انواع سیب زمینی و کاربردهای آن در آشپزی

سیب زمینی یکی از مواد غذایی اصلی در بیشتر نقاط جهان و یکی از همه‌کاره‌ترین انواع سبزیجات است. سیب زمینی را می‌توانید به صورت آب‌پز، سرخ‌شده، پوره یا حتی کبابی در انواع غذاها به کار ببرید. این ماده غذایی پرطرفدار در دستورپخت‌های مختلف از سنتی مانند کوکو سیب‌زمینی گرفته تا مدرن‌تر مثل گراتن سیب‌زمینی و قارچ به کار می‌رود. برای اینکه بتوانید از سیب زمینی به بهترین شکل در آشپزی استفاده کنید، باید انواع آن و کاربردهای هر یک را بدانید. در این مطلب، درباره سیب‌ زمینی و کاربردهای آن می‌خوانید.

چند نوع سیب ‌زمینی داریم؟

سیب زمینی های مختلف

اینکاها در پرو اولین کسانی بودند که در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح سیب‌زمینی کاشتند. وقتی فاتحان اسپانیایی در سال ۱۵۳۶ میلادی بر پرو مسلط شدند، با طعم این سبزی خوشمزه آشنا شدند و آن را به اروپا و سایر نقاط جهان معرفی کردند. امروزه بیش از ۲۰۰ نوع سیب‌زمینی در سراسر جهان کشف شده‌اند. هر کدام از گونه‌های سیب زمینی در یکی از ۶ دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • رُسِت؛
  • قرمز؛
  • سفید؛
  • زرد یا یوکان؛
  • آبی یا بنفش؛
  • ریز.

در مامانپز ثبتنام کن

۱. سیب‌زمینی رُسِت یا روست

روست‌ها برای تهیه پوره سیب‌زمینی نرم و سبک ایده‌آل هستند. این نوع سیب‌زمینی موقع سرخ شدن به صورت ترد و قهوه‌ای طلایی درمی‌آید و برای پخت در فر مناسب است. طعم لطیف و بافت کرکی روست‌های پخته شده به‌خوبی با انواع تاپینگ‌ها از خامه ترش گرفته تا پیازچه هماهنگ می‌شود. برای درست کردن سیب‌زمینی سرخ کرده خانگی و خوشمزه باید ابتدا این نوع سیب‌زمینی را در اندازه‌های مساوی خرد کنید.

۲. سیب‌زمینی قرمز

سیب‌زمینی قرمز

به دلیل بافت مومی شکل، گوشت سیب‌زمینی قرمز در طول فرایند پخت سفت می‌ماند. پوست قرمز نازک و در عین حال با طراوت این سیب‌زمینی به انواع پیش‌غذا یا سالاد رنگ و بافت جذابی می‌بخشد. سیب‌زمینی قرمز اغلب برای تهیه سالاد سیب‌زمینی یا سوپ و خورش به کار می‌رود اما می‌توان آن را به صورت پخته شده یا پوره نیز سرو کرد. سیب‌زمینی‌های قرمز گرد اغلب با عنوان «سیب‌زمینی جدید» نیز شناخته می‌شوند اما از نظر فنی، اصطلاح جدید برای هر نوع سیب‌زمینی به کار می‌رود  که پیش از رسیدن به سن بلوغ برداشت می‌شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ترفندهای آشپزی با نمک و میزان لازم آن در غذاها

۳. سیب‌زمینی سفید

سیب‌زمینی‌های سفید بعد از پخته شدن به‌خوبی شکل خود را حفظ می‌کنند. گوشت ظریف و نازک این سیب‌زمینی بافت لطیف لازم را به پوره سیب‌زمینی می‌بخشد. کباب کردن سیب‌زمینی سفید به آن طعم بهتری می‌دهد. بهتر است این سیب‌زمینی را بپزید و به صورت له شده در سس سزار یا سس پارمزان سیر اضافه کنید.

۴. سیب‌زمینی زرد یا یوکان

سیب‌زمینی زرد یا یوکان

کباب کردن سیب‌زمینی زرد باعث می‌شود که پوست آن ترد شود و گوشتش حجمی دو برابر پیدا کند. طعم سیب‌زمینی زرد کبابی هم کمی شیرین و کاراملی است. بافت کره‌ای و نرم این سیب‌زمینی به شما سیب‌زمینی پخته، برشته یا پوره شده خوشمزه‌ای می‌دهد.

سیب‌زمینی زرد را به همراه آب بجوشانید تا کاملا مغزپخت شود. سپس، آن را آبکشی کنید و اجازه بدهید تا کاملا خنک شود. بعد از آن، پوست سیب‌زمینی را جدا کنید و آن را با پوره‌ساز به آرامی له کنید. سیب‌زمینی له شده را در روغن یا کره سرخ کنید تا یک غذای سبک یا پیش‌غذای خوشمزه داشته باشید.

۵. سیب‌زمینی بنفش

بیشتر سیب‌زمینی‌های بنفش گوشتی مرطوب و سفت دارند که موقع پخت شکل خود را حفظ می‌کند. این سیب‌زمینی به سالاد رنگی جذاب و زیبا و طعمی لذیذ می‌بخشد. رنگ بنفش این سیب‌زمینی در مایکروویو به بهترین وجه حفظ می‌شود اما بخارپز کردن و پختن در فر روش‌هایی فوق‌العاده برای طبخ این نوع سیب‌زمینی هستند. سیب‌زمینی بنفش به دلیل طعم ملایم و متمایزی که دارد، طعم سالاد سبزیجات را تکمیل می‌کند. سیب‌زمینی‌های قرمز، سفید و بنفش را در سالاد یا غذای کبابی ترکیب کنید تا با هر سه رنگ سیب‌زمینی غذایی رنگارنگ آماده شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  سوژه های صحبت با همکاران در زمان ناهار

۶. سیب‌زمینی ریز

سیب‌زمینی ریز پخته شده

برای داشتن یک پیش‌غذای چشم‌نواز، ترکیبی از سیب‌زمینی‌های ریز رنگارنگ را برشته و کبابی کنید. طعم‌های شگفت‌انگیز و زمان پخت سریع‌تر، سیب‌زمینی ریز را به انتخاب خوبی برای سالاد سیب‌زمینی تبدیل می‌کند. همچنین، می‌توانید این نوع سیب‌ زمینی را با روغن زیتون، رزماری، نمک و فلفل ترکیب کنید تا یک ظرف سیب‌زمینی سرخ شده رنگارنگ، خوشمزه و جذاب داشته باشید. به کار بردن سیب‌زمینی ریز در زمان آماده‌سازی غذاها صرفه‌جویی می‌کند چون می‌توان این سیب‌زمینی را به صورت کامل و بدون نیاز به برش زدن یا خرد کردن آماده و سرو کرد.

کلام آخر

سیب زمینی یکی از پرکاربردترین مواد غذایی در آشپزخانه است. در واقع، بسیاری از مردم جهان اگر در یک وعده غذایی خود سیب‌زمینی نخورند، به اندازه کافی سیر نمی‌شوند. این ماده غذایی در کنار پیاز پای ثابت آشپزخانه‌های ماست. در این مطلب، درباره ۶ دسته مهم سیب‌زمینی و کاربردهای آن توضیح دادیم اما قصه سیب‌زمینی بسیار مفصل‌تر از اینهاست. این ماده غذایی به اندازه صدهزار سال قدمت خود حکایت‌ها و البته دستورپخت‌های مختلفی دارد. شما بیشتر از کدام نوع سیب‌زمینی در کدام غذا استفاده می‌کنید؟

Scroll to Top
اسکرول به بالا