طرز تهیه عدس پلو مجلسی برای ۳۰ نفر

یکی از غذاهایی که در مناسبت‌های مذهبی مختلف در کنار خورش قیمه، قرمه سبزی یا پیش‌غذایی مانند شله زرد به عنوان نذری پخته می‌شود، عدس پلو مجلسی است. این ناهار ایرانی با ترکیباتی ساده و طعمی بهشتی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه نیز مناسب است. در این مطلب، طرز تهیه عدس پلو مجلسی برای ۳۰ نفر را با اندازه‌های دقیق و رازهای طلایی برای خوشمزه شدن این غذا را توضیح می دهیم.

عدس پلو؛ غذایی خوشمزه با دستورپختی ساده

عدس پلو با ته دیگی خوشمزه

معمولا کسانی که در آشپزی تجربه زیادی ندارند اما می‌خواهند برای یک مهمانی ساده یا نذری دادن در مناسبتی مذهبی غذایی خوشمزه بپزند، عدس پلو را انتخاب می‌کنند. عدس پلو مواد اولیه ساده‌ای دارد اما با همین مواد اولیه می‌توانید غذایی با تزیینات جذاب بپزید. کافیست هر کسی عدس پلوی دست‌پخت شما با تزیین کشمش، خرما و برنج زعفرانی ببیند تا شیفته ظاهر آن شود. اگر برای پخت این غذا، دستورپختی که در ادامه توضیح می‌دهیم را مرحله به مرحله انجام بدهید هم هر مهمانی عاشق دست‌پخت شما خواهد شد.

مواد لازم برای پخت عدس پلو برای ۳۰ نفر

  • برنج ۵ کیلوگرم؛
  • عدس ۲.۵ کیلوگرم؛
  • پیاز ۲ کیلوگرم؛
  • گوشت چرخ‌کرده ۱.۵ کیلوگرم؛
  • کشمش پلویی ۱ کیلوگرم؛
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر دارچین به اندازه کافی؛
  • زعفران دم‌کرده به میزان کافی.

در مامان‌پز ثبتنام کن

مرحله اول: آماده کردن عدس و برنج

یکی از دغدغه‌های اصلی کسانی که می‌خواهند غذا برای مهمانان با تعداد بسیار بپزند این است که غذا به موقع و کاملا مغزپخت شود. برای اینکه عدس پلو به اندازه ۳۰ نفر بپزید، باید عدس و برنج را از شب قبل با آب و نمک خیس کنید تا در نهایت کاملا مغزپخت شوند.

مرحله دوم: پختن عدس

عدس را در قابلمه‌ای بزرگ بریزید و درون آن به اندازه‌ای آب بریزید که روی عدس را کاملا بپوشاند. حالا اجازه بدهید که عدس روی حرارتی ملایم نیم‌پز شود. سپس، آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین طرز تهیه رولت گوشت و بادمجان بدون فر به شکل مجلسی

مرحله سوم: پخت برنج

در قابلمه‌ای بزرگ مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا آب به جوش آید. سپس، برنج را درون قابلمه بریزید. پس از چند دقیقه، یکی از دانه‌های برنج را بردارید و بین دو انگشت فشار دهید. اگر برنج بین دو انگشت به راحتی خرد شد، آماده آبکشی کردن است. برای طبخ ساده‌تر عدس پلو می‌توانید در این مرحله عدس نیم‌پز را به قابلمه برنج اضافه کنید. بعد از ۱ دقیقه، برنج و عدس را آبکشی کنید.

مرحله چهارم: دم کردن عدس پلو

عدس پلو مامان‌پز با پیاز داغ

در قابلمه‌ای بزرگ مقداری روغن بریزید و ته‌دیگ مورد نظر خود را درون قابلمه بچینید. پس از آن، مخلوط برنج و عدس را به قابلمه اضافه کنید. لابه‌لای برنج پودر دارچین یا کمی ادویه پلویی بپاشید تا عطر بهتری پیدا کند. حالا درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و اجازه بدهید عدس پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بپزد و دم بکشد.

مرحله پنجم: آماده کردن مخلفات عدس پلو

مخلفات عدس پلو یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است. در واقع، اگر عدس پلویی فوق‌العاده خوشمزه بپزید اما به فکر مخلفات آن نباشید، طعم غذایتان چندان جذاب نمی‌شود.

برای آماده کردن مخلفات عدس پلو، باید کشمش‌ها را تمیز بشویید و آبکشی کنید. بعد آنها را در تابه‌ای همراه با اندکی روغن یا کره کمی تفت دهید و برای تزیین کنار بگذارید.

بعد از آماده شدن کشمش، پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و به همراه روغن تفت دهید. وقتی پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، گوشت چرخ‌کرده را به تابه اضافه کنید و به آن نمک و ادویه‌ها و کمی زعفران دم‌کرده بیفزایید. می‌توانید کمی از پیازهای خلالی خرد شده را برای درست کردن پیاز داغ نیز کنار بگذارید.  

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین روش و طرز تهیه املت خوشمزه با گوجه رنده شده

مرحله آخر: تزیین عدس پلو

تزیین عدس پلو به سبک مامان‌پز

پس از اینکه عدس پلو پخته شد، آن را در ظرف سرو بریزید و با کشمش، برنج زعفرانی، پیاز داغ و گوشت چرخ‌کرده تزیین کنید. از خرمای تفت داده شده هم می‌توانید برای تزیین این غذا استفاده کنید.

ترفندهای خوشمزگی عدس پلو مجلسی

  • همان‌طور که می‌دانید انواع پیاز در آشپزی کاربرد مختلفی دارد. پیاز زرد نیز به پیاز داغ و گوشت چرخ‌کرده عدس پلو طعم شگفت‌انگیزی می‌بخشد.
  • از آنجایی که ممکن است پودر دارچین رنگ عدس پلو را کمی تیره کند، می‌توانید به جای آن از چوب دارچین نیز استفاده کنید.
  • برای اینکه گوشت چرخ‌کرده مزه بهتری بگیرد، می‌توانید برای طبخ آن از پودر زیره و پودر تخم گشنیز هم استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن عدس پلو از روغن جامد استفاده کنید. این روغن را باید پس از دم کشیدن عدس پلو و قبل از سرو آن به قابلمه اضافه کنید.
  • برای اینکه عدس شکل ظاهری خود را حفظ کند، موقع پخت به آن مقداری نمک اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه‌باز بگذارید.
  • اگر موقع پخت عدس پلو متوجه شدید که غذا شور شده، به آن چند تکه سیب‌زمینی، چند حبه قند یا کمی برنج دم‌کرده بی‌نمک اضافه کنید.
  • اگر ته‌دیگ عدس پلو سوخت، برای اینکه بوی سوختگی برنج را بگیرید، روی آن چند تکه نان یا چند حلقه پیاز بگذارید و موقع سرو آنها را بردارید.

کلام آخر

برای درست کردن عدس پلو نذری یا عدس پلو برای مهمانی کافیست دستورپختی که توضیح دادیم را مرحله به مرحله اجرا کنید. اگر برای این کار فرصت کافی ندارید، می‌توانید این کار را به مامان‌پز بسپارید. عدس پلو در مامان‌پز با دست‌پخت مامان تاج ماه، مامان فلور، مامان پونه، مامان نیره، مامان دلنواز و مامان لیا ارائه می‌شود.

Scroll to Top
اسکرول به بالا