بهترین طرز تهیه خورشت قورمه سبزی مخصوص با مرغ

شاید این جمله به نظر کلیشه‌ای بیاید، اما قرمه سبزی غذای محبوب همه ایرانی‌هاست. این غذای خوش‌طعم و جذاب به اندازه خانواده‌های ایرانی دستورپخت و نکات پخت قورمه سبزی دارد. هر یک از ما روشی برای پخت این غذا داریم که فوت‌وفن آن را از اجدادمان آموخته‌ایم. البته، ممکن است همه نتوانند این غذای خانگی را بچشند چون یکی از مواد اصلی برای تهیه قرمه سبزی، گوشت قرمز است. پس چاره چیست؟ چطور از خوردن این غذای لذیذ محروم نشویم؟ ساده است! از گوشت مرغ استفاده کنید. شاید فکر کنید ایده خورشت قرمه سبزی با مرغ جذاب نیست، اما با کمال احترام باید بگوییم که اشتباه فکر می‌کنید. اجازه بدهید روش پخت این غذای اصیل ایرانی را این بار با گوشت مرغ به شما آموزش بدهیم. بعد از پخت این غذای رژیمی خودتان قضاوت کنید که قرمه سبزی با گوشت قرمز خوشمزه‌تر است یا با گوشت مرغ.

گوشت قرمز یا مرغ؛ مسئله این است!

گوشت قرمز یا مرغ؛ مسئله این است!

پیش از آنکه بخواهیم روش پخت خورشت قورمه سبزی با مرغ را توضیح دهیم، باید دلیل استفاده از گوشت مرغ را بگوییم. برای این پیشنهاد دلایل بسیاری داریم که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • کلسترول پایین‌تر؛ کلسترول بالا معضلی است که بیشتر ما ایرانی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. انواع بیماری‌های قلبی و عروقی نیز از همین مسئله ناشی می‌شوند. برای حل این مشکل باید در طبخ غذاها از مواد غذایی با کلسترول پایین استفاده کنیم. گوشت ماهی و مرغ نسبت به گوشت قرمز کلسترول کمتری دارند. بنابراین، اگر بتوانیم در برنامه غذایی از این دو ماده پروتئینی بیشتر استفاده کنیم، رژیم غذایی سالم‌تری خواهیم داشت.
  • تقویت عضلات؛ سینه مرغ پروتئین و اسید آمینه بالایی دارد. این دو ماده غذایی به تقویت عضلات کمک می‌کنند. بنابراین، اگر ورزشکاری هستید که نمی‌تواند قرمه سبزی را از رژیم غذایی خود حذف کند، به طبخ آن با گوشت مرغ فکر کنید. 
  • کمک به کاهش وزن؛ بسیاری از ما درگیر اضافه وزن و مشکلات مربوط به آن هستیم. از طرف دیگر، نمی‌توانیم از طعم جذاب قرمه سبزی دست بکشیم. پس اگر می‌خواهید در حسرت این غذای خوشمزه نمانید، می‌توانید از گوشت مرغ استفاده کنید.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه خوراک دال عدس خوشمزه جنوبی

البته، جایگزین کردن گوشت مرغ در غذاها فواید دیگری هم دارد. طعم و بوی بهتر گوشت مرغ، مواد مغذی مانند ویتامین ب و پخت سریع‌تر این ماده پروتئینی از جمله دلایل دیگر برای طبخ خورشت قورمه سبزی با مرغ است.

مواد لازم برای خورشت قرمه سبزی با مرغ

  • سینه مرغ ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • لیمو عمانی ۳ عدد
  • لوبیا چیتی یا قرمز نصف پیمانه
  • سبزی قرمه ۷۰۰ گرم
  • آبغوره یا آبلیمو به دلخواه ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، پودر زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

در مامان پز ثبت نام کن

مرحله اول: آماده‌سازی مواد اولیه

خورشت قرمه سبزی در خانه مادربزرگ‌ها عطر و طعم دیگری دارد، اما راز این خوشمزگی در چیست؟ مهم‌ترین نکته در طبخ این غذا توجه به مراحل پیش از پخت آن است. آنچه قبل از اضافه کردن مواد به یکدیگر انجام می‌دهید، با بهتر شدن نتیجه کار ارتباط مستقیمی دارد. در ادامه، اقدامات پیش از پخت قرمه سبزی با مرغ را با هم مرور می‌کنیم.

۱. آماده کردن سبزی خورشت

نحوه آماده‌سازی سبزی در طبخ خورشت قورمه سبزی با مرغ حرف اول را می‌زند. این مرحله مهم‌ترین و شاید سخت‌ترین مرحله کار است. ابتدا سبزی را ساطوری کنید. سپس، آن را درون تابه‌ای بریزید. اجازه بدهید که آب سبزی با حرارت پایین گرفته شود. زمانی که رنگ سبزی تغییر کرد، کمی روغن به آن اضافه کنید. هر چه سبزی بیشتر سرخ شود، رنگ خورشت شما تیره‌تر می‌شود. پس سبزی را به میزان دلخواه سرخ کنید و کنار بگذارید.

۲. آماده‌سازی گوشت مرغ

گوشت مرغ

نکته مهم در طبخ خورشت قرمه سبزی با مرغ، آماده‌سازی گوشت آن است. سینه مرغ نسبت به ران بافت نرم‌تری دارد و زودتر پخته می‌شود، البته به شرطی که آن را در اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید. پس چاقو را بردارید و گوشت را به قطعاتی با اندازه مساوی و کوچک تبدیل کنید. با این روش، هم ظاهر غذا بهتر می‌شود و هم اینکه زمان پخت آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۳. آماده شدن لوبیا

برای پخت بهتر لوبیا و کمتر شدن میزان نفخ آن، بهتر است که شب قبل از پخت این غذا، لوبیاها را در ظرف آبی قرار بدهید. بهتر است چند ساعت یک‌بار آب این ظرف را عوض کنید تا مواد نفخ‌آور لوبیا کاملا خارج شوند

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه خورش اناربیج

مرحله دوم: شروع آشپزی

در ابتدا باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. البته، بعضی از سرآشپزها ترجیح می‌دهند که پیاز را رنده کنند. به‌هرحال، تصمیم با شماست. پیازهای ریز شده را داخل قابلمه‌ای بریزید و کمی روغن به آن اضافه کنید. اجازه بدهید که پیازها نرم و شفاف شوند. سپس، نمک و ادویه‌ها را به ظرف بیفزایید تا رنگ پیازها تغییر کند و طلایی شود.

مرحله پایانی: اضافه کردن مواد به یکدیگر

قرمه سبزی خوشمزه

مرحله بعدی بسیار ساده است. شما باید سبزی سرخ‌ شده و گوشت‌ را به قابلمه اضافه کنید. گوشت مرغ باید کمی همراه با پیاز سرخ شود تا طعم بهتری بگیرد. بعد از آنکه رنگ گوشت کمی تغییر کرد، نوبت به سبزی و لوبیا می‌رسد.

سبزی آماده شده را درون قابلمه بریزید و آن را کمی با گوشت و پیاز تفت بدهید. سپس، لوبیا را در آبکش بریزید تا آب آن کاملا خارج شود. حالا آن را به به بقیه مواد داخل قابلمه اضافه کنید. حدود ۲ الی ۳ دقیقه لوبیا را همراه با مواد دیگر تفت بدهید تا طعم ادویه‌ها را به خود بگیرد.

حالا در قابلمه به اندازه‌ای آب بریزید که روی مواد را کاملا بپوشاند. شاید ۲ الی ۳ پیمانه آب کافی باشد. این موضوع به اندازه قابلمه شما بستگی دارد. در این مرحله با چنگال در لیموعمانی‌ها سوراخ‌های ریزی ایجاد کنید. سپس، آنها را به قابلمه بیفزایید. بعضی از سرآشپزها برای ترش‌تر شدن طعم قرمه سبزی به آن آبلیمو یا آبغوره اضافه می‌کنند. اگر شما هم قرمه سبزی با طعمی ترش را ترجیح می‌دهید، در پایان، کمی آبلیمو یا آبغوره به آن اضافه کنید.

حالا اجازه بدهید که قرمه سبزی به مدت ۲ ساعت یا حتی بیشتر بپزد و کاملا جا بیفتد. پس از آن، خورشت قرمه سبزی با مرغ آماده است. نوش جان!

Scroll to Top
اسکرول به بالا