طرز تهیه خورش به

پاییز فصل میوه خوش‌عطر و طعمی به نام به است. میوه به برای درست کردن مربا، ترشی و غذاهای خوشمزه‌ای مانند خورش به، به کار می‌رود. دستورپخت اصلی خورش به آلو یا به با گوشت گوسفندی است اما در برخی از شهرهای ایران این غذا را با گوشت مرغ یا لپه نیز درست می‌کنند. در این مقاله، درباره دستورپخت‌های خورش به و ترفندهای خوشمزگی آن می‌خوانید.

مراحل پخت خورش به

خورش به آلو مجلسی

خورش به که با نام خورش به آلو نیز شناخته می‌شود، یکی از غذاهای محلی است که تهیه آن مثل خورش قرمه‌سبزی، خورش آلو اسفناج با مرغ یا فسنجان چندان دشوار نیست. خورش به را معمولا اصفهانی‌ها و کرمانی‌ها با آلو بخارا و گوشت گوسفندی می‌پزند. به همین علت، به آن خورش به آلو اصفهانی یا کرمانی هم گفته می‌شود.

برای تهیه این خورشت ملس ایرانی به حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید. مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌خوانید جهت طبخ خورش به برای ۴ نفر مناسب هستند. بعد از آماده کردن این مواد اولیه باید مراحل طبخ این خورشت اصیل ایرانی را گام به گام پیش بروید.

مواد لازم

  • گوشت گوسفندی مخصوص خورشت ۴۰۰ گرم؛
  • پیاز سفید متوسط ۲ عدد؛
  • آلو بخارا ۱۰ تا ۱۵ عدد؛
  • به در اندازه بزرگ ۲ عدد؛
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری؛
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری؛
  • آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری؛
  • زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری؛
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان کافی.

مامانپزی شو

مرحله اول: تفت دادن و پختن گوشت

پیاز را نگینی خرد کنید و درون قابلمه‌ای که برای طبخ خورش در نظر گرفته‌اید، به همراه روغن تفت دهید. اجازه دهید تا پیاز سبک و شیشه‌ای شود. سپس، گوشت را که در اندازه‌های خورشتی خرد کرده‌اید، به آن اضافه کنید. گوشت و پیاز باید آن‌قدر با یکدیگر تفت داده شوند تا رنگ گوشت تغییر کند. پس از آن، زعفران دم‌کرده، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کنید. در این مرحله، به قابلمه حدود ۲ لیوان آب بیفزاید. درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  کیک تولد

مرحله دوم: اضافه کردن به

به را باید به شکل مکعب‌های بزرگ خرد کنید. به خرد شده را درون تابه‌ای به همراه اندکی روغن یا کره تفت دهید. بعد از آن، به تفت داده شده را به قابلمه خورش اضافه کنید و اجازه بدهید تا حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه همراه با گوشت بپزد.

مرحله آخر

خورش به آلو برای اینکه کاملا جا بیفتد به حداقل ۲ ساعت زمان نیاز دارد. قبل از اینکه این مدت‌زمان به پایان برسد و در ۳۰ دقیقه آخر، آلو بخارا که قبلا در آب ولرم خیسانده شده را به همراه آبلیمو، نمک و شکر به قابلمه اضافه می‌کنیم. حالا اجازه بدهید تا خورش به کاملا جا بیفتد و عطر آن تا هفت کوچه آن‌طرف‌تر برود. نوش جان!

رازهای خوشمزگی خورش به

خورش به خوشمزه و لذیذ

  • برای تهیه خورش به معمولا از آلو و گوشت گوسفندی استفاده می‌شود اما در برخی از شهرهای ایران این غذا را با مواد اولیه‌ دیگری نیز می‌پزند. بعضی‌ها به این خورش لپه اضافه می‌کنند و آلو را از دستورپخت غذا حذف می‌کنند. مردم برخی از شهرها نیز به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌کنند. برای اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده به این غذا، باید ابتدا آن را به همراه پیاز رنده شده به صورت کوفته قلقلی دربیاورید و سرخ کنید و بعد به قابلمه خورش اضافه کنید.
  • در بعضی از دستورپخت‌های این غذا نیز ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری مغز گردوی خرد شده به کار می‌رود.
  • برای اینکه خورش به آلو طعم ملس‌تری به خود بگیرد، می‌توانید به جای آبلیمو از ۱ قاشق غذاخوری رب انار استفاده کنید. در این صورت، رب انار در مرحله آخر و به همراه نمک و شکر به قابلمه خورش اضافه می‌شود.
  • اگر ترجیح می‌دهید که خورش به شما طعم ترش‌تری داشته باشد، می‌توانید شکر را حذف کنید و از رب انار ترش‌تر یا آبلیمو استفاده کنید.
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید:  طرز تهیه انواع آش
Scroll to Top
اسکرول به بالا