چگونه در شرایط ناگوار محیط کاری امن و حمایتی بسازیم؟

چیزهای بد همیشه اتفاق میفتند و کاری نمی‌شه کرد. ممکنه کارمندانتون در طول مدتی که برای شما کار می‌کنند با اتفاقاتی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی یا حوادث دیگه روبه‌رو بشن. مثلا، کسی باور نمی‌کرد که یک روز کرونا زندگی همه رو سخت‌تر کنه یا تغییر بده. در چنین مواقعی، اگر کارفرمای دلسوز و مسئولیت‌پذیری باشید (که قطعا هستید)، به این فکر می‌کنید که چطور محل کار رو به محیطی امن و حمایتی برای کارکنان تبدیل کنیم. خوشبختانه، ما اینجاییم تا به این سؤال مهم و دلسوزانه شما جواب بدیم.

موضوع رو نادیده نگیرید

گفتگو کنید

واقعیت اینه که بیشتر ما ترجیح می‌دیم از مکالمات سخت دوری کنیم چون نمی‌دونیم چی باید گفت یا چه کار باید کرد. درسته که کار سختیه اما در این مواقع، همیشه بهتره که کارکنان رو یک جا جمع کنید و ببینید چه بلایی داره سرشون می‌آد. اگر فکر می‌کنید که این کار ساده نیست یا نمی‌دونید که از کجا باید شروع کرد، این راه‌ها رو امتحان کنید:

  • با اینکه همه می‌دونند چی شده، به واقعه پیش اومده اشاره کنید و به کارکنان بگید که خودتون رو در غمشون شریک می‌دونید یا شما هم به اندازه اونها شوکه شده‌اید.
  • به کارکنانتون بگید که نگران هیچ‌چیز نباشند و اقدامات امنیتی یا آمادگی‌هایی که باید داشته باشند رو براشون توضیح بدید. روش حمایتی شرکت در طول این فاجعه رو هم برای کارکنان کاملا شرح بدید.
  • از کارکنان بپرسید که در این بلا یا حادثه هیچ‌کدوم از اونها یا عزیزانشون آسیب دیده‌اند یا نه.
  • به کارکنان بگید که در طول این فاجعه بیشتر مراقب همدیگه باشند و با هم مهربون‌تر باشند. البته، قطعا خودشون این نکته رو می‌دونند اما گفتنش که ضرر نداره؟
  • به احترام همه کسانی که در این فاجعه آسیب دیده‌اند، یک دقیقه سکوت کنید.
  • اگر کارمندی سر کار نیومده، باهاش تماس بگیرید و ببینید چطور با فاجعه کنار اومده.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  بوی غذای سوخته رو چطور از بین ببریم؟

در مامانپز ثبتنام کن

سخت نگیرید

واقعیت اینه که یک فاجعه رخ داده و با وجود این فاجعه نباید انتظار داشت که همه چیز طبق روال عادی باشه. غم و اندوه این فاجعه می‌تونه هر کسی رو گیج و سردرگم کنه. پس در چنین شرایطی نباید توقع داشته باشید که کارکنان مثل همیشه تمرکز داشته باشند و مثل ساعت کار کنند.

در چنین مواقعی، بهتره که گزینه‌های کاری رو متنوع کنید تا هر کسی به روش خودش با فاجعه کنار بیاد. مدتی استراحت بدید، برای کسانی که می‌خوان کار کنند امکان کار پاره‌وقت یا دورکاری بذارید یا حتی یک صندوق اضطراری برای استفاده در شرایط بحرانی کارکنان درست کنید.

دورهمی‌های شرکت رو بیشتر کنید

دورهمی شرکت

وقتی اتفاقی تلخ میفته، مردم بیشتر از همیشه به دور هم جمع شدن و ارتباط با همدیگه نیاز دارند. کارکنان شما هم از این قاعده مستثنی نیستند. اجازه بدید تا شرکت به محیطی امن برای کارکنان تبدیل بشه و بتونند اونجا با تراژدی و غم خودشون کنار بیان.

جایی مثل اتاق کنفرانس یا کافه تریای شرکت رو برای جمع‌شدن کارکنان آماده کنید. در صورت امکان، تلویزیون یا رایانه‌ای که پخش زنده از گزارش حادثه داره رو اونجا بذارید تا کارکنان خبرهای جدید مربوط به حادثه رو ببینند و بشنوند.

کار دیگه‌ای که می‌تونید انجام بدید هم اینه که یه ناهار خونگی یا میان‌وعده سالم سفارش بدید و در اتاق کنفرانس یا کافه تریا بذارید. به این ترتیب، کارکنان ساکت‌تر که دارند خودخوری می‌کنند، تشویق می‌شند که بیان و به بهونه غذا خوردن با بقیه حرف بزنند.

پشتیبان کارکنان باشید

هر مدیری برای حمایت و پشتیبانی از کارکنانش روش مخصوص خودش رو داره. ممکنه از چند مشاور روان‌شناس یا کارشناس حقوقی دعوت کنید تا در اتاق کنفرانس شرکت‌تون بنشینند و به مشکلات کارکنان پاسخ بدند. بعضی‌ها هم در چنین مواقعی، کارگاه‌های آمادگی یا مقابله با شرایط بحرانی برگزار می‌کنند. در نتیجه، کارکنان گیج، سردرگم و ناراحت می‌تونند بهترین روش برای مقابله با چنین وضعیتی رو یاد بگیرند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  چرا بازخورد مشتری برای مامان‌پز حیاتی است؟

راه‌های کمک به کارکنان رو پیدا کنید

کمک به کارکنان

یکی از بدترین چیزها بعد از هر فاجعه‌ای اینه که مردم احساس ناتوانی می‌کنند. مهم نیست که چه اتفاقی افتاده، به‌هرحال، شما به عنوان یک مدیر دلسوز و مسئولیت‌پذیر می‌تونید از راه‌های مختلفی به کارکنانتون کمک کنید، مثلا:

  • برای کارکنانی که در طول شبانه‌روز یه غذای درست و حسابی نمی‌خورند، سالن غذاخوری درست کنید و بهشون غذای شرکتی سالم و خونگی بدید.
  • مهدکودک موقتی درست کنید که کارکنان تا موقع بهتر شدن اوضاع، نگران بچه‌هاشون نباشند.
  • به کارکنانی که درگیر فاجعه شده‌اند، مرخصی استحقاقی بدید.
  • فهرست خیریه‌هایی که در چنین مواقعی به مردم کمک می‌کنند رو در اختیار کارکنان بذارید.
  • اگر هم در شرکت شما کسی آسیبی ندیده، صندوقی برای کمک به حادثه‌دیدگان درست کنید تا کارکنان با بقیه مردم همدردی کنند و احساس بهتری داشته باشند.

کلام آخر

حادثه خبر نمی‌کنه. هر کسی ممکنه دچار حادثه و فاجعه بشه و این موضوع روی کارش تأثیر بذاره. مدیران دلسوز و باهوش این نکته رو به‌خوبی می‌دونند و در مواقع بحرانی به کمک کارکنانشون می‌آن. این کمک ممکنه شامل کارهایی مثل همدردی، تغییر ددلاین‌ها یا کمک‌های مالی باشه. بعضی موقع‌ها هم هیچ چیز مثل یه غذای گرم و خونگی که همه رو یاد امنیت خونه‌های مادرها و مادربزرگ‌ها میندازه نمی‌تونه کارکنان رو سرحال بیاره. فقط کافیه که فکر کنید و راه کمک به کارکنانتون رو کشف کنید تا بهشون نشون بدید که محیط کاری امنی دارند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا