۲۷ روش برای از بین بردن شوری غذا

شاید آشپز دو تا شده و وقتی سراغ قابلمه غذا رفته‌اید، متوجه شوری آن شده‌اید. نگران نباشید. حتی برای بهترین و باتجربه‌ترین سرآشپزها نیز این اتفاق میفتد. در این شرایط، به جای اینکه دست و پای خود را گم کنید، می‌توانید از ۲۷ روشی که برای از بین بردن شوری غذا در این مقاله می‌خوانید، کمک بگیرید. به‌هرحال، این روش‌ها ارزش امتحان کردن را دارند.

۱. آب برای از بین بردن شوری سوپ یا خورشت

آب برای از بین بردن شوری سوپ یا خورشت

آبگوشت، سوپ یا خورشت‌تان شور شده است؟ به آن کمی آب یا آبگوشت بدون نمک اضافه کنید و آن را کاملا هم بزنید. البته، برای از بین بردن شوری غذا نباید یک‌باره ظرف آب را درون قابلمه خالی کنید. این کار را کم کم انجام بدهید و در هر مرحله غذا را بچشید تا از میزان نمک درون آن مطمئن شوید.

۲. از بین بردن شوری غذاهای گوشتی

اگر گوشت پخته شده، ماهی یا سایر غذاهای گوشتی شور شده‌اند، می‌توانید شوری آنها را با آب برطرف کنید. به طور مثال، ممکن است هنگام مزه‌دار کردن ماهی یا مرغ نمک بیش از اندازه به کار برده باشید. در چنین شرایطی، کافیست گوشت را به‌سرعت زیر شیر آب بگیرید و پیش از سرو، آن را با یک حوله کاغذی خشک کنید.

۳. مایعات اسیدی

برای از بین بردن شوری غذاهایی مانند سوپ، سس، غذاهای گوشتی، پاستا یا سالاد از ماده‌ای اسیدی استفاده کنید. سرکه، آبلیمو یا آب لیموی تازه می‌تواند شوری غذا را کاملا از بین ببرد. این ماده را هم باید مانند آب به‌تدریج اضافه کنید. در هر مرحله نیز غذا را بچشید تا از برطرف شدن شوری آن مطمئن شوید.

در مامانپز ثبتنام کن

۴. ترکیب مایعات اسیدی و شکر

راه دیگری که برای از بین بردن شوری غذا دارید، استفاده از محلول مایعات اسیدی و شکر است. به یکی از مایعات اسیدی مانند سرکه یا آبلیمو مقداری شکر بیفزایید. حالا این محلول را درون غذای شور بریزید تا طعم آن اصلاح شود.

۵. از بین بردن شوری غذا با شکر

در سوپ، سس یا مایعاتی مانند آن کمی شکر بریزید تا شوری غذا از بین برود. شکر قهوه‌ای برای از بین بردن شوری غذاهای تیره‌تر مانند سس باربیکیو یا سس تند هم مناسب است.

۶. عسل نجات‌بخش

عسل نجات‌بخش

شیرینی می‌تواند طعم شوری غذا را از بین ببرد. بنابراین، می‌توانید به جای شکر از شیرین‌کننده طبیعی دیگری به نام عسل استفاده کنید. بسته به حجم غذایتان، ۱ قاشق چای‌خوری یا غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. نتیجه کار شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

۷. شربت افرا

شربت افرا هم شیرین‌کننده دیگری است که می‌تواند غذای شور شما را نجات بدهد. برای از بین بردن شوری غذا، از این ماده شیرین مثل عسل و شکر استفاده کنید.

۸. اضافه کردن غلات

رشته فرنگی، برنج یا سایر غلات را داخل غذا بریزید تا حجم مواد داخل آن بیشتر شوند. به این ترتیب، شوری غذا از بین می‌رود. ممکن است نتیجه این راهکار زیاد آمدن غذا باشد اما تا وقتی که بتوانید غذا را داخل فریزر نگه دارید، هیچ مشکلی نخواهد بود.

۹. افزودن لبنیات

طعم خامه‌ای لبنیاتی مانند خامه غلیظ یا خامه ترش می‌تواند به از بین بردن شوری غذا کمک کند. این لبنیات مقداری شیرینی طبیعی هم دارند که به کاهش شوری غذا کمک می‌کند. بنابراین، اگر موقع تهیه سس‌ها یا غذاهایی مانند پاستا آلفردو، متوجه طعم شوری شدید، کافیست به آن مقداری خامه یا لبنیاتی مانند آن استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که برای از بین بردن شوری غذا از یک محصول لبنی شور مانند پنیر پارمزان استفاده نکنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  نکات پخت قورمه سبزی

۱۰. سس بدون نمک

در صورتی که موقع پخت غذاهایی مانند خورش قیمه یا زرشک پلو با مرغ متوجه طعم شوری غذا شده‌اید، یک سس بدون نمک درست کنید. مقداری رب گوجه‌فرنگی را با آب رقیق کنید و به غذا بیفزایید تا شوری آن رفع شود.

۱۱. خرد کردن آناناس در غذا

اگر غذایی مانند خورشت قیمه یا خوراک‌هایی که در آنها گوشت به کار رفته، شور شده آناناس نجات‌بخش شما است. پوست آناناس را جدا کنید و آن را به صورت درشت خرد کنید. قبل از سرو غذا هم تکه‌های آناناس را از قابلمه بیرون بیاورید.

۱۲. آووکادو له شده

آووکادو هم مانند آناناس طعم شوری غذا را به خود جذب می‌کند. این میوه مقداری چربی طبیعی دارد که به برطرف شدن طعم شوری غذا کمک می‌کند. مقداری آووکادو را له کنید و آن را درون قابلمه بیندازید. به این ترتیب، طعم شوری غذا از بین می‌رود.

۱۳. استفاده از سیب‌زمینی

اضافه کردن سیب‌زمینی مدتها است که به عنوان راهی برای از بین بردن شوری غذاهایی مانند خورشت یا سوپ تبلیغ می‌شود. برخی از سرآشپزها معتقدند که این کار فایده‌ای ندارد اما بعضی دیگر این ترفند را مؤثر می‌دانند. به‌هرحال، اگر راه‌های دیگر برای از بین بردن شوری غذا نتیجه‌ای نداشتند، می‌توانید استفاده از سیب‌زمینی را هم امتحان کنید. پوست یک سیب‌زمینی را جدا کنید و آن را درون قابلمه بیندازید. پیش از سرو غذا هم سیب‌زمینی را از قابلمه بیرون بیاورید.

۱۴. اضافه کردن سبزیجات

سبزیجات خرد شده برای از بین بردن شوری غذا

اگر سوپ یا آش شور شده، می‌توانید به آن مقداری کرفس، پیاز یا تره‌فرنگی اضافه کنید. به این ترتیب، طعم شوری غذا کمتر خواهد شد. یکی از این سبزیجات را بسته به سوپی که می‌پزید، خرد کنید و درون قابلمه بیندازید. به عنوان مثال، اگر سوپ تره‌فرنگی یا آش شلغم شور شده، می‌توانید به آن اندکی تره‌فرنگی یا پیاز خرد شده اضافه کنید.

۱۵. نان خشک برای رفع شوری غذا

اگر خورشت، آش یا سوپ شما شور شده، می‌توانید به آن مقداری نان خشک اضافه کنید. البته، باید قبل از افزودن نان به قابلمه غذا آن را بچشید تا از بی‌نمک بودن نان مطمئن شوید.

۱۶. اسفنج تمیز

یک اسفنج تمیز که تا به حال از آن استفاده نکرده‌اید را درون قابلمه سوپ، آش یا خورشت بیندازید. اجازه بدهید که این اسفنج حدود ۵ تا ۶ دقیقه در آب در حال جوش غذا بماند. سپس، آن را از غذا بیرون بیاورید.

۱۷. قاشق نقره‌ای

نقره نمک را به خود جذب می‌کند. بنابراین، برای رفع شوری غذا می‌توانید یک قاشق نقره‌ای را درون قابلمه بگذارید. پس از ۲۰ دقیقه، طعم غذا را بچشید. اگر شوری آن از بین رفته، قاشق را بیرون بیاورید.

۱۸. رفع شوری دلمه

اگر موقع تهیه دلمه متوجه شده‌اید که مواد میانی این غذا شور شده‌اند، سیب‌زمینی به شما کمک می‌کند. برش‌های بسیار نازک سیب‌زمینی را لابه‌لای دلمه بپیچید تا طعم نمک در این غذا را اصلاح کنند.

۱۹. از بین بردن شوری کباب کوبیده

کباب کوبیده هم یکی از آن غذاهایی است که احتمال دارد بعد از پخت متوجه شوری آنها شوید. برای رفع شوری کباب کوبیده، می‌توانید حجم مواد اولیه را بیشتر کنید. اگر هم کار از کار گذشته و کباب‌ها پخته شده‌اند، آن را همراه با پلو یا گوجه بدون نمک سرو کنید. به این ترتیب، طعم شوری این غذا کمتر احساس خواهد شد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۸ روش برای از بین بردن تلخی بادمجان

۲۰. رفع شوری خورشت قورمه سبزی

اگر قورمه سبزی با گوشت گوسفندی یا مرغ می‌پزید و در حین پخت متوجه شوری آن شده‌اید، نگران نباشید. برای از بین بردن شوری غذایی مانند قورمه سبزی هم می‌توانید از سیب‌زمینی، نبات، آبلیمو یا آب جوش استفاده کنید. یکی از این مواد می‌تواند طعم شوری قورمه سبزی را اصلاح کند.

۲۱. از بین بردن شوری ماکارونی

از بین بردن شوری ماکارونی

ماکارونی هم یکی از غذاهایی است که احتمال شور شدن آن کم نیست. اگر نمک را بیش از اندازه داخل قابلمه آب جوش یا حتی سس ماکارونی بریزید، نتیجه غذایی به‌شدت شور خواهد بود. در صورتی که موقع چشیدن غذا در حین پخت متوجه شوری آن شده‌اید، کافیست برش‌های سیب‌زمینی را لابه‌لای آن قرار بدهید. به این ترتیب، سیب‌زمینی شوری ماکارونی را به خود جذب خواهد کرد.

۲۲. احتیاط کردن در استفاده از مواد غذایی حاوی سدیم

ممکن است ترکیبات غذایی که می‌پزید، یکی از مواد غذایی حاوی سدیم مانند کنسرو ماهی باشد. در این صورت، باید موقع اضافه کردن نمک احتیاط کنید. نمک را در صورت لزوم، پس از اضافه کردن این مواد غذایی و چشیدن طعم غذا اضافه کنید.

۲۳. افزودن گلوله‌های خمیری

اگر غذا شور شده و هیچ یک از موادی که تا اینجا از آنها نام برده‌ایم را در دسترس ندارید، گلوله خمیری درست کنید. کمی آب به مقداری آرد بیفزایید تا گلوله‌های خمیری کوچکی درست شود. سپس، این گلوله‌ها را به قابلمه غذا بیفزایید. این گلوله‌های خمیری را پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از قابلمه خارج کنید.

۲۴. برش‌های گوجه‌فرنگی

در صورتی که غذای شور شده شما از دسته غذاهایی است که با رب گوجه‌فرنگی یا گوجه‌فرنگی درست می‌شوند، باید خود را خوش‌شانس بدانید. برای از بین بردن شوری غذاهایی با این ماده اولیه، کافیست به آنها چند برش گوجه‌فرنگی بیفزایید تا مزه شوری غذا اصلاح شود.

۲۵. اضافه کردن نوشابه

برای از بین بردن شوری غذاهایی مانند خورشت‌ها می‌توانید از نوشابه استفاده کنید. چند قاشق نوشابه را به قابلمه غذای در حال پخت اضافه کنید تا شاهد معجزه این نوشیدنی محبوب باشید.

۲۶. کم‌نمک کردن دورچین غذا

کتلت گوشت

گاهی اوقات، غذایی مانند کتلت گوشت یا کوکو سیب‌زمینی شور شده و نمی‌توان طعم آن را اصلاح کرد. در چنین شرایطی، می‌توانید دورچین غذا را بدون نمک یا کم‌نمک انتخاب کنید. به این ترتیب، طعم شوری غذا احساس نخواهد شد.

۲۷. توجه به مخلفات غذا

در شرایطی که غذای شور پخته شده یا برای اصلاح طعم آن فرصت کافی ندارید، می‌توانید از مخلفات کنار غذا کمک بگیرید. سرو ماست یا ترشی در کنار غذاهای شور باعث می‌شود که طعم نمک در آنها کمتر احساس شود. 

کلام آخر

اگر ترفندهای آشپزی با نمک و میزان لازم آن در غذاها را بدانید، احتمال شوری غذایتان کاهش می‌یابد. بااین‌حال، حادثه خبر نمی‌کند! ممکن است موقع اضافه کردن نمک به غذا، نمکدان در غذا واژگون شود. در چنین شرایطی، خونسردی خود را حفظ کنید و از ۲۷ روشی که برای از بین بردن شوری غذا توضیح دادیم، کمک بگیرید. اگر هم غذایتان به اندازه‌ای شور شده که هیچ کاری از دست‌تان برنمی‌آید، نگران نباشید. همیشه راه‌هایی مانند سفارش غذای خانگی از مامان‌پز وجود دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا