ساده‌ترین روش برای تهیه خمیر پیتزا خانگی

تنها عاشقان پیتزا می‌توانند لذت چشیدن طعم یک پیتزای خانگی را احساس کنند. از آن گذشته، تهیه پیتزای خانگی در کنار اعضای خانواده یکی از هیجان‌انگیزترین کارهای دنیا است. شاید با خود بگویید تا وقتی که خمیر پیتزای آماده هست، چرا باید خمیر پیتزا خانگی درست کنیم؟ بله، تهیه پیتزا با استفاده از خمیر آماده راحت است اما طعم و بافت پیتزایی که از خمیر خانگی درست می‌شود با پیتزای درست شده از خمیر آماده قابل مقایسه نیست. برای اینکه پیتزایی ترد و خوشمزه داشته باشید، باید روش تهیه خمیر پیتزا خانگی را بدانید. در این مقاله، ساده‌ترین راه برای درست کردن خمیر پیتزا و ترفندهای خوشمزگی آن را می‌خوانید.

مراحل آماده کردن خمیر پیتزا خانگی

خمیر پیتزا خانگی آماده طبخ

اگر تاکنون شیرینی خانگی یا نان ساندویچی درست کرده باشید، خمیر پیتزا خانگی را هم می‌توانید به سادگی درست کنید. این خمیر در مقایسه با خمیر نان‌ها و شیرینی‌ها سریع‌تر و ساده‌تر درست می‌شود و برای آماده کردن آن مراحل کمتری را طی می‌کنید. قبل از هر کاری، ابتدا مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزای خانگی را آماده کنید تا نوبت به مراحل تهیه آن برسد. مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌خوانید جهت تهیه خمیر پیتزا برای ۴ نفر مناسب هستند.

مواد لازم

  • پودر خمیرمایه ۱ قاشق غذاخوری؛
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری؛
  • شکر ۱ قاشق چای‌خوری؛
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری؛
  • آرد سفید گندم ۳ لیوان؛
  • تخم‌مرغ ۱ عدد؛
  • آب ولرم ۱ لیوان.

در مامانپز ثبتنام کن

مرحله اول: آماده کردن خمیرمایه

پودر خمیرمایه را با نیمی از آب ولرم و شکر کاملا ترکیب کنید. درب ظرف را بپوشانید و اجازه بدهید تا خمیرمایه ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در دمای اتاق بماند و به‌اصطلاح عمل بیاید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مرحله دوم: ترکیب کردن آرد با سایر مواد

آرد را درون ظرفی بزرگ دو مرتبه الک کنید. سپس، به آن نمک بیفزایید. نمک باید با آرد کاملا ترکیب شود. پس از آن، تخم‌مرغ و روغن زیتون را به آرد اضافه کنید. حالا آرد را با سایر مواد به خوبی ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم: افزودن آب و خمیرمایه

در ادامه و زمانی که خمیرمایه عمل آمد، آن را به همراه باقیمانده آب ولرم به مخلوط آرد و تخم‌مرغ اضافه کنید. آب را آن‌قدر با مواد ترکیب کنید تا خمیر کمی سفت شود. آب را باید کم‌کم به مواد دیگر اضافه کنید تا در نهایت خمیری یکدست به دست آید که به دست نمی‌چسبد.

مرحله چهارم: ورز دادن خمیر

مهم‌ترین مرحله در تهیه خمیر پیتزا خانگی ورز دادن آن است. برای اینکه خمیر موقع پخت به اندازه لازم پف کند و در عین حال بافت لطیفی داشته باشد، باید آن را به مدت ۶ تا ۷ دقیقه روی پیشخوان آشپزخانه کاملا ورز دهید.

مرحله پنجم: استراحت دادن خمیر

خمیر پیتزا خانگی با حجم دو برابر

خمیر پیتزای کاملا ورز داده شده را باید به مدت ۹۰ دقیقه درون ظرفی که کاملا چرب کرده‌اید، قرار بدهید تا استراحت کند. روی ظرف حاوی خمیر را هم سلفون بکشید و آن را در محیطی گرم و تاریک استراحت بدهید. دقت کنید که اندازه ظرف ۲ یا ۳ برابر اندازه خمیر باشد چون قرار است که حجم خمیر شما دو برابر شود.

مرحله ششم: شکل دادن خمیر

بعد از اینکه حجم خمیر دو برابر شد، آن را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر یک از این قسمت‌ها را حدود ۳۰ سانتی‌متر باز کنید. حالا روی خمیر را بپوشانید و اجازه بدهید تا در مدت‌زمان آماده شدن تاپینگ پیتزا خمیر دوباره استراحت کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بهترین طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و مجلسی در خانه

در نهایت، روی خمیر سس گوجه‌فرنگی بمالید و به ترتیب، پنیر پیتزا و مواد اولیه پیتزای مورد علاقه خود را روی آن پخش کنید. حالا پیتزا را در دمای بالا به مدت ۱۵ دقیقه بپزید.

رازهای تهیه خمیر پیتزای ترد و خوشمزه

پیتزای ترد و خوشمزه با خمیر پیتزا خانگی

  • می‌توانید به جای آب از شیر ولرم نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه یک خمیر پیتزای خانگی عالی باید از آردهای نان فانتزی، سمولینا یا همه‌کاره استفاده کنید تا خمیری نرم با بافتی سبک و لطیف به دست آید.
  • به جای روغن زیتون می‌توانید از روغن‌های گیاهی دیگری مانند روغن‌های ذرت، کانولا و آفتابگردان نیز استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید خمیر پیتزایی تردتر داشته باشید، باید از شیرپرچرب استفاده کنید یا روغن زیتون آن را کمی بیشتر کنید.
  • ولرم بودن آب برای تهیه خمیر پیتزا یعنی دمای آن چیزی میان ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • خمیر پیتزای خانگی تا ۳ روز درون یخچال و تا ۳ ماه درون فریزر سالم و تازه می‌ماند.
  • اگر می‌خواهید خمیر را درون فریزر تازه نگه دارید، باید به دور آن یک فویل آلومینیومی نازک بپیچید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن خمیر پیتزا می‌توانید موقع اضافه کردن نمک به آن پودر آویشن، پودر پیاز یا پودر سیر هم اضافه کنید.
Scroll to Top
اسکرول به بالا