طرز تهیه املت خوشمزه با رب شبیه به املت سفره‌خانه

املت! این زیبای مقوی و انرژی‌بخش صبح‌گاهی علیرغم ظاهر ساده  آسانش از آن دست غذاهایی است که طبخ صحیح و مطابق استانداردش احتیاج به مهارت و نکته‌دانی زیادی دارد. جالب اینجاست که عمده املت‌هایی که در ایران پخته و خورده می‌شوند بر پایه گوجه تعریف می‌شوند و ترکیب اغلب ساده  ثابتی دارند. اما همین ترکیب ساده گوجه یا رب گوجه، تخم‌مرغ، روغن و ادویه در دو کلاس متفاوت پخته می‌شود که هر کدام داستانی متفاوت دارند. در این مقاله سعی داریم پخت املت قهوه‌خانه‌ای را به شما یاد دهیم. املتی که به املت ربی هم مشهور است و به باور خیلی از ایرانی‌ها غذای خانگی نیست. بلکه همیشه برندش با نام قهوه‌خانه‌های ایران گره خورده است. پیش‌تر پختن املت با گوجه رنده شده را آموزش داده بودیم.

املت سفره خانه ای

محبوب ۶ تا ۸ صبح ایرانی

۶ تا هشت صبح در بسیاری از شهرهای ایران «املت تایم» است. در این ساعت‌ها بیشتر قهوه‌خانه‌های شهر شلوغ‌اند و کارمندان، مسافران و شهروندان مشغول خوردن املت ربی هستند. محبوبیت این غذا بین ایرانی‌ها کار را به جایی رسانده بسیاری از وب‌سایت‌های خرید آنلاین غذا منوی صبحانه‌ای هم آماده‌کرده‌اند که در آن املت سرو می‌کنند. به هر روی اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید حتما خوردن املت در قهوه‌خانه‌های شهری در ایران را به شما توصیه می‌کنیم. گرچه در این مقاله قصد داریم این املت را از دل قهوه‌خانه‌ها به خانه‌ها بیاوریم و آن را از غذای سازمانی صبح کارمندان به غذای خانگی برای شما تبدیل کنیم.گ

در مامان پز ثبت نام کن

 

نکته مهم درباره املت ربی

همانطور که می‌دانید رژیم غذایی ما ایرانی‌ها نان‌های مختلفی را در دل خودش جای داده است. نان‌شناسی در آشپزی ایرانی از موضوعات مهمی است که علاقه‌مندان به غذا به خوبی به جزئیات آن آگاه هستند. نان سنگک، تافتون، لواش و بربری از محبوب‌ترین و پر تکرارترین نان‌های ایرانی در رژیم غذایی ایرانی‌هاست. اگرچه ممکن است برای خیلی‌ها تفاوتی میان این نان‌ها از نظر کاربری وجود نداشته باشد اما برای بسیاری دیگر تفاوت‌های معنی‌داری وجود دارد. مثلا برای خوردن املت اولویت استفاده از نان‌ها چنین است که بربری با اختلاف از بقیه در صدر ایستاده و سنگک، لواش و تافتون دیگر گزینه‌ها هستند. برای همین توصیه مهم ما به شما این است که پیش از هرکاری نان بربری داغ را برای املت‌تان مهیا کنید. می‌دانید که این روزها به کمک بسیاری از وب‌سایت‌های سفارش غذا می‌توانید نان را هم آنلاین سفارش دهید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  قورمه‌سبزی با دستور مامان ترنج

املت ربی

مواد لازم برای تهیه املت خوشمزه با رب شبیه به املت سفره‌خانه

موارد لازم برای تهیه املت ربی دونفره به شرح زیر است:

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۴ عدد

روغن مایع به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

آب جوش ۴ قاشق غذاخوری

اگر دوست دارید طرز تهیه املت با گوجه رنده شده را هم بیاموزید می‌توانید مقاله‌ای که با این عنوان در همین وبلاگ منتشر شده را بخوانید.

 

طرز تهیه املت

طرز تهیه املت خوشمزه با رب شبیه به املت سفره‌خانه

همین اول کار یک هشدار مهم به شما بدهیم. برای پختن این املت باید قید تمیزی اجاق گاز و آشپزخانه تان را بزنید. قرار است حسابی کثیف‌کاری کنیمو باید آماده باشید که بعد از آشپزی یکبار درست و حسابی آشپزخانه را تمیز کنید. علت هم در یک نکته مهم نهفته است که در ادامه می‌خوانید.

گام نخست:

باید رب گوجه را رقیق کنید. همه تکنیک پخت این غذا در نحوه بار آوردن رب گوجه آن نهفته است. برای این کار رب گوجه را با آب گرم رقیق می‌کنید. هر دو قاشق رب با یک لیوان آب گرم رقیق شود. روغن را از قبل در تابه بریزید تا داغ شود. حتما می‌دانید که بهترین تابه برای پخت این املت تابه‌هایی از جنس روی است. بنابراین اگر خیلی طرفدار این صبحانه هستید حتما یک تابه رویین در خانه داشته باشید. اگر قصد دارید املت‌تان را با کره بپزید هم باید بدانید که چطور کره و روغن را ترکیب کنید تا کره نسوزد. از آنجایی که طبخ این غذا به شعله و گرمای زیاد نیاز دارد استفاده از کره تنها موجب سوختن و دود کردن آن می‌شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس

گام دوم:

اینجا قرار است گاز و آشپزخانه را کثیف کنیم. بعد از داغ شدن روغن و در حالی که حرارت زیر تابه همچنان زیاد است رب گوجه رقیق شده با آب را به آن اضافه می‌کنید. به دلیل حرارت زیاد روغن و وجود آب خیلی سریع مواد داخل تابه شروع به تیر انداختن می‌کنند. باید بدانید که نکته و زمان مهم در پختن املت همینجاست. جایی که به کمک آب گرم و گرمای زیاد روغن می‌خواهید طعم خامی رب را بگیرید و آن را به خمیری خوشمزه برای املت‌تان تبدیل کنید. باید خیلی سریع آن را هم بزنید تا نسوزد. حدفاصل میان نسوختن رب  روغن انداختن آن بهترین زمان برای اضافه کردن تخم‌مرغ است.

گام سوم:

اگر به عطر و طعم سیر علاقه دارید در این مرحله می‌توانید سیر له شده یا پودر سیر به آن اضافه کنید. در شمال ایران اغلب املت را با سیر زیاد آماده می‌کنند و در شمال‌غرب ایران با فلفل سبز و تند فراوان. به هر روی اگر این افزودنی‌ها را اضافه کردید یا نه وت اضافه کردن تخم‌مرغ‌هاست. باید حواس‌تان باشد که اینجا جایی است که به سرعت عمل احتیاج دارید. چون شعله زیاد و روغن داغ موجب می‌شود خیلی زود تخم‌مرغ‌ها ببندند و اگر به موقع بع دادش نرسید رگه‌های سغیدی در املت‌تان پایدار می‌شود که کیفیت آن را پایین می‌اورد. املت خوب املتی است که هیچ‌گاه یک بخش مجزا از تخم مرغ را هنگان خوردن حس نکنید.

گام چهارم:

در هم زدن تخم‌مرغ همیشه از سفیده شروع کنید. اغلب چنگال بهترین وسیله برای هم زدن است. با چنگال ابتدا همه سفیدها را با رب و روغن مخلوط کنید به گونه‌ای که هیچ رد سفیدی در غذا باقی نماند. سپس زردته را پخش کنید و به هم بزنید. در این مرحله می‌توانید نمک و فلفل را هم اضافه کنید. شل یا سفت برداشتن املت به سلیقه شما بستگی دارد.

 

Scroll to Top
اسکرول به بالا