طرز تهیه آش شلغم

با شروع فصل سرد، کم‌کم بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی نیز شیوع پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی هم چه درمانی بهتر از مصرف شلغم؟ البته، همه عاشق این سبزی خوشمزه نیستند. این افراد برای دوست نداشتن شلغم دلیل خوبی دارند؛ آنها فکر می‌کنند که این گیاه سفیدرنگ، بدمزه است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، اجازه بدهید تا راهی خوشمزه به شما معرفی کنیم. در صورتی که شلغم را به‌ خوبی بپزید و در غذایی خوشمزه ترکیب کنید، حتما نظرتان درباره شلغم عوض خواهد شد. در این مطلب، دستورپخت یک آش شلغم با طعمی شگفت‌انگیز و تمام ترفندهای خوشمزگی آن را می‌خوانید.

آش شلغم؛ غذایی با ۳ دستورپخت مختلف

شلغم برای آش

آش شلغم یکی از آش‌های سنتی و غذاهای محلی ایرانی است که احتمالا نام آن را کمتر شنیده‌اید. این آش قدیمی دستورپخت‌های مختلفی دارد. بعضی‌ها برای پختن آش شلغم از عدس و ماش استفاده می‌کنند. در برخی از مناطق کشور هم این آش با گوشت چرخ‌کرده و کوفته ریزه طبخ می‌شود و ظاهری شبیه به شوربا دارد. بعضی از ایرانی‌ها هم این آش را بدون گوشت و با برنج نیم‌دانه می‌پزند. در ادامه، درباره این ۳ دستورپخت بیشتر توضیح می‌دهیم.

۱. آش شلغم با عدس و ماش

در شهرهای استان خراسان جنوبی، معمولا آش شلغم را با ترکیباتی مانند ماش و عدس می‌پزند. این دستورپخت برخلاف برخی روش‌های تهیه این آش گوشت ندارد. برای طبخ این آش باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید. مواد لازمی که در ادامه می‌خوانید جهت طبخ این آش برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • شلغم تازه ۶ عدد؛
  • عدس ۱ لیوان؛
  • ماش یک‌دوم لیوان؛
  • سبزی مخصوص آش ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم؛
  • پیاز زرد بزرگ ۱ عدد؛
  • سیر ۳ تا ۴ حبه؛
  • نمک، زردچوبه و فلفل به اندازه کافی.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: آماده کردن مواد اولیه

ابتدا پوست شلغم را جدا کنید و آن را به صورت مکعبی خرد کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید که شلغم در آش نمایان نباشد، آن را رنده کنید. شلغم را برای تهیه آش کنار بگذارید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه برای 6 نفر

برنج نیم‌دانه را هم تمیز بشویید و در ظرفی حاوی آب ولرم بخیسانید. عدس و ماش را هم به همین ترتیب در ظرف آبی بریزید تا خیس بخورند.

مرحله دوم: تفت دادن سیر، پیاز و حبوبات

حبه‌های سیر را له کنید. پیاز هم باید نگینی خرد شود. سیر و پیاز را در قابلمه‌ای آن‌قدر تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. سپس، نمک و ادویه‌ها را به آن بیفزایید. وقتی سیر و پیاز با ادویه‌ها به خوبی ترکیب شدند، عدس و ماشی که آبکشی کرده‌اید را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و اجازه بدهید، عدس و ماش بپزند.

مرحله سوم: اضافه کردن برنج، شلغم و سبزی

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از اینکه حبوبات را به قابلمه اضافه کردید، یکی از آنها را از بردارید و بررسی کنید. اگر عدس کمی نرم شده، برنج آبکشی شده را درون قابلمه بریزید. اجازه بدهید تا برنج هم حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نیم‌پخت شود. سپس، شلغم خرد یا رنده شده را به قابلمه اضافه کنید. بعد از چند دقیقه نیز نوبت به اضافه کردن سبزی می‌رسد. حالا درب قابلمه را باز بگذارید و اجازه بدهید آش شلغم ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کاملا جابیفتد.  

آش شلغم را می‌توانید با کشک، سیر داغ، پیاز داغ یا نعناع داغ تزیین کنید. اگر هم به طعم ترشی علاقه دارید، به آش کمی آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید.

۲. آش شلغم با گوشت چرخ‌کرده

مردم یزد برای طبخ آش شلغم به آن کوفته ریزه اضافه می‌کنند. مواد اولیه آش شلغم با گوشت چرخ کرده با دستورپخت این آش با عدس و ماش تفاوتی ندارد. تنها تفاوت آنها در این است که برای طبخ اولی علاوه بر مواد قبلی به ۴۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده هم نیاز دارید.

برای تهیه آش شلغم با گوشت چرخ‌کرده، باید ابتدا با استفاده از نیمی از پیاز و گوشت چرخ‌کرده، کوفته قلقلی درست کنید. نیمی دیگر از پیاز را هم رنده کنید و همراه با سیر له شده و ادویه‌جات درون قابلمه‌ای تفت دهید. سپس، کوفته ریزه‌ها را درون قابلمه بریزید. در ادامه نیز مثل دستور پخت قبلی مواد را یکی یکی به قابلمه اضافه کنید. در نهایت هم اجازه بدهید تا آش به مدت ۳۰ دقیقه جابیفتد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده و خوشمزه

این آش شلغم را می‌توانید با کشک، پیاز داغ، سیر داغ، نعناع داغ و چند کوفته ریزه تزیین کنید.

۳. آش شلغم بدون گوشت

آش شلغم بدون گوشت با بلغور گندم

شیرازی‌ها برای درست کردن آش شلغم روش خاص خود را دارند. آنها این آش خوشمزه را بدون گوشت می‌پزند. به جای یک‌دوم لیوان ماش هم ۱ لیوان بلغور گندم اضافه می‌کنند. بقیه مواد اولیه آش شلغم شیرازی نیز همان مواد لازم طبخ آش شلغم به روش اول هستند. طرز تهیه این آش هم با دستورپخت آش شلغم با عدس و ماش هیچ تفاوتی ندارد.

برای تزیین آش شلغم بدون گوشت می‌توانید از کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ استفاده کنید.

رازهای خوشمزگی آش شلغم

  • برای طبخ این آش باید شلغم مرغوب و تازه انتخاب کنید. به دنبال شلغم‌های کوچکتر با پوستی بدون لک باشید. پوست شلغم مرغوب سفت است. وزن این شلغم نسبت به اندازه‌ای که دارد، سنگین است. شلغم‌هایی که نرم یا دارای کپک یا لکه‌های سیاه هستند، برای خوردن یا طبخ غذا مناسب نیستند.
  • برای اینکه شلغم تازه بماند باید آن را درون کیسه‌ای پلاستیکی درون یخچال نگه‌داری کنید. در این صورت، شلغم برای ۱ ماه تازه می‌ماند.
  • سبزی این آش شامل تره، جعفری، اسفناج و گشنیز می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید تره و جعفری را حذف کنید.
  • برای طبخ این آش می‌توانید لپه یا بلغور جو را جایگزین حبوبات کنید.
  • این آش برنج نیم‌دانه دارد. به همین علت، ممکن است که موقع طبخ به‌ راحتی ته بگیرد. بنابراین، باید آن را مدام هم بزنید.
  • می‌توانید به آش کمی عصاره گوشت اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.
Scroll to Top
اسکرول به بالا