طرز تهیه خوراک دال عدس خوشمزه جنوبی

اگر برای ناهار یا شام در فکر یک غذای گیاهی و بدون گوشت هستید، می‌توانید خوراک دال عدس را امتحان کنید. خوراک دال عدس یک غذای فوق‌العاده خوشمزه جنوبی است. این غذای محلی فیبر و آهن فراوان دارد و به شما برای یک روز کاری پرمشغله انرژی می‌دهد. در این مطلب، روش پخت خوراک دال عدس جنوبی را می‌خوانید.

بهترین روش برای پخت خوراک دال عدس

خوراک دال عدس خوشمزه جنوبی

دال عدس یکی از انواع حبوبات است که ظاهری شبیه به عدس و رنگی قرمز دارد. جنوبی‌ها از دال عدس خوراکی خوشمزه درست می‌کنند که طعمی نسبتا تند دارد. علت آن هم ادویه‌هایی است که به این خوراک گیاهی اضافه می‌کنند. برای اینکه یک خوراک دال عدس خوشمزه داشته باشید، نیازی نیست که آشپزی حرفه‌ای باشید. همین که مواد اولیه این غذا را آماده کنید و مراحل پخت آن را انجام بدهید، نتیجه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

موادی که در ادامه می‌خوانید جهت تهیه خوراک دال عدس جنوبی برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • دال عدس ۲ لیوان؛
  • سیب‌زمینی بزرگ ا عدد؛
  • سیر ۳ تا ۴ حبه؛
  • پیاز زرد بزرگ ۲ عدد؛
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری؛
  • عصاره تمر هندی ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری؛
  • نمک و ادویه‌ها شامل پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه رنده شده، پودر پاپریکا، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، پودر کاری و فلفل سیاه.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: آماده کردن دال عدس

برای اینکه یک خوراک دال عدس خوشمزه جنوبی داشته باشید، باید ابتدا دال عدس را آماده کنید. به این منظور، قبل از هر کاری دال عدس را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در ظرف آبی بخیسانید. سپس، آن را آبکشی کنید و به همراه ۴ تا ۵ لیوان آب درون قابلمه بریزید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

مرحله دوم: اضافه کردن سیب‌زمینی

سیب‌زمینی‌ را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. دال عدس باید به همراه سیب‌زمینی به مدت ۱ ساعت روی حرارت ملایم بپزد.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز

پیاز زرد که طعم تند و تیزتری دارد و برای کاراملی کردن مناسب است را تمیز بشویید. سپس، آن را به صورت خلال‌های نازک یا نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را در تابه‌ای به همراه روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن سیر و ادویه‌ها به پیاز

حبه‌های سیر را له کنید و به تابه حاوی پیاز بیفزایید. اجازه بدهید تا سیر کاملا تفت داده شود و عطر آن در فضای آشپزخانه بپیچد. در ادامه، نمک و ادویه‌هایی که در مواد اولیه خوراک دال عدس از آنها نام بردیم را یکی یکی به تابه حاوی پیاز و سیر اضافه کنید. نمک و ادویه‌ها باید کاملا با سیر و پیاز ترکیب شوند.

مرحله پنجم: افزودن رب گوجه‌فرنگی و عصاره تمر هندی

بعد از اینکه سیر و پیاز به خوبی با ادویه‌ها ترکیب شدند، نوبت به رب گوجه‌فرنگی می‌رسد. رب گوجه‌فرنگی باید ۱ تا ۲ دقیقه با سیر و پیاز تفت داده شود تا طعم خامی آن از بین برود. در نهایت، عصاره تمر هندی را به تابه اضافه کنید و درب آن را ببندید. این سس باید به مدت چند دقیقه روی حرارت بماند تا غلیظ شود.

مرحله ششم: اضافه کردن سس به دال عدس

سسی که آماده کرده‌اید و کاملا غلیظ شده را به قابلمه دال عدس و سیب‌زمینی بیفزایید. اجازه بدهید تا دال عدس و سیب‌زمینی همراه با سس بپزد و آب قابلمه کاملا تمام شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه میگو پلو خوشمزه به روش بوشهری

مرحله نهایی

خوراک دال عدس تند و خوشمزه

در آخر، خوراک دال عدس آماده شده را کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس، آن را با استفاده از گوشت‌کوب ساده یا برقی به صورت پوره دربیاورید. حالا خوراک یکدست شده را روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا جابیفتد. بعد از چند دقیقه، خوراک دال عدس جنوبی آماده است. می‌توانید آن را با نان و سبزی خوردن تازه نوش جان کنید.

ترفندهای خوشمزه شدن خوراک دال عدس جنوبی

  • برای اینکه خوراک دال عدس ته نگیرد، باید آن را هنگام پخت دائما هم بزنید.
  • برای ترش‌تر شدن طعم دال عدس می‌توانید به آن آبلیمو، آبغوره یا آب نارنج نیز اضافه کنید.
  • لعاب خوراک دال عدس مهم‌ترین ویژگی آن است. برای اینکه خوراکتان لعاب بیشتری داشته باشد، باید سیب‌زمینی را به جای خرد کردن رنده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن خوراک دال عدس جنوبی می‌توانید به آن هویج و خامه نیز اضافه کنید. هویج را باید به همراه سیب‌زمینی اضافه کنید. برای اضافه کردن خامه نیز باید تا آخرین مرحله از طبخ خوراک صبر کنید.
  • اگر خوراک به اندازه کافی غلیظ نشده، می‌توانید به آن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آرد سفید اضافه کنید.
Scroll to Top
اسکرول به بالا