چگونه گوگل کارکنان خود را برای کاهش وزن وسوسه کرد؟

ظاهرا پیدا کردن شغل در گوگول از رفتن به هاوروارد سخت‌تر شده. کارمندان گوگل برای استخدام مجبورند که یه فرایند مصاحبه سفت‌ و سخت چهار تا شش هفته‌ای رو بگذرونند تا به سؤالاتی مثل اینکه چه تعداد توپ گلف در یه اتوبوس مدرسه جا می‌گیره یا چرا دریچه فاضلاب شهری گرده، پاسخ بدهند. با وجود این، نابغه‌هایی که دوست دارند به استخدام گوگل دربیان، معتقدند که کار در این شرکت مزایای عجیب‌وغریب و شگفت‌انگیزی داره. مثلا اگر اضطراب دارید، می‌تونید صخره‌نوردی کنید یا برید کلاس یوگای گوگل. اگر هم دچار استرس شدید، یک تشک ده‌هزار دلاری عایق صدا با چشم‌بند نرم و لحاف پر اردک انتظارتون رو می‌کشه. همه اینها جذاب به نظر می‌رسه اما این وسط یه مشکل بزرگ وجود داره: اضافه وزن. چرا کارمندان گوگل دچار اضافه وزن شدند و ترفند روان‌شناسی که گوگل برای کاهش وزن کارکنانش به کار برد چی بود؟

مشکل از کجا شروع شد؟

کافه گوگل

گوگل به کارکنانش هشدار داده که در ۶ ماه اول استخدام، باید منتظر حدود ۷ کیلوگرم اضافه وزن خودشون باشند. این اضافه وزن هم اصلا موضوع عجیب و دور از ذهنی نیست. به هر حال، یکی از معروف‌ترین مزایای کار در گوگل غذای شرکتیه. گفته می‌شه که سرگی برین، یکی از بنیان‌گذاران گوگل دستور داده که هیچ‌کس نباید حین کار در این شرکت، بیشتر از ۴۵ متر از غذا فاصله داشته باشه.

دفاتر گوگل در کالیفرنیا و منهتن هم بیش از ۳۵ کافه و رستوران دارند که غذاهای خوشمزه و رایگان پخته شده توسط بهترین سرآشپزها رو تحویل کارکنان می‌دن. البته، قضیه به همین جا ختم نمی‌شه. صدها آشپزخانه بزرگ و کوچک در اطراف دفاتر گوگل هست که شیرینی، میوه، دسر، میان‌وعده و تنقلات رایگان دارند.

دوست داریم این‌طور باور کنیم که همیشه آگاهانه رفتار خودمون رو کنترل می‌کنیم اما اعمال و رفتار ما در نهایت از شخصیت، ژن‌ها و محیطی که در اون قرار داریم ناشی می‌شه. نشانه‌هایی که اطرافمون وجود دارند، توجهمون رو به خودشون جلب می‌کنند و در آخر ما رو وادار می‌کنند که طوری رفتار کنیم که خودمون هم انتظارش رو نداشتیم. نتیجه این می‌شه که وقتی غذا همیشه در دسترس کارکنان گوگل باشه، بیشتر به غذا خوردن ترغیب می‌شن. این موضوعی بود که بالاخره مدیران گوگل متوجه شدند.

راه‌حل‌های گوگل برای کاهش وزن کارکنان

مدیران گوگل بعد از تحقیقات مختلف متوجه موضوع مهمی شدند. برای اینکه رفتار کارکنان طوری باشه که به تغذیه سالم و کاهش وزن منجر بشه، باید محیط کار رو بهینه‌سازی کرد. به این ترتیب، انتخاب رژیم غذایی سالم ساده‌ترین گزینه می‌شه و کیه که به راحت‌ترین کار نه بگه؟ البته، با وجود کارکنان گوگل که بیشترشون نابغه هستند، اجرای این ایده کار چندان ساده‌ای نبود. به‌هرحال، اونها جزوی از گوگل همه‌چیزدان هستند. پس راه‌حل مدیران گوگل چه بود؟

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  لیست بهترین نوشیدنی ها با طبع گرم

۱. آب نزدیک‌تر از نوشیدنی‌های مضر

آب طعم دار میوه ای

اونها به کمک اصول علوم رفتاری، در طول ۷ هفته میزان کالری مصرفی کارکنانشون رو به ۳.۱میلیون کالری کاهش دادند. برای این کار هم غذاهای پرکالری یا ناسالم رو از برنامه غذایی کارکنان حذف نکردند، بلکه محیط کار رو کمی تغییر دادند. همین تغییرات به ظاهر کوچک هم تونست تصمیم‌گیری کارکنان رو ساده و راحت‌تر کنه. مثلا در دفاتر گوگل به هر طرف که نگاه کنید، یه آبسردکن می‌بینید که دم‌نوش یا آب با طعم میوه‌ای هم دارند. در نتیجه، اگر کسی تشنه بشه خیلی راحت و در عرض ۱۵ تا ۳۰ ثانیه به یه لیوان پر از آب خنک و گوارا می‌رسه. در عوض، یخچال‌هایی که داخلشون نوشابه است، دورتر از میزهای کارکنانه. به این ترتیب، آب برای کارکنان بسیار نزدیک‌تر از نوشیدنی‌های مضره.

۲. بیشتر کردن فاصله دستگاه سرو قهوه و خوراکی

شیرینی یار جدانشدنی قهوه

هر یک از کارکنان گوگل روزانه حداقل دو فنجون قهوه می‌نوشند و حتی مصرف قهوه بعضی‌هاشون از این میزان هم بیشتره. در دفاتر گوگل، بعضی از دستگاه‌های سرو قهوه دقیقا یا ۱.۵ متر اون‌طرف‌تر از دستگاه خوراکی و تنقلات بود. بنابراین، هر کسی که طبق عادت برای صرف قهوه می‌رفت، از دستگاه یه خوراکی یا میان‌وعده هم می‌گرفت.

وقتی گوگل رفتار کارکنانش رو بررسی کرد، متوجه شد که ۲۰ درصد از کارکنانی که از دستگاه‌های سرو قهوه نزدیک به خوراکی‌ها، همراه با قهوه شیرینی‌جات هم می‌خورند اما فقط ۱۲ درصد از کسانی که از بقیه دستگاه‌های سرو قهوه، قهوه می‌گیرند سراغ خوراکی‌ها هم می‌رن چون این دستگاه‌های سرو قهوه از دستگاه‌های خوراکی فاصله بیشتری داشتند.

طبق آمار گوگل، فقط ۴ یا ۵ قدم فاصله دستگاه‌های سرو قهوه و دستگاه‌های خوراکی کافی بود تا مصرف میان‌وعده در کارکنان مرد ۲۳ درصد و در کارکنان زن ۱۷ درصد کمتر بشه.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۴ ایده برای سرو غذای کارکنان شرکت که آنها را به وجد می‌آورد

۳. مخفی شدن شکلات‌ها از دید کارکنان

آبنباتهای رنگارنگ گوگل

آب‌نبات و شکلات همیشه یکی از خوراکی‌های اصلی کارکنان گوگل بود. پیش از این، در دفاتر گوگل، هر طرف که سر می‌چرخوندید، ظروف شفاف حاوی آب‌نبات و شکلات رو می‌دیدید که در اونها انواع آب‌نبات‌های رنگارنگ به چشم می‌خورد. خودتون می‌تونید تصور کنید که با این تعداد شکلات و آب‌نبات، کارکنان گوگل چقدر شیرینی‌جات می‌خوردند.

برای حل این مشکل گوگل تغییراتی ایجاد کرد تا شکلات و اب‌نبات از دید کارکنان مخفی بمونه. شیرینی‌جات خوشمزه به پشت آشپزخونه‌ها و غذاخوری‌ها منتقل شدند و برای نگهداری از اونها هم به جای ظروف شفاف و شیشه‌ای از ظروف مات استفاده شد. وقتی شکلات و آب‌نبات همیشه در معرض دید کارکنان بود، هر روز وجود این شیرینی‌جات خوشمزه به اونها یادآوری می‌شد اما حالا که این خوراکی‌های وسوسه‌برانگیز از دید همه مخفی شده، کمتر کسی هوس خوردن اونها رو می‌کنه.

۴. خوراکی‌های سالم همیشه در دسترس

سالاد بار و سالادهای رنگارنگش

کافه‌ها و آشپزخونه‌های گوگل طوری طراحی و بازسازی شده‌اند که سالم‌ترین غذاها رو همیشه در معرض دید و دسترس کارکنان بگذارند. وقتی وارد یکی از این غذاخوری‌ها می‌شید، اولین چیزی که می‌بینید سالادبارها با ظروف سالاد رنگارنگه. ظرف‌های بزرگ میوه هم همگی جایی قرار گرفته‌اند که در دسترس کارکنان و در معرض دید اونها باشند.

اگر هم سراغ بوفه‌ها بروید، سبزیجات رو جزو اولین اقلام می‌بینید. عبور از کنار این گزینه‌های مختلف و جذاب باعث می‌شه که موقع رسیدن به گوشت، کربوهیدرات و دسر، بشقابتون دیگه جا نداشته باشه.

کلام آخر

گوگل به عنوان یکی از غول‌های فناوری دنیا، همیشه با مشکل پرخوری و اضافه وزن کارکنان دست‌وپنجه نرم می‌کرد اما بعد از تغییراتی که ایجاد کرد، همه چیز عوض شد. تنها در طول یک ماه بعد از این تغییرات، میوه و سبزیجات به دوسوم از غذاهای مصرفی کارکنان گوگل تبدیل شد. امروزه، این شرکت بیش از ۲۳۰۰ سالاد صبحانه به کارکنان تحویل می‌‌ده در حالی که قبلا کارکنان به خوردن صبحانه چندان رغبتی نشون نمی‌دادند.

شما هم به عنوان یه مدیر خوش‌فکر و خلاق می‌تونید از این نمونه گوگل درس بگیرید و به جای غذاهای فرآوری شده یا خوراکی‌های ناسالم و پرکالری برای میان‌وعده، به کارکنان غذاهای خونگی و میان‌وعده‌های سالم تحویل بدید. به‌هرحال، کیه که به یه غذای خوشمزه خونگی همیشه در دسترس نه بگه؟ این‌طور نیست؟

Scroll to Top
اسکرول به بالا