملا مزه‌دار کنید. گشنیز و شنبلیله را هم ساطوری کنید و همراه با سیر و پیاز تفت بدهید. سپس، به آن عصاره تمر هندی و چند لیوان آب اضافه کنید. بعد از یک ساعت، ماهی‌ها را سرخ کنید و به قابلمه خورشت بیفزایید. حالا درب قابلمه را ببندید تا قلیه ماهی روغن بیندازد.  

سایر غذاهای محلی ایرانی

میرزا قاسمی

مواردی که در ماه رمضان باید از آن دوری کنید

اولین مورد، مصرف بی رویه نمک در غذا یا اضافه کردن آن حین صرف غذا در زمان سحری یا افطاری است. نمک باعث کشیده شدن آب بدن می‌شود. بنابراین مصرف نمک را در ماه رمضان و وعده‌های افطار و سحری به حداقل برسانید. غذاهای پر ادویه نیز وضعیتی مشابه دارند. تندی یا ترشی بیش از اندازه باعث تشنگی در حین روزه‌داری می‌شود. از شیرینی جات و کیک دوری کنید و تا حد امکان از مواد شیرین طبیعی مانند خرما استفاده کنید. کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی و کم شیرین هم می‌توانند دسر مناسب و مغذی سفره افطار شما باشد. برای سحری یا افطاری خود می‌توانید از نوشیدنی‌های طبیعی مانند دوغ کم نمک به جای نوشیدنی‌های گازداری مثل نوشابه و یا دلستر استفاده کنید.

علاوه بر موارد بالا، به هیچ عنوان از مواد غذایی آماده و فست فودها استفاده نکنید. پیتزا، سوسیس و کالباس از جمله غذاهایی هستند که علاوه بر این که بسیار پر ادویه هستند، از مواد اولیه مناسبی نیز تهیه نشده‌اند. لازم به ذکر است که مصرف بیش از اندازه‌ زولبیا، بامیه و حلوا در این دوران باید خودداری شود و باید به صورت متناسب و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال در هنگام افطار بهتر است ۲ الی ۳ عدد خرما یا بامیه و یا یک قاشق عسل استفاده شود.

سعی کنید که آش و حلیم را را از جاهایی تهیه کنید که مجوز سازمان بهداشت دارند؛ و توصیه می‌شود که در هنگام خرید آش و حلیم به نوع ظروف یک بار مصرف مورد استفاده برای جابجایی غذا نیز دقت کنید. مواد پلاستیکی موجود در این ظرف‌ها در صورت برخورد با حرارت باعث ایجاد سرطان در بدن می‌شوند.

در ماه رمضان و در هنگام صرف سحری و افطاری به جای چایی یا نوشیدنی‌های کافئین دار از شیر، آب جوش، یا دمنوش‌های گیاهی به همراه عسل استفاده کنید. مواد کافئین‌دار باعث مشکل در هضم غذا، افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن و در بعضی موارد باعث یبوست می‌شوند.

کلام آخر

غذاهای مامانپز برای ماه رمضان

بسیارى از افراد هستند که وعده سحرى را به دلایل مختلف از جمله دشوار بودن صبح زود بیدار شدن حذف مى کنند. باید در نظر داشت که در روزهاى عادى فاصله زمانى بین دو وعده غذایى شام و صبحانه روز بعد حدود ۱۰ ساعت است که تقریباً همین میزان از آن در حالت خواب مى‌گذرد. در ماه مبارک رمضان هم باید سعى شود همین حداکثر فاصله زمانى بین وعده‌هاى غذایى رعایت شود. در صورت عدم مصرف موادغذایى در سحرى و حذف آن، فاصله بین وعده افطار و شام تا وعده افطار بعدى چندین ساعت می‌شود. خالى ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژى براى این مدت زمان طولانى بسیار مضر است. در عوض، می‌توانید با آشپزی یا سفارش غذاهایی که در این مقاله معرفی کردیم، در حین روزه‌داری انرژی بیشتری داشته باشید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا