طرز تهیه کلم پلوی شیرازی با گوشت قلقلی برای ۴ نفر

کلم پلو یک غذای خانگی اصیل و ایرانی است. به هر نقطه از کشور که سفر کنید، خواهید دید که این غذای ایرانی را به سبک و سیاق خود می‌پزند. با این حال، برای امتحان کردن مزه یک کلم پلوی اصیل باید سراغی از اهالی شیراز بگیرید، چرا که این غذا از غذاهای مشهور این شهر به شمار می‌رود. تا پایان این مطلب با ما همراه شوید تا طرز تهیه کلم پلوی شیرازی را به شما آموزش دهیم.

کلم پلو متعلق به کدام شهر است؟

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

اجازه بدهید تا همین ابتدا تکلیف این غذا را مشخص کنیم. هرچند خاستگاه کلم پلو شهر شیراز است، اما در شهرهای دیگر هم دستورپخت‌های مختلفی برای این غذا وجود دارد. بعضی‌ها به جای کلم‌پیچ از کلم قمری یا گل کلم استفاده می‌کنند. در برخی از شهرها هم به جای گوشت چرخ‌کرده و کوفته قلقلی گوشت تکه‌ای یا مرغ می‌ریزند. حتی می‌توان این غذا را بدون گوشت و به صورتی کاملا گیاهی طبخ کرد. در هر حال، برای پخت این غذا روش‌های متفاوتی وجود دارد ولی برای چشیدن مزه کلم پلوی اصیل باید درب خانه شیرازی‌ها را بزنید. 

طرز تهیه کلم پلوی شیرازی

همان‌طور که گفتیم کلم پلو در شهرها و مناطق مختلف کشور دستورپخت‌های متفاوتی دارد. با این حال، همه آنها از آنچه اهالی شیراز می‌پزند، الهام می‌گیرند. بنابراین، می‌توانید با یاد گرفتن طرز تهیه کلم پلوی شیرازی و کم یا زیاد کردن مواد اولیه آن سبک جدیدی از این غذا ابداع کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید کلم پلوی ابداعی شما هم به خوشمزگی این کلم پلو شود! 

مواد لازم 

برنج ۴ پیمانه

کلم پیچ کوچک خرد شده ۱ عدد

گوشت چرخ‌کرده ۴۰۰ گرم

پیاز متوسط ۱ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

نمک و ادویه شامل زردچوبه، ادویه کاری و فلفل سیاه به میزان لازم

سبزی مخصوص کلم پلو ۳۰۰ گرم 

در مامان پز ثبت نام کن

مرحله اول: آماده کردن مواد اولیه

پیش از طبخ کلم پلو، باید ابتدا مواد اولیه آن را آماده کنید. بهتر است برای سلامتی اعضای خانواده و مهمان‌ها از مواد اولیه تازه استفاده کنید. به هر حال، اول از همه کلم را به دقت بشویید. سپس، آن را در اندازه‌های کوچک خرد کنید. پیاز هم باید به صورت ریز و نگینی خرد شود. حالا ۴ پیمانه برنج را بشویید و در ظرفی با آب و نمک بخیسانید. سبزی مخصوص کلم پلو را هم ساطوری کنید. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  خورش یا خوراک مرغ با سس گردو؛ غذایی خوشمزه با خواص فراوان

مرحله دوم: سرخ کردن مواد داخل کلم پلو

باید ابتدا مواد داخل کلم پلوی شیرازی را آماده کنید. برای این کار تابه‌ای مناسب بردارید. درون آن کمی روغن بریزید و پیاز نگینی شده را به آن بیفزایید. پیاز را به اندازه‌ای در روغن تفت دهید که سبک و شیشه‌ای شود. 

حالا کلم‌هایی که خرد کرده بودید را به تابه اضافه کنید. کلم را با پیاز آن‌قدر تفت دهید که بوی خامی آن از بین برود. سپس، سبزی ساطوری شده و ادویه‌ها را به تابه اضافه کنید. این مواد را با یکدیگر تفت دهید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. حالا تابه را در گوشه‌ای بگذارید تا سایر ترکیبات غذا آماده شوند. 

مرحله سوم: آماده‌سازی برنج 

ابتدا در قابلمه‌ای مناسب آب را با نمک و زردچوبه بجوشانید. زمانی که آب به نقطه جوش رسید، باید برنج خیس شده را به آن بیفزایید. اجازه بدهید تا برنج داخل آب کمی بماند. وقتی برنج‌ روی سطح آب بیاید و کمی نرم شود، نوبت به آبکش کردن آن می‌رسد. برنج آبکشی شده را هم برای مرحله بعد کنار بگذارید.

مرحله سوم: اضافه کردن مواد به برنج

در این مرحله قابله را روی حرارت بگذارید و درون آن را کمی روغن بریزید. حالا کمی سیب‌زمینی یا نان به عنوان ته‌دیگ اضافه کنید. می‌توانید برای ته‌دیگ این غذا کلم هم به کار ببرید. در این صورت، باید مراقب باشید که کلم نسوزد. 

در ادامه، مقداری برنج آبکشی شده درون قابلمه بریزید. سپس، کمی از مواد سرخ‌شده بیفزایید و بعد دوباره برنج. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا برنج و مواد تمام شوند. حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تا غذا به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بپزد.  

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  دستورپخت آش ترخینه به روش کرمانشاهی و ملایری

مرحله چهارم: تهیه گوشت قلقلی

ابتدا پیازی را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس، آن را با گوشت چرخ‌کرده و نمک و ادویه‌ها به‌خوبی ورز دهید. حالا گوشت ورز داده شده را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا طعم پیاز و ادویه‌ها را به خود بگیرد. 

پس از طی این مدت گوشت را به صورت گلوله‌های بسیار کوچک در بیاورید و درون تابه‌ای با کمی روغن سرخ کنید. این کوفته‌ قلقلی‌ها را برای سرو غذا کنار بگذارید.

مرحله پایانی: سرو کلم پلوی شیرازی

کلم پلوی شیرازی

پس از ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به سراغ قابلمه بروید. کمی از آن بچشید تا مطمئن شوید که کاملا پخته شده است. کلم پلوی آماده شده را در ظرفی مناسب بریزید و دور ظرف را با کوفته قلقلی تزیین کنید. به همین سادگی یک غذای خوشمزه و مقوی آماده می‌شود. نوش جان! 

فوت‌وفن پخت کلم پلوی شیرازی

  • سبزی کلم پلو شامل شوید، ترخون، تره و ریحان می‌شود. البته، اندازه شوید و ترخون کمتر از تره و ریحان است. ترخون و شوید فقط به اندازه‌ای به کار می‌روند که به غذا بوی مطبوعی بدهند. در صورت زیاد بودن این دو سبزی، به‌ویژه ترخون، غذا طعم تلخی پیدا خواهد کرد.
  • برای خوشمزه‌تر شدن این غذا بهتر است که کلم‌ها را با کمی آب، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و ادویه بجوشانید. البته، در طرز تهیه کلم پلوی شیرازی اصلی، آب لیمو یا نارنج را بعد از سرخ شدن کلم‌ها اضافه می‌کنند.
  • معمولا شیرازی‌ها کوفته قلقلی را لابه‌لای برنج می‌ریزند، اما می‌توانید برای تزیین کلم پلو هم آن را به کار ببرید.  
  • کمی برنج زعفرانی هم به کلم پلو اضافه کنید تا طعم و عطر خوش آن چند برابر شود. 
  • دستور پختی که در این مطلب خواندید، برای ۴ نفر مناسب است. شما باید با توجه به تعداد اعضای خانواده یا مهمان‌های خود این مواد را کم یا زیاد کنید. اگر هم برای طبخ کلم پلو فرصت کافی ندارید همه چیز را به مامان‌پز بسپارید.
Scroll to Top
اسکرول به بالا