انتخاب‌های فوق‌العاده غذا برای شام

شب است و یک روز پرمشغله دیگر سپری شد؛ از صبح تا آخر وقت مشغله‌های کاری، ترافیک تمام‌نشدنی شهر و شبکه‌های اجتماعی اجازه نمی‌دهند تا فرصت پخت غذا برای شام را داشته باشیم؛ اما جای نگرانی نیست چون مامان‌پز انتخاب‌های متنوعی برای شام در اختیارمان قرار می‌دهد از غذاهای رژیمی تا سنتی، سالاد و دیگر گزینه‌ها، همگی روی میز است!

اول‌ازهمه سراغ غذاهای رژیمی می‌رویم چون این روزها علاوه‌بر سلامتی، داشتن بدنی خوش‌فرم و خوش‌تراش طرفدارهای بسیاری پیدا کرده است. البته نباید فراموش کنیم که رژیم گرفتن به معنی حذف کردن وعده‌های اصلی غذا نیست و برخلاف اشتباه رایجی که متاسفانه بین برخی افرادی که به‌تازگی رژیم گرفتن را شروع کرده‌اند، خوردن یک شام سبک و سالم می‌تواند برای ما مفید باشد. بعد از پشنهادهای سالم، سراغ غذاهایی می‌رویم که خوردنش برای همه ایده‌آل است.

پیشنهادهای رژیمی غذا برای شام

از نمونه‌های خوب غذاهایی که می‌توان در حین داشتن رژیم غذایی کاهش وزن در وعده شام استفاده کرد خوراک جوجه کباب با سبزیجات بخارپز است. جوجه کباب به دلیل اینکه یک غذای پروتئینی و کم چرب است، می‌تواند برای تقویت روند عضله‌سازی مفید فایده باشد؛ به‌خصوص اگر عصرها به باشگاه ورزشی می‌روید و ساعتی را به تمرین‌های هوازی یا بدن‌سازی مشغول هستید از این غذا غافل نشوید که یکی از گزینه‌های محبوب غذا برای شام به‌حساب می‌آید. سبزیجات بخارپز هم نه‌تنها می‌تواند احساس سیری را برای شما به ارمغان بیاورد، بلکه فیبرها و مواد معدنی موجود در آن‌ها هم از ضروریات بدن شما است. نکته مهم در پخت این غذا آن است که از روغن استفاده نشده است و می‌توانید آن را همراه با کمی لیموی تازه میل کنید تا به‌خوبی از لذت خوردن غذایی سالم بهره ببرید.

بشقاب خوراک سبزیجات بخارپز همان غذای ویژه‌ای است که گیاهخوارها به دنبالش بودند. سبزیجات یکی از بهترین منابع غذایی است که با مصرف منظم آن‌ها می‌توانیم تندرستی و حال خوب خود را تضمین کنیم. کلم بروکلی، گل کلم، قارچ و کدو از جمله سبزیجات مهمی است که در این غذا برای شام وجود دارد. از آن گذشته سیب‌زمینی، هویج و تخم مرغ (که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید یا نه) را ذرت، نخودفرنگی و قارچ همراهی می‌کنند. چاشنی این غذای رژیمی، لیموترش شیرازی است. بخارپز بودن این غذا یکی از امتیازهای مثبتش به‌حساب می‌آید چون خبری از روغن و چربی و کلسترول در این غذا نیست!

از دیگر غذاهای رژیمی که ریشه در آداب و سنن ایرانی خودمان دارد، نان و پنیر و سبزی است که یکی انتخاب‌های سبک و دل‌چسب غذا برای شام هم هست. می‌توانید چند برش نان سنگک را همراه با پنیر کم‌چرب، سبزی تازه، خرما، گردو، خیار یا گوجه‌فرنگی کنار هم داشته باشید. بهتر است خیار و گوجه‌فرنگی را باهم میل نکنید چرا که بنا به آموزه‌های طب سنتی ایرانی، هر دوی آن‌ها طبعی سرد دارند و وقتی‌که باهم خورده می‌شوند می‌تواند موجب غلبه سردی بر بدن شده و عامل بروز بیماری‌های خطرناک شود. در کل این شام ساده نیاز به معرفی بیشتری ندارد و اگر غذا برای شام نداشتید می‌توانید به سبک پدرانمان از این وعده غذایی بهره‌مند شوید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  پیشنهاد برنامه هفتگی غذا برای افزایش بهره‌وری کارکنان

پیشنهاد آخری که از غذاهای رژیمی به شما معرفی می‌کنیم خوراک ماهی با سبزیجات بخارپز است. هرچند ماهی را می‌توانید به صورت سرخ‌شده تهیه کنید، اما وجود سبزیجات گوناگون باعث می‌شود تا آن را جزو غذاهای به نسبه رژیمی به حساب آوریم. ماهی مزه‌دار شده همراه با سیب‌زمینی، هویج، کدو، گل کلم و کلم بروکلی بخارپز یک شام درست و حسابی است. این ترکیب دوست‌داشتنی را می‌تواند لوبیا سبز و بلال بخارپز و یک برش از لیموی تازه همراهی کند! توصیه می‌شود غذاهای دریایی را در برنامه غذایی هفتگی خود جای دهیم، به‌خصوص ما ایرانی‌ها که عموماً کمتر به این دسته از غذاها عادت داریم.

کمی از رژیم غذایی دور شویم!

اگر نیازی به رژیم لاغری ندارید، احتمالاً دلتان یک شام مفصل می‌خواهد. در چنین صورتی، دستتان برای انتخاب غذا برای شام خیلی باز خواهد بود و محدودیتی ندارید. برای همین می‌توانید  خوراک مرغ و قارچ را امتحان کنید. این غذا از سینه مرغی تهیه می‌شود که با پودر سیر، نمک، فلفل و آب‌لیموی تازه مزه‌دار شده است که طعمی آشنا است. از این گذشته تکه‌های سیب‌زمینی سرخ شده که به‌صورت مکعبی خرد شده است، همراه با کدو و بادمجان‌های حلقه‌ای سرخ شده و قارچ و فلفل دلمه‌ای و پیاز یک شام معرکه برای شما است. برای آنکه این غذا عطر و بوی بهتری هم داشته باشد از رب گوجه‌فرنگی همراه با آویشن – که گیاهی خوشبو است – هم استفاده شده.

اگر همچنان به دنبال غذاهایی هستید که با مرغ طبخ شده، استیک مرغ با سس قارچ را هم باید امتحان کنید. یک تکه سینه مرغ که به‌خوبی مزه‌دار شده و به‌صورت گریل پخته را تصور کنید که با سس قارچ سرو می‌شود؛ شاید این همان چیزی است که شما به‌عنوان غذا برای شام خود به دنبالش می‌گشتید. اگر دوست دارید بدانید که سس قارچ را چطور تهیه می‌کنند، باید اطلاع داشته باشید که قارچ و آرد و کره را در تابه تفت می‌دهند و کمی به آن خامه اضافه می‌کنند و نمک، فلفل و دیگر چاشنی‌ها را هم اضافه می‌کنند تا یک سس ویژه برای استیک گریل شده تهیه شود. نوش جان کردن چنین غذایی همراه با سالاد فصل که با روغن زیتون و سرکه بالزامیک طعم‌دار شده، آرزویی دست‌یافتنی و خوشمزه است!

اگر دوست دارید کمی گوشت قرمز میل کنید، یک شام نوستالوژیک کتلت است. چند تکه کتلت داغ همراه با گوجه‌فرنگی، خیارشور، کمی سبزی خوردن تازه یا چند برش کاهو از آن غذاهای خوش عطر و بویی است که دوست‌داری با نان تازه میل کنی. بعضی‌ها در کنار این غذای گوشتی از ماست یا ترکیب ماست و خیار و سبزی‌های معطر استفاده می‌کنند که چندان با آموزه‌های طب سنتی سازگار نیست؛ بهتر است در کنار غذاهای گوشتی از مصرف ماست و فراورده‌های آن مانند دوغ پرهیز کنیم. فقط حواستان باشد به هوای خوشمزه بودن، در میل کردن کتلت زیاده‌روی نکنید تا بعد از خوردن شام به دردسر نیفتید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  شام چی بپزم؟

کمی هم سالاد برای شام

اگر هیچ کدام از موارد بالا غذا برای شام موردعلاقه شما نیست، شاید بهتر است سالاد کینوا را امتحان کنید. کینوا گیاهی است مشابه برنج اما ریزتر از آن که بومی امریکای جنوبی است و به «خاویار گیاهی» هم معروف شده. گرچه در چند سال اخیر پای کینوا به مزارع ایران هم باز شده و در چند استان ازجمله خوزستان، البرز، خراسان، گرگان، اصفهان، شیراز و آذربایجان کشت می‌شود، اما هنوز قیمت آن نسبتاً بالا است. کینوا کم کالری است، مواد معدنی فراوان دارد و خالی از گلوتن است.

کینوا که در چند دقیقه پخت می‌شود را در کنار فیله مرغ گریل شده و سبزیجات تازه تصور کنید، این غذا برای شام امشب شما تهیه شده است. برای آنکه حس سیری را هم تجربه کنید از آووکادو، کلم بروکلی، هویج و جوانه گندم نیز استفاده می‌کنیم؛ اما این‌همه ماجرا نیست. کمی گشنیز خردشده عطر و بوی مطبوعی دارد و در کنار بادام و چند برش پرتقال یا لیموترش (بسته به فصل) می‌تواند یک سالاد فوق‌العاده برای شام باشد.

به نظر شما کدام‌یک از این غذاها می‌تواند امشب سر میز شامتان جا داشته باشد؟ دوست دارید یک شام سبک رژیمی بخورید یا غذایی مفصل را میل کنید؟ در هر صورت انتخاب غذا برای شام با شماست.

 

Scroll to Top
اسکرول به بالا