۸ روش برای از بین بردن تلخی بادمجان

چه عاشق بادمجان باشید و چه نتوانید طعم آن را تحمل کنید، احتمالا تابه‌حال متوجه تلخی بادمجان در بعضی از غذاها شده‌اید. گاهی اوقات، طعم بادمجان به اندازه‌ای تلخ می‌شود که می‌تواند مزه یک غذا را کاملا خراب کند اما چرا بعضی از بادمجان‌ها تلخ هستند؟ برای از بین بردن تلخی بادمجان چه باید کرد؟ راه‌های تشخیص بادمجان تلخ چیست؟ در این مقاله، به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

چرا بعضی از بادمجان‌ها تلخ هستند؟

انواع بادمجان

بادمجان‌ها معمولا طعم دلنشینی دارند و وقتی در غذاهایی مانند کشک بادمجان و میرزا قاسمی به کار می‌روند، آنها را خوشمزه‌تر می‌کنند. بااین‌حال، گاهی اوقات، ممکن است موقع نوش جان کردن غذاهایی که با بادمجان آماده می‌شوند، طعم تلخی را احساس کنید. علت این تلخی در ۴ مسئله خلاصه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ترکیبات شیمیایی: گیاهانی مانند بادمجان برای محافظت از خود در برابر آفات، موادی طبیعی به نام آلکالوئیدها تولید می‌کنند. نوعی از این ترکیبات محافظ به نام آلکالوئید سولانین ممکن است به بادمجان طعم تلخی بدهد.
  • سن و اندازه بادمجان: بادمجان‌های بزرگتر و بیش از حد رسیده طعم تلخ‌تری دارند. علت آن هم این است که دانه‌های آنها بزرگتر است و درشت بودن دانه بادمجان یکی از علل تلخی آن به شمار می‌رود.
  • واریته بادمجان: واریته بادمجان هم در تلخی آن نقش مهمی دارد. به طور مثال، بادمجان‌های کوچک تایلندی معمولا تلخ‌تر از بادمجان‌های سفید یا ژاپنی هستند.
  • شرایط و محیط رشد بادمجان: آب‌وهوای نامساعد این گیاه را تحت فشار می‌گذارد و باعث می‌شود که طعم تلخ‌تری داشته باشد. در واقع، این تلخی نوعی مکانیزم برای محافظت از بادمجان در برابر شرایط جوی ناپایدار است.

در مامانپز ثبتنام کن

چگونه بادمجان تلخ را تشخیص بدهیم؟

یک بادمجان خوب که طعم تلخی ندارد را می‌توانید از این نشانه‌ها بشناسید:

  • پوستی روشن به رنگ‌های سفید، بنفش روشن یا ترکیبی از سفید و بنفش دارد؛
  • رسیده است؛
  • آن را تازه برداشت کرده‌اند؛
  • پوست نسبتا سفتی دارد؛
  • رنگ پوست آن براق و درخشان است؛
  • دانه‌های کمی دارد یا اصلا دانه‌ای ندارد.

روش‌های از بین بردن تلخی بادمجان

استفاده از نمک برای از بین بردن تلخی بادمجان

برای اینکه بادمجان به غذاهای شما طعم فوق‌العاده‌ای ببخشد، باید از ۸ راه کمک بگیرید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه املت خوشمزه با رب شبیه به املت سفره‌خانه

۱. استفاده از نمک

قدیمی‌ترین و البته یکی از بهترین روش‌های از بین بردن تلخی بادمجان استفاده از نمک است. بادمجان‌هایی که پوست آنها را جدا کرده‌اید و خرد شده‌اند را به نمک آغشته کنید. سپس، آن را به مدت ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید قرار بدهید. به این ترتیب، زهر یا همان تلخی بادمجان گرفته می‌شود. بعد از آن، باید بادمجان‌ها را بشویید و اجازه بدهید که آب آن کاملا خارج شود. سپس، آنها را برای غذا آماده کنید.

۲. محلول آب‌نمک برای از بین بردن تلخی بادمجان

ممکن است در شهری زندگی کنید که اغلب آب‌وهوای ابری دارد. شاید هم در فصلی از سال قرار دارید که از نور آفتاب خبری نیست. در چنین مواقعی، محلول آب‌نمک به از بین بردن تلخی بادمجان کمک می‌کند. کافیست بادمجان‌های خرد شده را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درون محلول آب‌نمک قرار بدهید. سپس، آن را با آب سرد کاملا بشویید. موقع شست‌وشوی بادمجان هم آن را کمی فشار دهید تا تلخی و محلول آب‌نمک از آن جدا شود. با خشک شدن بادمجان می‌توانید آن را سرخ کنید.

۳. به کار بردن محلول آب‌نمک و آرد

راه دیگری که برای از بین بردن تلخی بادمجان دارید، این است که به محلول آب‌نمک مقداری آرد سفید اضافه کنید. بادمجان‌های خرد شده باید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در این محلول بمانند. شستن، آبکشی کردن و خشک شدن بادمجان هم به همان روش استفاده از محلول آب‌نمک است.

۴. خیساندن بادمجان درون شیر

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن تلخی بادمجان که کمتر شناخته شده، خیساندن آن درون شیر است. درون کاسه‌ای بزرگ مقداری شیر بریزید و بادمجان‌های خرد شده را درون آن بخیسانید. اجازه بدهید تا بادمجان به مدت ۳۰ دقیقه درون شیر بماند. بادمجان مانند اسفنج شیر را به خود جذب می‌کند. به این ترتیب، طعم تلخی آن از بین می‌رود.

۵. گرفتن دانه‌های بادمجان

اگر برای خیساندن بادمجان در محلول آب‌نمک یا شیر فرصت کافی ندارید، دانه‌های آن را جدا کنید. دانه‌های بادمجان یکی از علل اصلی تلخی آن هستند. با جدا کردن این دانه‌ها طعم بادمجان بهتر خواهد شد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  نکات پخت قورمه سبزی

۶. استفاده از فریزر

نگهداری از بادمجان در هوای سرد مانع از تلخ شدن طعم آن می‌شود. علاوه‌براین، می‌توانید از فریزر برای از بین بردن تلخی بادمجان استفاده کنید. بادمجان‌های خرد شده را به مدت ۴ تا ۵ ساعت درون فریزر قرار دهید. سپس، اجازه بدهید تا یخ بادمجان باز شود. در نهایت، بادمجان‌های خرد شده را کمی فشار دهید تا زهر آنها خارج شود. بادمجان‌ها را آبکشی و کاملا خشک کنید تا برای طبخ آماده شوند.

۷. آبلیمو برای رفع تلخی بادمجان

به کار بردن محلول آب و آبلیمو هم روش نسبتا سریعی برای از بین بردن تلخی بادمجان است. درون ظرف آب نسبتا بزرگی ۳ قاشق آبلیمو بریزید. سپس، بادمجان‌های خرد شده را درون این محلول بخیسانید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بادمجان‌ها را خوب آبکشی کنید تا زهر آنها به همراه محلول آب و آبلیمو خارج شود. پس از خشک شدن بادمجان می‌توانید آن را درون هر غذایی که بخواهید به کار ببرید، بدون اینکه نگران طعم تلخ آن باشید.

۸. رفع تلخی بادمجان در حین پخت

خورش قیمه بادمجان مامانپز با طعم دلنشین بادمجان

علاوه بر روش‌هایی که معرفی کردیم، در حین پخت هم می‌توانید تلخی بادمجان را بگیرید. برای این کار، کافیست به غذا مقدار اندکی آبغوره اضافه کنید. افزودن سیب‌زمینی یا هویج به بادمجان در حال پختن و خارج کردن آن قبل از سرو غذا نیز به رفع تلخی بادمجان کمک می‌کند.

سخن پایانی

بادمجان یکی از بهترین مواد اولیه برای طبخ غذاهای گیاهی بدون گوشت یا سایر غذاها مثل خورش قیمه بادمجان است. بااین‌حال، گاهی اوقات، طعم آن تلخ می‌شود. بادمجان تلخ‌شده به دلیل وجود ماده‌ای به نام سولانین برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، مناسب نیست. برای از بین بردن تلخی بادمجان می‌توانید یکی از ۸ راهی که در این مقاله معرفی کردیم را به کار ببرید. به این ترتیب، هر کسی حتی آنهایی که به بادمجان علاقه‌ای ندارند هم عاشق طعم دلنشین آن در غذاهای شما خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا