طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده و خوشمزه

تصور کنید که خسته و کوفته از محل کار به خانه بازگشته‌اید. در این صورت، احتمالا به درست کردن غذایی فوری مانند کوکو سبزی، املت یا کوکو سیب ‌زمینی فکر می‌کنید اما آیا روش طبخ کوکو سیب زمینی با طعمی بی‌نظیر را می‌دانید؟ بله، احتمالا با خود می‌گویید که تهیه یک کوکو سیب زمینی کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. با وجود این، هر کسی نمی‌تواند این کوکوی ساده را با طعمی عالی درست کند. برای طبخ این کوکو باید ترفندهای آن را هم بدانید. نگران نباشید، شما خوش‌شانس‌تر از آن چیزی هستید که فکر می‌کنید چون در این مطلب، تمام ترفندها و البته طرز تهیه کوکو سیب زمینی به ۲ روش را می‌خوانید.

مراحل پخت کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی با سیب زمینی پخته

پختن کوکو سیب زمینی یکی از ساده‌ترین کارهای دنیاست. این غذا برای مواقعی که خسته هستید یا حوصله غذا درست کردن ندارید، بهترین انتخاب است. احتمالا اگر همین الان به کابینت‌ها و قفسه‌های آشپزخانه نگاه کنید، مواد اولیه این غذای فوری و خوشمزه را می‌بینید. پس همین حالا دست به کار شوید و به جای درست کردن پلو و خورشت‌هایی که طبخ آنها چند ساعت زمان می‌برد، برای خودتان یک کوکوی ساده بپزید.

مواد اولیه‌ای که در ادامه از آنها نام می‌بریم، جهت طبخ کوکو سیب‌ زمینی برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • سیب‌زمینی متوسط ۴ عدد؛
  • تخم‌مرغ ۳ عدد؛
  • پیاز زرد بزرگ ۱ عدد؛
  • سبزی خشک معطر به میزان دل‌خواه؛
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه به اندازه لازم.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: پختن سیب‌زمینی

برای طبخ خوشمزه‌ترین کوکو سیب زمینی باید از سیب‌زمینی‌های مناسب برای این کار استفاده کنید. سیب‌زمینی‌هایی که رنگ طلایی و پوست نازکتری دارند، برای تهیه کوکو مناسب‌تر هستند. این نوع سیب‌زمینی بافت نرم‌تری دارد و در نهایت از آن مایه کوکویی یکدست‌تر به دست می‌آید.

بعد از اینکه سیب‌زمینی مناسب برای کوکو را انتخاب کردید، آن را خوب بشویید و درون ظرفی روی حرارت ملایم آبپز کنید. سیب‌زمینی که پوست نازکتری دارد، در مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کاملا می‌پزد.

مرحله دوم: آماده کردن سیب‌زمینی برای کوکو

بعد از اینکه سیب‌زمینی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پخت، چنگالی را درون آن فرو کنید. وقتی مطمئن شدید که سیب‌زمینی کاملا پخته، آن را آبکشی کنید و اجازه بدهید تا کاملا خنک شود. سپس، پوست سیب‌زمینی را از آن جدا کنید. سیب‌زمینی پوست گرفته شده را با رنده یا پوره‌ساز به صورت پوره‌ای نرم دربیاورید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه دمپختک شیرازی

مرحله سوم: افزودن پیاز

بهترین پیاز برای کوکو سیب‌زمینی پیاز زرد است که موقع پخت نرم، شیرین و خوشمزه می‌شود. این پیاز را پوست بگیرید و با بخش ریز رنده، رنده کنید. سپس، آب پیاز را بگیرید و آن را به سیب‌زمینی پوره شده اضافه کنید.  

مرحله چهارم: اضافه کردن تخم‌مرغ

وقتی سیب‌زمینی‌ها آماده شد، تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید و با نمک و ادویه و سبزی خشک به‌خوبی ترکیب کنید. سپس، تخم‌مرغ را به ظرف سیب‌زمینی بیفزایید و با کمک پوره‌ساز سیب‌زمینی، پیاز و تخم‌مرغ را کاملا ترکیب کنید. مایه کوکو باید کاملا نرم و یکدست باشد. این مایه را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون یخچال بگذارید تا مایه با نمک و ادویه کاملا مزه‌دار شود.

مرحله پنجم: سرخ کردن کوکو سیب زمینی

تابه‌ای را روی حرارت ملایم بگذارید و درون آن مقداری روغن بریزید. اجازه بدهید روغن کاملا داغ شود. سپس، یک قاشق از مایه را درون روغن بریزید و سطح آن را با پشت قاشق کاملا صاف کنید. اجازه بدهید تا یک طرف از کوکو روی حرارت ملایم سرخ و طلایی شود. بعد آن را برگردانید تا سمت دیگر کوکو هم سرخ و طلایی شود. کوکو سیب زمینی آماده است. می‌توانید آن را با نان و سبزی خوردن تازه و ماست نوش جان کنید.

روشی دیگر برای پختن کوکو سیب زمینی

کوکو سیب زمینی با سیب زمینی رنده شده

اگر برای درست کردن کوکو سیب زمینی فرصت کافی ندارید، می‌توانید از سیب‌زمینی خام استفاده کنید. کوکو با سیب‌زمینی رنده شده بافتی شبیه به کتلت گوشت دارد و ترد و خوشمزه است. برای تهیه کوکو با سیب‌زمینی رنده شده باید ابتدا سیب‌زمینی را رنده کنید و به آن ۲ قاشق غذاخوری آرد سفید گندم بیفزایید. مراحل بعدی پخت این کوکو دقیقا مانند مراحل طبخ کوکو سیب زمنی به روش اول است.  

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کوفته تبریزی

رازهای طلایی پخت یک کوکو سیب زمینی خوشمزه

  • قبل از اضافه کردن پیاز به مایه کوکو، مطمئن شوید که آب آن کاملا گرفته شده است. آب پیاز باعث می‌شود که کوکوی شما موقع سرخ شدن وا برود.
  • ممکن است بعد از ریختن اولین کوکو درون روغن، متوجه شوید که کوکو ترک می‌خورد. در این صورت، باید یک تخم‌مرغ دیگر به مایه کوکو اضافه کنید. البته، افزودن تخم‌مرغ بیش از اندازه گفته شده نیز باعث می‌شود که غذای شما ظاهر خوبی نداشته باشد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کوکو سیب‌زمینی به آن گشنیز، ریحان یا جعفری ساطوری شده و پودر سیر اضافه کنید.
  • اگر برای طبخ کوکو فرصت کافی دارید، می‌توانید آن را به صورت کوکو سیب زمینی سوخاری هم بپزید. برای این کار باید پیش از سرخ کردن کوکو آن را درون زرده تخم‌مرغ و بعد آرد سوخاری بغلتانید. نتیجه کار شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
  • برای درست کردن کوکو سیب زمینی پیتزایی کافیست مایه کوکو را به روش اصلی تهیه کنید و به آن مقداری پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای، هویج و قارچ خرد شده بفزایید. این مایه را می‌توانید مثل کوکوی ساده در روغن سرخ کنید یا به مدت ۳۰ دقیقه درون فر با درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار بدهید.
  • برای پف کردن کوکو لازم نیست که به آن بکینگ پودر اضافه کنید. همین که تخم‌مرغ را به صورت جداگانه به مدت ۲ تا ۳ دقیقه هم بزنید کافیست.

کوکو سیب‌ زمینی مامان پز با عطر و طعمی واقعا خانگی

برای تهیه کوکو سیب‌ زمینی ساده و خوشمزه کافیست مراحل پخت آن را طبق آنچه توضیح دادیم، انجام بدهید. البته، ممکن است برای این کار فرصت یا حتی حوصله کافی نداشته باشید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم تا طعم کوکو سیب‌زمینی مامان‌پز را بچشید. در مامان‌پز، برای تهیه این کوکو از مواد اولیه تازه و باکیفیت استفاده می‌شود تا هر کسی با چشیدن طعم آن به یاد کوکوهایی بیفتد که در خانه مادران یا مادربزرگ‌ها خورده است. کوکو سیب‌زمینی مامان‌پز دست‌پخت مامان کژال، مامان منیر و مامان لیا است.  

Scroll to Top
اسکرول به بالا