معرفی ۱۸ دسر مجلسی

همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی میزبانان هر جشن تولد یا مهمانی این است که علاوه بر غذاهای هیجان‌انگیز، دسرهای خوشمزه‌ای روی میز بچینند. اگر شما هم به دنبال ایده غذا و دسر برای مهمانی هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. در این مقاله، ۱۸ دسر از انواع دسر برای مهمانی را می‌خوانید.

۱. دسر مجلسی ترایفل میوه

ترایفل میوه

براي تهيه سس توت فرنگی، حدود ۲۰۰ گرم توت فرنگی های یخ زده را در یک قابلمه کوچک ريخته و روی حرارت قرار دهید تا کمی نرم شوند، سپس آن‌ها را به خوبی له کنید. در ادامه، پوست لیمو ترش رنده شده (نصف یک لیمو)، شکر، و آب را اضافه کنید و اجازه دهيد به مدت ۵ دقیقه بپزد تا سس غلیظ شود. سپس سس را از روی شعله بردارید و درون یخچال قرار دهید تا خنک شود.

مامانپزی شو

در ظرفی دیگر ۲۵۰ گرم پنیر خامه ای و ۰.۵ لیتر ماست میوه‌ای (ماست توت فرنگی) را به خوبی با هم مخلوط کنید. ظرف دسر را آماده كنيد و كف ظرف را با بیسکوییت لیدی فینگر بپوشانيد. روی بیسکوییت‌‌ها کمی پودر قند بپاشید. ۰.۵ لیتر کرم کاستارد را روی آن بريزيد و ترکیب ماست و پنیر را که در مرحله قبل آماده کردید روی کرم كاستارد بریزید. در لایه بالایی سس میوه را ریخته و مقداری از خود میوه‌ را هم قرار دهید. به همین ترتیب چیدن لایه‌های مواد را از ابتدا تا انتها تکرار کنید تا مواد تمام شود. روي دسر را مي توانيد با خامه فرم گرفته و سس توت فرنگی و توت فرنگی‌های اسلايس شده تزيين كنيد. این دسر برای مهمانی را به مدت یک الی دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آماده سرو کردن شود.

۲. دسر مجلسی سان شاین

دسر مجلسی سان شاین

این دسر در واقع همان ژله بستنی خودمان است که کمی بیشتر به ظاهر و تزییناتش توجه شده است. بنابراین، طرز تهیه آن بسیار ساده و سریع خواهد بود.

در این طرز تهیه دسر برای مهمانی آمده که باید لیوان‌های بلند و زیبا مثل گیلاس را انتخاب کنید. ته لیوان را به اندازه دو بند انگشت  از ژله (با طعم و رنگ دلخواهتان) پر کنید. سپس یک لایه بستنی (با طعم دلخواه خودتان) به همان ضخامت روی آن بریزید. و به همین ترتیب لایه‌ها را تا بالای لیوان ادامه بدهید. در انتها، کمی خامه را روی آن بریزید و  شوکو رول و چتر تزیینی را داخل آن قرار دهید. روی دسر را با میوه یا شکلات تزیین کنید و در آخر روی همه مواد سس آماده بستنی (مثل سس شکلات) بریزید.

۳. دسر مجلسی پودینگ کاراملی

پودینگ کاراملی

طعم کارامل برای ذائقه ایرانی‌ها بسیار دلچسب بوده و دسرها و خوراکی‌هایی با این طعم طرفداران زیادی دارند. یکی از دسرهای کاراملی که در دسته‌بندی دسر مجلسی هم قرار می‌گیرد، پودینگ کاراملی دو رنگ می‌باشد؛ و برخلاف آن‌چه از اسمش به نظر می‌رسد، روش تهیه بسیار ساده‌ای دارد.

برای تهیه ۴ لیوان کوچک پودینگ کاراملی، یک پیمانه شکر را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا تبدیل به کارامل شود. دو پیمانه شیر را روی شکر کاراملی شده بریزید تا بجوشد و شکر را کاملا در خود حل کند. در یک ظرف دیگر، ۸/۱ قاشق چای‌خوری وانیل، یک پیمانه شیر، نصف پیمانه خامه ، یک عدد تخم‌مرغ، و دو قاشق سوپ‌خوری نشاسته را کاملا مخلوط کنید. نيمي از این مواد را به مخلوط شكر كاراملی شده و شیر اضافه کنید و نصف ديگر را در يك قابلمه جداگانه ريخته و يك تكه شكلات تخته اي به آن اضافه کنید. هر دو قابلمه را روي حرارت بگذارید تا جایی که غلیظ شوند. سپس هر دو قابلمه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید کمی خنک شوند.

درون هر لیوان مقدار مساوی از محتویات هر دو قابلمه را به صورت دو لایه جداگانه بریزید و درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک و کمی سفت شود. در زمان سرو این دسر مجلسی می‌توانید روی آن را با خامه یا شکلات و میوه تزیین کنید.

۴. دسر مجلسی بیسکوییت بستنی

بیسکوییت بستنی

یک قالب کیک (گرد) را با کاغذ روغنی یا فویل بپوشانید و به مدت ۲۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا سرد شود. سپس، درون یک کاسه، بستنی با طعم توت فرنگی یا وانیلی را حدود ۲ دقیقه هم بزنید تا جایی که نرم شود اما کاملا آبکی نشود.

حالا ۲۰ عدد توت فرنگی خرد شده را به بستنی اضافه کنید و مجددا حدود ۱ دقیقه هم بزنید. این مخلوط را به قالب کیک سرد شده منتقل کرده  روی آن را کاملا صاف کنید. یک بسته بیسکویت ساقه طلایی را خرد کرده و با مقداری خامه کنید و روی بستنی بریزید. مجددا ظرف را به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا به یخ ببندد. حال می‌توانید دسر را داخل ظرف برای سرو کردن قرار دهید و روی آن را با خامه فرم گرفته تزیین کنید.

اگر می‌خواهید طرز تهیه دسر برای مهمانی شما تا حد امکان رژیمی شود، در مرحله مخلوط کردن بیسکوییت با خامه، از مخلوط خامه و شیر به جای خامه خالص استفاده کنید.

۵. دسر مجلسی پای گیلاس

پای گیلاس

پای یک دسر رایج است که با انواع مواد تهیه شده و بسیار سبک و خوشمزه است. در یک کاسه بزرگ، نشاسته ذرت، شکر، نمک، عصاره وانیل، عصاره بادام، آب لیمو، نمک، و گیلاس‌های بدون هسته را به خوبی مخلوط کنید. مواد داخل پای گیلاس شما آماده است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  معرفی ۲۳ دسر محبوب از دسرهای ایرانی

یک لایه از خمیر پای را از یخچال بیرون بیاورید و بگذارید ۵ دقیقه در دمای اتاق بماند. روی یک سطح کمی آرد پاشی شده، خمیر را به شکل دایره‌ای به قطر بزرگ و ضخامت ۰.۵ سانتی متر پهن کنید. ظرفی که می‌خواهید داخل آن پای بپزید را روی خمیر بگذارید و اندازه دایره را چک کنید. خمیر باید ۲.۵ سانتی متر بزرگتر از لبه‌های ظرف پای باشد. مواد داخل پای گیلاس را با قاشق روی خمیر بریزید. روی مواد تکه‌های کره قرار دهید. سپس باقی مانده خمیر را به همان اندازه پهن کنید و روی پای قرار دهید. با یک چاقو یا قیچی آشپزخانه لبه‌های خمیر را به فاصله ی ۲ سانتی متری لبه ظرف قیچی کنید. لبه‎های خمیر بالایی را با خمیر کف پای تا بزنید و لبه‎ها را فشار دهید تا به هم بچسبند و یک لبه خمیری درست شود. برای زیبا‌تر شدن و بسته مانده لبه‌های پای، آن را به وسیله انگشتان خود به شکل چین دار در بیاورید. یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری خامه را در یک کاسه کوچک هم بزنید و با یک قلم روی خمیر بالایی بمالید. سپس یک قاشق سوپ‎خوری شکر روی آن بپاشید و بعد ۳ تا ۴ شکاف کوچک روی لایه رویی پای درست کنید.

فر را با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (۲۰۰ درجه سانتی‎گراد) داغ کنید. پای را به مدت ۲۰ دقیقه در فر بپزید؛ سپس دما را به ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی‎گراد) کاهش دهید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا روی خمیر طلایی شود. دسر برای مهمانی شما حاضر است! اما حتما قبل از سرو کردن اجازه دهید تا به خوبی سرد و سفت شود.

۶. پاولوا

پاولوا

اگر در پی یک ایده غذا و دسر برای مهمانی هستید و می‌خواهید مهمان‌ها را غافل‌گیر کنید، پاولوای روسی می‌تواند یکی از اولین انتخاب‌هایتان باشد. برای تهیه این دسر جدید مجلسی، سفیده تخم‌مرغ را با کرم تارتار و نمک خوب مخلوط کنید. سپس، ترکیبی از پودر قند و نشاسته ذرت را کم‌کم به آن بیفزایید.

حالا ترکیب به دست آمده را به شکل تارت درون قالب‌های گرد کوچک بریزید. وقتی این پاولوا به مدت ۴۰ دقیقه با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد فر پخته شد، آن را از قالب جدا کنید. حفره این دسر را با خامه فرم‌گرفته و ترکیبی از توت‌فرنگی له‌شده و شکر پر کنید.

۷. شیرینی مرنگ

شیرینی مرنگ

شیرینی پفکی یا مرنگ هم یک دسر جدید و خوشمزه است که می‌توانید برای مهمانی‌هایتان آماده کنید. رسپی این دسر آسان و سریع به این ترتیب است که ابتدا سفیده تخم‌مرغ را با کرم تارتار آن‌قدر هم می‌زنیم که سفیده پف کند و از ظرف جدا نشود. سپس، پودر قند را به تدریج به آن میفزاییم. حالا مایه آماده شده را با استفاده از قیف شیرینی‌پزی درون قالب فر می‌ریزیم. شیرینی مرنگ برای پخت به ۱ ساعت زمان و ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد دمای فر نیاز دارد.

۸. کرامبل سیب

کرامبل سیب و دارچین هم یکی از بهترین دسرها از لیست انواع دسر برای مهمانی است. برای آماده کردن این دسر آسان و سریع، ابتدا برش‌های سیب را درون قالب چرب‌شده بچینید. سپس، روی آن مخلوطی از شکر و پودر دارچین بپاشید. کمی از این مخلوط را با کره ترکیب کنید و به شکل گلوله‌های بسیار کوچک دربیاورید. این ترکیب را روی سیب‌ها بریزید. این دسر مجلسی به مدت ۲۰ دقیقه درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود.

۹. گرانیتا

گرانیتا

گرانیتا یک دسر تابستانی خوشمزه است که برای آماده کردن آن به شیر نیازی ندارید. این دسر آسان و سریع ایتالیایی انواع مختلفی دارد اما همه شبیه به یکدیگر هستند و فقط مواد اولیه آنها متفاوت است. برای تهیه گرانیتای فرانسوی، شکر و آب را روی حرارت ملایم ترکیب می‌کنیم تا شربتی غلیظ درست شود. سپس، به شربت پوست لیمو ترش رنده شده میفزاییم و آن را از روی حرارت برمی‌داریم. وقتی شربت در دمای محیط خنک شد، آن را از صافی عبور می‌دهیم. حالا محلول از صافی عبور کرده را درون فریزر می‌گذاریم.

آبمیوه دل‌خواه خود را با کمی آب و آبلیمو ترکیب کنید و از صافی عبور دهید. این محلول را روی شربتی که قبلا درون فریزر گذاشتید، بریزید و دوباره آن را به فریزر انتقال دهید. پس از ۱ ساعت ظرف را از فریزر خارج کنید و شربت یخ‌زده را با چنگال له کنید. حالا دوباره آن را درون فریزر بگذارید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا دسر یخی خوشمزه آماده شود.

۱۰. جلاتو توت فرنگی

ژلاتو یا جلاتو به بستنی شباهت بسیاری دارد اما این دسر ایتالیایی طرز تهیه متفاوتی دارد. برای آماده کردن ژلاتو توت‌فرنگی، شیر و شکر را روی حرارت ملایم ترکیب کنید تا شیر گرم شود. سپس، آن را از روی حرارت بردارید و به آن ثعلب، زرده تخم‌مرغ و توت‌فرنگی له‌شده اضافه کنید. این مواد را دوباره روی حرارت ملایم بگذارید تا غلیظ شوند. سپس، به آنها خامه و وانیل اضافه کنید. پس از اینکه جلاتوها در دمای محیط خنک شدند، آنها را به فریزر انتقال دهید. بعد از ۱ ساعت ظرف‌ها را از فریزر خارج کنید و هم بزنید و بعد دوباره داخل فریزر بگذارید. این کار را باید ۶ بار انجام دهید تا دسر تابستانی آماده شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بچه ها و فینگرفود

۱۱. فاج مارشمالو

فاج مارشمالو

فاج مارشمالو گزینه‌ای دیگر برای کسانی است که به ایده غذا و دسر برای مهمانی فکر می‌کنند. برای درست کردن این دسر آسان و سریع، مقداری مارشمالو را درون قالب مخصوص که با کاغذ روغنی پوشانده‌اید، بریزید. حالا مخلوطی از شکلات چیپسی ذوب‌شده، نوتلا، مارشمالو، برنج کریسپی و توت‌فرنگی را روی آن بریزید. این دسر یخچالی پس از ۲ ساعت قرار گرفتن درون یخچال آماده می‌شود.

۱۲. پای نوتلا

این دسر خوشمزه می‌تواند مهمانی شما را به جشنی باشکوه تبدیل کند و هر مهمانی را به وجد آورد. برای درست کردن این دسر شکلاتی، باید ابتدا آرد و شکر را با یکدیگر الک کنید. سپس، به آن کره نرم‌شده، تخم‌مرغ، بکینگ‌ پودر و وانیل بیفزایید. این مواد را آن‌قدر ورز دهید تا خمیری یکدست درست شود. خمیر پای را درون یخچال بگذارید و پس از نیم ساعت روی پیشخوان آشپزخانه پهن کنید.

خمیر باز شده را درون قالب تارت قرار بدهید و سطح آن را با چنگال سوراخ کنید. حالا نوتلا را روی آن بریزید. دسر پای نوتلا برای پخت به دمای ۱۸۰ درجه فر و ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

۱۳. چیزکیک نیویورکی

چیزکیک نیویورکی

چیزکیک‌ها همیشه جزو لیست انواع دسر برای مهمانی هستند و چیزکیک نیویورکی یکی از پرطرفدارترین آنها است. به جای اینکه به خرید دسر برای مهمانی فکر کنید، خودتان دست به کار شوید. دستور پخت چیزکیک نیویورکی بسیار ساده است.

ابتدا بیسکویت ساقه طلایی پودر شده را با کره آب شده ترکیب کنید. حالا مخلوط به دست آمده را درون قالب فر پهن کنید. در مرحله بعد، پنیر خامه‌ای، شکر و خامه را خوب ترکیب کنید. حالا این مخلوط را به ترکیب دیگری که از تخم‌مرغ، پوست لیمو ترش رنده شده، آرد برنج و شیر آماده شده، مخلوط کنید. حالا مخلوط به دست آمده را روی ترکیب بیسکویتی بریزید. این چیزکیک برای پخت به فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. وقتی سطح کیک طلایی شد، آن را از فر خارج کنید و پس از مدتی درون یخچال بگذارید. بعد از ۲ ساعت، چیزکیک نیویورکی آماده است.

۱۴. کاسترد وانیلی

برای تهیه این دسر آسان و سریع، شیر را درون ظرفی کوچک گرم کنید. سپس، یک‌سوم از آن را با مخلوطی از زرده تخم‌مرغ، نشاسته ذرت، وانیل، نمک و شکر ترکیب کنید. این محلول را به بقیه شیر اضافه کنید. کاسترد وانیلی را روی حرارت ملایم هم بزنید تا غلیظ شود.

۱۵. بلوندی (کیک کافی شاپی)

بلوندی

اگر می‌خواهید مهمانان خود را با یک دسر خوشمزه غافل‌گیر کنید، بلوندی یا همان کیک کافی شاپی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای تهیه این دسر خوشمزه، تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با یکدیگر کاملا ترکیب کنید. سپس، به آن روغن مایه و هویج رنده شده بیفزایید. حالا به آن ترکیبی از آرد الک‌شده، پودر دارچین، جوش شیرین و بکینگ پودر بیفزایید و خوب هم بزنید. گردوی خرد شده را هم به مایه کیک بیفزایید و آن را درون قالب چرب‌شده فر بریزید.

این دسر به مدت ۴۰ دقیقه درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد آماده می‌شود.

۱۶. پای سیب

پای سیب هم یکی از بهترین‌های لیست انواع دسر مجلسی است. رسپی این پای خوشمزه و پرطرفدار به طرز تهیه پای نوتلا شباهت دارد، با این تفاوت که به جای نوتلای گرم شده از سیب خرد شده و دارچین که روی حرارت تفت داده‌ایم، استفاده می‌کنیم.

۱۷. دیپ کانولی

دیپ کانولی

دیپ‌ها را هم به عنوان پیش‌غذا می‌خورند و هم حکم دسر را دارند. در صورتی که دیپ بدون شکر باشد، پیش‌غذا محسوب می‌شود اما اگر آن را شیرین درست کنید، جزو لیست انواع دسر برای مهمانی به شمار می‌رود.

طرز تهیه دسر برای مهمانی دیپ کانولی به این ترتیب است که باید پنیر ریکوتا را برای ۱ ساعت در دمای محیط قرار بدهید. سپس، به آن پنیر ماسکارپونه، وانیل، پوست لیمو ترش رنده شده، شکر و یک پنس نمک بیفزایید. این ترکیب را درون مخلوط‌کن بریزید تا دیپی یکدست و خوشمزه به دست آید.

۱۸. توت فرنگی شکلاتی

توت فرنگی شکلاتی

برای درست کردن این دسر جدید فرنگی به توت‌فرنگی و شکلاتی که به روش بن ماری ذوب کرده‌اید، احتیاج دارید. ساقه توت‌فرنگی‌ها را جدا کنید و درون آنها خلال دندان فرو کنید. حالا هر یک از توت‌فرنگی‌ها را درون شکلات ذوب‌شده فرو ببرید و روی آن فندق خردشده بپاشید. توت‌فرنگی‌ها را درون یخچال بگذارید تا شکلات سفت شود. به این ترتیب، یک دسر یخچالی خوشمزه و متفاوت خواهید داشت.

کلام آخر

می‌توانید این بار که مهمان دعوت کردید، به جای خرید دسر آماده، یکی از ۱۸ دسری که در این مقاله خواندید را آماده کنید. این دسرها دستور پخت‌های ساده‌ای دارند و برای آماده کردن آنها نیازی نیست که یک آشپز حرفه‌ای باشید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا