بحران ناهار سازمانی در گوگل و فیس‌بوک

معمولا مدیران شرکت‌های بزرگ و موفق جهان تلاش می‌کنند تا ارائه ناهار سازمانی برای کارکنان خود را در اولویت بگذارند. بااین‌حال، در آوریل سال ۲۰۲۳، خبری منتشر شد که کارکنان شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک را متعجب و نگران ساخت. در این خبر آمده بود که این ۲ شرکت قصد دارند تا برنامه غذایی کارکنان خود را برای مدتی و شاید همیشه تغییر بدهند.

کافه‌ای در گوگل برای ارائه میان‌وعده و ناهار سازمانی

تعطیلی و محدودیت ساعت کاری کافه‌های گوگل

مدیران گوگل اعلام کرده‌اند که به منظور کاهش هزینه‌های سال جاری، برخی از کافه‌های خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌کنند. کافه‌ها و تریاهای گوگل‌ پلکس که از مشهورترین امتیازات شغلی کارکنان این غول فناوری بود نیز از جمله این کافه‌ها هستند. البته، بسیاری از این کافه‌ها همچنان به شکل قبل خود خدمات ارائه می‌کنند اما برخی از آنها در روزهای خاصی بسته خواهند بود و برخی دیگر نیز تا اطلاع ثانوی به طور کلی بسته خواهند شد. این تغییرات از ۲۴ آوریل به بعد اعمال شده‌اند.

مایکل باکر، معاون برنامه‌های جهانی محل کار در شرکت گوگل، درباره این تصمیم می‌گوید: «ما برای این کار، اطلاعات آماری را بررسی کردیم. به عنوان مثال، تعداد افرادی که در دفاتر حضور دارند، ظرفیت کافه‌ها و ساعات خدمات آنها را به همراه کیفیت خدمات مانند تنوع منوها و غذاخوری‌های اطراف شرکت بررسی کردیم.»

همچنین، رایان لامونت، سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف  این شرکت از تعطیلی و محدودیت در کار کافه‌ها این است که از طریق افزایش سرعت و کارایی کارکنان در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اتفاق به معنای پایان ناهار سازمانی رایگان در گوگل خواهد بود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۱۳ کاری که باید در وقت ناهار انجام بدهید

منوی ناهار سازمانی فیس‌بوک

فیس‌بوک در مسیر گوگل

یکی دیگر از غول‌های فناوری دنیا، متا یا همان شرکتی که اغلب با نام فیس‌بوک می‌شناسیم نیز از بحران مالی سیلیکون‌ولی در امان نماند. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، متا شرکت دیگری بود که با کاهش وعده‌های غذایی رایگان در کافه تریاها، کارکنان خود را عصبانی کرد. البته، این تنها محدودیت شرکت فیس‌بوک نبود. مدیران این شرکت اعلام کردند که از این به بعد، سرویس غذای بیرون‌بر فیس‌بوک نیز تعطیل می‌شود. بسیاری از کارکنان فیس‌بوک غذاهای رایگان بیرون‌بر را برای شام به خانه می‌بردند.

علاوه‌براین، متا اعلام کرد که کافه تریاها از این پس نباید تنقلات ارائه کنند. سرویس شام رایگان نیز با تأخیر ۳۰ دقیقه‌ای از ساعت ۱۸:۳۰ سرو می‌شود. در واقع، کارکنان کمتری می‌توانند در محوطه فیس‌بوک غذا بخورند چون آخرین سرویس ساعت ۱۸ این شرکت را ترک می‌کند. در نتیجه، کارکنان باید میان یک وعده غذایی رایگان و سرویس رایگان برای برگشت به خانه یکی را انتخاب کنند. تریسی کلیتون، سخنگوی متا در پاسخ به خبرنگاران، اعلام کرد که علت این کار برآورده ساختن نیازهای کارکنانی است که تا دیروقت در شرکت کار می‌کنند.

فیس‌بوک در پاسخ به نارضایتی کارکنان از این شرایط اعلام کرده که قصد دارد تا در سال جاری کمک‌هزینه درمانی کارکنان خود را از ۷۰۰ دلار به ۳۰۰۰ دلار افزایش بدهد اما آیا این کار می‌تواند کارکنان ناراضی این شرکت را آرام کند؟

ناهار سازمانی

چرا محدودیت در ارائه ناهار سازمانی اشتباه بزرگی است؟

مزایای شغلی از قبیل ارائه ناهار سازمانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در کنار حقوق مناسب و پرداخت به‌موقع آن می‌تواند به افزایش میزان رضایت کارکنان کمک کند. بیش از ۹۰درصد از کارکنان در سراسر دنیا مزایای شغلی را عامل مهمی برای رضایت شغلی می‌دانند. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده نزدیک به یک‌سوم از کارکنان، مزایای شغلی را گزینه اصلی در جستجوی شغل ایده‌آل خود می‌دانند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  سبک‌های غذایی رایج محل کار در دنیای پس از همه‌گیری

در کشور ما هم اوضاع به همین ترتیب است. نتایج نظرسنجی سایت جاب‌ویژن نشان می‌دهند که کارجویان ایرانی اغلب به جای اینکه به دنبال امکاناتی نظیر فضای استراحت، امکانات ورزشی یا پزشک سازمانی باشند، مزایایی از قبیل پاداش، بیمه درمان تکمیلی و ارائه ناهار سازمانی و میان‌وعده را مهم‌ترین گزینه‌ها برای جستجوی شغل مورد نظر خود می‌دانند.

بنابراین، مدیرانی می‌توانند رضایت کارکنان خود را جلب کنند که برخلاف شرکت‌های فیس‌بوک و گوگل به مزایای شغلی کارکنان به‌ویژه ارائه غذای سازمانی توجه کنند. در حقیقت، ارائه غذای سازمانی به افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری کارکنان می‌انجامد.

کلام آخر

بحران ناهار سازمانی در گوگل و فیس‌بوک اهمیت ارائه ناهار سازمانی را نشان می‌دهد. در واقع، تجربه این دو شرکت بزرگ درس‌های بزرگی به مدیران می‌آموزد. شما به عنوان مدیر موفق در صورت بحران مالی کدام‌یک از این روش‌ها را انتخاب می‌کنید؟ بلافاصله امتیازات کارکنان را کاهش می‌دهید یا به فکر روش‌های مؤثرتر میفتید؟

Scroll to Top
اسکرول به بالا