پیشنهاد برنامه هفتگی غذا برای افزایش بهره‌وری کارکنان

همه‌گیری کووید-۱۹ همه معادلات کاری جهانی را تغییر داد. پس از این همه‌گیری در جهان فرهنگ کاری جدیدی شکل گرفته و برخی از شرکت‌ها با کارمندانی روبه‌رو هستند که دورکاری را ترجیح می‌دهند. کار به جایی رسیده که شرکت بزرگی همچون گوگل هم برای ترغیب کارکنان به حضور در محل کار برای آنها کنسرت خصوصی برگزار کرده است! با این حال، شما به عنوان کارفرما مجبور نیستید تا کنسرت خصوصی برگزار کنید. با چند کار کوچک و مداوم هم می‌توانید کارمندان را به حضور در محل کار ترغیب کنید. یکی از این کارها تنظیم برنامه هفتگی غذا برای کارکنان است. ارائه غذا به کارکنان در محل کار فواید فراوانی دارد که در این مطلب آنها را بیشتر توضیح می‌دهیم. در نهایت هم اصول تنظیم برنامه هفتگی ناهار و چند پیشنهاد برنامه غذای شرکت معرفی خواهیم کرد. 

چرا برنامه هفتگی غذا در شرکت یک مزیت تجاری است؟

برنامه هفتگی غذا برای سرو غذای شرکتی

امروزه در بیشتر شرکت‌های بزرگ دنیا به تنظیم لیست غذای هفتگی برای کارکنان به عنوان نوعی برتری تجاری نگاه می‌کنند. بسیاری از این شرکت‌ها دریافته‌اند که روش‌های قدیمی و سخت‌گیرانه و جلوگیری از معاشرت کارکنان در محل کار به بهره‌وری بیشتر آنها کمکی نمی‌کند. در مقابل، ارائه غذای شرکتی و ایجاد فرصت برای معاشرت اعضای یک شرکت یا گروه تجاری باعث به‌اشتراک‌گذاری ایده‌ها و بحث و گفتگوی سازنده درباره امور کاری می‌شود. همین امر سبب شده تا شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، فیسبوک، توییتر و اوبر تامین غذای کارکنان شرکت خود را بر عهده بگیرند. در بعضی از این شرکت‌ها مانند فیسبوک برای کارکنان رستوران و کافه ساخته شده است. برخی دیگر هم مثل توییتر علاوه بر صبحانه و ناهار در هر طبقه برای کارکنان میان‌وعده‌هایی مهیا کرده‌اند. 

ارائه غذا و میان وعده در شرکت‌ها و سازمان‌ها به تقویت روحیه آنها هم کمک می‌کند. کارمندان و کارکنانی که برای ناهار دور هم جمع می‌شوند، علاوه بر معاشرت و هم‌اندیشی، حس ارزشمند بودن می‌کنند. علاوه بر این، نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که نسل جدید کمتر از نسل گذشته از خانه با خود غذا به سر کار می‌برد. حدود ۹درصد از افراد این نسل به چنین کاری علاقه نشان داده‌اند. همچنین ۷۳درصد از نسل جدید و ۶۸درصد از نسل گذشته حداقل ۲ مرتبه در هفته در محل کار غذا سفارش می‌دهند. در نتیجه، تهیه غذای کارکنان شرکت هم در وقت و هزینه‌های کارکنان صرفه‌جویی می‌کند و هم به روش‌های مختلف بازدهی سرمایه شرکت را افزایش می‌دهد؛ یک بازی برد- برد برای همه!

نکات مهم در تهیه برنامه هفتگی ناهار کارکنان

هنگام تهیه غذای شرکتی برای کارکنان باید از چند موضوع مطمئن شوید. یکی از آنها این است که غذایی که مهیا می‌کنید، سالم باشد. البته، منظور از سالم بودن غذا «آلوده نبودن» آن نیست چون این نکته واضح است و نیازی نیست که به آن بپردازیم. غذای شرکتی سالم به غذایی گفته می‌شود که حاوی تمام مواد مغذی مناسب برای محل کار است. مسلم است که شما مسئول رژیم و سبک غذایی دیگران نیستید، اما وجود کارکنان سالم برای شرکت شما یک مزیت مهم محسوب می‌شود. 

سفارش ناهار شرکتی

۱. آنچه پیش از شروع باید بدانید

پیش از آنکه بخواهید برنامه ناهار شرکت را تنظیم کنید یا برای آن برنامه‌ریزی کنید، باید یک نکته مهم را بدانید. برنامه‌های ناهار هفتگی و ترویج سبک غذایی سالم در شرکت داوطلبانه است. شاید همه کارکنان به این برنامه غذایی ملحق نشوند یا حتی به آن علاقه‌ای نشان ندهند. بنابراین، بهتر است پیش از شروع به برنامه‌ریزی، نظر کارکنان درباره لیست غذای هفتگی شرکت را جویا شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا درباره نوع غذاها هم بهتر تصمیم بگیرید. در نظرسنجی از کارکنان باید ۳ نکته مهم را درنظر بگیرید:

  • شما باید بدانید که از نظر کارکنان یک برنامه غذایی سالم چه ویژگی‌هایی دارد. آیا آنها به دنبال یک روتین غذایی سالم هستند یا برنامه‌های خاص‌تری مانند سلامتی قلب یا کاهش وزن دارند؟  
  • کارکنان خود و سلایق غذایی آنها را بشناسید.
  • زمان دلخواه آنها برای ارائه غذا را بدانید. آیا آنها می‌خواهند در طول یک فصل خاص از ناهار شرکت استفاده کنند یا برای تمام سال برنامه‌ریزی کرده‌اند؟ 

۲. برنامه هفتگی ناهار شرکت باید شامل چه مواردی باشد؟ 

ناهار کارکنان شرکت

شرکت‌هایی که می‌خواهند یک برنامه هفتگی غذا تنظیم کنند، باید بر رژیم‌های غذایی سالم تمرکز کنند. در تهیه لیست غذا برای شرکت باید به این نکات توجه کنید:

  • ناهار و میان‌وعده‌ها شامل مقادیر فراوانی از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و مواد پروتئینی باشند. بهتر است که مواد پروتئینی از نوع گیاهی باشد.
  • به جای چربی‌های اشباع‌شده، غذاهایی با چربی‌های سالم انتخاب کنید.
  • غذاهای فرآوری شده را کمتر در برنامه هفتگی غذای شرکت بگنجانید. 
  • غذاها و میان‌وعده‌هایی با نمک یا قند کمتر انتخاب کنید.
  • حتما نوشیدنی‌های سالم مثل آب یا نوشیدنی‌هایی با قند کمتر را در کنار غذا سرو کنید.
  • برای کارکنان با شرایط خاص مثل دیابت یا بیماری‌های قلبی هم برنامه داشته باشید. 
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  تعریف و انواع ناهارآموزی

۳. محل غذا خوردن هم مهم است

رعایت نکات تغذیه‌ای در تهیه برنامه هفتگی غذا به تنهایی کافی نیست. باید به مکانی که کارکنان در آن غذا می‌خورند هم توجه کنید. سالن غذاخوری شرکت یا اتاقی که به غذا خوردن کارکنان اختصاص داده‌اید، باید تمیز و مطابق با استانداردهای بهداشتی باشد. اگر برنامه‌ریزی برای ناهار شرکت بدون توجه به مکان سرو آن باشد، سلامت برنامه غذایی هیچ تأثیری نخواهد داشت. مطمئن شوید که با برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی کارکنان را از این موضوع آگاه می‌کنید. 

کدام غذاها برای ناهار شرکتی مناسب هستند؟ 

پیش از تنظیم برنامه هفتگی غذا برای شرکت باید مناسب‌ترین غذاها برای این برنامه را بشناسید. چه غذاهایی برای ناهار شرکتی مناسب هستند؟ به طور کلی، غذاهای مناسب برای ناهار شرکتی را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. هر کدام از غذاهای موجود در این دسته‌بندی‌ها هم فواید خاص خود را دارند که باید با توجه به نیازها و سلایق کارکنان آنها را انتخاب کنید. 

۱. ساندویچ‌ها

ساندویچ خوشمزه

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود که ساندویچ غذایی است که در محل کار راحت‌تر خورده می‌شود. شما می‌توانید ساندویچ‌هایی سالم در اختیار کارکنان بگذارید تا هم همه چیز سریع‌تر پیش برود و هم اینکه انرژی لازم برای ادامه کار را به دست بیاورند. برخی از ساندویچ‌های سالم که غذای خانگی هم محسوب می‌شوند، عبارتند از:

  • ساندویچ سالاد الویه؛ احتمال اینکه کارکنان شما به ساندویچ سالاد الویه، این غذای محبوب ایرانی‌ها نه بگویند، بسیار کم است. ترکیبات این سالاد خوشمزه به سلامتی بدن کمک می‌کند. به طور مثال، سینه مرغ دارای چربی‌های سالم و پروتئین است یا سیب‌زمینی ویتامین c فراوان دارد. هر ۱۰۰ گرم از این غذای خانگی حاوی ۱۷۲ کالری است. سالاد الویه رامی‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان هدا سفارش بدهید.
  • ساندویچ کتلت گوشت؛ کتلت هم خوراکی سبک و مناسب برای محل کار است. این غذای ایرانی کربوهیدرات، پروتئین و ویتامین B بالایی دارد. هر ۷۰ گرم کتلت گوشت حاوی ۴۵۳ کالری است و می‌تواند میزان انرژی کارکنان در شرکت را افزایش دهد. کتلت گوشت را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان کژال و مامان تاج ماه سفارش بدهید.

۲. خوراک‌ها

خوراک لذیذ

این غذاهای خانگی هم به اندازه ساندویچ‌ها محبوب‌اند. اگر ساندویچ‌ها را غذاهایی بیش از اندازه سریع می‌دانید و می‌خواهید زمان کافی برای معاشرت کارکنان در سالن غذاخوری وجود داشته باشد، می‌توانید سراغ خوراک‌ها بروید. برخی از مهم‌ترین خوراک‌هایی که کارکنان را تا آخر وقت سرحال و پرانرژی نگه می‌دارند، عبارت‌اند از:

  • کشک بادمجان؛ این غذای گیاهی را عاشقان بادمجان حتما می‌پسندند. این غذا سرشار از کلسیم و  ویتامین‌های c و k است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، کارشناسان تغذیه، مصرف بادمجان را به افراد دچار دیابت توصیه می‌کنند. بنابراین، گنجاندن کشک بادمجان در لیست غذای هفتگی می‌تواند برای کارکنان مبتلا به دیابت هم مفید باشد. هر ۳ قاشق از این غذای خانگی حدود ۹۶ کالری دارد. کشک بادمجان را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان صدیقه، مامان کژال و مامان لیا سفارش بدهید.
  • میرزا قاسمی؛ این غذا میزان فیبر بالایی دارد و با خوردن چند لقمه از آن حالت سیری پیدا می‌کنید. همین مسئله به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، کمک می‌کند تا به وزن ایده‌آل خود برسند. هر قاشق از میرزا قاسمی ۳۰ کالری انرژی دارد. میرزا قاسمی را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان کژال و مامان فلور سفارش بدهید
  • دلمه برگ مو؛ اگر کارکنان شرکت شما به دنبال غذاهای فینگر فودی یا خوراک‌ها هستند، می‌توانید این غذای ایرانی را به برنامه هفتگی غذا اضافه کنید. دلمه برگ مو حاوی آنتی‌اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. هر ۱۰۰ گرم از این غذا ۳.۸۸ چربی، ۵.۵۶ پروتئین، ۱۹.۳ کربوهیدرات و ۱۳۴ کالری دارد. دلمه برگ مو را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان فلور سفارش بدهید.
  •  کوفته تبریزی؛ غذای محبوب دیگری که فواید آن برای سلامتی کم نیستند. لپه به کار رفته در این غذا یکی از حبوبات پرطرفدار با فیبر بالاست. بنابراین، برای کارکنانی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند، غذایی مفید محسوب می‌شود. هر کوفته تبریزی بزرگ ۷درصد چربی، ۱۵درصد پروتئین،  ۵۵درصد کربوهیدرات و ۴۶۷ کالری انرژی دارد. کوفته تبریزی را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان تاج ماه و مامان دلنواز سفارش بدهید.

۳. پلوها

عدس پلوی مامانپز

ممکن است همه کارکنان به ساندویچ یا خوراک‌ها علاقه نشان ندهند. شاید برخی از آنها برای ناهار انواع پلوها و چلوخورشت‌ها را ترجیح بدهند و فکر کنند بدون برنج ناهار کامل نیست. بنابراین، باید به فکر این دسته از کارکنان هم باشید. برخی از پلوها یا چلوخورشت‌های مناسب برای محل کار عبارت‌اند از: 

  • عدس پلو؛ یکی از محبوب‌ترین و البته مفیدترین پلوها که می‌توانید آن را به برنامه ناهار شرکت اضافه کنید، عدس پلوست. عدس پلو چه با کشمش طبخ شده باشد و چه با خرما، در هر حال، غذایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی پرفایده است. هر قاشق از عدس پلو بدون گوشت ۳۰ کالری انرژی دارد. ۱ پرس متوسط از عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده هم حاوی ۱۱۵۱ کالری است. عدس پلو را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان تاج ماه، مامان صدیقه، مامان فلور، مامان نیره، مامان دلنواز و مامان لیا سفارش بدهید.
  •  لوبیا پلو؛ هرکسی نمی‌تواند به یک بشقاب لوبیا پلو در کنار سالاد شیرازی نه بگوید. وجود چنین غذای سالم و پرطرفداری در لیست غذای هفتگی شرکت کارکنان را به وجد می‌آورد. ۱ پرس از این غذای ایرانی محبوب ۱۰۱۴ کالری دارد و کارکنان را برای ادامه یک روز پرنشاط آماده می‌کند. لوبیا پلو را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان هدا و مامان صدیقه سفارش بدهید.
  • چلوخورش‌ها؛ انواع چلوخورش هم گزینه مناسبی برای ناهار شرکتی است. کارکنان شما می‌توانند با توجه به سلیقه و ذائقه خود چند چلوخورش برای اضافه شدن به برنامه هفتگی غذای شرکت پیشنهاد بدهند. هر پرس خورش بدون پلو ۳۰۰ تا ۶۰۰ کالری دارد. شما می‌توانید انواع خورش‌ها مثل قرمه‌سبزی، فسنجان، بامیه، قیمه بادمجان و زرشک‌پلو با مرغ را به انتخاب کارکنان در لیست غذای هفتگی اختصاصی شرکت بگنجانید.چلوخورش قرمه‌سبزی را  می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان آرشید، مامان صدیقه، مامان هدا، مامان لیا، مامان فلور و مامان مهناز سفارش بدهید. چلوخورش فسنجان را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان لیا و مامان منیر سفارش بدهید. چلوخورش قیمه بادمجان را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان هدا، مامان صدیقه، مامان فلور و مامان مهناز سفارش بدهید. زرشک‌پلو با مرغ را هم می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان فلور، مامان کژال، مامان صدیقه، مامان لیا، مامان مهناز، مامان هدا و مامان منیر سفارش بدهید.
  • سبزی‌پلو با ماهی؛ وجود غذاهای دریایی در برنامه هفتگی ناهار شرکت باعث می‌شود تا کارکنان هم تنوع غذایی داشته باشند و هم مواد معدنی مورد نیاز خود مانند فسفر را در طول هفته دریافت کنند. ماهی منبعی سرشار از چربی‌های سالم و پروتئین هم به شمار می‌رود. هر پرس سبزی‌پلو با ماهی ۹۴۶ کالری دارد. سبزی‌پلو با ماهی را می‌توانید از مامان‌پز با دست‌پخت مامان کژال سفارش بدهید.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۶ نکته مهم برای ناهار خوردن پشت میز کار

علاوه بر این، غذاهای فرنگی مانند چیکن استروگانف، انواع کباب‌ها و فینگر فودهایی مانند لازانیا هم می‌توانند برنامه غذایی شما را متنوع‌تر و جذاب‌تر کنند. انتخاب این غذاها به بودجه‌ای که برای غذای شرکتی در نظر گرفته‌اید، بستگی دارد. 

نمونه‌هایی از برنامه هفتگی غذا برای شرکت

تنظیم برنامه هفتگی غذا برای شرکت

تنظیم برنامه غذایی هفتگی شرکت به بودجه شما و ذائقه کارکنانتان بستگی دارد. اگر شرکتی بزرگ با سرمایه بیشتر دارید، بهتر است برنامه غذایی روزانه شرکت شامل ۲ یا ۳ نوع غذا باشد تا کارکنان حق انتخاب داشته باشند. در صورتی که شرکتی کوچک‌تر با بودجه محدود دارید هم می‌توانید غذاها را با توجه به سلایق کارکنان انتخاب کنید. در ادامه، ۲ پیشنهاد برنامه غذای شرکت به صورت نمونه معرفی می‌کنیم. شما هم با توجه به نیازها و سلایق کارکنان قادر خواهید بود برنامه غذایی مناسب شرکت خود را تنظیم کنید. 

برنامه پیشنهادی شماره ۱

شنبه: کشک بادمجان و چلوخورش قیمه بادمجان

یکشنبه: لوبیا پلو و خوراک مرغ و قارچ

دوشنبه: سبزی‌پلو با ماهی و کوفته تبریزی

سه‌شنبه: دلمه برگ مو و زرشک‌پلو با مرغ

چهارشنبه: ساندویچ سالاد الویه و عدس پلو

برنامه پیشنهادی شماره ۲

شنبه: چلوخورش قرمه‌سبزی و لازانیا

یکشنبه: ساندویچ کتلت گوشت و چلوخورش بامیه

دوشنبه: چیکن استروگانف و ته‌چین مرغ

سه‌شنبه: کوکو سبزی و باقالی پلو با گوشت

چهارشنبه: میرزا قاسمی و چلوخورش قیمه بادمجان

در کنار این غذاها می‌توانید نوشیدنی‌های سالم و بدون قند یا دارای قند پایین را هم در اختیار کارکنان بگذارید تا بدنشان هیدراته باقی بماند. برخی غذاها مانند لوبیا پلو را هم با سالاد شیرازی یا سالادهای دیگر همراه کنید تا سبزیجات از رژیم غذایی کارکنان حذف نشوند. 

کلام پایانی

برای سفارش غذای شرکتی گزینه‌های مختلفی دارید. شما می‌توانید به سراغ غذاهای فست‌فود بروید یا همان غذاهای تکراری رستوران نزدیک به محل کار را برای کارکنان سفارش بدهید. با این حال، پیشنهاد ما این است که برای تامین غذای کارکنان غذاهای خانگی و سالم را انتخاب کنید. سفارش غذای شرکتی از سایتی همچون مامان‌پز هم تنوع برنامه هفتگی غذا در شرکت را تضمین می‌کند و هم از کیفیت غذاها اطمینان خواهید داشت. به هر حال، تلاش برای بهبود سلامت کارکنان به افزایش بهره‌وری آنها و در نهایت تضمین رونق کسب‌وکار شما منجر خواهد شد. این‌طور نیست؟ 

Scroll to Top
اسکرول به بالا