معرفی ۲۰ مدل فینگر فود تولد ساده و خوشمزه

جشن تولد فرزند یا همسر عزیز دلتان است و دوست دارید که سنگ تمام بگذارید. فهرست خرید بلندبالایی دارید، از کیک و شیرینی گرفته تا بادکنک‌های رنگارنگ و میوه. کارهای جشن تولد تمامی ندارد. تازه غذا هم هست! بهتر است برای پذیرایی از مهمانان که از دوستان و فامیل هستند، از فینگر فود تولد استفاده کنید. حجم هر وعده از این غذاها کوچک است و مهمانان می‌توانند از همه انواع غذاهایی که دوست دارند نوش جان کنند. اگر هم با خوردن کیک و شیرینی و میوه اشتهای شما و مهمانانتان کم شده، بدون اینکه اذیت شوید، می‌توانید با بقیه عزیزان همراهی کنید. در این مقاله، ۲۰ مدل فینگر فود تولد ساده و خوشمزه را می‌خوانید.

۱. سالاد الویه؛ بهترین فینگر فود تولد

سالاد الویه؛ بهترین فینگر فود تولد

سالها است که سالاد الویه محبوب‌ترین خوراکی در جشن‌های تولد است. این سالاد ترکیب فوق‌العاده خوشمزه‌ای از سیب‌زمینی، سینه مرغ یا کالباس، سبزیجاتی مانند نخودفرنگی، هویج و ذرت در کنار سس لذیذ مایونز و تکه‌های ریز شده خیار شور و تخم‌مرغ آب‌پز است.

می‌توانید به شیوه سنتی، این سالاد را در ظرف بلور ریخته و در کنار گوجه‌فرنگی، کاهو و خیار شور خردشده همراه با زیتون و نان فرانسوی یا بولکی سرو کنید. اگر دوست دارید که مهمان‌ها را از تهیه ساندویچ راحت کنید شاید بهتر است از مینی ساندویچ الویه استفاده کنید که همه کارهای را راحت کرده است. اگر هم مایلید تا این سالاد را به شیوه‌ای مدرن سرو کنید بهتر است سراغ کاناپ الویه بروید و از سالاد الویه قالب خورده بهره ببرید.

در مامانپز ثبتنام کن

۲. کاناپ ژامبون و پنیر

از دیگر پیشنهادهای فینگر فود تولد می‌توان کاناپ ژامبون و پنیر را برشمرد. این مینی اسنک‌های ریزه میزِ خیلی خوشمزه هستند و می‌توانند بخشی از بشقاب مهمان‌های جشن تولد را به خود اختصاص دهند. تهیه کاناپ ژامبون و پنیر پیچیده نیست اما کمی حوصله می‌خواهد. یک ورقه نان تست که روی آن را یک لایه ژامبون مرغ پوشانده و یک ورق پنیر گودا روی آنها جا خوش کرده و با سس مایونز، یک گوجه گیلاسی و کمی جعفری تازه تزئین شده است و برای اینکه همه این لایه‌ها به‌خوبی روی‌هم بنشینند باید از یک خلال‌دندان استفاده کرد.

۳. تاکو

تاکو

اگر می‌خواهید مهمانانتان را به صرف یک فینگر فود خوشمزه برای تولد دعوت کنید، تاکو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این فینگر فود مکزیکی برای تولد انواع مختلفی دارد و داخل آن را می‌توانید با مواد مختلفی پر کنید. گوشت چرخ‌کرده، گوشت تکه‌ای، مرغ و حتی سبزیجات از جمله مواد اولیه‌ای هستند که در دستور پخت تاکوهای مختلف وجود دارند. کافیست یکی از این مواد را انتخاب کنید و پس از آماده‌سازی آن را درون نان مخصوص تاکو قرار دهید.

۴. اسپرینگ رول‌ها

اسپرینگ رول یکی از بهترین انواع فینگر فود تولد است که با توجه به ذائقه‌تان و مواد اصلی به‌کاررفته در تهیه آن به سه دسته اسپرینگ رول گوشت، مرغ و سبزیجات دسته‌بندی می‌شود. اسپرینگ رول گوشت از ترکیب پیاز تفت داده‌شده همراه با گوشت چرخ‌کرده و ادویه‌های پرطرفداری مثل نمک، فلفل و زردچوبه و کمی رب که در لایه‌ای از خمیر یوفکا یا خمیر هزارلا پیچیده و سرخ می‌شود، تهیه می‌شود.

اسپرینگ رول مرغ و قارچ که محبوب‌ترین نوع از فینگر فود تولد است در دل خود تکه‌ای از سینه مرغ پخته را دارد که با قارچ و پیاز به‌خوبی تفت داده‌شده است. این مواد اصلی را ادویه مخصوص همراهی می‌کنند و همگی در قامتی از خمیر یوفکا در روغن داغ سرخ می‌شوند تا آماده خورده شدن باشند.

اسپرینگ رول سبزیجات همان غذای فینگر فود تولد است که برای یک میز پر از غذاهای گوشتی مناسب است. داخل این اسپرینگ رول از سبزیجات بخارپز شده‌ای پر می‌شود که با قارچ و پیاز تفت داده شده‌اند. این مواد لای خمیر یوفکا در روغن حسابی سرخ شده‌اند تا پوستی طلایی و زیبا پیدا کنند. هویج، سیب‌زمینی و قارچ از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این فینگر فود است. در داخل برخی دیگر از انواع اسپرینگ رول حاوی سبزیجات هم می‌توانید سایر سبزی‌های خوشمزه نظیر پیازچه، کلم‌برگ سفید و هویج خلال شده را پیدا کنید که در کنار سویا و سس مخصوص مزه‌ای عالی دارند.

۵. پیراشکی گوشت

پیراشکی گوشت

پیراشکی غذایی است که داخل آن را با یک یا چند ماده خوراکی پخته‌شده پر می‌کنند. بعد آن را در روغن سرخ‌کرده و میل می‌کنند. این سبک غذایی که ریشه در روسیه و کشورهای شرقی اروپا دارد این روزها در مهمانی‌های ما هم طرفدارهای خاص خود را پیداکرده است. پیراشکی گوشت بدنه‌ای ترد و خوشمزه دارد تا مزه گوشت و مخلفات و ادویه‌هایی که در داخل آن کار شده به‌مراتب بهتر شود. برای اینکه میز غذایتان در جشن تولد کامل و بی‌نقص باشد حتماً جایی را برای این پیراشکی خوش آب و رنگ بازکنید.

۶. سالاد سیب‌زمینی

سالاد سیب زمینی از جمله فینگر فودهای ساده برای تولد است که طعم بی‌نظیری دارد. برای تهیه این سالاد، باید سیب زمینی، هویج، ذرت و نخودفرنگی را آبپز کنید. سپس، این مواد را درون ظرف مخصوص سالاد به صورت نگینی خرد کنید و به آنها کالباس نگینی خرد شده بیفزایید. شوید و پیازچه خرد شده را هم به ظرف سالاد اضافه کنید.

برای سس سالاد سیب زمینی می‌توانید از ترکیب ماست، سس مایونز، سرکه سیب، آبلیمو و نمک استفاده کنید. پس از مخلوط کردن سالاد و سس مخصوص آن، ظرف سالاد را برای چند ساعت درون یخچال بگذارید تا فینگر فود سرد شما آماده شود.

۷. رول کوکو سبزی

کوکو سبزی مامانپز

هرچند حضور این همراه بی‌تکلف در جشن‌های تولد خیلی رایج نیست، اما رول کوکو سبزی می‌تواند جای خود را در دل مهمانان و البته میزبان به‌خوبی باز کند. اگر گول اسم ساده‌اش را نخورید، با نخستین گازی که از این فینگر فود تولد می‌زنید، می‌توانید یک حس و حال دوست‌داشتنی را تجربه کنید، به‌خصوص اگر دلتان از آن‌همه غذای گوشتی به تنگ آمده باشد واقعاً این لباس تازه‌ی کوکو سبزی برازنده‌اش خواهد بود، مگر آنکه آن را نبینید. بعضی‌ها هم برای آنکه جلوه‌ای تازه به این اسنک سرسبز بدهند، روی آن را با کالباس تزئین می‌کنند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  پیشنهاد برنامه هفتگی غذا برای افزایش بهره‌وری کارکنان

۸. سمبوسه

اگر دلتان می‌خواهد بخشی از میز غذای جشن تولدتان رنگ و بوی نوستالژیک داشته باشد می‌توانید روی وعده‌های کوچک سمبوسه سیب‌زمینی حساب ویژه‌ای بازکنید. گرچه ممکن است بسیاری از افراد سمبوسه را به‌عنوان یک فینگر فود تولد به‌حساب نیاورند اما این اسنک خوشمزه طرفدارهای خاص خودش را دارد. اگر در بین مهمانان، فردی با اصالت جنوبی دارید، حتما جایی برای این غذا بازکنید. سمبوسه همچنین می‌تواند یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌هایی باشد که روی میز می‌گذارید. سمبوسه یکی از خوراکی‌های معروف و محبوب در جنوب ایران است که در پخت آن از نان لواش، پیاز، گوشت قرمز، انواع سبزیجات معطر، سیب‌زمینی، فلفل قرمز و ادویه‌جات استفاده می‌شود.

۹. بابا غنوج

بابا غنوج

بابا غنوج غذایی شبیه به میرزا قاسمی است اما ریشه لبنانی دارد. برای تهیه این فینگر فود ساده و خوشمزه، ابتدا بادمجان را کباب کنید و پوست آن را جدا کنید. حالا بادمجان‌ها را به همراه سیر، پیازچه، روغن زیتون، ارده، آبلیمو، نمک و فلفل درون مخلوط‌کن بریزید.

مخلوط به دست آمده را با دانه‌های انار و روغن زیتون تزیین کنید تا یک فینگر فود خوشمزه برای تولد داشته باشید.

۱۰. سینی‌های میکس فینگر فود

برای اینکه خیال خودتان از فینگر فود تولد راحت کنید، می‌توانید چند سینی مختلف از میکس‌های جذاب را سفارش دهید. از سینی میکس فینگرفود مامان حلما گرفته تا سینی میکس فینگر فودهای مامان مهگل و حتی سینی میکس فینگرفود رولی مامان نگار همه آنچه برای برگزاری یک جشن آبرومند تولد نیاز دارید همینجاست. مزیت این سینی‌ها این است که دیگر لازم نیست وقت ارزشمند خود را صرف چندین مدل غذا کنید و آخرسر هم به نتیجه دلخواه نرسید.

اگر بخواهیم به ترتیب محتویات این سینی‌های خوشمزه را بررسی کنیم چنین می‌شود که مامان حلما ترکیبی از کیک مرغ، مینی ساندویچ همبرگر، بورک گوشت و قارچ، بورک اسفناج و قارچ، فرنچ تست سوخاری و رولت ژامبون را آماده کرده است. مامان مهگل اسپرینگ رول گوشت، بورک گوشت، کراکت سیب‌زمینی مغزدار، کاناپ مرغ و گردو، میت بال بادمجان را کنار هم قرار داده تا یک سینی پروپیمان برای شما آماده کند. مامان نگار هم از سمبوسه سیب‌زمینی گرفته تا پیتزا رولی، تارت مرغ و کوکو یک ترکیب عالی را تشکیل داده است.

با سفارش هر سه سینی میکس فینگر فود تولد هیچ آیتمی را از دست نمی‌دهید و میزی رنگارنگ را برای مهمان‌ها خواهید چید.

۱۱. سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یک فینگر فود سرد برای تولد است که دستور پخت ساده‌ای دارد. برای تهیه سالاد ماکارونی، ماکارونی فرمی آبپز و آبکش شده را همراه با کالباس یا گوشت مرغ خرد شده، خیارشور خرد شده، ذرت پخته و نخود فرنگی پخته درون ظرفی می‌ریزیم و با یکدیگر ترکیب می‌کنیم. برای سس این فینگر فود سرد هم باید سس مایونز را با نمک، فلفل، آبلیمو و مقداری شوید خشک ترکیب کنید.

سالاد ماکارونی را به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید. به این ترتیب، یک فینگر فود سرد مناسب تولد آماده می‌شود.

۱۲. فینگر فود تولد با کالباس

برای تهیه فینگر فود تولد با کالباس باید به ۲ نکته مهم توجه کنید:

  • فینگر فود با کالباس را عمدتا با رول‌کردن و ورق‌ای کردن کالباس درست می‌کنند. پس اگر در نظر دارد فینگر فود با کالباس درست کنید، بهتر است به‌محض خرید بگویید که آن را به‌صورت ورقه‌های نازک در آورند. اگر در نظر دارید که مواد اولیه زیادی را در آن بگنجانید، بهتر است این ورقه‌های کالباس را به‌صورت نازک برش دهند تا بتوانید در ترکیب نهایی به‌راحتی با این ورقه‌ها بازی کنید و شکل‌ها مختلفی بدان بدهید، مگر اینکه بخواهید فینگر فود با کالباس را به‌شکل دیگری تهیه کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  • وقتی از فینگر فود حرف می‌زنیم، لاجرم از نخستین تصاویری که به ذهنمان خطور می‌کند بحث سیخ‌های چوبی یا خلال دندان است. پیشنهاد می‌کنیم تا آنجا که امکان دارد از خلال دندان استفاده نکنید چون درازای خلال‌های دندان کم است. از آن گذشته، این خلال‌ها در دو انتها تیز هستند.

طرز تهیه فینگر فود با کالباس

مواد لازمی که برای تهیه این فینگر فود تولد به آن نیاز دارید عبارت‌اند از:

  • کالباس (ورقه‌ای یا به‌صورت تکه‌ای)
  • نان تست
  • پنیر ورقه‌ای گودا
  • گوجه گیلاسی
  • خیارشور
  • زیتون
  • فلفل (در صورت تمایل)

این خوراکی‌های لذیذ هم رنگارنگ هستند و هم به‌سادگی با سیخ‌های چوبی هماهنگ می‌شوند. کافی‌ست خیار شورها را از عرض ببرید و در دو انتها قرار دهید. از زیتون‌ها هم یکی در ابتدا و یکی در انتها استفاده کنید و گوجه را به میل خود، یا در پایین یا در بالا، هر طرف که مایل بودید.

حالا ورقه‌های کالباس و پنیر گودا را روی هم قرار داده و در میان دو نان تست قرار دهید. بین هفت تا ده دقیقه صبر کنید و اجازه دهید که ساندویچ‌ها به‌خوبی بپزند. سپس ساندویچ‌ها را بیرون آورده و به مربع‌های کوچک تقسیم کنید. پنیر‌های گودای لذیذ، آب شده‌اند و مانند چسبی تکه‌های نان و کالباس را در کنار یکدیگر نگه داشته‌اند. این تکه‌ها را در میانۀ سیخ‌ها بگذارید و در ابتدای و انتهای سیخ، زیتون‌ها و گوجه‌ها و باقی مخلفاتی را که مدنظر دارید، قرار دهید. حال این سیخ‌ها سحرانگیز را به‌خوبی کنار هم بچینید تا ظاهری زیبا داشته باشند و برای خود و مهمانانتان سرو کنید.

رسپی فینگر فود تولد با رول کالباس

فینگر فود تولد با رول کالباس

مواد لازم برای این فینگر فود عبارت‌اند از:

  • نان نازک (هر نوع نانی که مایل بودید، فقط زیاد شیرین یا شور نباشد)
  • کالباس (مرغ یا گوشت)
  • گوجه‌فرنگی
  • خیارشور
  • زیتون
  • گوجه گیلاسی
  • جعفری
  • فلفل دلمه‌ای
  • سس مایونز

ابتدا کالباس‌ها را به‌صورت ورقه‌ای در می‌آوریم. بسته به ضخامتی که برای رولمان مدنظر داریم، این ضخامت را تعیین کنید. فقط مدنظر داشته باشید که ورقه‌های ضخیم سخت‌تر رول می‌شوند و ورقه‌های نازک‌تر زیاد مزه کالباس را ملموس نمی‌کنند، پس بهتر است حد وسط را مدنظر داشته باشید.

بعد از ورقه‌ای کردن کالباس نوبت به خیارشورها و گوجه‌ها می‌رسد. گوجه‌ها و خیارشورها و هر چیز دیگری را که مستعد وارفتن و آب‌انداختن است، برای رول شدن آماده کنید. مثلا هسته‌های و قسمت‌های‌ آبکی گوجه‌فرنگی را بگیرید که رولی که درست می‌کنید تازه و ترد باشد و بماند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  خورشت فسنجان با گوشت قلقلی مامان‌پز

پس از گرفتن قسمت‌های آب‌دار این مواد، نان نازکی را که انتخاب کرده‌اید، پهن کنید. روی آن را با یک لایه نازک (یا اصطلاحا «فیلم»)  از سس (هر سسی که به نظرتان خوب آمد) بریزید و خوب پخش کنید. سس برای بهتر کردن مزه است، پس مراقب باشید فقط یک لایه نازک باشد و از این ضخیم‌تر نشود. حاشیه‌ها را هم مانند هر رول دیگری آزاد بگذارید و هیچ چیزی اضافه نکنید.

حال همه مواد را کنار هم به‌صورت ستونی بچینید. مراقب باشید که باید همه‌چیز کاملا خرد شده باشد تا در رول‌شدن ایجاد مشکل نکند. سپس نان را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید. حالا به هر اندازه که مایل بودید، این رول را ببرید. یک سیخ چوبی کوچک را از درون این رول عبور دهید و سپس در انتها گوجه گیلاسی و زیتون را اضافه کنید.

۱۳. کسادیا

کسادیا

کسادیا یک فینگر فود مکزیکی است که با نان ترتیلا آماده می‌شود. برای شروع باید پیاز، گوشت چرخ‌کرده، فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد شده را با یکدیگر تفت دهید. سپس، به آن ۱ قاشق غذاخوری سس ورشستر، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل بیفزایید.

در ادامه، نان ترتیلا را درون تابه‌ای نچسب بگذارید. موادی که آماده کرده‌اید را یک طرف نان بریزید و روی آن کمی پنیر پیتزا بریزید. سمت دیگر نان را روی مواد قرار دهید و اجازه بدهید تا پنیر ذوب شود. سپس، طرف دیگر نان را هم برشته کنید. به این ترتیب، یک فینگر فود خوشمزه برای تولد خواهید داشت.

۱۴. سالاد تبوله

سالاد تبوله می‌تواند یک فینگر فود سرد برای تولد باشد. جهت تهیه این سالاد لبنانی، باید بلغور گندم پخته شده، پیازچه خرد شده، گوجه‌فرنگی خرد شده، نعناع و جعفری ساطوری شده و خیار خرد شده را درون ظرفی با یکدیگر ترکیب کنید. برای چاشنی آن هم نمک، فلفل سیاه، روغن زیتون و آبلیموی تازه اضافه کنید. بعد از اینکه ظرف سالاد به مدت ۱ ساعت ماند، سالاد تبوله آماده می‌شود.

۱۵. فینگرفود رول مرغ و سیب‌زمینی

این فینگر فود با طعمی بی‌نظیر مخصوص کسانی است به اضافه کردن مرغ به غذاهای تولد فکر می‌کنند. برای درست کردن این فینگر فود ساده کافیست سیب‌زمینی پخته و له شده را با شیر، نمک، فلفل، مرغ پخته و چرخ شده و جعفری ساطوری شده ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را روی پیشخوان با وردنه پهن کنید و لابه‌لای آن پنیر پیتزا بپاشید. سپس، آن را رول کنید و درون فر بپزید.

۱۶. سوسیس کورن داگ

سوسیس کورن داگ

کورن داگ یکی از بهترین فینگر فودهای تولد است که تقریبا در هر مراسم تولدی می‌توانید آن را ببینید. محبوبیت این فینگر فود هم به طعم پرطرفدار سوسیس مربوط می‌شود و هم به دلیل رسپی ساده این فینگر فود است. برای تهیه کورن داگ، باید شیر، تخم‌مرغ، بکینگ پودر، ماست و نمک و فلفل را با یکدیگر خوب ترکیب کنید. سپس، سوسیس هات داگ که در سیخ چوبی فرو برده‌اید را درون آن بغلتنید. حالا سوسیس‌ها را در روغن سرخ کنید تا یک فینگر فود با طعمی بی‌نظیر داشته باشید.

۱۷. حمص

حمص را هم می‌توان به صورت پیش غذا سرو کرد و هم این قابلیت را دارد که به یک فینگر فود ساده برای تولد تبدیل شود. برای تهیه حمص، باید نخود را کاملا بپزید و درون مخلوط‌کن بریزید. سپس، به آن ارده کنجد، آبلیمو، روغن زیتون، سیر له شده، نمک و فلفل بیفزایید. به ترکیب به دست آمده اندکی آب بیفزایید تا حالت یکدستی پیدا کند و برای تولد آماده شود.

۱۸. کشک بادمجان

کشک بادمجان مامانپز

اگر برای مراسم خود به یک فینگر فود ایرانی فکر می‌کنید، کشک بادمجان می‌تواند گزینه خوبی باشد. دستور پخت این غذا هم بسیار ساده است. بادمجان پخته یا سرخ شده را به صورت پوره دربیاورید. سپس، آن را به تابه حاوی سیر و پیاز تفت داده شده بیفزایید. وقتی آب بادمجان کاملا تبخیر شد، گردوی خرد شده و کشک را به آن اضافه کنید. حالا درب تابه را ببندید تا کشک بادمجان کاملا جابیفتد. سپس، نعناع داغ به آن اضافه کنید. کشک بادمجان را می‌توانید لابه‌لای نان لواش یا نان باگت بریزید تا حالت فینگر فود پیدا کند.

۱۹. مینی پیتزا

در صورتی که می‌خواهید مهمانتان را با یک فینگر فود هیجان‌انگیز غافل‌گیر کنید، مینی‌ پیتزا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این فینگر فود مناسب تولد به مقداری خمیر پیتزا نیاز دارد. باید مقداری فلفل دلمه‌ای، سوسیس یا کالباس و قارچ خرد شده را روی این خمیر بریزید و در آخر به آن پنیر پیتزا اضافه کنید. مینی پیتزاها را در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزید.

۲۰. کیک مرغ

کیک مرغ

کیک مرغ از جمله فینگر فودهای سرد است که در مراسم‌های کوچک مانند تولد طرفداران خاص خود را دارد. برای تهیه این فینگر فود تولد باید  مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و درون ظرفی بریزید. سپس، به آن پیازچه و جعفری ساطوری شده، ماست، گردوی خرد شده، سس مایونز، خیارشور خرد شده، نمک و فلفل سیاه بیفزایید.

کناره‌های نان‌های تست را جدا کنید و آنها را درون قالب بچینید. سپس، مقداری از مواد را روی آن بریزید. حالا دوباره نان تست‌ها را به روش قبلی روی مواد بچینید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید که نان تست و مواد میانی کیک تمام شوند. روی کیک را هم با سس مایونز کاملا بپوشانید. در نهایت، کیک مرغ را درون یخچال بگذارید تا پس از چند ساعت آماده سرو شود.

کلام آخر

از جمله خوراکی‌های پرطرفدار در هر مراسم تولدی فینگر فودها هستند. انواع فینگر فود تولد به سادگی آماده می‌شود و خوردن آنها دردسر خاصی ندارد. در این مقاله، ۲۰ فینگر فود محبوب برای تولد را معرفی کردیم. اگر جشن تولدی در پیش دارید و به فکر غذاهای مناسب آن هستید، می‌توانید یکی از این فینگر فودها را درست کنید. البته، راه دیگری هم دارید و آن این است که از رسپی این فینگر فودها برای خلق طعم‌های جدید ایده بگیرید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا