طرز تهیه کشک بادمجان ساده و با گوجه فرنگی

کشک بادمجان یا کشک و بادمجان یک دیپ بادمجان ایرانی است که اغلب آن را به عنوان پیش‌غذایی مجلسی می‌شناسند اما می‌توانید آن را به عنوان یک ناهار شرکتی خوشمزه و پرخاصیت هم درست کنید و به محل کار ببرید. این غذای گیاهی سرشار از ویتامین‌های A ،E و C و مواد معدنی متعددی مانند فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. برای طبخ این غذا روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه، ۲ روش پرطرفدار یعنی طرز تهیه کشک بادمجان ساده و طرز تهیه کشک بادمجان با گوجه‌فرنگی را توضیح می‌دهیم.

طرز تهیه کشک بادمجان ساده

کشک بادمجان خوشمزه مامان‌پزی

کشک بادمجان غذایی خوشمزه و مقوی است که برای طبخ آن به مدت‌زمان زیادی نیاز ندارید. این غذا معمولا در کمتر از ۱ ساعت آماده می‌شود. بنابراین، اگر به فکر پیش‌غذا یا غذای سالم و سبک برای ناهار یا شام هستید، کافیست مواد اولیه برای کشک بادمجان ساده را آماده کنید. موادی که از آن نام می‌بریم، جهت طبخ کشک بادمجان برای ۴ نفر مناسب هستند.  

مواد لازم

  • بادمجان قلمی ۴ عدد؛
  • کشک ۱ لیوان؛
  • پیاز ۲ عدد؛
  • سیر ۴ حبه؛
  • نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری؛
  • مغز گردوی آسیاب‌شده ۲ قاشق غذاخوری؛
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم.

در مامان پز ثبت نام کن

مراحل پخت کشک بادمجان ساده

در اولین مرحله از پخت کشک بادمجان باید تلخی بادمجان‌ها را بگیرید. برای این کار، پوست بادمجان‌ها را جدا کنید و آنها را به صورت حلقه حلقه برش بزنید. سپس، مقداری نمک روی بادمجان‌ها بپاشید و اجازه بدهید تا به مدت نیم ساعت زهر بادمجان گرفته شود. برای گرفتن تلخی بادمجان می‌توانید از آب نمک هم استفاده کنید. پس از گذشت نیم ساعت بادمجان‌ها را بشویید و آب‌کشی کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه املت قارچ و اسفناج

در مرحله بعدی باید بادمجان‌های آب‌کشی شده را در روغن سرخ کنید تا برای غذا آماده شوند. وقتی تمام بادمجان‌ها سرخ شدند، آنها را در قابلمه‌ای کوچک یا تابه‌ای بزرگ بریزید و به آن ۲ تا ۳ لیوان آب اضافه کنید.

موقع پخت بادمجان‌ها در قابلمه باید پیازداغ و سیرداغ را آماده کنید. پیاز و سیر خردشده را با روغن سرخ کنید و بعد به آن زردچوبه و نعناع خشک بیافزایید. دقت کنید که نعناع نباید زیاد حرارت ببینید چون طعم تلخی پیدا می‌کند.

زمانی که بادمجان‌ها کاملا مغزپخت شدند، آنها را با گوشت‌کوب ساده یا برقی له کنید. سپس، مقداری از مخلوط پیازداغ و نعناع داغ را به همراه نمک و فلفل به آن بیافزایید. وقتی بادمجان با این مخلوط به‌خوبی ترکیب شد، نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد.

معمولا برای درست کردن کشک بادمجان از کشک پاستوریزه استفاده می‌کنند. چه از این نوع کشک استفاده کنید و چه کشک محلی به کار ببرید، به‌هرحال، بهتر است که آن را با مقداری آب جوش رقیق کنید یا با مقداری آب به‌مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. کشک رقیق‌شده را به قابلمه یا تابه اضافه کنید و اجازه بدهید تا آب آن کمی تبخیر شود. در نهایت، مغز گردوی آسیاب‌شده را به آن اضافه کنید. کمتر از ۵ دقیقه کشک بادمجان آماده است.

طرز تهیه کشک بادمجان با گوجه‌فرنگی

کشک بادمجان با گوجه فرنگی مامان‌پز

کشک بادمجان در شهرهای مختلف دستورپخت‌های نسبتا متفاوتی دارد. آذری‌زبان‌ها به‌ویژه مردم تبریز برای طبخ این غذا از گوجه‌فرنگی استفاده می‌کنند. دستورپخت این غذا با طرز تهیه کشک بادمجان ساده تفاوت چندانی ندارد.

برای طبخ کشک بادمجان با گوجه‌فرنگی علاوه بر مواد لازم برای کشک بادمجان ساده به ۴ عدد گوجه‌فرنگی هم نیاز دارید. این گوجه‌فرنگی‌ها را باید به صورت نگینی خرد کنید و پس از سرخ‌شدن بادمجان به همراه آن بپزید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه کشک بادمجان رژیمی

کشک بادمجان جذاب و اشتهاآور مامان‌پز

کشک بادمجان غذای بسیار خوشمزه‌ای است که می‌توانید آن را به صورت رژیمی نیز آماده کنید. برای طبخ کشک بادمجان رژیمی باید این نکات را در نظر بگیرید:

  • به جای سرخ کردن بادمجان، آن را کباب کنید. روش کباب کردن بادمجان برای کشک بادمجان با کباب کردن آن برای طبخ میرزا قاسمی هیچ تفاوتی ندارد.
  • اگر طعم بادمجان کبابی را دوست ندارید، برای سرخ کردن بادمجان آن را با روغن اندک و حرارت کم سرخ کنید. در نهایت‌ نیز با استفاده از پدهای جاذب روغن، روغن آن را کاملا بگیرید.
  • برای گرفتن تلخی بادمجان از نمک استفاده می‌شود. کشک نیز مقداری نمک دارد. بنابراین، اگر به طبخ غذایی رژیمی فکر می‌کنید، بهتر است که نمک را در مرحله آخر، پس از چشیدن طعم آن و در صورت لزوم اضافه کنید.
  • برای طبخ کشک بادمجان رژیمی می‌توانید گردو را حذف کنید یا فقط برای تزیین به کار ببرید چون این دانه خوراکی کالری نسبتا بالایی دارد.

کلام آخر

کشک بادمجان یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین غذاهای گیاهی ایرانی است. این غذای خوشمزه در هر شهر دستورپخت خاص خود را دارد. بعضی از ایرانی‌ها به آن گوجه‌فرنگی یا گوشت اضافه می‌کنند و برخی دیگر معتقدند که این غذا بدون سبزیجات معطر محلی خوشمزه نمی‌شود. برای چشیدن طعم کشک بادمجان هم می‌توانید خودتان آشپزی کنید و هم می‌توانید آن را از مامان‌پز سفارش بدهید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا