معرفی بهترین فینگر فودها برای مهمانی

برای مهمانی‌های رسمی یا ساده باید غذاهایی انتخاب کنید که راحت سرو می‌شوند و نوش جان کردن آنها مهمانان را به دردسر نمی‌اندازد. یکی از بهترین غذاهای مجلسی که می‌توانید به سرو آن فکر کنید، فینگر فود است. فینگر فودها برای مهمانی انواع مختلفی دارند که در این مقاله آنها را معرفی می‌کنیم.

فینگرفود چیست؟

فینگرفود چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است، فینگر فود غذایی است که مستقیما به وسیله دست و بدون استفاده از قاشق و چنگال خورده می‌شود. فینگر فود را می‌توان به عنوان پیش غذا یا حتی غذای اصلی در مهمانی‌ها سرو کرد؛ هرچند که بهتر است برای غذای اصلی از فینگر فود گرم و برای پیش ‌غذا از فینگر فود سرد استفاده کنیم. از سینی فینگر فود برای پذیرایی در مراسمی مثل عروسی و نامزدی، تولدها، و سایر جشن‌ها می‌توان استفاده کرد. از جمله مزایای دیگر فینگر فودها برای مهمانی عبارت‌اند از:

  • اندازه کوچک این نوع غذا باعث می‌شود بتوانید در مهمانی‌ها با انتخاب ترکیب‌های مختلف طعم‌های زیادی را مزه کنید.
  • معمولا برای تهیه سینی فینگر فود سرد نیازی به پخت و پز روی اجاق گاز نیست و بخش عمده‌ای از مواد این فینگر فودها وابسته به سبزیجات و لبنیات است.
  • نیازی نیست حتما آن‌ها را قبل از آمدن مهمان‌ها آماده کنید، بلکه می‌توانید از شب قبل تهیه آن‌ها را تدارک ببینید و روز مهمانی از کار زیاد و آشپزی خسته و بدون انرژی نباشید.
  • نوع سرد فینگرفود به دلیل ماندگاری بیش تر و خوردن آسان تر، پر طرفدارتر و دارای کاربرد بیشتری در مهمانی ها، مجالس، و جشن تولدها نسبت به نوع گرم فینگرفود است.
  • انواع غذاهای فینگرفودی می‌توان در صرفه‌جویی زمان و انرژی ما را یاری کند به ویژه ی برای افرادی که شاغل هستند و یا مشغله هایی چون نگه‌داری از بچه ها دارند.
  • تهیه فینگر فودها در منزل به راحتی امکان پذیر است و با اندکی صبر و سلیقه می توان فینگرفود های جذابی برای مهمانی ها و مجالس تهیه کرد.
  • تهیه فینگر فود ساده و کم هزینه و طرز تهیه اسنک در خانه در ساندویچ ساز با خمیر یوفکا و یا سبزیجات و گوشت کار چندان دشواری نیست.

در مامانپز ثبتنام کن

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که نحوه  تهیه فینگرفود را نمی دانید، مشغله فراوان و وقت کمی دارید، یا اصلا آشپزی دوست ندارید می توانید از فروشگاه آنلاین مامان‌پز، فینگر فود مهمانی خود را تهیه کنید.

انواع بهترین فینگر فودها برای مهمانی

انواع بهترین فینگر فودها برای مهمانی

از انواع فینگرفودها می توان به مینی ساندویچ‌ها، انواع غذاهای تهیه شده با نان تست، مینی سوسیس‌ها و غذاهای لقمه‌ای تهیه شده از خمیر یوفکا و پنیر اشاره کرد که از جمله جذاب‌ترین انواع فینگر فود هستند و می‌توان گفت از جمله قدیمی‌ترین انواع آن نیز به شمار می‌آیند. امروزه انواع اسنک پیتزایی، اسنک مرغ، اسنک کالباس، اسنک گوشت، فینگرفود الویه، فینگر فود با تارت، فینگرفود با سوسیس و انواع ساندویچ خوشمزه و کوچک در سینی های متنوع با تزئینات کنجد و جذاب در دسته فینگرفودهای مهمانی جای گرفته‌اند.

در کل می‌توان انواع فینگرفود را از لحاظ شکل ظاهر ۴ دسته تقسیم کرد:

۱. انواع فینگر فود با چوب سیخی برای سرو

این نوع فینگر فود برای مهمانی شامل این غذاها می‌شود:

  • یک سیخ چوبی با تکه‌هایی از گوجه، خیار شور، کالباس
  • سیخ چوبی با تکه‌های قارچ، مرغ سرخ شده، و گوجه گیلاسی
  • تکه‌هایی از میوه های فصل
  • تکه‌های سیب‌زمینی سرخ کرده، سوسیس سرخ شده، و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گوجه گیلاسی
  • سیخ‌های جوجه کباب و کباب حسینی کوچک

۲. انواع فینگر فود با نان تست

فینگر فود با نان تست هم تنوع بسیاری دارد که نمونه‌های آن عبارت‌اند از:

  • تکه‌هایی از نان باگت همراه با پنیر و برش‌هایی از خیار، گوچه گیلاسی و چند برگ ریحان
  • تست مرغ
  • نان تست با کشک بادمجان و ریحان
  • نان تست با سالاد الویه
  • کاناپ کالباس

۳. انواع فینگر فود لیوانی

راه دیگر برای سرو غذاهای مجلسی سرو آنها به صورت فینگر فود لیوانی است. نمونه‌های این فینگر فود برای مهمانی عبارت‌اند از:

  • بسیاری از دسرها مثل انواع ژله، کرم کارامل و ترامیسو
  • غذاهای آبدار مثل انواع سوپ، آش، شله زرد و حلیم بادمجان
  • سالاد ماکارونی
  • همه انواع نوشیدنی‌های خانگی مثل آب هندوانه، هویج بستنی، موهیتو و شربت‌های سنتی

۴. انواع ساندویچ‌های کوچک و لقمه‌ای

برای سرو انواع فینگر فود می‌توان آنها را به صورت ساندویچ‌های کوچک نیز درآورد. از جمله فینگر فودهای لقمه‌ای می‌توان به این غذاها اشاره کرد:

  • ساندویچ مینی همبرگر
  • انواع سمبوسه یا پیراشکی گوشت، سیب‌زمینی و سبزیجات
  • رول‌های نان و پنیر و سبزی
  • ساندویچ‌های کوچک سالم خانگی مثل کوکو سبزی و فلافل

معرفی غذاهای فینگر فودی

برای اینکه برای آماده کردن انواع فینگر فود برای مهمانی ایده داشته باشید، در ادامه چند مدل از پرطرفدارترین فینگرفودهای ساده و خوشمزه و دستور پخت آنها را می‌خوانید.

۱. فینگر فود سبزیجات

فینگر فود سبزیجات

معمولا بچه‌ها در مراسم و مهمانی‌ها علاقه به بازی کردن و رفت و آمد دارند، بنابراین فینگر فود سرد گزینه خوبی برای غذا دادن به آنها خواهد بود. یکی از فینگر فودهای ساده با ظاهری جذاب فینگر فود سبزیجات است. برای تهیه آن به گوجه گیلاسی و خیارهای حلقه شده به صورت ضخیم و کمی هویج و پنیر خامه‌ای نیاز دارید. هویج را به صورت نازک زنده کنید و با پنیر خامه‌ای و مقداری ادویه با سلیقه خود‌تان مخلوط کنید. کافی است یک قاشق از مخلوط به دست آمده را روی گوجه‌ها و خیارها قرار دهید تا فینگر فود شما آماده شود.

می‌توانید این فینگر فود سرد را به شکل دیگری هم تهیه کنید. در این حالت، داخل گوجه گیلاسی‌ها را خالی کنید و آن را با مخلوطی که از پنیر خامه‌ای تهیه کرده‌اید پر کنید. برای تزیین این فینگر فود و رنگ بخشیدن به ظاهر آن، روی پنیر کمی نعنا خشک یا هر سبزی دیگری که به صورت ریز خرد شده است بریزید.

۲. فینگر فود رولت ژامبون

فینگر فود رولت ژامبون

فینگر فود رولت ژامبون هم مورد پسند مهمانان بزرگسال و هم مهمانان کوچکتر شما خواهد بود. برای تهیه آن لیست موارد زیر را تهیه کنید:

  • نان لواش نرم
  • سس مایونز
  • ژامبون مرغ یا گوشت
  • خیار شور
  • ذرت دانه شده

۲ یا ۳ لایه نان لواش را روی هم قرار دهید و یک لایه نازک مایونز بزنید. این کار باعث می‌شود تا مواد به نان بچسبند و بعدا راحت‌تر بتوانید رولت خود را به حلقه‌های کوچک‌تر برش بزنید. سپس چند ورق ژامبون روی نان‌ها قرار دهید، دوباره مقداری مایونز روی آن بزنید و ذرت و خیار شور را اضافه کنید. حال به آرامی شروع به رول کردن نان با همه مواد روی آن کنید تا جایی که به یک استوانه تو پر برسید. با یک چاقوی تیز رولت را به حلقه‌های باریک تر برش دهید و فینگر فود شما آماده سرو است.

همچنین می‌توانید این فینگر فود را به صورت برشته تهیه کنید. برای این کار، ژامبون را به مقدار کافی روی نان لواش یا خمیر فیلو پهن کرده و سپس رول کنید، رول را با سلفون یا کیسه فریزر وکیوم کرده و ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید. سپس، به اندازه دلخواه برش داده و سرخ کنید.

۳. کباب یونانی

اسم این فینگر فود ممکن است شما را به اشتباه بیندازید که قرار است یک فینگر فود گرم درست کنید. اما اشتباه نکنید. کباب یونانی هم یک فینگر فود سرد و خوشمزه برای پذیرایی در مهمانی‌هایتان است.

پنیر مکعبی، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای رنگی، و کالباس خشک را از قبل با ادویه طعم‌دار کنید و داخل سیخ‌های چوبی فرو کنید. بدون هیچ نیازی به پخت و پز و در کمترین زمان ممکن شما یک فینگر فود سرد خوش رنگ و لعاب خواهید داشت.

۴. فینگر فود پنیر طعم‌دار

فینگر فود پنیر طعم‌دار

همه ما پنیر‌های رنگی را دیده‌ایم. این پنیر‌ها می‌توانند ظاهر زیبایی به سفره‌های ما بدهند. برای خوشمزه‌تر و جذاب کردن این پنیر‌ها می‌توان به سادگی آن‌ها را طعم‌دار کرد. کافی است در یک ظرف روغن زیتون، سرکه، پودر سیر، پیازچه خرد شده، جعفری خرد شده و فلفل قرمز بریزید و تکه‌های مربعی شکل پنیر را در آن بغلتانید تا پنیر این مواد را جذب کند. سپس، آن را برای حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده سرو شوند. برای آسان‌تر شدن فرآیند سرو برای مهمانان، می‌توانید این پنیرها را هم داخل سیخ‌های چوبی قرار دهید.

۵. فینگر فود کاناپ ژامبون

مردم فرانسه به فینگرفود، کاناپه (Canapé) می‌گویند. کاناپه به معنای جایی برای استراحت و به فینگرفودهایی گفته می‌شود که مواد غذایی روی تکه‌ای نان تست قرار می‌گیرند. فینگر فود کاناپ ژامبون هم رسپی شبیه به همین دارد.

یک لایه نان تست، یک لایه پنیر پیتزا و یک لایه کالباس کافی است تا فینگر فود سرد شما آماده شود. نان تست را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و مواد به ترتیب روی آن قرار دهید. می‌توانید با قرار دادن یک گوجه گیلاسی به وسیله خلال دندان روی همه مواد هم کاناپ ژامبون خود را تزیین و خوشمزه‌تر کنید.

۶. کاناپ مرغ و سبزیجات

کاناپ مرغ و سبزیجات

سینه مرغ پخته و خیلی ریز ریش شده، آب لیموی تازه، سس مایونز، ماست یونانی، برگ کرفس ساطوری شده، پیازچه نگینی خرد شده، جعفری ساطوری شده، نمک و فلفل را با هم ترکیب کنید. می‌توانید برای یک دست شدن ترکیب، آن را داخل مخلوط‌کن به خوبی له کنید. ترکیبی که به دست آوردید را می‌توانید روی نان تست قرار داره و کاناپ مرغ داشته باشید یا اینکه داخل خمیر تارت‌های کوچک ریخته و فینگر فود تارت مرغ داشته باشید. حتی می‌توانید این مخلوط را روی بیسکوییت‌های کراکر (بیسکوییت شور) بمالید و برای مهمانانتان سرو کنید.

۷. رول مرغ و سیب‌زمینی

سیب‌زمینی را با کمی نمک و ادویه طعم‌دار کرده و نیم‌پز کنید. سپس آن را برش دهید. سینه مرغ را به صورت نوارهای باریک هم عرض تکه‌های سیب‌زمینی برش بزنید و با کمی ادویه و نمک طعم‌دار کنید. این ترکیب را برای مدت ۲ ساعت کنار بگذارید. سپس نوارهای سینه مرغ را دور سیب‌زمینی پیچیده و سرخ کنید.

۸. کراکت مرغ و پنیر

کراکت مرغ و پنیر

یک گزینه خوشمزه برای سفارش فینگرفود کراکت مرغ است. سینه مرغ را پخته و خرد کنید، پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی پخته،جعفری خردشده، ادویه و نمک را به مرغ اضافه کنید. آن را همراه با یک عدد تخم‌مرغ ورز دهید. سپس به شکل دلخواه درآورده سوخاری و سرخ کنید.

۹. پیراشکی پیتزایی

برای تهیه خمیر مورد استفاده در پیراشکی پیتزایی، به این مواد نیاز داریم:

  • آرد ۴ لیوان
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • روغن مایع ۱۰ قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان لازم
  • شیر ۱ لیوان
  • خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری

مواد خمیر را با هم مخلوط می‌کنیم و یک ساعت استراحت می‌دهیم. سپس خمیر را پهن کرده و به صورت مستطیلی برش می‌دهیم. از مواد میانی که شامل پیاز، فلفل دلمه‌ای، قارچ، سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا و ادویه است درون آن گذاشته و رول می‌کنیم و به مدت یک ربع استراحت می‌دهیم (چون از خمیر مایه استفاده شده نان به طور کامل ور آمده و پف می‌کند). سپس فر را گرم کرده و پیراشکی پیتزایی را به مدت نیم ساعت در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد می‌پزیم. پیراشکی پیتزایی آماده است.

۱۰. کیک مرغ تک نفره

کیک مرغ تک نفره

برای درست کردن کیک مرغ ابتدا مرغ را همراه با مقداری پیاز، نمک و زردچوبه پخته و آن را رشته رشته می‌کنیم. سپس سس و ماست را با هم ترکیب می‌کنیم. در مرحله بعد جعفری ریز شده را همراه با مرغ داخل ظرف حاوی سس و ماست می‌ریزیم. پیازچه‌ها را هم به صورت خلالی خرد می‌کنیم. کمی نمک هم به حسب ذایقه به مواد اضافه کرده و خوب با هم مخلوط می‌کنیم. بعد دور نان تست‌ها را با چاقو می‌بریم و لایه‌ی اول را در سینی می‌گذاریم. سپس مواد را روی نان‌ها می‌ریزم و پخش می‌کنیم.

در نهایت ردیف دوم نان‌ها را می‌چینیم و مواد را می‌ریزیم. (تعداد لایه‌ها را می‌توانید به صورت دلخواه تغییر دهید). سپس کناره‌های کیک مرغ را کاملا به ماست آغشته می‌کنیم. توجه کنید که مقدار زیادی از ماست توسط نان تست جذب می‌شود. در پایان کیک مرغ تک نفره را چند ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا ماست به خوبی جذب کیک شود. سپس کیک مرغ را تزیین و سرو می‌کنیم.

۱۱. اسنک گوشت و قارچ

اسنک گوشت و قارچ

اسنک گوشت یک غذای دلچسب و پرطرفدار است و کودکان به آن علاقه دارند. برای درست کردن اسنک گوشت، ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز خوب تفت می‌دهیم و بعد قارچ را اضافه می‌کنیم. رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه هم اضافه کرده و خوب به هم می‌زنیم. (برای اینکه رب گوجه‌فرنگی رنگ بهتری به غذا بدهد می‌توانید آن را جداگانه در کمی روغن تفت بدهید). در آخر فلفل دلمه‌ای خرد شده را اضافه می‌کنیم. نمک به اندازه مناسب اضافه می‌کنیم. وقتی مواد آماده شد، مقداری از آن را روی نان تست می‌گذاریم. کمی آویشن می‌پاشیم و یک ورقه پنیر گودا می‌گذاریم. یک نان دیگر روی این مواد گذاشته و داخل دستگاه ساندویچ ساز می‌گذاریم. اسنک گوشت ما آماده است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  غذاهایی که کارمندان برای ناهار شرکتی ترجیح می‌دهند

می‌توانید از هر نوع سسی که علاقه دارید کنارش استفاده کنید. اگر این فینگر فود را به صورت گرم سرو کنید طعم خیلی بهتری دارد.

۱۲. دلمه قارچ (قارچ شکم پر)

قارچ شکم پر

قارچ‌های متوسط و بزرگ را انتخاب کنید و با احتیاط داخلشان را خالی کنید. می‌توانید از انواع سس ماکارونی برای پر کردن داخل شکم قارچ‌ها استفاده کنید. فقط برای این استفاده باید سس را خشک‌تر و کم آب تر تهیه کنید. قارچ‌ها را درون سینی فر چیده و روی هرکدام یک تکه پنیر پیتزا بگذارید. به مدت ۱۰ دقیقه درون فر بگذارید. بعد از طبخ می‌توانید روی آن‌ها گوجه گیلاسی یا فلفل دلمه‌ای بگذارید. این غذای لذیذ برای سرو در مهمانی‌ها یا سفارش فینگرفود برای مهمانی بسیار مناسب است.

۱۳. بروسکتا گوجه فرنگی: فینگر فود گیاهی و خوشمزه

این فینگر فود شکل جذاب و فینگرفودی لقمه نان و پنیر و گوجه خودمان است. برای تهیه این فینگر فود، گوجه گیلاسی را با کمی روغن درون تابه روی حرارت بگذارید تا کمی شل و پخته شوند. نان تست را برش داده و روی آن‌ها کمی روغن زیتون بزنید و تست کنید. مقداری سس دلخواه و پنیر خردشده روی نان گذاشته و گوجه گیلاسی را روی آن بگذارید. می‌توانید روی آن برگ نعناع یا ریحان برای تزیینات قرار داده و کمی فلفل بزنید.

۱۴. سمبوسه سیب زمینی: یک فینگرفود راحت و ارزان

سمبوسه سیب زمینی

شما می‌توانید با استفاده از انواع چاشنی‌ها و سبزی‌های معطر نمونه‌های مختلف سمبوسه سیب‌زمینی را تهیه کنید و لذت ببرید. برای تهیه سمبوسه سیب‌زمینی ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز یا بخارپز می‌کنیم. بعد پوست آن را جدا کرده و در اندازه‌های کوچک خرد می‌کنیم. پیاز را در روغن تفت می‌دهیم و وقتی کمی طلایی شد، جعفری و پیازچه و پودر پنیر را اضافه می‌کنیم. زردچوبه و نمک و فلفل را نیز به میزان دلخواه اضافه می‌کنیم. سپس این مواد را با سیب‌زمینی به خوبی مخلوط می‌کنیم.

نان لواش را به صورت مستطیل برش داده و مقداری از مواد را روی گوشه‌ای از نان قرار می‌دهیم. سپس آن را به صورت مثلث مثلث تا می‌زنیم. روغن را در تابه ریخته و وقتی داغ شد سمبوسه‌ها را سرخ می‌کنیم. سمبوسه سیب زمینی ما آماده خوردن است. شما می‌توانید به عنوان دسر یا عصرانه از این فینگر فود خوشمزه استفاده کنید و آن را با انواع سس‌های دلخواه سرو کنید.

۱۵. فینگر فود ته چین قالبی

ته چین قالبی تک نفره یک فینگرفود ایرانی خوشمزه و دوست‌داشتنی است. این غذا ظاهر بسیار خوبی دارد و اگر طعم و پخت خوبی هم داشته باشد برای پذیرایی از میهمان گزینه مناسبی خواهد بود.

برای تهیه ته چین قالبی تک نفره ابتدا برنج را خیس  کرده  و سپس می‌جوشانیم. برنج آبکش شده را با زرده تخم‌مرغ، ماست و زعفران مخلوط می‌کنیم. بعد سینه مرغ را خرد می‌کنیم. داخل قالب مافین را چرب می‌کنیم. سپس مقداری از برنج را داخل ظرف ریخته، روی آن مقداری سینه مرغ می‌گذاریم و قالب را با برنج پر می‌کنیم و سپس به مدت ۴۵ دقیقه داخل فر از قبل گرم شده می‌گذاریم. بعد از اینکه قالب سرد شد، ته چین را از آن خارج می‌کنیم. روی آن را با زرشک تفت داده شده، خلال پسته یا بادام تزیین می‌کنیم. ته چین قالبی تک نفره آماده سرو و استفاده است.

۱۶. مینی برگر

مینی برگر

مینی برگر یک فینگر فود خانگی خوشمزه برای کسانی است که عاشق فست فود هستند و می‌توانید از آن به عنوان میان وعده و یا حتی وعده اصلی غذایی استفاده کنید.

برای تهیه مینی برگر، ابتدا گوشت چرخ کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) را با پیاز مخلوط می‌کنیم. بعد ادویه مورد نیاز مثل نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه می‌کنیم و به خوبی ورز می‌دهیم. در مرحله بعد در آماده‌سازی مینی برگر، مقداری زعفران را به مخلوط اضافه می‌کنیم و گوشت‌ها را قالب می‌زنیم و در روغن با حرارت متوسط سرخ می‌کنیم. سپس نان‌های کوچک همبرگری را از وسط نصف کرده، یک ورق گوجه می‌گذاریم، بعد یک عدد مینی برگر، و در آخر یک ورق پنیر گودا اضافه می‌کنیم. برای تزیین مینی برگر هم از قرار دادن گوجه گیلاسی روی آن به وسیله خلال دندان استفاده می‌کنیم.

۱۷. بورک گوشت

یکی از انتخاب‌های مناسب جهت سفارش فینگرفود برای مهمانی، انواع بورک است. بورک گوشت یکی از انواع این فینگر فود مجلسی به شمار می‌رود. برای تهیه این فینگر فود، گوشت چرخ شده را به همراه پیاز تفت بدهید. بعد فلفل دلمه‌ای و قارچ خردشده را اضافه کنید. در آخر که این مواد پخته شدند، رب گوجه‌فرنگی و ادویه دلخواه را تفت داده و اضافه کنید. بعد از خنک شدن مواد، آن ها را در خمیر یوفکا پیچیده و سرخ کنید.

۱۸. اسپرینگ رول سبزیجات: فینگر فود گیاهی

اسپرینگ رول سبزیجات

اسپرینگ رول فینگر فودی است که شباهت زیادی با بورک دارد اما یک غذای گیاهی بدون گوشت محسوب می‌شود. برای تهیه این فینگر فود خوشمزه، ابتدا هویج و سیب‌زمینی را بخارپز کنید. سپس پیاز و قارچ را تفت داده و با آنها مخلوط کنید. مقداری از مواد را برداشته و داخل خمیر یوفکا قرار داده و بپیچانید تا به شکل رول در بیایند.سپس رول‌ها را در روغن داغ سرخ کنید.

اسپیرینگ رول‌ را می‌توانید با سس چیلی شیرین سرو کنید. البته شما می‌توانید رول‌ها را داخل سینی فر بچینید. بعد سینی را داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا سطح خمیر طلایی بشود. بعد از طلایی شدن، اسپرینگ رول سبزیجات آماده سرو شده است.

۱۹. فینگر فود کوکی کدو

کوکی نوعی نان‌ شیرینی است که با طعم‌ها و افزودنی‌های متفاوتی طبخ می‌شود. یک کاسه آرد، جوش‌شیرین، بکینگ پودر، نمک، دارچین، جوز هندی و زنجبیل را با هم مخلوط کنید. در ظرفی دیگر تخم‌مرغ، اسانس وانیل، کره آب شده و شکر را باهم ترکیب کنید. سپس کدو پخته شده را له کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. روی سینی فر کاغذ مومی گذاشته و مواد را به وسیله اسکوپ و با فاصله قرار بدهید. سپس کوکی ها را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون فر که از قبل گرم کردید با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید.

کره نرم شده و شکر و پنیر خامه‌ای را به مدت ۳ دقیقه با سرعت بالا هم بزنید سپس اسانس وانیل و پودر قند را اضافه کرده و تا زمانی که یکدست شود مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه درون فریزر قرار دهید. بعد از سرد شدن کوکی‌ها، از ترکیب پنیر و کره روی آن‌ها بزنید و نوش جان کنید.

۲۰. پیتزا نودل

پیتزا نودل

نودل و پیتزا هر دو ازجمله غذاهای پرطرفدار هستند. پس ترکیب این دو غذا هم به امتحانش می‌ارزد و می‌تواند گزینه خوبی برای سفارش فینگرفود باشد.

یک بسته نودلیت را بدون ادویه بپزید. سپس یک تخم‌مرغ، مقداری آویشن و فلفل به آن اضافه و مخلوط کنید. درون یک ماهیتابه روغن زیتون ریخته و روی حرارت بگذارید و نودلیت را کف تابه پهن کنید. وقتی نودل ها کمی منسجم شدند، آن را برگردانید و مقداری پنیر چدار روی آن بریزید. سپس سس و پنیر پیتزا را اضافه کنید. کوکتل آب پز، مرغ پخته یا هر چیزی که دوست دارید روی مواد بچینید و پنیر پیتزا اضافه کنید. در تابه را گذاشته و اجازه دهید با حرارت ملایم طبخ و پنیر آب شود. بعد از پخت برش بزنید و فینگر فود مجلسی شما آماده است.

۲۱. رول کوکو سبزی: یک فینگر فود گیاهی

کوکو سبزی یکی از انواع کوکوهای سنتی است و مواد مختلفی در تهیه آن استفاده می‌شود. این غذای گیاهی ظاهر بسیار خوبی دارد و برای استفاده در سفره‌های مهمانی و مجالس یک انتخاب عالی است. برای تهیه رول کوکو سبزی که یک نوع کوکوی مجلسی ساده و شیک است، ابتدا تخم مرغ‌ها را جدا جدا می‌شکنیم تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. آرد، تخم‌مرغ و سبزی کوکو را با هم مخلوط کرده، در قالب مخصوص می‌ریزیم. قالب را در فر قرار داده، پس از پخته شدن از فر خارج کرده و اجازه می‌دهیم خنک شود. سپس مواد میانی را روی کوکو مالیده و رول کرده در یخچال قرار می‌دهیم. پس از چند ساعت آن را برش می‌زنیم.

۲۲. حمص

حمص

یک پیش‌غذای بسیار خوشمزه که از نخود و ارده تهیه و در کشورهای عربی بیشتر سرو می‌شود حمص است. برای تهیه حمص، نخود پخته شده را له کنید و دو حبه سیر خمیرشده به آن اضافه کنید. مقداری ارده، روغن زیتون، نمک و فلفل را با نخودهای له شده مخلوط کنید. مخلوط باید به صورت خمیر دربیاید. مقداری از حمص را روی تکه‌های نان گذاشته و با برگ ریحان یا گوجه گیلاسی تزئین کنید.

۲۳. کاناپ تن ماهی

برای مهمانی‌های رسمی طبخ یا سفارش فینگرفود های کاناپه پذیرایی شما را زیباتر و شیک تر می‌کند. اگر می خواهید برای مهمانی‌تان کاناپ تن ماهی درست کنید، تن ماهی را خرد کنید. مقداری خیار شور و زیتون خردشده، پیازچه، سیر و سبزیجات معطر به آن اضافه کنید. کمی سس مایونز بزنید و در آخر مقداری از مخلوط موادی که قبل‌تر تهیه کردید را روی تکه‌های نان قرار دهید. کاناپه خوشمزه شما آماده سرو به صورت سرد برای مهمانانتان است.

۲۴. آلوتیکی

آلوتیکی

آلوتیکی یک غذای هندی است، بنابراین در تهیه آن از گوشت استفاده نشده و طعم تند و تیزی دارد. این غذا بر پایه سیب‌زمینی و بسیار خوشمزه و آسان است. برای تهیه فینگر فود ساده آلوتیکی، چند عدد سیب‌زمینی را آب پز کرده و بعد رنده کنید. در ماهیتابه ۲ قاشق کره را آب کرده و مقداری نخودفرنگی را در کره تفت بدهید. سیب‌زمینی‌ها را به تابه اضافه کنید و دو دقیقه با بقیه مواد تفت بدهید. سپس مقداری برنج کته شده را اضافه کنید. ادویه‌های دلخواه ازجمله فلفل قرمز، زیره، گشنیز و زردچوبه را به مواد اضافه و خوب مخلوط کنید. مواد را به صورت استوانه‌ای با سلفون یا پلاستیک فشرده کرده و ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

برای تهیه خمیر، ابتدا یک‌‌چهارم پیمانه آرد ذرت، یک‌‌دوم پیمانه آرد گندم و کمی بیکینگ‌ پودر را با هم مخلوط کرده سپس یک‌‌دوم پیمانه آب سرد و یک قاشق روغن اضافه و خوب مخلوط کنید. مواد را از پلاستیک خارج کرده و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. ابتدا برش‌ها را به آرد ذرت آغشته و بعد درون خمیر قرار دهید. سپس به آن‌ها آرد سوخاری بزنید و داخل روغن داغ سرخ کنید.

۲۵. فینگر فود بقچه بادمجان

برای تهیه بقچه بادمجان به عنوان فینگر فود، بادمجان را برش زده و سرخ کنید. گوشت چرخ شده و پیاز را تفت داده و بعد رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه اضافه کنید. بادمجان‌ها را به صورت به‌علاوه قرار داده و وسط آن از مخلوط گوشت بگذارید. بادمجان‌ها را به صورت بقچه ببندید و با خلال‌دندان فیکس کنید. فینگر فود بادمجان بقچه ای شما آماده سرو است.

۲۶. مینی لازانیا

مینی لازانیا

لازانیا همیشه در تمام مهمانی‌ها به ویژه میان کودکان طرفدار دارد. پس انتخاب آن در سفارش فینگر فود هم جذاب خواهد بود. روش تهیه مینی لازانیا یا لازانیا لقمه ای به این صورت است که باید ابتدا گوشت چرخ شده را در تابه به همراه پیاز تفت بدهید. ۲ حبه سیر خرد شده به آن اضافه کنید و تا تغییر رنگ گوشت تفت دادن را ادامه بدهید. فلفل دلمه‌ای را خیلی ریز خرد کنید و به محتویات تابه اضافه کنید. بعد از پختن گوشت، سس یا رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

قالب کاپ کیک را چرب کرده و خمیر فیلو را در آن بگذارید. مقداری پنیر ریکوتا روی خمیرها بگذارید و بعد یک قاشق از مایع گوشتی روی آن بریزید. کمی پنیر پیتزا اضافه کنید و یک خمیر دیگر روی آن قرار دهید. مجدد کمی پنیر ریکوتا و بعد یک قاشق از مواد ریخته و پنیر پیتزا رنده شده روی آن بریزید. فر را از قبل گرم کنید و قالب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حرارت ۱۸۰ درجه درون فر قرار دهید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  پیشنهاد برنامه هفتگی غذا برای افزایش بهره‌وری کارکنان

۲۷. سوسیس بند انگشتی

سوسیس‌های بند انگشتی را سرخ کرده به خلال‌ دندان بزنید. سپس با یک تکه پنیر رنگی، زیتون یا گوجه گیلاسی تزئین کنید. می‌توانید با خلاقیت انواع متنوعی از فینگر فود با سوسیس را درست کنید.

۲۸. بادمجان و گردو

بادمجان را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و سرخ کنید. روی آن‌ها مقداری پودر گردو و رب انار بزنید. برش‌های بادمجان را رول کنید. گوجه گیلاسی را برش داده و دو طرف بادمجان بگذارید و با سیخ چوبی نگه‌دارید. بادمجان طعم بسیار لذیذی دارد پس هنگام طبخ یا سفارش فینگرفود ساده یا مجلسی آن را فراموش نکنید.

۲۹. دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

دلمه یک نوع فینگر فود اصیل ایرانی به‌ حساب می‌آید. بسیار خوشمزه است و طرفدار زیادی دارد، بنابراین می‌توان گفت گزینه‌ای عالی برای سفارش فینگرفود برای مهمانی است.

برای تهیه دلمه برگ مو خوشمزه، ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با پیاز داغ تفت داده و زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید. برنج و لپه از قبل خیس شده را بپزید و به گوشت اضافه کنید. ترکیبی از سبزیجات معطر از جمله نعنا، جعفری، گشنیز و ترخون را به باقی مواد اضافه کنید. مقداری رب گوجه فرنگی نیز تفت داده و اضافه کنید. برگ مو را بجوشانید و از مواد درون آن بگذارید و به صورت بقچه یا لقمه ببندید.

ته قابلمه برگ مو بگذارید و بعد دلمه‌ها را روی آن بچینید. یک لیوان آب بریزید و درب قابلمه را بگذارید بعدازاینکه بخارگرفت مقداری آب و آب‌ لیمو و شکر به آن اضافه کنید تا طعم دار شود.

۳۰. تورتیلای مارپیچی

تورتیلای مارپیچی

این پیش غذای خوشمزه از انواع فینگرفودی است که به راحتی تهیه می شود و شما می توانید از قبل آن را برای مراسمات خود تدارک ببینید. البته بسیاری این غذا را به نام رولت پنیر و سالامی می‌شناسند.

پنیر خامه‌ای و خامه ترش را به خوبی با هم بزنید و با روغن زیتون و فلفل سبز و پیاز مخلوط کنید. نان تورتیلا را باز کرده و مواد را داخل آن بمالید و رول کرده و برای چند ساعت در یخچال بگذارید. سپس برش‌های یک سانتی‌متری بزنید و سرو کنید. لازم به ذکر است که می‌توانید مواد داخل نان را سلیقه‌ای انتخاب کنید ولی حتما از مخلوط انواع پنیرها جهت چسبندگی سطوح نان به همدیگر استفاده کنید. از انواع سبزیجات نیز می توانید جهت تزیین استفاده کنید.

۳۱. کومپیر

کومپیر ترکی

کومییر از انواع فینگرفود‌های هیجان‌انگیز کشور ترکیه است. طرز تهیه این غذا بسیار آسان است. برای تهیه کومییر ابتدا فر را روشن کنید تا گرم شود و به دمای ۲۵۰ درجه برسد. سیب‌زمینی‌ها را داخل فویل پیچیده و داخل سینی بچینید. سپس سینی را داخل فر قرار دهید. به این نکته توجه کنید که سیب‌زمینی‌ها چون تقریبا بزرگ هستند ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت در فر زمان می‌دهیم تا کاملا پخته شوند. برای مطمئن شدن از پخت سیب‌زمینی‌ها چنگال را داخل هر سیب زمینی فرو ببرید و اگر نپخته بود دوباره در فر قرار دهید تا به طور کامل نرم شود.

مواد لازم جهت پر کردن داخل سیب زمینی از جمله سوسیس، کالباس، خیارشور و فلفل شیرین را نگینی خرد کرده و با هم مخلوط کنید. بعد از اطمینان از پخت کامل سیب زمینی ها آنها را طوری برش بزنید که بتوانید شکم سیب زمینی را پر کنید. سپس با یک قاشق شکم سیب زمینی را جهت پر کردن با مواد آماده شده خالی کنید.

از طرفی دیگر سیب زمینی های برداشته شده از داخل سیب‌زمینی پخته را با کره و نمک و پنیر پیتزا قاطی کنید. پوره سیب‌زمینی آماده شده را دوباره داخل سیب‌زمینی ریخته و سپس مواد خرد شده و آماده شده را داخل آن بریزید. سپس کومییر را با سس مایونز و سس کچاپ تزیین کنید. البته به غیر از این مواد (موادی که داخل سیب زمینی گذاشتید) از سالاد ماکارونی یا سالاد کلم قرمز با سس و یا مواد خوشمزه دیگری مطابق سلیقه تان نیز می‌توانید استفاده کنید یا به صورت سلف سرویس مواد را روی میز بچینید و به عنوان شام یا دسر سرو کنید.

۳۲. میگو سوخاری

میگو سوخاری

یکی از انواع فینگرفودهای مجلسی میگو ها هستند که با سرو آنها به صورت خاص و با سس خاص می‌توانید جذابیت خاصی به مراسمتان بدهید. برای تهیه میگو سوخاری ابتدا ميگوها را تميز کرده، با نمك، فلفل، و پودر سير مزه دار کنید. سپس میگو‌های مزه‌دار شده را ابتدا در آرد معمولی و بعد در تخم‌مرغی كه با چنگال زده شده و سفیده و زرده آن مخلوط است بغلتانید. در انتها آنها را در پودر پانكو بغلتانید. میگو‌ها را در روغن غوطه‌ور به مدت ۳ تا ۴ دقيقه در حدی كه برشته شوند سرخ کنید. لازم به ذکر است كه ميگو در صورت حرارت دیدن زیاد سفت شده و قابل استفاده نیست و لزومی به استفاده از حرارت زیاد برای پخت میگو وجود ندارد.

حال که میگو سوخاری‌ها آماده شدند، لازم است برای سرو کف ظرف‌ها سس ریخته و میگو ها را درون آن قرار دهید. برای تهیه سس مناسب میگو سوخاری ابتدا یک عدد پیازچه را به همراه خیارشور و حبه سیر (یا پودر سیر) و یک تکه هویج کوچک داخل خردکن ریخته و با هم مخلوط کنید. در انتها سس مایونز و فلفل سیاه را به مخلوط حاصل اضافه کنید.

اضافه کردن سایر ادویه ها و طعم دهنده ها هم به سلیقه و طبع غذایی شما بستگی دارد و در صورت تمایل می‌توانید موادی را به رسپی اضافه یا کم کنید. سبزيجات برای تزیین داخل شات‌ها خام هستند. برای اينكه ميگو ها فرم گرد به خود نگیرند از قبل به میگوها با دست حالت دهید.

۳۳. کلوچه مرغ پنیری

کلوچه مرغ پنیری

از جمله انواع فینگرفود جذاب برای مراسمات می‌توان به کلوچه مرغ پنیری اشاره کرد. عصاره‌های جذاب افزودنی به این فینگر فود  باعث منحصربه‌فرد شدن طعم این فینگر فود شده است.

جهت تهیه کلوچه مرغ پنیری باید ابتدا فیله مرغ را به شکل نگینی ریز خرد کنید و در یک کاسه بریزید. سپس مایونز، تخم مرغ، آرد، پنیر، نمک و ادویه ها، شوید و سیر را هم اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. روی کاسه را سلفون بکشید و برای یک ساعت در یخچال استراحت دهید تا خوب طعم دار شود.

بعد از گذشت یک ساعت، مقدار کمی روغن سرخ کردنی در تابه بریزید، از مواد مزه دار شده یک قاشق بردارید و در روغن بگذارید و مثل کوکو کمی تخت کنید (حرارت شعله گاز متوسط باشد). همه مواد را به شکل قاشقی در روغن گذاشته و سرخ کنید. یک طرف هر کلوچه که سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم برشته و خوش رنگ شود. همه مایه مرغ و پنیر را به همین ترتیب در کمی روغن سرخ کنید.

بعد از سرخ کردن، کلوچه‌ها را روی حوله کاغذی بچینید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. سپس درون دیس چیده و در کنار سس کچاپ یا هر سسی که مایل هستید سرو کنید. این نوع فینگر فود را می‌توان هم به صورت گرم و هم سرد میتونید سرو کنید، چرا که بسیار خوش خوراک و خوش طعم به ویژه برای کودکان است.

۳۴. کوسادیلا: یک فینگر فود مکزیکی با طعم خاص

کوسادیلا: یک فینگر فود مکزیکی با طعم خاص

کوسادیلا نوعی نان ترتیلا است که با خمیر ذرت تهیه می‌شود. کوسادیلا از جمله انواع فینگرفودهای پرطرفدار مکزیکی است که با استفاده از پنیر چدار مزه‌دار می‌شود. این غذای خوشمزه باید به صورت گرم سرو شود. این غذا در مکزیک به عنوان یک میان وعده در خیابان‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن، می‌توان کوسادیلا به عنوان پیش غذا سرو کنید. این نوع فینگرفود از جمله انواع فینگرفودهای محبوب کودکان است پس می‌توانید به عنوان یک غذای مقوی برای آنها در نظر بگیرید.

۳۵. پنیر سوخاری

پنیر سوخاری از انواع فینگر فودهای  ساده و خوشمزه که مواد اولیه آن پنیر موتزارلا، پودر سوخاری، روغن برای سرخ کردن، تخم‌مرغ و آرد است. طعم‌دهنده این نوع فینگر فود سس مارینارا خواهد بود و می‌توان از آن به عنوان پیش غذا هم استفاده کرد. طرز تهیه این نوع فینگرفود بسیار ساده است و مواد لازم برای تهیه آن هزینه کمی دارد. می‌توانید از آن به عنوان غذای مقوی برای کودکان استفاده کنید.

کافی است پنیر را به قطعات کوچک تقسیم کنید و آن را اول در تخم‌مرغ زده شده فرو برده و سپس در آرد سوخاری فرو ببرید. سپس پنیرها را داخل روغن داغ کمی سرخ کنید تا آرد روی آن برشته شود.

۳۶. گل اسفناج: یک فینگر فود گیاهی

گل اسفناج: یک فینگر فود گیاهی

یکی از انواع فینگر فود گل اسفناج است که در عین ساده بودن دستور پختش، بسیار جذاب و مقوی است. برای تهیه این فینگر فود ابتدا سیر را رنده کرده، و سپس سیر رنده شده را در روغن تفت دهید. سپس اسفناج را به سیر سرخ شده اضافه کرده و مجددا تفت دهید. زمانی که آب اسفناج گرفته شد پنیر بلوچیز را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا پنیر و اسفناج با هم خوب مخلوط شوند.

سپس کمی نمک و فلفل اضافه کرده و هم بزنید. ماهیتابه را از روی شعله برداشته و سپس خامه و پنیر پارمزان را به اسفناج اضافه کرده و هم بزنید. خمیر هزارلای آماده را باز کنید و با کاتر یا چاقوی تیز به مستطیل‌های کوچک تقسیم کنید.

قالب مافین را چرب کنید و در هر یک از قالب‌ها دو تکه از خمیر را قرار دهید به طوری که کف مافین پوشیده شود و سر خمیرها از بالای مافین بیرون بزند. می‌توانید با دست سر خمیرها را پیچ و تاب دهید تا وقتی پخته می‌شود شبیه گل شود. با قاشق مواد اسفناج را وسط خمیرهای درون قالب بریزید. روی خمیرهای بیرون زده را با تخم مرغ رومال کنید. مافین‌ها را درون فر قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید تا خمیر پخته و طلایی شود.

۳۷. کورن داگ خانگی

کورن داگ خانگی

کورن داگ از جمله انواع پرطرفدار فینگرفود در مهمانی‌ها و مراسمات است و مواد تشکیل‌دهنده آن شامل سوسیس هات داگ است که با لایه ای از خمیر آرد ذرت پوشیده شده و در روغن داغ سرخ می‌شود. کورن داگ برای آسان‌تر خورده شدن معمولا با سیخ چوبی سرو می‌شود اما بدون چوب هم می‌توان آن را سرو کرد. برای اینکه این فینگر فود سالم تر شود، برخی آن را درون فر می‌پزند به جای آنکه در روغن داغ سرخ کنند.

برای تهیه این غذا، در یک ظرف روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید در یک کاسه بزرگ آرد ذرت و آرد سفید، شکر، بیکینگ پودر و نمک را اضافه کرده و هم بزنید. تخم‌مرغ زده شده، شیر، عسل و روغن را نیز اضافه کنید. همه مواد را خوب هم بزنید تا زمانی که ترکیب شود (خمیری که به دست می‌آید باید کمی از خمیر پنکیک سفت‌تر باشد).

سوسیس‌ها را با دستمال آشپزخانه خشک کنید و سیخ‌ها را به آنها بزنید. تمام خمیر را داخل یک لیوان بلند بریزید و سوسیس‌ها را در داخل لیوان فرو کرده و به آرامی آن را خارج کنید و در روغن داغ گذاشته و سیخ را رها نکنید تا وقتی تمام اطرافش سرخ شود (حدود ۲ تا ۳ دقیقه طول می‌کشد). سپس آن را از روغن خارج کرده و با سس خردل و سس قرمز سرو کنید.

کلام آخر

سینی فینگر فود سرد شما می‌تواند ترکیبی از موارد بالا، یا فینگر فودهای دیگری که خودتان به آنها علاقه دارید باشد. فینگر فودها به خاطر جذابیت و اینکه راحت سرو می‌شوند جایگاه خوبی در مراسم و سفره‌های مهمانی پیدا کرده‌اند. با کمی وقت گذاشتن و خلاقیت می‌توان از انواع غذاها مدل فینگرفودی آن‌ها تهیه کرد. اگر می‌خواهید پذیرایی خود را تکمیل کنید، سفارش فینگرفود برای تولدها، جشن‌ها و سایر مجالس کار شما را راحت می‌کند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا