در فصل گرما چقدر آب بخوریم؟

در فصل گرما چقدر آب بخوریم؟ کم‌کم با اوج گرفتن گرما، این سؤال بیش از همیشه ذهن کارمندان و افراد شاغل را به خود مشغول می‌کند. تابستان همیشه با خود آفتاب شدید می‌آورد و آفتاب شدید هم مساوی با گرمای طاقت‌فرسا و احتمال کم‌آبی در بدن است. در ادامه، درباره میزان آب مورد نیاز بدن در فصل تابستان و فواید نوشیدن آب فراوان در این فصل بیشتر توضیح می‌دهیم.

نوشیدن آب کافی

فواید آب نوشیدن

واقعیت جالبی که احتمالا بیشتر ما می‌دانیم این است که بدن انسان از ۶۵درصد آب تشکیل شده و بیشتر این آب نیز در سلول‌ها قرار دارند. مزایای  رساندن آب کافی به سلول‌های بدن عبارت‌اند از:

  • تنظیم دمای بدن؛
  • کمک به عملکرد کلیه‌ها و دفع سموم؛
  • حفظ سلامت پوست؛
  • کمک به کاهش وزن؛
  • نرم‌کننده مفاصل و عضلات؛
  • افزایش روحیه.

در حقیقت، دانشمندان معتقدند که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، خطر ابتلا به بیماری سنگ کلیه را به دلیل کم‌آبی و تغییر در متابولیسم کلسیم از طریق تولید ویتامین دی افزایش می‌دهد. از آن گذشته، همان‌طور که گفتیم، بخش اعظمی از بدن ما را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین، در صورتی که ندانیم در فصل گرما چقدر آب بخوریم، نمی‌توانیم به‌درستی وظایف شغلی خود را انجام بدهیم.

نشانه‌های کم‌آبی در بدن

در طول ماه‌های گرم تابستان، برخی از افراد بیش از سایرین در معرض کم‌آبی بدن قرار دارند. معمولا کسانی که بیشتر زمان خود را در فضای آزاد و زیر نور خورشید می‌گذرانند، بیش از همه دچار این مشکل می‌شوند. علاوه‌براین، افرادی که تغذیه مناسب ندارند یا بیماری‌های قلبی و کلیوی دارند نیز ممکن است بیشتر دچار کم‌آبی شوند. اگر در فصل تابستان نشانه‌هایی نظیر سردرد، گرفتگی عضلات یا خستگی دارید، احتمالا دچار کم‌آبی در بدن خود شده‌اید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  ۹ حقیقت جالب درباره غذا خوردن و رژیم غذایی در محل کار که احتمالا نمی‌دانید

لیوان آب روی میز کارمند

در فصل گرما چقدر آب بخوریم؟

با گرم شدن هوا، بدن برای تنظیم دمای خود شروع به عرق کردن می‌کند. در مجموع، هر انسان ۲.۶میلیون غده برای تولید عرق دارد که به خنک نگه‌داشتن آن کمک می‌کنند. برای اینکه این دما بالا نرود و در نتیجه، روزهای کاری به‌شدت گرم نشوند، باید میزان آب مورد نیاز این غده‌ها را تأمین کنید.

مقدار آب مناسب برای بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بااین‌حال، بر اساس نظر کارشناسان سلامت، هر انسان باید به‌طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشد.

آلبالو پلوی مامانپز برای تغییر سبک زندگی

سبک زندگی مناسب برای تأمین آب بدن

برای تأمین آب مورد نیاز بدن در فصل گرما نباید به نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز اکتفا کنید. برای این منظور باید سبک زندگی خود را به روش‌های زیر تغییر بدهید:

  • همیشه و هر جا که می‌روید، یک بطری آب به همراه داشته باشید. این کار به مقابله با کم‌آبی در بدن و مشکلات ناشی از آن مانند سردرد کمک می‌کند.
  • از میوه‌های تابستانی غافل نشوید. میوه‌های آب‌دار تابستانی مانند هنداونه، لیمو و انگور برای تأمین آب مورد نیاز بدن در این فصل عالی هستند.
  • برای تأمین آب مورد نیاز بدن می‌توانید غذاهای فصلی تابستان را نیز امتحان کنید. هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه یک آبدوغ خیار خنک تشنگی شما را برطرف کند. آلبالوی موجود در آلبالو پلو نیز خاصیت آرام‌‌بخش و رفع عطش دارد. 

کلام آخر

برای اینکه در فصل تابستان از خستگی، سردرد، گرمازدگی و مشکلاتی نظیر آن در امان باشید، باید آب کافی بنوشید. در کنار آن، مصرف میوه‌های آبدار تابستانی و غذاهای رنگارنگ این فصل را نباید فراموش کنید. تغییر سبک زندگی و به کار بردن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند شما را از شر گرمای طاقت‌فرسای تابستان نجات بدهد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  خرید شب یلدا
Scroll to Top
اسکرول به بالا