طرز تهیه خورش کرفس با گوشت برای ۴ نفر

ایرانی‌ها درباره خورش کرفس به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ طرفدار پروپاقرص آن هستند یا به این غذا علاقه‌ای ندارند و خورش قرمه‌سبزی را ترجیح می‌دهند. اگر شما جزو دسته اول هستید و به‌ دنبال دستورپخت و ترفندهای خوشمزگی این غذای ایرانی هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید. در این مطلب، هرآنچه باید درباره طبخ خورش کرفس با گوشت برای ۴ نفر بدانید را توضیح می‌دهیم.

خورش کرفس با گوشت؛ غذایی خوشمزه با دستورپخت آسان

خورش کرفس با گوشت خوشمزه

یکی از دلایل بی‌علاقگی بعضی از افراد به خورش کرفس این است که طعم واقعی این غذا را نچشیده‌اند. برای درست کردن خورش کرفس با گوشت نیازی به تبحر خاصی در آشپزی ندارید. همین که دستورپختی که توضیح می‌دهیم را مرحله‌ به مرحله اجرا کنید، نتیجه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برای آماده شدن این غذا در مجموع به حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارید. پیش از هر کاری مواد لازم جهت طبخ خورش کرفس برای ۴ نفر را آماده کنید.

مواد لازم

  • گوشت گوسفندی تازه مخصوص خورش ۴۰۰ گرم؛
  • برگ تازه کرفس ۵۰ تا ۶۰ گرم؛
  • ساقه کرفس تازه ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم؛
  • نعنای تازه ۱۵ تا ۲۰ گرم؛
  • جعفری تازه ۷۰ تا ۸۰ گرم؛
  • پیاز بزرگ ۱ عدد؛
  • نمک، زردچوبه و فلفل به اندازه لازم؛
  • آب ‌لیمو یا غوره تازه به میزان دل‌خواه.

مامانپزی شو

مرحله اول: آماده کردن کرفس و سبزیجات

سبزیجات و کرفس تازه به خورش کرفس با گوشت طعمی بی‌نظیر می‌بخشند. این سبزیجات را پاک کنید و با دقت بشویید. سپس، برگ کرفس، نعناع و جعفری را ساطوری کنید. ساقه کرفس هم باید به شکل برش‌های ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متری دربیاید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کوکوی اسفناج

حالا تابه‌ای به اندازه سبزیجات بردارید و ساقه‌های کرفس را با اندکی روغن تفت دهید. وقتی ساقه‌های کرفس سبک و شفاف شدند، به آنها مقداری زردچوبه اضافه کنید. سپس، برگ کرفس و سبزیجات ساطوری شده را به تابه بیفزایید و همراه با ساقه کرفس تفت دهید. بعد از اینکه سبزیجات و کرفس به میزان دل‌خواهتان تفت داده شدند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

در ادامه، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه‌ای متوسط همراه با روغن تفت بدهید. وقتی پیاز سبک و شفاف شد، گوشت را که به اندازه خورشتی خرد شده به آن اضافه کنید. گوشت باید به اندازه‌ای همراه با پیاز تفت داده شود که رنگش تغییر کند. سپس، نمک، زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید.

مرحله آخر طبخ خورش کرفس با گوشت

وقتی گوشت به اندازه دل‌خواهتان سرخ شد، به آن ۲ تا ۳ لیوان آب اضافه کنید. حالا حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا گوشت کمی همراه با آب بپزد. سپس، کرفس و سبزیجات تفت‌ داده شده را به قابلمه اضافه کنید. حالا درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید تا خورش کرفس کاملا بپزد و روغن بیندازد.

حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از اینکه حرارت را خاموش کنید، به آن آب لیمو یا غوره تازه بیفزایید. مقدار آب لیمو یا غوره کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه خودتان بستگی دارد.

ترفندهای خوشمزگی خورش کرفس

خورش کرفس اشتهابرانگیز مامانپز

  • برخی افراد به خورش کرفس با گوشت لوبیا اضافه می‌کنند. دستورپخت اصلی این غذا لوبیا ندارد اما اگر خورش کرفس را همراه با لوبیا می‌پسندید، می‌توانید مقداری لوبیا را بخیسانید و جداگانه بپزید. سپس، آن را آبکشی کنید و در مرحله آخر بعد از اضافه کردن کرفس به قابلمه بیفزایید.
  • اگر خورش کرفس را با رنگ تیره می‌پسندید، باید کرفس و سبزیجات را بیشتر سرخ کنید.
  • برخی سرآشپزها به خورش کرفس و قرمه‌سبزی اندکی رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنند. اگر شما هم به طعم این چاشنی در خورش کرفس علاقه دارید، ۱ قاشق غذاخوری رب را با چند قطره روغن تفت دهید و در مرحله آخر به خورش اضافه کنید.
  • کرفس باید بعد از نیم‌پز شدن گوشت به قابلمه اضافه شود تا شکل ظاهری خود را حفظ کند.
  • اگر می‌خواهید خورش کرفس طعم جذاب‌تری بگیرد، می‌توانید به آن پودر کاری هم اضافه کنید.
  • آب نارنج یا عصاره تمبر هندی به جای آب لیمو یا غوره به خورش طعم خوشمزه‌تری می‌دهد.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۱۲ مورد از بهترین غذاهای رژیمی برای ناهار و دستور پخت آنها

کلام آخر

در روزهای خاکستری اداری یک بشقاب خورش کرفس و برنج زعفرانی شما را به وجد می‌آورد. بنابراین، همین حالا دست به کار شوید و ناهار فردا را آماده کنید. اگر هم برای این کار به اندازه کافی فرصت ندارید، همه چیز را به مامان‌پز بسپارید. در مامان‌پز خورش کرفس با گوشت دست‌پخت مامان فلور، مامان صدیقه، مامان هدا و مامان عهدیه است.

Scroll to Top
اسکرول به بالا