بوی غذای سوخته رو چطور از بین ببریم؟

دوباره غذا سوخت؟ نگران نباشید. همیشه غذاها خوشمزه و مغزپخت نمی‌شوند. گاهی نیز ممکن است غذا به دلایل مختلفی بسوزد. نکته مهم در چنین مواقعی این است که خونسردی خود را حفظ کنید و روش‌های مختلفی که توضیح می‌دهیم را به کار ببرید تا بوی غذای سوخته در غذا، ظروف و آشپزخانه را از بین ببرید.

از بین بردن بوی غذای سوخته از غذا

سیب زمینی برای از بین بردن بوی غذای سوخته

اولین کاری که باید بعد از سوختن غذا انجام بدهید این است که بوی غذای سوخته را از غذا ببرید. برای این کار، می‌توانید ۷ روش را امتحان کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • قابلمه یا ظرف غذا را عوض کنید. غذا را بررسی کنید. در صورتی که کمی شانس بیاورید، فقط بخش زیرین غذا می‌سوزد. در این حالت، ساده‌ترین ترفند این است که قابلمه یا ظرف غذا را عوض کنید. دقت داشته باشید که حین خالی کردن ظرف غذا، غذای سوخته کف آن را نتراشید یا این بخش از غذا با قسمت‌های سالم آن مخلوط نشود.
  • قسمت سوخته غذا را جدا کنید. در صورتی که یک تکه گوشت، سبزی یا هر یک از مواد تشکیل‌دهنده غذا در طول پخت بسوزد، نباید دست و پای خود را گم کنید. در چنین شرایطی، می‌توانید به سادگی قسمت سوخته شده غذا را از آن جدا کنید تا بوی غذای سوخته به سایر بخش‌های آن سرایت نکند.

در مامانپز ثبتنام کن

  • از سیب‌زمینی استفاده کنید. بله، درست خواندید. سلطان سبزیجات می‌تواند غذای سوخته شما را نجات دهد. سیب‌زمین طعم و بوی غذا را جذب می‌کند. اگر غذایتان سوخت، می‌توانید مقداری سیب‌زمینی پوست بگیرید و آن را کمی خرد کنید. سیب‌زمینی خرد شده را به ظرف غذا بیفزایید و اجازه بدهید تا کمی در ظرف روی حرارت باقی بماند. سپس، آن را از ظرف جدا کنید و دور بریزید.
  • از یک ماده غذایی با خاصیت اسیدی استفاده کنید. اگر غذا کمی سوخته، می‌توانید به آن ماده‌ای غذایی با خاصیت اسیدی اضافه کنید. بسته به نوع غذا به آن آب‌لیمو، سرکه یا گوجه فرنگی بیفزایید تا طعم آن متعادل شود.
  • محصولات لبنی به کار ببرید. در صورتی که غذایتان فقط مقداری سوخته، محصولات لبنی مانند خامه، کره، شیر یا کشک را به آن اضافه کنید. البته، این ترفند تنها برای سس‌ها کاربرد دارد.
  • به آن مقداری سس بزنید. اگر کبابی را سوزانده‌اید، کافیست به آن کمی سس بزنید تا طعم آن متعادل شود. شیرینی برخی از سس‌ها سبب می‌شود که بوی غذای سوخته چندان احساس نشود و غذا را با لذت نوش جان کنید.
  • پودر دارچین هم می‌تواند مشکل را حل کند. بسته به نوع غذا می‌توانید از پودر دارچین تازه نیز استفاده کنید. این ادویه بوی غذای سوخته تند یا شیرین حاوی محصولات لبنی را از بین می‌برد.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  تعریف و انواع ناهارآموزی

رفع بوی غذای سوخته از ظروف

شستن ظرف برای از بین رفتن بوی غذای سوخته

گاهی اوقات غذا به اندازه‌ای می‌سوزد که برای حفظ غذا هیچ کاری از دست‌تان برنمی‌آید. در این مواقع، باید تا دیر نشده فکری به حال ظرف حاوی غذا بکنید. اگر بوی غذای سوخته زود از ظرف پاک نشود، ممکن است تا مدت‌ها یک قابلمه یا تابه بدبو داشته باشید. زمانی که غذای جدید می‌پزید هم این بو دوباره احساس می‌شود. برای از بین بردن بوی غذای سوخته از ظرف باید از این روش‌ها استفاده کنید:

  • منبع بو را کاملا حذف کنید. باور کنید که نمی‌توانید غذای کاملا سوخته را نجات بدهید. این غذا باید مستقیما وارد سطل زباله شود یا اینکه برای درست کردن کمپوست کنار گذاشته شود. صبر کنید تا غذای سوخته سرد شود. سپس، آن را دور بیاندازید.
  • ظرف را کاملا بشویید. قابلمه یا تابه حاوی غذای سوخته باید بلافاصله تمیز شود. این کار نه تنها به از بین بردن بوی غذای سوخته کمک می‌کند، بلکه اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید تکه‌های غذای سوخته را از ظرف برای همیشه پاک کنید.

از بین بردن بوی سوختگی غذا از محیط آشپزخانه

دور ریختن غذای سوخته

بوی غذای سوخته می‌تواند تا مدت‌ها در آشپزخانه باقی بماند و فضای نامطبوعی ایجاد کند. برای از بین بردن بوی غذای سوخته از محیط آشپزخانه این ۷ راه را امتحان کنید:

  • غذای سوخته را دور بریزید. وقتی غذای سوخته خنک شد، آن را داخل کیسه زباله بیاندازید و هر چه سریع‌تر کیسه را بیرون ببرید. باقی ماندن غذای سوخته در آشپزخانه حتی در سطل زباله یا ظرف مخصوص کمپوست نیز می‌تواند آشپزخانه شما را بدبو کند.
  • از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین بک جاذب بوی طبیعی است که هر کسی در آشپزخانه آن را دارد. اگر غذای سوخته روی ظروف باقی‌ مانده، کف آن کمی جوش شیرین بپاشید.
  • قهوه به شما کمک می‌کند. پاشیدن تفاله قهوه یا حتی دانه‌های قهوه در کف ظروف برای جذب بوی غذای سوخته مؤثر است. نیتروژن موجود در قهوه به از بین بردن بو کمک می‌کند.
  • سرکه سفید را بجوشانید. سرکه سفید هم در از بین بردن بوها عالی است اما بوی تند خود را دارد. به هر حال، این سرکه نیز به از بین بردن بوهای ماندگار سوختگی غذاها کمک می‌کند.
  • روی سوختگی‌های هنوز داغ غذا در فر نمک بپاشید. اگر محتویات غذا روی سینی فر ریخت و سوخت، می‌توانید روی آن نمک بپاشید تا خنک شود. زمانی که این غذای سوخته خنک شد، هم به راحتی پاک می‌شود و هم اثری از بوی غذای سوخته در فر باقی نخواهد ماند.
  • ظرف غذا را بجوشانید. اگر قابلمه بوی غذای سوخته گرفته، کافیست درون آن کمی آب همراه با مرکبات خرد شده، چند تکه سبزی معطر مانند رزماری و مقداری چواب دارچین بریزید. ظرف را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد و بوی بد از بین برود.
  • از وانیل استفاده کنید. چند تکه پنبه را به عصاره وانیل آغشته کنید و در کاسه‌هایی در اطراف اجاق گاز بگذارید. با این روش بوی بد غذای سوخته از بین می‌رود و آشپزخانه عطر خوش وانیل می‌گیرد.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۴ ایده برای سرو غذای کارکنان شرکت که آنها را به وجد می‌آورد

کلام آخر

سوختن غذا اتفاقی است که حتی در آشپزخانه‌های حرفه‌ای نیز رخ می‌دهد. در چنین شرایطی، مهم‌ترین نکته این است که بوی غذا سوخته را از بین ببرید. در این مقاله، ۱۶ راه برای رفع بوی سوختگی از غذا، ظروف و آشپزخانه معرفی کردیم تا دفعه بعدی که غذایتان سوخت، هول نشوید و این روش‌ها را امتحان کنید.

Scroll to Top
اسکرول به بالا