طرز تهیه کوفته تبریزی

عاشق چشیدن طعم جدید غذاهای محلی هستید؟ می‌خواهید خاطره نوش جان کردن یک کوفته تبریزی اصیل در رستورانی محلی در آذربایجان را تکرار کنید؟ در صورتی که پاسختان به یکی از این سؤالات یا هر دوی آنها مثبت است، باید همین حالا آشپزی را شروع کنید. در این مطلب، دستورپخت کوفته تبریزی و تمام ترفندهایی که آن را به یک غذای محلی اصیل تبدیل می‌کند را می‌خوانید.

کوفته تبریزی اصیل چگونه طبخ می‌شود؟

کوفته تبریزی مامان‌پز همراه با نان تازه

اگر آشپز تازه‌کاری هستید که به پختن کوفته تبریزی خوش‌عطر و طعم علاقه دارد، باید این کار را آن‌قدر تمرین کنید تا نتیجه دل‌خواهتان به دست آید. در حقیقت، کوفته از آن دسته از غذاهاست که طبخ آن به تمرین و حوصله فراوان نیاز دارد. باید مواد لازم این غذا را آماده کنید و دستورپخت آن را مرحله به مرحله با دقت و حوصله انجام دهید. در ادامه، مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر را نام می‌بریم.

مواد لازم

  • گوشت چرخ‌کرده ۱ کیلوگرم؛
  • پیاز بزرگ ۱ عدد؛
  • لپه ۱ پیمانه؛
  • برنج ۱ پیمانه؛
  • تخم‌مرغ ۲ عدد؛
  • سبزی کوفته تبریزی شامل تره، جعفری، ترخون، نعناع، گشنیز و مرزه ۵ قاشق غذاخوری؛
  • زعفران ۱ قاشق غذاخوری؛
  • آلو بخارا به میزان دل‌خواه؛
  • زرشک به اندازه لازم؛
  • گردو به اندازه دل‌خواه؛
  • تخم‌مرغ آب‌پز به تعداد دل‌خواه؛
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری؛
  • آرد نخودچی ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری؛
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: آماده‌سازی مواد اولیه کوفته

برای اینکه یک کوفته تبریزی اصیل آذربایجانی داشته باشید، باید ابتدا مواد اولیه آن را برای طبخ آماده کنید. گوشت چرخ‌کرده باید کمی ورز داده شود و در یخچال استراحت کند. این کار به اسنجام بیشتر کوفته‌ها موقع پخت کمک می‌کند.

لپه را هم به مدت ۲ تا ۳ ساعت در ظرف آبی بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. سپس، آن را به همراه یک سیب‌زمینی کوچک که پوست گرفته‌اید و خرد کرده‌اید، آب‌پز کنید. لپه باید قبل از استفاده نیم‌پز شود.

برنج یکی دیگر از مواد اولیه کوفته تبریزی است که باید پیش از طبخ این غذا ۲ تا ۳ ساعت به همراه نمک خیسانده و بعد نیم‌پز و آبکشی شود. لپه و سیب‌زمینی و برنج را پس از پختن جداگانه نیم‌کوب کنید. سبزی کوفته تبریزی نیز باید شسته، آبکشی و ساطوری شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ رژیمی

مرحله دوم: طبخ سس مخصوص کوفته تبریزی

تهیه سس کوفته تبریزی یکی از ساده‌ترین مراحل طبخ این غذاست. برای این کار باید پیاز را خلالی خرد کنید و در قابلمه‌ای نسبتا بزرگ به همراه مقداری روغن و زردچوبه تفت بدهید. سپس، رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کنید و برای ۱ دقیقه به همراه پیاز تفت بدهید. در نهایت، نمک و فلفل و ۴ تا ۵ لیوان آب را به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تا سس کوفته تبریزی با حرارتی ملایم غلیظ شود.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد کوفته

با تمام شدن مقدمات پخت کوفته تبریزی، باید سراغ مهم‌ترین بخش طبخ این غذا یعنی درست کردن کوفته‌ها بروید. درست کردن کوفته‌ها نیاز به تمرین و حوصله دارد. اگر دفعه اول نتوانستید کوفته‌هایی منسجم و خوش‌فرم درست کنید، نگران نباشید. با چند مرتبه پختن کوفته، فنون آن را یاد می‌گیرید.

برای درست کردن کوفته‌ها، ابتدا پیاز را پوست بگیرید، بشویید و رنده ریز کنید. سپس، آب پیاز را کاملا بگیرید و آن را به گوشت چرخ‌کرده بیفزایید. در مرحله بعدی، نمک، ادویه‌ها و آرد نخودچی را به گوشت اضافه کنید و آن را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه کاملا ورز بدهید.

در ادامه، لپه و برنج نیم‌کوب شده را به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید. این مواد باید به مدت ۵ تا ۶ دقیقه ورز داده شوند تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت، تخم‌مرغ‌ها را به مواد کوفته اضافه کنید و دوباره ۲ تا ۳ دقیقه مواد را با یکدیگر ورز دهید.

مرحله چهارم: درست کردن کوفته‌ها

کوفته تبریزی و سالاد شیرازی

به اندازه یک لیموی بزرگ از مایه کوفته بردارید و آن را در دست به شکل دایره دربیاورید. سپس، داخل آن ۱ تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمی از آن، ۱ یا ۲ آلو بخارای شسته شده، کمی مغز گردو و مقداری زرشک بگذارید. حالا کوفته را آرام آرام با دست ببندید تا این مواد داخل آن قرار بگیرند و روی آنها کاملا پوشانده شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه ۶ مدل سوپ تره فرنگی

مرحله آخر: پخت کوفته تبریزی

حرارت سس کوفته را بسیار کم یا برای مدتی خاموش کنید تا موقع اضافه کردن کوفته‌ها در حال قل زدن نباشد. حالا کوفته‌ها را یکی یکی درون قابلمه بچینید. سپس، شعله گاز را دوباره روشن کنید.

حالا به مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه درب قابلمه کوفته‌ها را باز بگذارید. بعد درب قابلمه را به صورت نیمه‌باز بگذارید. ۳۰ دقیقه بعد از آن می‌توانید کوفته‌ها را بررسی کنید و آرام برگردانید. دوباره درب قابلمه را به صورت نیمه‌باز بگذارید و اجازه بدهید کوفته‌ها به مدت ۱ ساعت بپزند. پس از آن، کوفته‌ها را با زرشک و پیاز داغ تزیین کنید و همراه با نان و سبزی تازه و ترشی یا ماست میل کنید. نوش جان!

رازهای طلایی خوشمزگی کوفته تبریزی

کوفته تبریزی با تزیین زرشک

  • در مرحله آماده‌سازی لپه و برنج، آنها را نیم‌پز کنید تا کوفته‌ها موقع پخت وا نروند.
  • گوشتی که برای کوفته تبریزی به کار می‌برید نباید چندان چرب باشد. ترکیبی از گوشت گوساله و گوسفندی بهترین انتخاب برای کوفته است.
  • سس کوفته تبریزی باید به اندازه‌ای غلیظ شود که روی کوفته‌ها را نپوشاند و تا دوسوم آنها درون سس باشد.
  • برای خوشمزه شدن سس کوفته می‌توانید به آن کمی هویج، سیب‌زمینی خرد شده یا عصاره گوشت اضافه کنید.
  • اگر مواد کوفته را پس از آماده شدن به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در یخچال بگذارید، احتمال وا رفتن کوفته‌ها کم می‌شود.
  • موقع بستن کوفته‌ها خوب دقت کنید که مواد داخل آن کاملا با مایه کوفته پوشانده شوند و هیچ درزی باقی نماند. در غیر این صورت، ممکن است مواد داخل کوفته موقع پخت بیرون بریزند.
  • اندازه نعناع در سبزی کوفته تبریزی باید بسیار اندک باشد وگرنه کوفته طعم تلخی پیدا می‌کند.  

کلام آخر

برای درست کردن کوفته تبریزی باید حوصله و وقت کافی داشته باشید. در غیر این صورت، می‌توانید آن را از مامان‌پز سفارش بدهید. کوفته تبریزی در مامان‌پز با طعمی اصیل و خانگی دست‌پخت مامان تاج ماه و مامان دلنواز است.

Scroll to Top
اسکرول به بالا