طرز تهیه باقالی پلو ساده؛ ناهار شرکتی محبوب مامان‌پز

باقالی پلو یکی از غذاهای شرکتی پرطرفدار در مامان‌پز است. این غذای جزو غذاهای مجلسی ایرانی محسوب می‌شود و آن را هم در کنار مرغ و هم به همراه ماهیچه می‌خورند. در این مطلب، طرز تهیه باقالی پلو ساده به روش مامان‌پزی‌ها و ترفندهای آنها برای خوشمزه‌تر شدن این غذا را توضیح می‌دهیم.

باقالی پلو؛ غذایی برای تمام فصول

باقالی پلو از جمله غذاهای مجلسی ایرانی‌هاست که در هر مراسمی خورده می‌شود. طرز تهیه باقالی پلو ساده است. شاید همین موضوع هم سبب شده تا ایرانی‌ها در طول تاریخ در هر مراسمی چه عزاداری و چه جشن و مهمانی در کنار پلوی ساده باقالی پلو هم بخورند. البته، طرز تهیه باقالی پلو ساده در دوره‌های مختلف کمی متفاوت بوده است. به طور مثال، در زمان حکومت صفویه، مردم برای پخت این غذا از نخود، برنج، شوید و گوشت بره استفاده می‌کردند.  

در برخی از شهرهای ایران برای پخت باقالی پلو شوید تازه یا خشک و سبزیجات معطری مانند گشنیز، شوید، جعفری و سیر تازه به کار می‌برند. مردم بعضی از شهرها هم این غذا را با ترکیبی از برنج، باقالی و شوید می‌پزند.

باقالی پلو می‌تواند یک غذای سازمانی عالی باشد. باقالی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. میزان فیبر موجود در این ماده غذایی بسیار بالاست و علاج مشکلات گوارشی، هضم بهتر و کاهش میزان کلسترول خون است. این ویژگی‌ها باعث شده تا مدیران شرکت‌هایی که مشتری مامان‌پز هستند، حتما باقالی پلو را در منوی ناهار شرکتی خود بگنجانند.

طرز تهیه باقالی پلو ساده با مرغ مامانپز

کدام آشپزهای مامان‌پز استاد باقالی پلو هستند؟

به‌طورکلی، آشپزهای مامان‌پز به ۲ دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مامان‌هایی هستند که بیشتر در بخش سفارش آنلاین فعالیت می‌کنند. این آشپزهای باسلیقه سفارش غذا برای تعداد کمتری قبول می‌کنند. در میان این دسته از آشپزهای مامان‌پزی مامان گلناز، مامان ماریا و مامان فلور باقالی پلو ساده می‌پزند.

دسته دوم از آشپزهای مامان‌پز آنهایی هستند که غذا به تعداد بیشتر می‌پزند. این آشپزهای حرفه‌ای در بخش سفارش شرکتی فعالیت می‌کنند. در میان این آشپزها باقالی پلو ساده مامان مارال و مامان لیلیوم بیش از همه طرفدار دارد.

طرز تهیه باقالی پلو ساده در مامان‌پز

همان‌طور که گفتیم، در بخش ناهار شرکتی مامان‌پز غذای مامان لیلیوم و مامان مارال محبوب‌تر است. بنابراین، سراغ این ۲ آشپز محبوب رفتیم و از آنها راز خوشمزگی غذاهایشان را پرسیدیم. آنها هم طرز تهیه باقالی پلو ساده با ترفندهای خود را برای ما توضیح دادند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  غذاهای تخفیفی مامان‌پز

مامان لیلیوم

ترفندهای خوشمزگی باقالی پلوی مامان لیلیوم

مامان لیلیوم یکی از آشپزهای قدیمی مامان‌پز است. این آشپز باتجربه مثل بسیاری از مادران ایرانی راز خوشمزگی باقالی پلو را می‌داند. او معتقد است که اگر در طرز تهیه باقالی پلو ساده ۴ نکته را رعایت کنید، نتیجه همه را انگشت به دهان خواهد کرد.

سیر تازه؛ راز خوشمزگی باقالی پلو

۱. عطر خوش سیر

اول از همه سیر تازه به هیچ وجه نباید فراموش شود. چه از طرفداران پروپاقرص سیر باشید و چه علاقه‌ای به خوردن آن نداشته باشید، با خوردن باقالی پلوی مامان لیلیوم نظرتان عوض خواهد شد. این آشپز کاربلد می‌گوید که سیر تازه جزء لاینفک باقالی پلوهایش است. اگر فصل سیر تازه باشد، مامان لیلیوم سیر تازه را همراه با شوید تازه خرد می‌کند و لابه‌لای برنج می‌گذارد. اگر هم فصل سیر نباشد، او از چند بوته سیر لابه‌لای برنج آبکش‌شده استفاده می‌کند. او می‌گوید که این کار کمک می‌کند تا بوی نامطبوع باقالی از بین برود و غذا خوش‌عطرتر و خوشمزه‌تر شود.

۲. طرز پخت باقالی و برنج

بعضی از آشپزها برنج را همراه با باقالی می‌پزند و آبکشی می‌کنند اما مامان لیلیوم این کار را نمی‌کند. او اجازه می‌دهد تا باقالی و برنج به صورت جداگانه بپزند. وقتی برنج قُل‌های آخر را می‌زند باقالی و شوید را به آن اضافه و بعد آبکشی می‌کند تا غذا شکل جذاب‌تری پیدا کند.

۳. دارچین گرم و خوشبو

راز بعدی مامان لیلیوم در طرز تهیه باقالی پلو ساده استفاده از چوب دارچین است. او به‌خوبی می‌داند که باقالی طبع سردی دارد و اگر باقالی پلو به عنوان ناهار شرکتی سرو شود کارمندان را اسیر خواب‌آلودگی می‌کند. بنابراین، لابه‌لای برنج آبکشی‌شده چوب و پودر دارچین می‌ریزد تا هم غذا خوش‌عطر شود و هم دارچین به عنوان مصلح باقالی، طبع سرد آن را خنثی کند.

۴. راز عطر برنج مامان لیلیوم

فوت آخر کوزه‌گری مامان لیلیوم به زمان دم کردن برنج مربوط می‌شود. او برای لذیذتر شدن باقالی پلو، موقعی که نیمی از زمان دم شدن برنج گذشته، به‌جای آب و روغن ساده روی برنج روغن و کره آب شده می‌ریزد تا عطرش همه را سرمست کند.

مامان مارال

راز طعم شگفت‌انگیز باقالی پلوی مامان مارال

مامان مارال یکی دیگر از آشپزهای محبوب مامان‌پز است که در بخش ناهار شرکتی فعالیت می‌کند. این مامان باسلیقه هم در طرز تهیه باقلی پلو ساده ترفندهایی به کار می‌گیرد که مثل تمام زنان توانمند ایرانی از مادران خود به یادگار گرفته است. این آشپز حرفه‌ای معتقد است که اگر ۳ ترفند مهم را به کار بگیرید نتیجه غذایی شگفت‌انگیز خواهد شد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  معرفی 7 غذای خوشمزه مخصوص تابستان

شوید تازه: راز عطر باقالی پلوی مامان مارال

۱. شوید خشک یا تازه؛ مسئله این است

به نظر مامان مارال هر کدام از این ۲ نوع شوید خواص خود را دارند. اگر باقالی پلویی خوش‌عطر مثل باقالی‌ پلوهای او می‌خواهید باید از شوید تازه استفاده کنید. برای خوش‌رنگ شدن این غذا هم بهتر است که شوید خشک به کار ببرید. البته، این آشپز کاربلد از شوید به هر دو صورت استفاده می‌کند. برای ترکیب این دو نوع شوید هم ترکیب خاصی ندارد اما معتقد است که باقالی پلو بدون شوید تازه عطر چندانی نخواهد داشت.

۲. عطر سیر

آشپزهای مختلف برای خوش‌عطر شدن باقالی پلو روش‌های مختلفی دارند. مامان مارال هم برای اینکه عطر غذایش تا ۷ خانه آن‌طرف‌تر بپیچد، از سیر، ساقه یا گل آن استفاده می‌کند. او سیر یا مشتقات آن را هنگام دم کردن برنج روی آن می‌گذارد تا عطر سیر به لابه‌لای برنج نفوذ کند.

۳. روش پخت باقالی

مامان مارال باقالی تازه را همراه با برنج در آب جوش می‌ریزد تا نرم شود و بعد همراه با برنج بپزد. البته، همیشه فصل باقالی تازه نیست. بنابراین، او سراغ باقالی‌هایی می‌رود که یا به صورت بلانچ‌شده و یا فریزری نگهداری می‌کند. مامان مارال معتقد است که اگر فصل باقالی تازه نباشد، باید باقالی را به صورت جداگانه بپزید یا اینکه کمی پیش از اینکه برنج را به آب‌ جوش اضافه کنید، آن را در قابلمه بریزید. سپس، برنج را اضافه کنید تا باقالی مغزپخت‌تر شود.

باقالی پلوی خوشمزه و خوش عطر

کلام آخر

طرز تهیه باقالی پلو ساده یکی از دستورپخت‌هایی است که ایرانیان آن را نسل به نسل از مادران خود آموخته‌اند. مامان‌پزی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. آنها برای اینکه یک ناهار شرکتی جذاب به مشتریان تحویل بدهند، ترفندهای خاص خود را به کار می‌برند که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. البته، این غذاها علاوه بر مواد تازه و ترفندهای خاص یک راز دیگر هم دارند: همه با عشق پخته می‌شوند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا